T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
Temanın içeriğini Türk müziği makamlarında kullanılan çeşni kavramı oluşturmaktadır. Bu doğrultuda çeşni kavramını işitme, okuma ve yazma ile ilgili belirlenen öğrenme çıktılarına ulaşılması amaçlanmaktadır.
Ders Saati
6
Alan Becerileri

SAB6. Müziksel İşitme

Eğilimler

E1.1. Merak, E3.8. Soru Sorma

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık)

Değerler

D3. Çalışkanlık

Okuryazarlık Becerileri

OB4. Görsel Okuryazarlık

Disiplinler Arası İlişkiler
Türkçe
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

TMT7.2.1. Çeşnileri işitebilme
a) Çeşniyi oluşturan sesleri tanır.
b) Ezgilerde kullanılan çeşnileri işitsel ve görsel olarak ayırt eder.
c) Nota üzerinde çeşnileri uygular.

İçerik Çerçevesi

Çeşni Kavramının Temel Ögelerinin İşitilmesi ve Yazılması

Anahtar Kavramlar

dizi, çeşni, renk

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; çalışma kâğıdı, gözlem formu, dereceli puanlama anahtarı, kontrol listesi ve öz değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir.Performans görevi olarak ön öğrenmlerinde öğrendikleri dörtüler ve beşlilerden oluşan önceden yazılmış dizileri çeşnilendirilmesi verilebilir. Performans görevinin değerlendirilmesinde dereceli puanlama anahtarı kullanılır.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin transpoze kavramını bildiği kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilerin mevcut bilgi ve beceri düzeyleri belirlenebilir. Böylece öğretim etkinliklerinin hazırbulunuşluk düzeyine göre planlanabilmesi sağlanabilir. Önceki öğrenmelerinden (uşşak dörtlüsü, hicaz beşlisi) hatırlayabilmeleri gereken ses dizisi bilgileri ile ilgili soru-cevap etkinliği yapılabilir. Ardından bu dizilerin seslendirilebilmesi ile ilgili kısa uygulamalar yaptırılabilir. Öğrencilerin önceki öğrenmelerine yönelik sergileyebildikleri çalışmalar varsa bunlar incelenebilir. Yeni öğrenilebilecek konular ile öğrencilerin önceki bilgileri arasında bağlantı kurulabilir.

Köprü Kurma

Daha önce öğrenebildikleri dörtlüler, beşliler, komalar, perdeler ve transpoze konuları hatırlatılarak yeni öğrenebilecekleri bilgiler ile ilişki kurabilmeleri sağlanabilir. Bir çorba yapabilirken içine ekleyebildiğiniz baharatlar ve malzemeler yemeklere nasıl bir “çeşni“ katabilir? sorusunu sorarak yemeklerdeki farklı tatlar ve bileşenler arasındaki farkları ve dengeyi örnek göstererek Türk müziğinde çeşni konusu ile köprü kurulabilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

TMT7.2.1.
Çeşni kavramı, görsel ve işitsel materyallerle desteklenerek öğrencilerin ön öğrenmelerini hatırlaması ve merak etmesi sağlanır (E1.1). Öğrencilerin yeni öğrenmelere ilişkin görsellere ait soru sorması sağlanır (E3.8). Sorulara verilen cevaplar esnasında öğrencilerin potansiyellerini fark etmelerini sağlayacak dönütlerle öz farkındalık/kendini tanıma desteklenir (SDB1.1). Çeşni ile ilgili sunumlar hazırlanarak öğrencilerin kavramları hem görsel hem de işitsel olarak fark etmeleri sağlanır (OB4). Öğrencilerin ön öğrenmelerde öğrendiği çeşni kavramının işitilmesine yönelik yapılan çalışmaların ardından Türk müziği dizilerinde çeşni olgusunun eseri renklendirmek için kullanılan ana diziden farklı; üçlü, dörtlü veya beşli dizilerle oluşturulan kısa melodik yapılar olduğuna ilişkin çalışmalar yaparak çeşni kavramını tanımaları sağlanır. Görsel ve işitsel sunumlar hazırlanarak çeşnilerin insan üzerinde ana melodiye göre farklı etkiler bıraktığına işitsel olarak ayırt etmesi sağlanır.“ Verilen örnek notasyon zerinde bu çeşnileri doğru icra etmeye yönelik uygulama örnekleri yaptırılır.“ cümlesi ekleyelim. Cümle başındaki noktayı önceki cümlenin sonuna koymayı unutmayalım (D3.1). Bu süreç, gözlem formu veya çalışma kâğıdı kullanılarak değerlendirilebilir. Performans görevi olarak ön öğrenmelerinde öğrendikleri dörtüler ve beşlilerden oluşan önceden yazılmış dizileri çeşnilendirilmesi verilebilir. Performans görevinin değerlendirilmesinde dereceli puanlama anahtarı kullanılır.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Hazır bulunuşluğu yüksek, müziğe ve enstrümanlara aşina olan ya da hızlı öğrenen öğrencilerinkendilerine özgü çeşniler yazarak seslendirmeyi denemesi istenebilir. Öğrenciye grup liderliği yaptırılabilir.

Destekleme

Öğrendiklerini sık sık tekrar ettirip küçük adımlarla ilerlenebilir.