Kavramsal Beceriler

kavramsal beceriler

Kavramsal beceriler; karmaşık bir süreç gerektirmeden edinilen ve gözlenebilen temel beceriler ile soyut fikirleri ve karmaşık süreçleri eyleme dönüştürürken zihinsel faaliyetlerin bir ürünü olarak kullanılan bütünleşik ve üst düzey düşünme becerilerini ifade eder. Bu eylemler iç içe geçmiş üç farklı boyut (temel, bütünleşik ve üst düzey düşünme) içeren geniş bir beceri kümesinin parçaları olarak tanımlanmıştır. Bu beceri kümesini terminolojik olarak tanımlamak ve tüm boyutları ortak bir yapıda ifade etmek amacıyla becerilerin ilişkisel süreç bileşenlerini ifade eden “kavramsal beceri” terimi kullanılmıştır. Temel ve bütünleşik beceriler aşamalı bir durum olmaksızın üst düzey düşünme becerilerinin gerçekleştirilmesinin alt yapısını oluşturmaktadır.

Kavramsal Beceriler

  • Süreç modellemesi yapılabilen eylemleri ifade eder. Öğretim programlarında (i) çelişki giderme, (ii) gözlemleme, (iii) özetleme, (iv) çözümleme, (v) sınıflandırma, (vi) bilgi toplama, (vii) karşılaştırma, (viii) sorgulama, (ix) genelleme, (x) çıkarım yapma, (xi) gözleme dayalı tahmin etme, (xii) mevcut bilgiye/veriye dayalı tahmin etme, (xiii) yapılandırma, (xiv) yorumlama, (xv) yansıtma, (xvi) muhakeme (akıl yürütme), (xvii) değerlendirme, (xviii) tartışma, (xix) mantıksal denetleme ve (xx) sentezleme olmak üzere Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nde yirmi bütünleşik beceri tanımlanmıştır. Aşağıda bu beceriler ve ilgili süreç bileşenleri sunulmuştur.
    • İki veya daha fazla olay/konu/durum arasındaki tutarsızlığı düzeltme çabasını ifade eder.
      Süreç bileşenleri
      KB2.1.SB1. Çelişkinin/tutarsızlığın nerede olduğunu belirlemek
      KB2.1.SB2. İlgili hedefe ulaşmak için olası yolları araştırmak
      KB2.1.SB3. Uygun yolu seçerek harekete geçmek ve takip etmek
      KB2.1.SB4. Elde edilen çözümü değerlendirmek
    • Doğal ortamdaki nesne ve olaylara ait özelliklerin duyular aracılığıyla belirlenmesini ifade eder.
      Süreç bileşenleri
      KB2.2.SB1. Gözleme ilişkin amaç ölçüt belirlemek
      KB2.2.SB2. Uygun veri toplama aracı ile veri toplamak
      KB2.2.SB3. Toplanan verileri sınıflandırmak ve kaydetmek
    • Bir metnin ya da konuşmanın özünü anlamayı, anladıklarını mantıksal bir çerçevede ana hatlarıyla kısaltarak yorumlamayı ve kendi cümleleri ile aktarmayı/dönüştürmeyi ifade eder.
      Süreç bileşenleri
      KB2.3.SB1. Metin/olay/konu/durum ile ilgili çözümleme yapmak
      KB2.3.SB2. Metin/olay/konu/durum ile ilgili sınıflandırma yapmak
      KB2.3.SB3. Metin/olay/konu/durumu yorumlamak (kendi cümleleri ile aktarmak)
    • Bir bütünü parçalarına ayırarak parçalar arasındaki ilişkileri belirlemeyi ifade eder.
      Süreç bileşenleri
      KB2.4.SB1. Nesne, olgu ve olaylara ilişkin parçaları belirlemek
      KB2.4.SB2. Parçalar arasındaki ilişkileri belirlemek
    • Nesne, olgu ve olayları, gözlem ya da ölçme sonucunda belirlenen özelliklerine ve birbirleriyle ilişkilerine göre gruplara ayırmayı ifade eder.
      Süreç bileşenleri
      KB2.5.SB1. Nesne, olgu ve olaylara ilişkin değişkenleri/ölçütleri belirlemek
      KB2.5.SB2. Nesne, olgu ve olayları ayrıştırmak veya bölmek
      KB2.5.SB3. Nesne, olgu ve olayları tasnif etmek
      KB2.5.SB4. Nesne, olgu ve olayları etiketlemek
    • Olay/konu/durum ile ilgili istenen bilgiyi çeşitli yöntemlerle elde etmeyi,doğrulamayı ve kaydetmeyi ifade eder.
      Süreç bileşenleri
      KB2.6.SB1. İstenen bilgiye ulaşmak için kullanacağı araçları belirlemek
      KB2.6.SB2. Belirlediği aracı kullanarak olay/konu/durum hakkındaki bilgileri bulmak
      KB2.6.SB3. Olay/konu/durum hakkındaki ulaşılan bilgileri doğrulamak
      KB2.6.SB4. Olay/konu/durum hakkındaki ulaşılan bilgileri kaydetmek
    • Birden fazla kavram veya durum arasındaki benzerlik ve farklılıkların belirlenmesini ifade eder.
      Süreç bileşenleri
      KB2.7.SB1. Birden fazla kavram veya duruma ilişkin özellikleri belirlemek
      KB2.7.SB2. Belirlenen özelliklere ilişkin benzerlikleri listelemek
      KB2.7.SB3. Belirlenen özelliklere ilişkin farklılıkları listelemek
    • Olay/konu/duruma ilişkin farkında olma, anlamlı sorular sorma, bilgi edinme ve bunları değerlendirme sürecini ifade eder.
      Süreç bileşenleri
      KB2.8.SB1. Merak ettiği konuyu tanımlamak
      KB2.8.SB2. İlgili konu hakkında sorular sormak (5N1K)
      KB2.8.SB3. İlgili konu hakkında bilgi toplamak
      KB2.8.SB4. Toplanan bilgilerin doğruluğunu değerlendirmek
      KB2.8.SB5. Toplanan bilgiler üzerinde çıkarım yapmak
    • Çeşitli olay/konu/durumları araştırma ve aralarındaki özellikleri ilişkilendirip genişleterek yargıya varmayı ifade eder.
      Süreç bileşenleri
      KB2.9.SB1. Olay/konu/durum hakkında bilgi toplamak
      KB2.9.SB2. Ortak özellikleri belirlemek
      KB2.9.SB3. Ortak olmayan özellikleri belirlemek
      KB2.9.SB4. Örüntüler üzerinden önermede bulunmak
    • Önerme ve varsayımlara dayalı olarak sonuca ulaşmayı ifade eder.
      Süreç bileşenleri
      KB2.10.SB1. Mevcut bilgisi dâhilinde varsayımda bulunmak
      KB2.10.SB2. Örüntüleri listelemek
      KB2.10.SB3. Karşılaştırmak
      KB2.10.SB4. Önerme sunmak
      KB2.10.SB5. Değerlendirmek
    • Mevcut olay/konu/durum ile ilgili ön gözlemlerden veya deneyimlerden yola çıkarak çıkarım yapmayı ve buna ilişkin yargıda bulunmayı ifade eder.
      Süreç bileşenleri
      KB2.11.SB1. Mevcut olay/konu/duruma ilişkin ön gözlem ve/veya deneyimi ilişkilendirmek
      KB2.11.SB2. Mevcut olay/konu/duruma ilişkin çıkarım yapmak
      KB2.11.SB3. Mevcut olay/konu/duruma ilişkin yargıda bulunmak
    • Mevcut olay/konu/duruma ilişkin eldeki veriler üzerinden hesaplamalar yaparak yargıda bulunmayı ifade eder.
      Süreç bileşenleri
      KB2.12.SB1. Mevcut olay/konu/duruma ilişkin bilgi/veri toplamak ya da ön bilgileri kullanmak
      KB2.12.SB2. Elde edilen veriler üzerinde kurala dayalı hesaplama yapmak
      KB2.12.SB3. Mevcut olay/konu/duruma ilişkin ileriye yönelik yargıda bulunmak
    • Mevcut olay/konu/durumdan hareketle ilişkileri görme ve bunlardan uyumlu bir bütün oluşturma sürecini ifade eder.
      Süreç bileşenleri
      KB2.13.SB1. Mevcut olay/konu/durumu inceleyerek hiyerarşik, nedensel ya da mantıksal ilişkiler ortaya koymak
      KB2.13.SB2. Mevcut olay/konu/durumla ilgili kendi öz bilgisi ile elde ettiği ilişkilere dayalı unsurlardan uyumlu bir bütün oluşturmak/ortaya koymak
    • Mevcut olay/konu/durumu bağlamından koparmadan yeniden açıklamayı ifade eder.
      Süreç bileşenleri
      KB2.14.SB1. Mevcut olay/konu/durumu incelemek
      KB2.14.SB2. Mevcut olay/konu/durumu bağlamdan kopmadan dönüştürmek
      KB2.14.SB3. Kendi ifadeleriyle olay/konu/durumu nesnel, doğru anlamı değiştirmeyecek bir şekilde yeniden ifade etmek
    • Bir durumu gelecekteki durumlara uygulamak için deneyimlerden yola çıkarak gözden geçirmeyi, çıkarımda bulunmayı ve değerlendirmeyi ifade eder.
      Süreç bileşenleri
      KB2.15.SB1. Deneyimi gözden geçirmek
      KB2.15.SB2. Deneyime dayalı çıkarım yapmak
      KB2.15.SB3. Ulaşılan çıkarımları değerlendirmek
    • Tümevarım/tümdengelim/analoji yaklaşımlarını kullanarak mevcut olay/konu/duruma ilişkin çıkarımlara ulaşma sürecini ifade eder.
    • Mevcut olay/konu/duruma ilişkin ölçüt belirleyerek ölçme yapmayı ve ölçme sonuçlarını belirlediği ölçütlerle karşılaştırarak yargıda bulunmayı ifade eder.
      Süreç bileşenleri
      KB2.17.SB1. Mevcut olay/konu/duruma ilişkin ölçüt belirlemek
      KB2.17.SB2. Mevcut olay/konu/duruma ilişkin ölçme yapmak
      KB2.17.SB3. Ölçme sonuçlarını belirlediği ölçütlerle karşılaştırmak
      KB2.17.SB4. Karşılaştırmalarına ilişkin yargıda bulunmak
    • Herhangi bir konu hakkında görüşlerini mantıksal çerçevede sunmayı, başka görüşleri dinlemeyi ve kendi görüşlerini başka görüşlerle mantıksal açıdan kıyaslamayı ifade eder.
      Süreç bileşenleri
      KB2.18.SB1. Mantıksal temellendirme yapmak
      KB2.18.SB2. Mantıksal çelişkileri/tutarsızlıkları ve/veya geçersizlikleri tespit etmek
      KB2.18.SB3. Çürütmek veya kabul etmek
    • Bir önerme ya da çıkarımı formel (biçimsel) olarak akıl ilkeleri ve akıl yürütme biçimlerine uygun şekilde işe koşmayı ifade eder.
      Süreç bileşenleri
      KB2.19.SB1. Önermeleri dönüştürmek
      KB2.19.SB2. Ölçüt bağlamında kuralları uygulamak
      KB2.19.SB3. Ölçüt bağlamında yargıda bulunmak
    • Parçalar arasında ilişki kurarak parçaları özgün bir bütün oluşturmak yolu ile bir araya getirme sürecini ifade eder.
      Süreç bileşenleri
      KB2.20.SB1. Parçaları belirlemek
      KB2.20.SB2. Parçalar arası ilişki kurmak
      KB2.20.SB3. Parçaları birleştirerek özgün bir bütün oluşturmak
    • Bireyin bir ihtiyaç durumunda karar durumuna ilişkin amacı belirleme, bilgi arama/toplama, olası alternatif önermeler/seçenekler oluşturma, oluşturduğu önermeler/seçenekler üzerinde mantıksal denetleme yapma, ulaştığı yapıya dayalı seçim yapma ve kararın sonuçları üzerinde yansıtma yapma becerisini ifade eder.
      Süreç bileşenleri
      KB3.1.SB1. Karar durumuna ilişkin amacı belirlemek
      KB3.1.SB2. Karara ilişkin bilgi aramak/toplamak
      KB3.1.SB3. Karara ilişkin olası alternatif önermeler/seçenekler oluşturmak
      KB3.1.SB4. Alternatif önermeler/seçenekler üzerinde mantıksal denetleme yapmak
      KB3.1.SB5. Ulaştığı yapıya dayalı seçim yapmak
      KB3.1.SB6. Kararının sonuçlarını üzerinde yansıtma yapmak
    • Herhangi bir konu hakkında bireylerin görüşlerini mantıksal çerçevede sunması, başka görüşleri dinlemesi ve kendi görüşlerini başka görüşlerle mantıksal açıdan kıyaslamasını ifade eder.
      Süreç bileşenleri
      KB3.2.SB1. Problemi yapılandırmak
      KB3.2.SB2. Problemi özetlemek
      KB3.2.SB3. Problemin çözümüne yönelik gözleme dayalı/ mevcut bilgiye/veriye dayalı tahmin etmek
      KB3.2.SB4. Problemin çözümüne yönelik önermeler üzerinden akıl yürütmek
      KB3.2.SB5. Problemin çözmüne ilişkin yansıtma/değerlendirmede bulunmak
    • Bireyin karşılaşmış olduğu bilgilere ilişkin sorgulama, akıl yürütme ve yansıtma becerisini ifade eder.
      Süreç bileşenleri
      KB3.3.SB1. Olay/konu/problem veya durumu sorgulamak
      KB3.3.SB2. Sorgulanan olay/konu/problem veya durum ile ilgili akıl yürütmek
      KB3.3.SB3. Akıl yürütmeyle ulaştığı çıkarımları yansıtmak
  • Karmaşık bir süreç gerektirmeden edinilen, gözlenebilen eylemleri ifade eder. Saymak, okumak, yazmak, çizmek, bulmak, seçmek, belirlemek, işaret etmek, ölçmek, sunmak, çevirmek, kaydetmek gibi eylemler temel beceriler arasında gösterilebilir.