Süreç

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, on yıllık uzun soluklu bir çalışmanın ürünüdür ve bu süreçte beceri temelli öğretim programlarını geliştirmek amacıyla birçok adım atılmıştır. Bu doğrultudaki somut ilk çalışma, 2014 yılında yapılan Milli Eğitim Kalite Çerçevesi’dir. Bu çerçevede öğrencilerin sahip olması gereken beceriler tanımlanmıştır. Beceri temelli bir eğitim anlayışı için atılan ikinci somut adım ise Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi’nin Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik’in Bakanlar Kurulu’nun 2015/8213 sayılı Kararıyla 19 Kasım 2015 tarihli ve 29537 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmesidir. Bu çerçeve kapsamında tanımlanan 8 anahtar yetkinlik, öğretim programlarına dâhil edilmiştir.

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’ne dayanan ve 2023 yılında tam zamanlı komisyon çalışmaları ile başlayan program geliştirme sürecinin ilk aşamasını ihtiyaç analizi oluşturmuştur. Bu kapsamda mevcut öğretim programlarına yönelik sorunlar ve ihtiyaçlar tespit edilmiş; bu sorunların nasıl giderilebileceği ve ihtiyaçların nasıl karşılanabileceği üzerine temel sorular sorularak bilimsel, ihtiyaca uygun bir yol haritası oluşturmak amacıyla çeşitli kaynaklardan veriler toplanmıştır.

81 İl Milli Eğitim Müdürlüğünde program değerlendirme komisyonları kurularak mevcut programların değerlendirilmesi yapılmış ve raporlama süreci yürütülmüştür. 2013 yılından itibaren öğretim programlarına ve ders kitaplarına gelen görüş ve öneriler Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından arşivlenmiş ve bu görüşler üzerinde içerik analizi yapılarak çalışmalar raporlaştırılmıştır. Beceri temelli öğretim programı uygulayan ülkelerle ilgili durum tespit çalışmaları yapılmıştır. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programlarında kullanılması kararlaştırılan beceri setleri ile ilgili çalışmalar sivil toplum kuruluşlarına gönderilerek onların görüş ve önerileri alınmıştır.

OECD, Dünya Bankası gibi uluslararası kuruluşlarla ilgili güncel gelişmeler sürekli takip edilerek alana yönelik yurt dışındaki akademik yayınlar incelenmiş ve bunları raporlaştıran komisyonlar oluşturulmuştur. 2017 Öğretim Programlarının konu ve kazanımlar açısından birçok farklı ülkenin öğretim programı ile karşılaştırıldığı analiz raporları oluşturulmuştur. Uluslararası sınavlarda ortalamanın üzerinde başarı gösteren ülkelerin öğretim programları, program geliştirme açısından incelenmiş ve raporlaştırılmıştır.

Beceri temelli öğretim programının hazırlık sürecinde 81 ilden öğrenci görüşleri alınmış ve 17 bin öğrencinin yanıtladığı anket çalışması yapılarak öğrencilerin beklentileri ve ihtiyaçları tespit edilmiştir. Ayrıca 81 ilden öğretmen görüşleri alınmış ve öğretmenlerin süreçte karşılaştıkları zorluklar, mevcut öğretim programlarına dair eksiklikler ve ihtiyaçlar hakkında kapsamlı bir veri toplama çalışması yapılmıştır. 2013 Öğretim Programlarının uygulamaya konulmasından itibaren günümüze kadar yapılan tüm akademik çalışmalar analiz edilerek raporlanmıştır.

İhtiyaç analizi sürecinde stratejik planlar, eylem planları ile ulusal ve uluslararası araştırma raporlarından yararlanılmıştır. Yapılan ihtiyaç analizi sonucunda mevcut öğretim programının bilişsel yükünün öğrenciler açısından ağır olduğu tespit edilmiş ve bu durum program geliştirme çalışmalarına temel gerekçe oluşturmuştur. Ayrıca uluslararası raporlar ve küresel ölçekli sınavlardan elde edilen sonuçlar değerlendirildiğinde ülkelerin eğitim sistemlerinin beceri odaklı ve bütüncül gelişim alanlarına hizmet eden bir anlayışa yöneldiği görülmüştür.

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin ortaya çıkışına zemin hazırlayan unsurlar şunlardır:

  1. Bilgiye erişim yollarının arttığı günümüzde bilgiyi etkin bir şekilde kullanma ve beceriye dönüştürme ihtiyacının ön plana çıkması,
  2. Bilim, teknoloji, ekonomi, sanat ve kültür alanlarındaki değişimler ile program geliştirmenin çağın gerekliliklerine uygun olması gerektiği anlayışı,
  3. Sosyal-duygusal öğrenme becerilerinin öğretim programlarının yapısına somut olarak nüfuz ettirilmesine ihtiyaç duyulması,
  4. Ahlaklı, yetkin, erdemli; milleti ve insanlık için iyi, doğru, faydalı ve güzel olanı yapmayı ideal edinmiş öğrenciler yetiştirmek amacıyla millî ve manevi değerlerin öğretim programlarında somut, anlaşılır ve görünür kılınması,
  5. Sistem okuryazarlığıyla öğrenme sürecinde sistem düşünme becerisinin geliştirilmesi ve okuryazarlık becerilerinin temel hedeflerine bütüncül olarak ulaşılması,
  6. Karmaşık ve kapsamlı bilgi kümelerinin diğer dersler ile yatayda ve kendi içinde dikeyde tutarlığının sağlanarak geçerli, güvenilir ve rafine bir içerik oluşturulması,
  7. Disiplinler arası ilişkilerin kurulması ve öğretim programlarını disiplin odaklı bilgi aktarımının ötesine geçirerek öğrencilere bütüncül bir bakış açısı kazandırılması, kalıcı öğrenmelerin gerçekleşmesinin desteklenmesi,
  8. Öğrencinin aktif ve çevresiyle etkileşim içinde olduğu, öğrenme sorumluluğunu aldığı öğrenme sürecinde; yaşantısal öğrenme, bağlamsal öğrenme, sorgulamaya dayalı öğrenme, iş birlikli öğrenme, proje temelli öğrenme yaklaşımlarının öğretme-öğrenme yaşantılarında odağa alınması,
  9. Öğrenen farklılıklarının normal dağılım içerisinde kaybolmasının, yarıştırıcı ve ayrıştırıcı anlayışlardan uzak “farklılaştırma” etkinlikleriyle önlenmesi ve böylelikle öğrenme sürecinde sosyal adaletin sağlanması,
  10. Öğrenme kanıtları ile süreç ve durum temelli yaklaşımlar, geliştirici ölçme ve değerlendirme yaklaşımları ön plana alınarak öğrencilerin öğrenme hedeflerine ulaşma düzeylerinin nesnel ve açık olarak belirlenmesi,
  11. Öğrencilerin ilgi, ihtiyaç ve beklentilerine yönelik olarak bağlamsal ve çevresel özelliklerin dikkate alındığı okul temelli planlamaya olanak sağlaması ve öğretmen özerkliğinin güçlendirilmesi,
  12. Öğretmen yansıtmaları aracılığıyla öğretmenlerin, hem kendilerinin hem de öğretim programlarının güçlü ve iyileştirilmesi gereken yönlerini değerlendirmelerinin sağlanması.

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nin merkezinde bulunan insan; zihinsel, duygusal, bedensel, sosyal ve manevi gelişim yönleriyle bütüncül olarak ele alınır. Buna göre insanın kendini tanımasına ve keşfetmesine olanak tanıyarak kişilerin ilgi ve kabiliyetlerine göre esnek ve özgür öğrenme ortamlarının yaygınlaştırıldığı, hak ve gelişim temelli bir öğrenme süreci yapılandırılmıştır.

Eğitim, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nde herkesin hayat boyu erişiminin teminat altına alındığı temel bir hak olarak görülmektedir. Bu sebeple tüm politika ve uygulamalar, eğitim hakkının kullanımını ve fırsat eşitliğini sağlamak amacıyla uygulamaya geçirilmektedir. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, bu bakış açısından yola çıkarak öğrencilerin inanç, kimlik ya da sosyoekonomik durumları nedeniyle dezavantajlı olmadığı bir öğrenme süreci tasarlar ve bu farklılıkları dikkate alarak olası dezavantajları giderici tedbirlerle herkes için adil bir eğitim sürecini tahkim etmeyi amaçlar.

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli ile bireyin bilişsel, sosyal, duygusal, fiziksel ve ahlaki gelişiminin bütüncül bir anlayışla sağlanması amaçlanmıştır. Bu bağlamda; bilgi ve becerinin sentezlendiği soyut zihinsel süreçlerin somutlaştırıldığı, millî, manevi ve evrensel değerlerin öğretim programlarına nüfuz ettirilerek öğrenciye kazandırıldığı, öğrencinin aktif ve çevresiyle etkileşim halinde olduğu, nesnel ve açık ölçme ve değerlendirmeye imkân veren öğretim programları hazırlanmıştır.

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin nihai hedefi ise yetkin ve erdemli insanlar yetiştirmektir. Yetkinlik ve erdemin merkezde olduğu Maarif Modeli öğrenci profilinde, öğrencilerin bilgi, beceri, eğilim ve değerleri göz önünde bulundurulmaktadır.

Yeni programların geliştirilmesi süreci, paydaşlardan her birinin temsilcisi dâhil edilmeye çalışılarak tecrübeli ve alanında uzman büyük bir ekiple yürütülmüştür. Program geliştirme ekiplerinde her branştan katılım sağlanacak şekilde 260 akademisyen ve saha tecrübelerini en iyi şekilde yansıtabilecek 700’ün üzerinde öğretmen tam zamanlı görev almıştır. Program geliştirme sürecinde her aşamada görüş ve önerilerine başvurulmak üzere yarı zamanlı görev alan akademisyen ve öğretmenler ile program geliştirme komisyonlarında görev alan komisyon üyesi sayısı yaklaşık 3000’dir.

Öğretim süreçlerine bir veya birden fazla yönüyle dâhil olarak paydaş olma özelliği kazanan tüm kurum, kuruluş ve kişiler de program geliştirme sürecine doğrudan ya da dolaylı olarak katkı sağlamıştır. Ayrıca illerde yer alan eğitim araç-gereç ve ders materyalleri hazırlama komisyonları da süreçte yer almış ve tüm ekiplerle bire bir iletişim ve koordinasyon içerisinde çalışmıştır. Tüm bunlarla birlikte yeni programların geliştirilmesinde verimliliğin artırılması ve tam bir koordinasyon sağlanabilmesi için çeşitli alt komisyonlar da oluşturulmuştur.

Bu kapsamda oluşturulan komisyonlar şu şekilde sayılabilir:

  • Alan uzmanları komisyonları,
  • Program geliştirme komisyonu,
  • Ölçme ve değerlendirme komisyonu,
  • Psikolojik danışmanlık ve rehberlik komisyonu
  • Beceri seti oluşturma komisyonu,
  • Farklılaştırılmış eğitim komisyonu,
  • Erdem-değer-eylem komisyonu,
  • Sosyal duygusal öğrenme becerileri komisyonu,
  • Okuryazarlık becerileri komisyonu,
  • Eğitim yönetimi komisyonu,
  • Söz varlığı komisyonu,
  • Yatay-dikey içerik ilişkisi kontrolü komisyonu.

Yapılan ihtiyaç analizleri sonucunda gerçek hayatta kullanılabilirliği olan ve uygulamaya dönük bilgiyle beceriye dönüşen bilginin önem kazandığı görülmüştür. Bu gerçeklerden yola çıkılarak okul öncesinden lise kademesine kadar beceriler tanımlanmış ve her bir beceri alanının birbiriyle ilişkilendirilerek nasıl işe koşulacağı ele alınmıştır. Bu beceri setleri ile bilginin beceriye dönüşerek gerçek yaşamda kullanılmasını sağlayacak bir yapı oluşturulmuştur.

Yeni öğretim programlarında yapılandırılan becerilerden biri de kavramsal becerilerdir. Kavramsal beceriler; karmaşık bir süreç gerektirmeden edinilen ve gözlenebilen temel beceriler ile soyut fikirleri ve karmaşık süreçleri eyleme dönüştürürken zihinsel faaliyetlerin bir ürünü olarak işe koşulan bütünleşik ve üst düzey düşünme becerilerini ifade eder. Yine her bir alana özgü olacak şekilde yapılandırılan alan becerileri ise kavramsal becerileri ve/veya alana özgü bütünleşik becerileri kapsayan ve bu becerilerin süreç bileşenlerini de içeren yapılar olarak tanımlanmıştır. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli ile oluşturulan yapının okul öncesinden ortaöğretime kadar işlevsel hâle gelmesinde yapı harcı rolü oynayan eğilimler, öğretim programlarında ilk kez yer almıştır. Bu önemiyle birlikte eğilimler; kişinin sahip olduğu becerileri gerekli durumlarda niyet, duyarlılık, isteklilik ve değerlendirme ögeleri doğrultusunda nasıl kullandığı ile ilgili zihinsel örüntüleri ifade etmektedir.

Öğrencilerin bütüncül gelişimini sağlamak ve tüm yönleriyle hayata hazırlamak amacıyla yeni öğretim programlarına sosyal-duygusal öğrenme becerileri, okuryazarlık becerileri ve değerler eklenmiştir. Ayrı bir içerik veya öğrenme çıktısı olarak değil öğretim programlarının tamamına nüfuz eden ve bu yönüyle öğretim programında yer alan diğer becerilerin gelişimini destekleyecek bir beceri seti olarak yapılandırılan sosyal-duygusal öğrenme becerileri ise öğretim programlarında ilk kez görünür hâlde kendine yer bulmuştur. Bu sayede sorgulayan, yeni durumlara kolaylıkla uyum sağlayan, sadece bilişsel değil sosyal ve duygusal yönden de gelişen insan hedeflenmiştir. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin amaçlarından bir diğeri ise insanların yeni durumlara uyum sağlayabilmesi, değişimi fark edebilmeleri, kendi kendilerine öğrenebilmeleri ve gelişen teknolojileri uygulayabilmeleri için alandan bağımsız okuryazarlığı bir beceri olarak öğrencilere kazandırmaktır. Günlük hayatta ihtiyaç duyulan okuryazarlık becerileri, sistem düşüncesi etrafında şekillendirilmiş ve öğretim programlarında işlevsel bir yapıda yer almıştır. Bu bağlamda okuryazarlık becerileri; bütün derslerin farklı içerik formları ile beslenmesi, öğretim programlarının çeşitlendirilmesi ve zenginleştirilmesi gibi işlevlere sahiptir. Değerlerimizin öğretim programlarında görünür ve gözlenebilir şekilde yer alması için Erdem-Değer-Eylem çerçevesi oluşturularak anlamlı ve uygulamaya dönük bir yapı oluşturulmuştur. Çerçevenin ana hedefi; eylemlerden değerlere, değerlerden erdemli insana, erdemli insandan ise nihai hedef olarak "Huzurlu Aile ve Toplum", "Yaşanabilir Çevre" ve "Huzurlu İnsan" a ulaşmaktır.

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde öğrencilerin çok yönlü gelişmeleri, farklı alanlarda bilgi ve becerilere sahip olmaları amaçlanarak disiplinler arası ilişkilere de yer verilmiştir. Disiplinler arası ilişkiler ile öğretim programları disiplin odaklı bilgi aktarımının ötesine taşınmış, öğrencilerin bütüncül bir bakış açısı kazanmaları ve kalıcı öğrenmelerin gerçekleşmesi sağlanmıştır.

Yeni öğretim programlarında; beceriler, birbiriyle ilişkileri ve anlam özellikleriyle öğrenme sürecinin bir parçası olarak modellenmiştir. Beceriler arası ilişkilendirmeler ile beceri geliştirme süreci dinamik bir yapıya kavuşturulmuş, dolayısıyla sürecin niteliğinin artmasına katkı sağlanmıştır.

Okul temelli planlama yoluyla ilk kez bağlamsal ve çevresel özellikler dikkate alınmış ve bu özelliklerin yeni öğretim programlarında yer bulması sağlanmıştır. Zümre öğretmenler kurulu tarafından ders kapsamında gerçekleştirilecek araştırma ve gözlem, sosyal etkinlikler, proje çalışmaları, yerel çalışmalar, okuma etkinlikleri gibi çalışmalara ayrılan süreyi ifade eden okul temelli planlama ile öğretmenlere öğretim programını uyarlama imkânı tanınmıştır.

Öğretmen yansıtmaları yoluyla öğretmenlerin ve özellikle öğretim programlarının sürekli olarak değerlendirilmesi anlayışı geliştirilmiştir. Bu sayede programın güçlü yönleri ile birlikte iyileştirilmesi gereken kısımları da belirlenerek programların niteliğinin artırılması sağlanabilecektir.

Yeni öğretim programlarında süreç ve durum temelli ölçme ve değerlendirme anlayışı benimsenmiş ve bu anlayışa uygulamaya dönük olarak yer verilmiştir. Ölçme ve değerlendirme uygulamalarının süreç temelli bir anlayışa dayanması ile öğrenci gelişimini takip etme ve öğretim yöntemlerini iyileştirme amaçlanarak ölçme ve değerlendirme sürecine öğrenme çıktılarına ulaşmada önemli bir rol verilmiştir.

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli ile getirilen en önemli yeniliklerden biri, farklılaştırma bölümüdür. Farklılaştırma uygulamaları ile öğrenci farklılıklarının göz ardı edilmesinin önüne geçilmiş ve ayrıştırıcı ile yarıştırıcı zihniyetten uzak, sosyal adaletin sağlandığı etkinlikler oluşturulması hedeflenmiştir.

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin kazandırdığı program dışı etkinlikler ile zihinsel, sosyal-duygusal, fiziksel ve ahlaki gelişimi desteklemek; kazanılan becerilerin gerçek hayatta uygulanmasına olanak tanımak, okullarda yürütülen akademik çalışmaları zenginleştirmek, zamanı etkili kullanmak ve estetik duyarlılığı artırmak amaçlanmıştır. Bu amaçla öğretim programlarına sosyal sorumluluk programı ve hayat boyu öğrenme eklenmiştir. Yapılan ihtiyaç analizleri sonucunda önemli bir beklenti olarak ortaya çıkan müfredat yoğunluğunu azaltmak amaçlanmış; öğrenciye bilişsel yük olmanın dışında başka bir işe yaramayan, anlamlı öğrenmeye hizmet etmeyen, yaşam becerilerinin gelişimine katkı sağlamaktan uzak içerikler öğretim programlarında kaldırılarak ortalama %35 oranında içerik sadeleşmesi yapılmıştır.

  • Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Öğretim Programlarını Değerlendirme Raporu (2020)
  • İlk ve Ortaöğretim Kurumlarında Yabancı Diller, Yaşayan Diller ve Lehçelerin Öğretimi Mevcut Durum Analizi ve Politika Önerileri (2021)
  • Kapsayıcı Bir Öğretim Programına Doğru Eşitlik Açıklarını Kapatmak için Öğretim Programını Uyarlamak (2021)
  • Dil Eğitimde İyi Uygulamalar Konferansı Eylem Araştırması Bildiri Kitabı (2022)
  • Türkçe Öğretiminde İyi Uygulamalar Konferansı Bildiri Kitabı (2023)
  • 21. Yüzyıl Becerileri ve Değerlere Yönelik Araştırma Raporu (2023)
  • Cumhuriyetin 100. Yılı: Eğitimde Geleceğe Bakış Raporu
  • PISA 2012 Ulusal Nihai Raporu (2013)
  • Genel Müdürlük 2015 İzleme ve Değerlendirme Raporu (2016)
  • TIMSS 2015 Ulusal Ön Raporu (2016)
  • PISA 2015 Ulusal Raporu (2016)
  • Genel Müdürlük 2016 İzleme ve Değerlendirme Raporu (2017)
  • ABİDE 2016 8. Sınıflar Raporu (2017)
  • Türkçe-Matematik Fen Bilimleri Öğrenci Başarı İzleme Araştırması (TMF-ÖBA)-I: 2019 – 4. Sınıf Seviyesi (2019)
  • ABİDE 2018 4. Sınıflar Raporu (2019)
  • ABİDE 2018 8. Sınıflar Raporu (2019)
  • PISA 2018 Türkiye Ön Raporu (2019)
  • Dört Beceride Türkçe Dil Sınavı: Pilot Çalışma Sonuçları (2020)
  • TIMSS 2019 Türkiye Ön Raporu (2020)
  • OECD Sosyal ve Duygusal Beceriler Araştırması Türkiye Ön Raporu (2021)
  • PIRLS 2021 Türkiye Raporu (2022)
  • Dört Beceride Türkçe Dil Sınavı Pilot Uygulama Raporu (2022)
  • PISA 2022 Türkiye Raporu (2023)
  • PISA 2022 OECD Ülke Özetleri Raporu (2024)
  • 2014-2015 Eğitim Öğretim Yılı I. Dönem Ortak Sınavı Test Ve Madde İstatistikleri
  • 2014-2015 Eğitim Öğretim Yılı 2. Dönem Ortak Sınav Bilgileri
  • 2015-2016 Eğitim Öğretim Yılı I. Dönem Ortak Sınavı Test Ve Madde İstatistikleri
  • 2015-2016 Ortak Sınavlar 1. Dönem Sayısal Bilgiler
  • 2015-2016 Eğitim Öğretim Yılı II. Dönem Ortak Sınav Test Ve Madde İstatistikleri
  • 2015-2016 2. Dönem Ortak Sınavlar Sayısal Bilgiler
  • 2015-2016 TEOG Yerleştirme Sonuçlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi
  • 2016-2017 Eğitim Öğretim Yılı II. Dönem Merkezi Ortak Sınavı Test Ve Madde İstatistikleri Öğrencilerin Duyuşsal Özelliklerinin Matematik Başarısına Etkisi
  • 2018 Liselere Geçiş Sistemi (LGS)
  • 2019 Ortaöğretim Kurumlarına İlişkin Merkezi Sınav
  • 2019 Liselere Geçiş Sistemi (LGS) Kapsamında İlk Yerleştirme Sonuçları
  • 2020 Ortaöğretim Kurumlarına İlişkin Merkezi Sınav
  • 2020 Liselere Geçiş Sistemi (LGS) Merkezi Sınavla Yerleşen Öğrencilerin Performansı
  • 2020 Liselere Geçiş Sistemi (LGS) Kapsamında İlk Yerleştirme Sonuçları
  • 2021 Ortaöğretim Kurumlarına İlişkin Merkezi Sınav
  • 2021 Liselere Geçiş Sistemi (LGS) Merkezi Sınavla Yerleşen Öğrencilerin Performansı
  • 2021 Liselere Geçiş Sistemi (LGS) Kapsamında İlk Yerleştirme Sonuçları
  • 2022 Ortaöğretim Kurumlarına İlişkin Merkezi Sınav
  • 2023 Ortaöğretim Kurumlarına İlişkin Merkezi Sınav
  • Fen Bilimleri Ders Kitabı Kullanımının İncelenmesi
  • Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Stem Eğitim Yaklaşımına Yönelik Algıları
  • Seçmeli Ders Uygulamasının Değerlendirilmesi
  • Okul Yöneticileri Ve Öğretmenlerin Bilişim Etiği Farkındalıklarının İncelenmesi
  • Akademik Becerilerin İzlenmesi Ve Değerlendirilmesi (Abide-8) 2016 Fen Ve Matematik Başarısının Öğretmen Özellikleri İle İlişkisinin İncelenmesi
  • Ders Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet Algısı: Mevcut Durum Analizi
  • Bazı Ab Ülkeleri (Almanya, İngiltere Ve Finlandiya) Mesleki Eğitim Uygulamaları İle Türkiye'deki Mesleki Eğitim Uygulamalarının Karşılaştırmalı Analizi
  • Açılışından Günümüze İmam Hatip Okullarıyla İlgili Eğitim Politikalarının Değerlendirilmesi Ve Gelecek Vizyonu
  • Eğitim Kademelerine Göre Kaynaştırma Uygulamalarında Yaşanan Sorunların Belirlenmesi
  • Türkçe Yazım Ve Noktalama Kurallarına Uyma Hususunda 7. Sınıf Öğrencilerinin Başarısı Üzerine Bir İnceleme
  • Ortaöğretim Fen Lisesi 9. Sınıf Kimya Öğretim Programının Özel Yetenekli Öğrencilerin Akademik Eğitimi Açısından Uygunluğunun Değerlendirilmesi
  • Ortaokullardaki Özel Müzik Yeteneği Olan Öğrencilere Yönelik Müzik Öğretmenlerinin Uygulamalarının Araştırılması
  • Ortaöğretim Kurumlarının Kurumsal Performans Değerlendirme Kriterlerine İlişkin Paydaş Görüşleri
  • Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştığı Sorunlar Ve Çözüm Önerileri
  • Bilgisayar Destekli Eğitsel Oyunların Eğitim İçerisinde Kullanılma Durumları: Deneysel Desen İle Etkinlik Analizi
  • 9. Sınıf Türk Dili Ve Edebiyatı, Tarih Ve Coğrafya Dersi Öğretim Programlarında Yer Alan Değerlerin Ders Kitaplarına Yansıması Ve Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi
  • Eğitim Ve Öğretimde Mevcut İzleme Ve Değerlendirme Sisteminin İncelenmesi Ve Bir Model Önerisi
  • Türkiye Ve Ab Ülkelerindeki Mesleki Ve Teknik Ortaöğretim Kurumlarında Eğitim Akreditasyon Süreçlerinin Karşılaştırılması
  • Birleşmiş Milletler 2030 Sürdürülebilir Kalkınma Eğitim Hedeflerinin İncelenmesi ve MEB İlgili Birimlerinin Farkındalığının Tespiti
  • Üst Politika Belgelerinin Uygulamalara Yansıma Düzeyinin İncelenmesi
  • İngilizce Dil Becerilerinin Öğretiminde Eba'nın Dijital Eğitim İçeriği Olarak Kullanılmasına İlişkin Etwınnıg Portalına Üye İngilizce Öğretmenleri Görüşleri
  • 8. Sınıf Matematik Ders Kitabında Yer Alan Etkinliklerin Yaratıcı Düşünme Teknikleri Ve Yaratıcı Düşünme Süresi Açısından İncelenmesi
  • Görsel Sanatlar Dersi Öğretim Programının 21. Yüzyıl Becerileri İle İlişkisinin İncelenmesi
  • Okul Ortamları Ve Okul Kültürünün Öğrencilerin Akademik Başarıları Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi
  • Okul Öncesi Öğretimenlerinin Değerler Eğitimine İlişkin Görüşlerinin Ve Mevcut Uygulamalarının Değerlendirilmesi
  • Oecd Ülkelerindeki Eğitsel Değerlendirme Ve Tanılama Süreçlerinin İncelenmesi: Türkiye, Avustralya, Kanada Ve İngiltere Örneği
  • Eğitim Bilişim Ağı (Eba) Bağlamında Ortaokul Öğrencilerinin Teknoloji Kullanımına Yönelik Eğilimlerinin İncelenmesi
  • Türkiye'de Mesleki Ve Teknik Eğitimin Avrupa Birliği Eğitim Ve Öğretim Müktesebatı Açısından Değerlendirilmesi
  • Erken Çocukluk Eğitimi Politikalarının Değerlendirilmesi
  • 2014-2015 Eğitim-öğretim Yılı Iı. Dönem Merkezi Ortak Sınavlar Türkçe, Matematik, Fen Ve Teknoloji Alt Testi Maddelerinin Kazanımları Ölçme Yeterliliğinin Analizi
  • Kalkınma Planları, Stratejik Plan Ve Milli Eğitim Şuraları Ekseninde İlköğretim Eğitiminin Analizi
  • Öğrencilerin Problem Çözme Becerileri İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
  • Türkiye, Finlandiya, Güney Kore Ve Avustralya'nın Okul Öncesi Eğitim Programları Ve Uygulamalarının Karşılaştırmalı Analizi
  • Matematik Öğretmenlerinin Tamamlayıcı Ölçme Ve Değerlendirme Araçlarını Uygulama Bakımından Yeterlik Algı Düzeyleri (Ankara İli Örneği)
  • Erken Çocukluk Eğitimi Almış Olmanın Sonraki Eğitim Hayatında Akademik Başarıya Etkilerinin İncelenmesi Ve Araştırılması
  • Bilgi Ve İletişim Teknolojilerinin Eğitim Süreçlerinde Kullanılmasına İlişkin Öğretmen Ve Öğrenci Tutumlarının İncelenmesi
  • Ortaöğretim Matematik Öğretmenlerinin Kullandıkları Ölçme Ve Değerlendirme Araçlarının PISA Yeterlik Düzeylerine Ve Kümelerine Göre İncelenmesi (Ankara İli Örneği)
  • Alternatif Ölçme Ve Değerlendirme Araçlarının Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerince Uygulanma Düzeylerinin İncelenmesi Ve Araştırılması
  • Türkiye'nin Avrupa Birliği Eğitim Ve Öğretim Müktesebatına Uyum Sürecinin Analizi
  • Türkiye'de Uygulanan İngilizce Öğretim Politikalarının Ve Metotlarının Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi
  • Türkiye'de Dezavantajlı Öğrencilere Yönelik Uygulanan Politikalar
  • Dijital Eğitsel İçeriğin Eğitim-öğretime Etkisinin İncelenmesi
  • Eğitim Felsefesi Ve Hükûmet Programları Açısından Millî Eğitim Şûra Kararları
  • Avrupa Ülkelerindeki Din Eğitimi Ve Öğretiminin Eğitim Politikaları, Programları Ve Uygulamaları Açısından Araştırılması Ve İncelenmesi
  • Öğretmenlik Meslek Bilgisi Dersleri İle Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri Arasındaki Uyumun Analizi
  • 2000-2016 Yılları Arasında Türkiye'nin Eğitim Alanında OECD Ülkeleri Arasındaki Yeri Ve Gelişiminin İncelenmesi
  • Mesleki Ve Teknik Eğitimin Okullarında Kazandırılması Gereken Temel Becerilerin Belirlenmesi Ve Mevcut Durum Analizi
  • Öğretmenlerin Fen Bilimleri Ve Seçmeli Bilim Uygulamaları Derslerinin Öğretim Programlarına İlişkin Görüşlerinin Analizi
  • Farklı Ülkelerdeki Ortaöğretime Ve Yükseköğretime Geçiş Sistemlerinin Karşılaştırılması
  • Farklı Okul Tür Ve Düzeylerinden Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Becerilerinin İncelenmesi
  • Uluslararası Bilgisayar Ve Bilgi Teknolojileri Okuryazarlığı: Türkiye Analizi Ve Uluslararası Karşılaştırması (Iea-ıcıls)
  • Eğitimde Fatih Projesi'nde Kullanılan Öğrenme Yönetim Sisteminin Öğrenenler Açısından İncelenmesi
  • 1923-2015 Yılları Arasında Ortaöğretim Tarih Dersi Öğretim Programlarına Yapılan Değişikliklerin İncelenmesi
  • Eurydıce İle Oecd Neslı Kapsamındaki Uluslararası Eğitim Göstergeleri Doğrultusunda Öğretmenlere Yönelik Verilerin Karşılaştırmalı Analizi Ve Eğitim Politikalarına Etkileri
  • Oecd Ines Kapsamındaki Lso Veri Ağına Göre Türkiye'nin OECD Üyesi Ülkeler Arasındaki Yeri Ve MEB'in Yol Haritası
  • Okul Öncesi Eğitim Programlarının Bağlam, Girdi, Süreç Ve Ürün Modellerine Göre Değerlendirilmesi
  • Sınıf Öğretmeni, Türkçe Öğretmeni Ve Alan Uzmanı Görüşlerine Göre Bitişik Eğik Yazı Uygulaması
  • Öğrencilerin Okula, Öğretmene Ve Öğrenmeye Atfettikleri Değer İle Akademik Başarı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
  • Ortaöğretimde Okul Temelli Yönetim Bağlamında Öğretmen Özerkliği Politika Ve Uygulamalarının Analizi
  • Ortaöğretim Kademesindeki Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi
  • Sosyal Bilimler Lisesi Öğrencilerinin İngilizce Öğrenme Motivasyonlarını Azaltan Faktörlerin İncelenmesi
  • Kimya Öğretmenlerin Ölçme Ve Değerlendirme Uygulamalarının İncelenmesi
  • 2014-2015 Eğitim-öğretim Yılı Iı. Dönem Merkezi Ortak Sınav Sonuçlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi
  • Öğretmenlerin Ölçme Ve Değerlendirmeye Yönelik Yeterlik Algısının Belirlenmesi
  • Sekizinci Sınıf İngilizce Dersi Teen Lıfe Ünitesinin Etkililiğinin Çeşitli Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi (Ankara - Özel Okullar Örneği)
  • Millî Eğitim Bakanlığı Ders Kitabı İnceleme Sisteminin Değerlendirilmesi
  • Açık Uçlu Sorularda Puanlayıcılar Arası Güvenirliğin Belirlenmesi
  • İlkokullarda Ev Ödevi İle İlgili Öğrenci, Öğretmen Ve Veli Görüşleri
  • Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sisteminde Okul Ders Puanlarının Yerleştirmeye Esas Puana Etkisinin Devlet Okulları İle Özel Okullar İçin Değerlendirilmesi, Yeni Model Önerisi
  • İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin Alternatif Ölçme Ve Değerlendirme Yöntemlerine İlişkin Yeterlik Algılarının İncelenmesi
  • Açık Uçlu Maddelerin Puanlamasında Kullanılan Yazılımların Yazılı Anlatım Bağlamında İncelenmesi Ve Abide Araştırmasında Uygulanması
  • Öğretmenlerin Ölçme Ve Değerlendirmeye Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi (Ankara İli Örneği)
  • Fen Lisesi 9. Sınıf Kimya Öğretim Programının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Özel Yetenekli Öğrencilerinin Akademik Eğitimi Açısından Değerlendirilmesi
Sıkça Sorulan Sorular

...

Öğrenci profilleri, öğrencilerin ruh ve beden bütünlüğüne sahip, yetkin ve erdemli bireyler olarak yetişmesini amaçlayan belirli özellikleri barındırır. Bu profiller, öğretim programlarındaki beceriler, eğilimler, farklılaştırma yöntemleri ve okul temelli planlamalarla desteklenir. Ayrıca, programlar arası bileşenler, öğrenme-öğretme uygulamaları, ölçme ve değerlendirme yöntemleri ve program dışı etkinlikler de öğrencilerin bu profillere ulaşmasına katkı sağlar. Öğretmenler, öğrencilerin bu hedeflenen özelliklere sahip olabilmesi için kendi öğrenme ve öğretme yöntemlerini özelleştirebilir.

Hemen İzle

...

Öğrenme çıktıları, içerik bilgisi ile bir alan becerisinin ya da kavramsal becerinin birleştirilmesi yoluyla oluşur. İçerik bilgisi, öğrencilerin becerilerini geliştirirken, bu becerilerin kullanılmasıyla bilgi daha anlamlı hale gelir ve hayata uygulanabilir olur. Bu bağlamda, öğrenme çıktıları iki temel unsura dayanır: alan becerisi yada kavramsal becerilenlerden oluşan beceri boyutu ile bilgi boyutu. Bir öğrenme çıktısı barındırdığı beceriler açısından hiyerarşik olarak düşünüldüğünde alan becerisi/kavramsal beceri ve süreç bileşeni şeklinde ilerleyen bir yapı söz konusudur. Zihinsel süreçlerin anlaşılması için öğrenme çıktıları bu yapıyla yürütülür, böylece her adım bir sonraki öğrenme aşamasını destekler.

Hemen İzle

...

Öğretim programlarında yer verilen programlar arası bileşenler, öğretim sürecinin dinamik bir yapıda ilerlemesini sağlamakta ve aynı zamanda eğitimin örtük hedeflerini özetlemektedir. Programlar arası bileşenler öğretim programlarına nüfuz ederek öğrenme çıktılarına ulaşmaya katkı sağlayacak şekilde yapılandırılmıştır. Öğretim programlarında üç farklı programlar arası bileşen yer almaktadır: Sosyal-duygusal öğrenme becerileri, erdem-değer-eylem çerçevesi ve sistem düşüncesi bağlamında okuryazarlık becerileri.

Hemen İzle

...

Farklı yetenek, ilgi ve ihtiyaca sahip öğrencilere yönelik geliştirilen farklılaştırma uygulamaları, öğrencilere bireysel olarak uygun eğitim sunmayı amaçlar. Farklı hızda öğrenen, yetenek ve ilgi alanları değişen öğrenciler için bu yöntem önemlidir. Öğrencilere uygun materyaller ve yöntemler sunularak, öğrenme stilleri ve özel gereksinimleri dikkate alınır. İçerik, süreç ve ürün gibi temel program ögelerinde gerçekleştirilen farklılaştırma sayesinde her öğrenci, kendi potansiyeline uygun bir öğrenme deneyimi yaşar.

Hemen İzle

...

Öğretim programlarında, her tema/ünite için belirlenen öğrenme çıktılarının değerlendirilmesi amacıyla öğrenme kanıtları tanımlanmıştır. Bu kanıtlar, öğrencilerin öğrenme çıktılarındaki hedeflere ne kadar ulaştığını gösterir. Hem süreç hem de sonuç değerlendirmelerini kapsayan bu aşama, öğrenme çıktılarında belirtilen becerileri kapsamlı bir şekilde ölçmeyi hedefler. Öğrenme kanıtları, öğretim sürecinde kullanılan ölçme araçlarını ve değerlendirme yöntemlerini kapsar. Bu araçlar, öğrencilerin performanslarını, projelerini ve görevlerini değerlendirmede kullanılır ve çeşitli değerlendirme yöntemlerinin ayrıntılarına yer verilir.

Hemen İzle

...

Okul temelli planlama, öğretim programı çerçevesinde derslerde yapılacak araştırma, gözlem, proje çalışmaları ve sosyal etkinlikler için ayrılan süreyi ifade eder. Öğretmenlerin yerel unsurları ve kültürel bağlamı öğrenme süreçlerine dahil ederek programın güçlü yönlerini ortaya çıkarmaları hedeflenmektedir. Programda okul temelli planlama, zümre öğretmenler kurulu tarafından kararlaştırılır ve ders programı çerçevesinde gerçekleştirilir. Bu bağlamda, okulların kendi iç dinamiklerine, öğrenci topluluğuna ve çevresel koşullara uygun olarak öğretim faaliyetlerini planlama ve uygulama imkânı sunularak, öğretim programlarını tamamlayan ve destekleyen bir yapı ortaya konmuştur.

Hemen İzle

...

Program dışı etkinlikler, öğrencilerin zihinsel, sosyal, duygusal, fiziksel ve ahlaki gelişimlerini desteklemeyi ve akademik bilgileri gerçek yaşam deneyimleriyle zenginleştirmeyi hedefler. Bu etkinlikler iki ana boyutta incelenir: Sosyal sorumluluk etkinlikleri, öğrencilerin toplumsal sorunlara yönelik projeler geliştirmelerini ve bu sorunları çözmelerine katkı sağlamalarını içerirken, hayat boyu öğrenme etkinlikleri ise, performans görevleri ve araştırma projeleri aracılığıyla öğrencilerin gerçek yaşam uygulamalarında deneyim kazanmalarını ve kariyer becerilerini geliştirmelerini sağlamaktadır.

Hemen İzle

...

Ön değerlendirme süreci, öğrencilerin mevcut bilgi ve beceri düzeylerini belirlemek amacıyla uygulanır. Bu süreç, öğrencilerin öğrenme sürecine hazırlık düzeylerini değerlendirir ve öğretim stratejilerini buna göre uyarlama imkânı sunar. Temel kabuller ise, öğrencilerin günlük yaşamlarından ya da önceki eğitim süreçlerinden kazanmış oldukları kabul edilen bilgi ve becerileri ifade eder. Temel kabuller, ön değerlendirme sürecinde ele alınmakta ve bu yönüyle öğretime hazırlık sürecinin gözlenebilir ve ölçülebilir bir aşamasını oluşturmaktadır.

Hemen İzle

...

Köprü kurma, öğrencilerin mevcut bilgi ve becerileri ile yeni öğrenilecek konular arasında bağlantı kurma sürecidir. Bu etkinlikler, öğrencilerin sahip oldukları bilgileri günlük hayat bağlamında yeni öğrenmelerle ilişkilendirmelerine olanak tanır, böylece öğrendikleri bilgilerin sınıf dışında da nasıl kullanılacağını anlamalarına yardımcı olur. Ayrıca, önceki öğrenmelerle bağlantılı yeni bilgiler, öğrencilerin daha kalıcı öğrenmelerine ve yeni bilgileri daha kolay anlamalarına katkı sağlar.

Hemen İzle