2. TEMA: KORO OLUŞTURALIM
SAB10. Müziksel Söyleme, SAB13. Müziksel Hareket
E1.1. Merak, E1.5. Kendine Güvenme ( Öz Güven), E2.3. Girişkenlik, E2.5. Oyunseverlik, E3.2. Odaklanma, E3.3. Yaratıcılık, E3.8. Soru Sorma
SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB2.2. İş Birliği
D3. Çalışkanlık, D7. Estetik
OB9. Sanat Okuryazarlığı
KOREP.3.2.1. Koro eserlerini anlamlarına uygun hızda söyleyebilme
a) Koro eserlerini anlamlarına uygun hızda söylemek için hazırlanır.
b) Koro eserlerini anlamlarına uygun hızda söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) Koro eserlerini anlamına uygun hızda söylerken müziksel bileşenleri uygular.
KOREP.3.2.2. Koro eserlerini anlamlarına uygun gürlükte söyleyebilme
a) Koro eserlerini anlamlarına uygun gürlükte söylemek için hazırlanır.
b) Koro eserlerini anlamlarına uygun gürlükte söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) Koro eserlerini anlamına uygun gürlükte söylerken müziksel bileşenleri uygular.
KOREP.3.2.3. Müzik eserlerinin hızına uygun bedensel hareketler yapabilme
a) Müzik eserlerinin hızına uygun bedensel hareketler belirler.
b) Müzik eserlerinin hızına uygun bedensel hareketler sergiler.
Koro Eserlerinde Hız
Koro Eserlerinde Gürlük
Bedensel Hareketler
bedensel hareketler, çabuk hız, hafif gürlük, kuvvetli gürlük, yavaş hız
Öğrenme çıktıları; performans görevi, dereceli puanlama anahtarı, kontrol listesi kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerden müzik eserlerinin hızına uygun hareketlerle eşlik edebilecekleri bir performans görevi hazırlayıp sınıfta sunmaları istenebilir. Verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.
Öğrencilerin çabuk-yavaş, kuvvetli-hafif kavramları hakkında bilgi sahibi oldukları kabul edilmektedir. Öğrencilerin büyük kaslarını kullanarak elde ettikleri kaba motor beceri hareketlerini (oturma, emekleme, yürüme, koşma, zıplama, tırmanma, sekme, hoplama vb.) yapabildikleri kabul edilmektedir.
Öğrencilerin koro eserlerini anlamına uygun hız ve gürlükte söyleyebilmeleri için müzikle uyumlu bedensel hareketleri yapma konusundaki bilgi ve beceri düzeyleri, deneyimleri ve beklentileri belirlenir. Öğrencilerin hazırbulunuşluk düzeyinin tespitinde “çabuk-yavaş hız” ve “kuvvetli-hafif gürlük” kavramlarına ilişkin öğrencilere “Çevrenizde ya da doğada bildiğiniz çabuk ya da yavaş hıza sahip varlıklar nelerdir? Çevrenizde ya da doğada karşılaştığınız sesi kuvvetli ya da hafif gürlükte olan varlıklar nelerdir?” gibi sorular sorulabilir.
Öğrencilerin günlük yaşantılarında söyledikleri şarkıların hız ve gürlüğüne örnek vermeleri
istenebilir. Öğrencilere “Her şarkının hızı aynı mıdır? Her şarkının gürlüğü aynı mıdır? gibi
sorular sorulabilir.
Müzik eserlerinin hızına uygun bedensel hareketler yapabilme konusunda öğrencilere
“Çabuk hızda bir eseri dinlerken hangi hareketlerle eşlik etmek istersiniz? Yavaş hızda bir
eseri dinlerken hangi hareketlerle eşlik etmek istersiniz?” gibi sorular sorulabilir.
KOREP.3.2.1
Öğrencilerin “çabuk hız” ve “yavaş hız” kavramlarını tanımaları için sınıf seviyesine uygun, merak uyandırıcı ve ilgi çekici etkinlikler (oyun, öykü, masal, drama, taklit vb.) düzenlenerek süreçte öğrencilerin çalışmalarda rol almaları sağlanır (D3.4, E1.1, E2.5, SDB2.2, BEOSAB5). Öğrencilerin çabuk hızda ve yavaş hızda hareket eden hayvanlara örnek vermeleri istenerek “çabuk” ve “yavaş” kavramlarını sorgulamaları sağlanabilir (E3.8). Bu kavramların müzikte de kullanıldığı ifade edilir. İlk olarak çabuk hızı ve yavaş hızı örnekleyen eserler dinletilerek öğrencilerin çabuk hız ve yavaş hız kavramlarını ayırt etmeleri sağlanabilir. Ayrıca öğretmen çabuk hız ve yavaş hızı örnekleyen eserler seslendirebilir. Öğrencilerin öğretmenin tonlamalarını ve ifadelerini gözlemlemeleri ve hız terimlerinin eserlerin duygusunu ve anlamını doğru yansıtmadaki önemini fark etmeleri sağlanır (E3.2). Çabuk hız ve yavaş hız çalışmalarında metronomdan faydalanılabilir. Öğrencilerin koro eserlerini anlamlarına uygun hızda söylemeden önce bedensel esneme, nefes ve ses çalışmaları yapmaları sağlanır (D3.2). Koro eserlerini anlamlarına uygun hızda söylemek için uygun teknikleri kullanmaları gerektiği ifade edilir. Sonra öğrencilerin koro eserlerini müziksel bileşenlerine dikkat ederek anlamlarına uygun hızda söylemeleri sağlanır. Eserleri anlamlarına uygun hızda söylemenin önemi ve gerekliliği vurgulanır. Süreç kontrol listesi kullanılarak değerlendirilebilir.
KOREP.3.2.2
Öğrencilerin “kuvvetli gürlük” ve “hafif gürlük” kavramlarını tanımaları için sınıf seviyesine uygun, merak uyandırıcı ve ilgi çekici etkinlikler (oyun, öykü, masal, drama, taklit vb.) düzenlenerek süreçte öğrencilerin çalışmalarda rol almaları sağlanır (D3.4, E1.1, E2.5, SDB2.2). Bu kavramların müzikte de kullanıldığı ifade edilir. Sonra öğretmen kuvvetli gürlüğü ve hafif gürlüğü örnekleyen eserler seslendirir. Öğrencilerin öğretmenin tonlamalarını ve ifadelerini gözlemlemeleri ve gürlük terimlerinin eserlerin duygusunu ve anlamını doğru yansıtmadaki önemini fark etmeleri sağlanır (E3.2). Öğrencilerin koro eserlerini anlamlarına uygun gürlükte söylemeden önce bedensel esneme, nefes ve ses çalışmaları yapmaları sağlanır (D3.2). Koro eserlerini anlamlarına uygun gürlükte söylemek için uygun teknikleri kullanmaları gerektiği ifade edilir. Sonra öğrencilerin koro eserlerini müziksel bileşenlerine dikkat ederek anlamlarına uygun gürlükte söylemeleri sağlanır. Eserleri anlamlarına uygun gürlükte söylemenin önemi ve gerekliliği vurgulanır. Süreç dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir.
KOREP.3.2.3
Öğrencilerin müzik eserlerinin hızına uygun bedensel hareketler sergilemeden önce bedensel esneme çalışmaları yapmaları sağlanır (D3.2, SDB1.2). Öğretmen tarafından çabuk ve yavaş hızda müzik eserleri dinletilir. Öğrencilerin bu müzik eserlerinin hızına uygun, özgün bedensel hareketler belirlemeleri istenir (E3.2, E3.3). Belirledikleri müzik hareketlerini sergilemeleri sağlanır (OB9, D3.4, D7.2, E1.5). Belirlenen hareketler bireysel olarak sunulabileceği gibi grup çalışması yapılarak ortak hareketler de belirlenebilir(E2.3, SDB2.2). Öğrencilere müzik eserlerinin hızına uygun hareketlerle eşlik edebilecekleri performans görevi verilebilir.
Öğrencilerin bireysel olarak öğrendikleri çabuk ve yavaş hızda, kuvvetli ve hafif gürlükte eserleri sınıfta seslendirmeleri sağlanabilir. Öğrencilerin çabuk ve yavaş hız, kuvvetli ve hafif gürlük kavramlarını içeren bir öykü yazmaları ve bu öyküyü sınıfta arkadaşlarıyla canlandırmaları sağlanabilir. Öğrencilerin kendi seçtikleri bir müzik eserinin hızına uygun bedensel hareketler belirleyerek bunu okuldaki bir etkinlikte sergilemeleri sağlanabilir.
Çabuk ve yavaş hızda daha kolay eserler seçilerek öğrencilerin bu eserleri söylemeleri sağlanabilir. Kuvvetli gürlük ve hafif gürlükte daha kolay eserler seçilerek öğrencilerin bu eserleri söylemeleri sağlanabilir. Öğrencilerin müzik eserlerinin hızına uygun olarak belirledikleri bireysel hareketleri akran desteğiyle paylaşmaları ve bu hareketleri grup çalışmasıyla sunmaları sağlanabilir.


