T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
Temada öğrencilerin Türk müziği etkinliklerine katılmaları ve ders repertuvarındaki eserleri sınıf konserinde seslendirmeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati
6
Alan Becerileri

SAB10. Müziksel Söyleme

Kavramsal Beceriler

KB1. Temel Beceriler

Eğilimler

E1.1. Merak, E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven), E2.2. Sorumluluk, E2.3. Girişkenlik, E3.2. Odaklanma, E3.5. Açık Fikirlilik

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB2.3. Sosyal Farkındalık

Değerler

D3. Çalışkanlık

Okuryazarlık Becerileri

OB5. Kültür Okuryazarlığı, OB9. Sanat Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Hayat Bilgisi, Müzik, Türkçe
Beceriler Arası İlişkiler
TAB1. Dinleme/İzleme
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

KOREP.2.4.1. Türk müziği etkinliklerine katılmanın önemini açıklayabilme
KOREP.2.4.2. Koro eserlerini sınıf korosu konserinde söyleyebilme
a) Koro eserlerini sınıf korosu konserinde söylemeye hazırlanır.
b) Koro eserlerini sınıf korosu konserinde söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) Koro eserlerini sınıf korosu konserinde söylerken müziksel bileşenleri uygular.

İçerik Çerçevesi

Türk Müziği Etkinliklerine Katılmanın Önemi
Konser Etkinlikleri

Anahtar Kavramlar

konser, konser izleme, konser verme, müzik etkinlikleri

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları, gözlem formu ve performans görevi kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilere koro eserlerini sınıf korosu konserinde söyleyebilmelerine yönelik performans görevi verilebilir. Öğrencilere verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ve öz değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin koro, konser ve müzik etkinlikleri hakkında bilgi sahibi olduğu kabul edilmektedir. Öğrencilerin 2. sınıf koro ve repertuvar dersine ait eserleri konserde söyleyebilmek için yeterli ses aralığına sahip olduğu kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilerin konser izleme ve konser verme ile ilgili bilgi ve beceri düzeyleri, deneyimleri ve beklentileri belirlenir. Öğrencilerin hazırbulunuşluk düzeyinin tespitinde öğrencilere “Sizce bir konseri izlerken nelere dikkat etmeliyiz? Sınıfımızla beraber konser verirken dikkat etmemiz gereken kurallar ve davranışlar nelerdir?” gibi sorular sorulabilir.

Köprü Kurma

Öğrencilerin kendi yaşantılarından yararlanarak izleyici olarak katıldıkları bir Türk müziği konseriyle ilgili gözlemlerini, duygu ve düşüncelerini paylaşmaları istenebilir. Öğrencilerden günlük yaşantılarında korist ya da solist olarak katıldıkları bir koro konserinde şarkı söylerken yaşadıkları deneyimlerini, duygu ve düşüncelerini arkadaşlarıyla paylaşmaları istenebilir. Yeni düzenlenecek bir konsere katılmanın öğrenciler için neler ifade edebileceğine yönelik soru-cevap tekniği uygulanabilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

KOREP.2.4.1
Öğrencilere dijital kaynaklardan yararlanarak Türk müziği eserleri seslendirilen konser videoları izletilir (TAB1). Öğrencilerin konuyu merak etmeleri sağlanır (E1.1, E3.2). Öğrencilere katıldıkları müzik etkinlikleri ile ilgili deneyimlerini ifade etmelerini sağlayacak sorular sorulur (E3.5, SDB2.1). Öğrencilere müzik etkinliklerine katılmanın repertuvarlarını zenginleştirmeleri, icra ortamlarını, müzik türlerini, çalgıları tanıyabilmeleri açısından önemli olduğu vurgulanır (SDB1.2). Öğrencilerden çevrelerinde (okul, mahalle, ilçe, il) düzenlenen müzik etkinliklerine dinleyici ve izleyici olarak katılmaları istenebilir (E2.3, OB5, SDB2.3). Süreç, gözlem formu kullanılarak değerlendirilebilir.

KOREP.2.4.2
Öğrencilerin öz güvenlerini desteklemek amacıyla koro ve repertuvar dersine ait eserleri sunmalarına yönelik sınıf korosu konseri düzenlenir (E1.5, OB9). Bütün öğrencilerin bu etkinlikte görev almaları beklenir (D3.4, SDB2.2). Etkinlik için gerekli provalar ve çalışmalar yapılır. Öğrencilerin konsere başlamadan önce bedensel esneme, nefes ve ses açma çalışmaları ile hazırlık yapmaları sağlanır (D3.2). Konserde eserleri seslendirirken birlikte söyleme kurallarına uymak, nefes yerlerine dikkat etmek ve anlamsal bütünlüğü bozmadan söylemeye özen göstermek gibi uygun söyleme tekniklerini kullanmaları gerektiği vurgulanır. Öğrencilerin konserde eserleri müziksel bileşenlerine uygun şekilde söylemeleri sağlanır (E2.2). Konser sonrasında sınıfta konser ile ilgili işitsel ve görsel materyaller paylaşılarak öğrencilerin duygu ve düşüncelerini ifade etmeleri sağlanabilir (SDB2.1, TAB1). Öğrencilere koro eserlerini sınıf korosu konserinde söyleyebilmelerine yönelik performans görevi verilebilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilerin katıldıkları Türk müziği koro konserlerine ilişkin konser programları, afişleri, biletleri gibi materyallerden koleksiyon yapmaları istenebilir. Öğrencilerin düzenlenecek sınıf korosu konserinde kendi belirleyecekleri bir Türk müziği eserini solo olarak söylemeleri sağlanabilir.

Destekleme

Öğrencilerin okulda düzenlenecek Türk müziği etkinliklerini takip etmeleri ve bu etkinlikleri arkadaşlarıyla paylaşmaları sağlanabilir. Öğrencilerin seçilecek daha kolay bir Türk müziği eserini önce sınıf içindeki koro çalışmalarında daha sonra da düzenlenecek olan konser etkinliğinde söylemeleri sağlanabilir.