T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI

3. TEMA: HİCAZ MAKAMI DİZİSİYLE TOPLU İCRA

Temada hicaz makam dizisindeki türkülerin birlikte çalınması ve makam dizisi özelliklerine uygun bir şekilde birlikte müzik yapma becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
Ders Saati
18
Alan Becerileri

SAB11. Müziksel Çalma

Eğilimler

E2.2. Sorumluluk

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği

Değerler

D3. Çalışkanlık, D7. Estetik, D10. Mütevazılık, D12. Sabır, D16. Sorumluluk

Okuryazarlık Becerileri

OB9. Sanat Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Görsel Sanatlar
Beceriler Arası İlişkiler
KB2.2. Gözlemleme
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

Ç.T.6.3.1. Hicaz makamı dizisindeki eserleri toplu çalabilme
a) Hicaz makamı dizisindeki çalınacak eseri çözümler.
b) Hicaz makamı dizisindeki eserleri toplu çalarken çalgıya özgü duruş ve tutuş pozisyonu alır.
c) Hicaz makamı dizisindeki eserleri toplu çalarken çalgıya özgü teknikleri kullanır.
ç) Hicaz makamı dizisindeki eserleri toplu çalarken müziksel bileşenleri uygular.

İçerik Çerçevesi

Hicaz Makamı

Anahtar Kavramlar

dizi, hicaz, makam, toplu icra

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Temada öğrenme çıktıları; birlikte çalma performans gözlem formu, öğrenci ürün dosyası,  öz değerlendirme formu, derecelendirme ölçeği ve akran değerlendirme formu kullanılarak ölçülebilir. Öğrencilere derste çalınan hicaz makamı dizisindeki eserleri ve öğretmenin çalışmaları için verdiği eserleri topluluklar hâlinde sınıfta sunmaları istenen bir performans görevi verilebilir. Verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ve birlikte çalma performans gözlem formu ile değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmesi için öz değerlendirme formu, birbirlerini değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin hicaz makam dizisini teoride ve çalgısında bildiği kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilere hicaz makam dizisine yönelik bilgi ve uygulama düzeylerine yönelik aşağıdaki sorular sorulabilir:
• Dinlediğiniz hicaz makamındaki eserler nelerdir?
• Hicaz makam dizisini diğer makam dizilerinden ayıran belirgin farklar nelerdir?
• Hicaz makam dizisini çalgınızda farklı pozisyonlarda icra edebiliyor musunuz?
• Hicaz makamının hissettirdiği duyguyu nasıl tarif edersiniz?

Köprü Kurma

Hicaz makamındaki duygusal geçişlere uygun olarak müzik oluşturulur. Bir grup hüzünlü
bir melodi çalar (düşük sesle, yavaş tempoda). Bir grup hızlıca yükselen bir melodi çalar
(yavaşça hızlanarak daha parlak bir tonla). Öğrenciler, çalgılarını ve müziklerini bir "hikâyenin
parçası" olarak görürler. Her grup, hikâyenin bir bölümünü müzikle anlatmaya çalışırken
hicaz makamının melodik yapısını somut bir şekilde deneyimlemeye yardımcı olarak
köprü kurulabilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

Ç.T.6.3.1
Hicaz makamı dizisinin özellikleri ile ilgili kısa bir hatırlatma yapılır. Müziksel dinleme yapılarak hicaz makam dizisi pekiştirilir. Öğrenciler, toplu çalma için gruplara ayrılırlar. Her grup bir çalgıyı temsil eder (bir grup vurmalı çalgılar, bir grup melodik çalgılar gibi). Çalışılacak olan hicaz makamındaki türkü tanıtılır. Nota üzerinden ilk inceleme yapılması istenir (OB9). Grupların görevleri ve türkünün trafiği hakkında bilgilendirme yapılır. Öğretmen türkünün öncelikle ezgisini icra eder ve öğrencilerin nota üzerinden gözlem yapması istenir. Ardından eserin çözümlenmesi istenir (KB2.2). Öğrencilerden türküyü bireysel olarak deşifre etmeleri istenir (E2.2). Öğrencilerin görevini yerine getirirken özverili davranmaları beklenir (D16.3). Deşifre sürecine öncelikle nota üzerinden başlamaları sağlanır. Çalgısal deşifre sürecine geçilirken öğrencilerin çalgılarında doğru duruş ve tutuş pozisyonu almaları sağlanır (D7.2). Gruplar deşifre sürecine devam ederken öğretmen grupları kontrol eder. Ölçü ölçü icra sürecine geçilir. Öğrencilerin çalgısına özgü teknikleri doğru uygulamasına dikkat edilir. Öğretmen geri bildirimde bulunarak deşifre sürecinin tamamlanması sağlanır. Öğrenciler, geri bildirimlere göre tutuş, teknik ve deşifre sürecindeki müzikal hatalarını düzeltmeye çalışırlar (D10.1). Öğretmen tarafından belirlenen yavaş tempodan başlanarak toplu icra sürecine geçilir (D12.3). Öğrenciler, tempoyu uyumlu bir şekilde takip ederek icra ederler. Öğrencilerin ritmi ve ezgiyi uyum içinde tınlatmasının ve bir “takım” gibi hareket etmelerinin önemi vurgulanır (SDB2.2). Öğrenciler, müziksel bileşenleri uygulayarak türküyü toplu icra ederler (SDB2.2). İstenen tempoya gelindikten sonra belirlenen topluluklar hâlinde canlı performans sergilerler (SDB2.1, D3.4). Öğretmen; doğru duruş ve tutuş, teknik, ezgisel yapı, müzikal ifadeye uygunluk gibi unsurlara göre topluluklara dönüt verir. Öğrencilere derste çalınan hicaz makamındaki eserleri ve öğretmenin çalışmaları için verdiği eserleri topluluklar hâlinde sınıfta sunmaları istenen bir performans görevi verilebilir. Verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ve birlikte çalma performans gözlem formu ile değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmesi için öz değerlendirme formu, birbirlerini değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Bu süreçte farklı zorluk düzeylerinde hicaz makamında türküler verilerek oluşturulan gruplarla icra edilmesi istenebilir. Hicaz makamı doğaçlama için çok uygun bir makam olduğundan, öğrencilere doğaçlama yapmayı öğretmek, eserin melodik yapısını daha zengin hâle getirebilir. Belirli bölümlerde öğrenciler kendi özgün melodik hatlarını ekleyerek parçaya bireysel dokunuşlar katabilirler.

Destekleme

Bu süreçte çalınan hicaz makamı türküsünün ölçüler hâlinde bölünerek yavaş tempoda etüt edilmesi istenebilir. Öğrencilerle birlikte ritmik kalıpların doğru bir şekilde nasıl çalınacağı üzerine alıştırmalar yapılabilir.