4. ÖĞRENME ALANI: YAŞADIĞIM YER VE ÜLKEM

Bu öğrenme alanının içeriğini; tarihî mekân ve doğal güzellikler, Türkiye’nin yönetim şekli, Mustafa Kemal Atatürk’ün kişilik özellikleri, millî birlik ve beraberlik oluşturmaktadır. Bu doğrultuda öğrencilerin millî bilince ve ülke varlıklarının önemine ilişkin farkındalık oluşturmaları amaçlanmaktadır.
Ders Saati
18
Alan Becerileri

SBAB2. Kanıta Dayalı Sorgulama ve Araştırma

Kavramsal Beceriler

KB1. Temel Beceriler, KB2.4. Çözümleme

Eğilimler

E1.1. Merak, E1.3. Azim ve Kararlılık, E3.6. Analitik Düşünme, E3.8. Soru Sorma

Programlar Arası Bileşenler
Değerler

D1. Adalet, D3. Çalışkanlık, D5. Duyarlılık, D6. Dürüstlük, D11. Özgürlük, D12. Sabır, D14. Saygı, D15. Sevgi, D19. Vatanseverlik, D20. Yardımseverlik

Okuryazarlık Becerileri

OB6. Vatandaşlık Okuryazarlığı, OB9. Sanat Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Sosyal Bilgiler
Beceriler Arası İlişkiler
SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB2.3. Sosyal Farkındalık
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

HB.3.4.1. Yakın çevresindeki tarihî mekân ve doğal güzelliklerin korunmasının önemini fark edebilme

HB.3.4.2. Ülkemizin yönetim şekli ile ilgili kaynaklardan bilgi toplayabilme
a) Ülkemizin yönetim şekli ile ilgili kaynaklardan bilgileri bulur.
b) Ülkemizin yönetim şekli ile ilgili bulduğu bilgileri kaydeder.

HB.3.4.3. Mustafa Kemal Atatürk’ün kişilik özelliklerini çözümleyebilme
a) Mustafa Kemal Atatürk’ün kişilik özelliklerini belirler.
b) Mustafa Kemal Atatürk’ün başarılarını belirler.
c) Mustafa Kemal Atatürk’ün kişilik özellikleri ile başarıları arasında ilişki kurar.

HB.3.4.4. Millî birlik ve beraberliğimizin toplum hayatına katkılarını açıklayabilme

İçerik Çerçevesi

Tarihî Mekân ve Doğal Güzellikler
Ülkemizin Yönetim Şekli
Mustafa Kemal Atatürk’ün Kişilik Özellikleri
Millî Birlik ve Beraberlik

Anahtar Kavramlar

tarihî mekân, doğal güzellik, yönetim şekli, kişilik özellikleri, birlik ve beraberlik

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; yapılandırılmış grid, performans görevi, portfolyo ve çalışma yaprağı, anı defteri kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin hazırlayacakları metin, şiir, hikâye, broşür, poster, kavram haritası, balık kılçığı, anı defteri gibi ürünler dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Bütüncül değerlendirme için tüm öğrenme çıktılarından oluşan bir izleme testi uygulanabilir.
Mustafa Kemal Atatürk’ün kişilik özelliklerini çözümleyebilme çıktısının değerlendirilmesi için sınıf içi performans görevi verilebilir. Bu görev kapsamında öğrencilerden Mustafa Kemal Atatürk’ün kişilik özellikleri ile başarıları arasındaki ilişkiyi gösteren görsel bir ürün hazırlamaları istenebilir. Ürünler, dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin, yakın çevresinde bulunan tarihî mekânlara ve doğal güzelliklere ilişkin ön bilgileri olduğu kabul edilmektedir. Mustafa Kemal Atatürk’ün hayatı ve öğrencilik yıllarına ait ön bilgileri olduğu kabul edilmektedir. Millî bayramlarda yaşadığı duygulardan hareketle millî birlik ve beraberliğin önemine ilişkin ön bilgileri olduğu kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilere tarihî mekân ve doğal güzellikler, Mustafa Kemal Atatürk’ün kişilik özellikleri ve başarıları ile ilgili aşağıdakilere benzer sorular sorulabilir:
• Yakın çevrenizde bulunan tarihî mekânlar hakkında neler biliyorsunuz?
• “Doğa bekçi ile değil sevgi ile korunur.” sözü ne ifade etmektedir?
• Mustafa Kemal Atatürk’ü başarılı yapan özellikleri neler olabilir?
• Millî birlik ve beraberlik hakkındaki düşünceleriniz nelerdir?

Köprü Kurma

Öğrencilerden yakın çevrelerinde bulunan tarihî mekân ve doğal güzellikler hakkında bildiklerini anlatmaları istenir.
29 Ekim Cumhuriyet Bayramı ile ilgili anılarını paylaşmaları istenir.
Öğrencilere Mustafa Kemal Atatürk’ün hayatı ve öğrencilik yıllarındaki bilgilerden yola çıkarak onun kişilik özellikleri hakkında sorular sorulur. Millî birlik ve beraberliğin toplum hayatına katkılarına ilişkin düşüncelerini ifade etmeleri istenir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

HB.3.4.1
Öğrencilerden yakın çevresindeki tarihî mekân ve doğal güzelliklerin korunmasının önemini fark edebilmeleri (KB1) beklenir. Yakın çevresindeki müze, cami, kale gibi tarihi mekân ve doğal güzelliklerin korunmasının önemine ilişkin (D5.2) verilen örnekleri incelemeleri istenir. Denizlerimizin ve ormanlarımızın korunmasının önemi üzerinde durulur. Bunun için öğrencilere tarihî mekân ve doğal güzelliklerin korunmasının (D19.3) önemini vurgulayan kısa film, belgesel gibi eğitici içerikler sunulur ve bunlarla ilgili sorular sorulur. Öğrencilerden tarihî mekân ve doğal güzelliklerin korunmasının önemine ilişkin görüşlerini ifade etmeleri ve merak ettikleri (E1.1) durumlarla ilgili sorular sormaları (E3.8) istenir. Bunun için istasyon, öğrenme galerisi gibi teknikler kullanılır. Yakın çevresindeki tarihî mekân ve doğal güzelliklerin korunmasının önemine ilişkin duyarlı davranma (D15.2), ülke varlıklarına sahip çıkma (D19.3) gibi durumlara örnekler vermeleri beklenir. Öğrencilerden konu ile ilgili metin, hikâye, poster gibi ürünler oluşturmaları ve bu ürünleri sunmaları istenir. Ürünler, dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilerek öğrencilerin portfolyolarına dâhil edilir.

HB.3.4.2
Öğrencilerden ülkemizin yönetim şekli ile ilgili kaynaklardan bilgi toplayabilmeleri (SBAB2, SBAB2.2.SB1, SBAB2.2.SB3) beklenir. Ülkemizin yönetim şekli ile ilgili kaynaklardan bilgileri bulmaları (a) istenir. Bu süreçte yönetim konusunda merak uyandırıcı sorular sorulur (E1.1). Öğrencilerden ülkemizin yönetim şekli olan cumhuriyet ile ilgili çeşitli araçlarla bilgi toplamaları ve topladıkları bilgileri arkadaşları ile paylaşmaları istenir (SDB1.1, SDB1.1.SB1). Öğrencilerin ülkemizin yönetim şekli ile ilgili bulduğu bilgileri kaydetmeleri (b) beklenir. Bu süreçte ülkemizin yönetim şekli olan cumhuriyetin önemi vurgulanır (D19.4), (OB6). Öğrencilerden ülkemizin yönetim şekli ile ilgili topladıkları bilgileri; kavram haritası, balık kılçığı gibi teknikler kullanarak ifade etmeleri istenir. Süreç; doğru-yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma gibi maddelerden oluşan çalışma yaprağı ile değerlendirilebilir. Çalışma yaprakları öğrenci portfolyolarına dâhil edilir.

HB.3.4.3
Öğrencilerden Mustafa Kemal Atatürk’ün kişilik özelliklerini çözümleyebilmeleri (KB2.4beklenir. Mustafa Kemal Atatürk’ün kişilik özelliklerini (a) ve başarılarını (b) belirlemeleri istenir. Atatürk’ün kişilik özelliklerini ve milletimiz ile birlikte elde ettiği başarılarını ön plana çıkaran söz, fotoğraf, anı ve belgesellerden yararlanılarak öğrencilerin konuya ilişkin çıkarım yapmaları sağlanır (SDB2.3, SDB2.3.SB1). Öğrencilerden Mustafa Kemal Atatürk’ün kişilik özellikleri ile başarıları arasındaki ilişkileri belirlemeleri (c) beklenir. Bu süreçte Atatürk’ün ileri görüşlülüğü, çalışkanlığı, analitik düşünme becerisine (E3.6) sahip olması, azimli ve kararlı olması (D11.2, D3.1), (E1.3) gibi özellikleri ile başarıları arasında ilişki kurmaları sağlanır. Öğrencilerin Atatürk’ün adaletli (D1.3), doğru ve güvenilir (D6.2), olumlu bakış açısına sahip, çözüm odaklı olmak (D12.1) gibi kişilik özellikleri ile başarıları arasındaki ilişkiye yönelik çıkarımlarda bulunmaları sağlanır. Bu süreç, yapılandırılmış grid tekniği ile değerlendirilebilir. Öğrencilerden sınıf içi performans görevi olarak kavram veya zihin haritası gibi teknikleri kullanarak konuyla ilgili bir ürün oluşturmaları istenir. Ürünler; Atatürk’ün birçok kişilik özelliklerini barındırması, kişilik özellikleri ile başarıları arasındaki ilişkinin kurulması, görsellerle desteklenmesi gibi temel kriterleri içeren dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.

HB.3.4.4
Öğrencilerden millî birlik ve beraberliğimizin toplum hayatına katkılarını açıklayabilmeleri (KB1) beklenir. Bunun için millî birlik ve beraberliğimizi güçlendiren olayları fark etmeleri istenir. Millî gün ve bayramlar, millî takımların katıldığı müsabakalar, yerli ve millî teknolojik gelişmeler, afet ve acil durumlarda toplumun birlik ve beraberlik içinde olduğu olaylara ilişkin belgesel, kısa film gibi eğitici içerikler izletilir. Bu süreçte öğrencilerden konu ile ilgili soru sormaları (E3.8) istenir. Sorulara verilen cevaplardan hareketle toplum olarak beraber hareket etmenin toplumun sevgi ve dayanışma bağlarını güçlendirdiği vurgulanır (D15.2). Bireylerin vatandaş olarak toplumun değerli bir parçası olduğu (OB9) ve toplumun gelişiminde önemli bir rol oynadığı üzerinde durulur. Millî ve manevi değerlere duyarlı davranmanın toplumda bireyler arasında karşılıklı saygı anlayışının gelişmesine katkı sağlayacağı vurgulanır (D14.3). Atalarının başarılarını takdir etmek, şehit ve gazilere saygı göstermek, millî bayramların ve anma günlerinin önemini bilmek gibi hususlarda etkinlikler yaptırılarak öğrencilerin millî kimliğini tanımaları (D19.2) ve toplumda millî bilincin oluşmasına katkı sağlamaları beklenir. Bunun için öğrencilere bir şehit yakını ya da gaziyi ziyaret etme, millî bayram ve anma günlerinde tören hazırlıklarına katılma, millî takımın katıldığı bir müsabakayı sınıf olarak birlikte izleme, sosyal sorumluluk projeleri geliştirme gibi etkinlikler yaptırılır (D20.4). Öğrencilerden süreçte yaşadıkları bu deneyimleri ve deneyimler sonucunda birlik ve beraberlik içinde olmanın toplumsal hayata katkılarına ilişkin görüşlerini anı defterlerine yazmaları istenir. Hazırlanan anı defterleri, dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilerden yakın çevresindeki tarihî mekânlar hakkında sözlü tarih çalışması yapmaları istenebilir.
Doğal güzelliklerle ilgili resimli broşürler hazırlamaları istenebilir.
Mustafa Kemal Atatürk’ün kişilik özellikleri hakkında araştırma yapmaları istenebilir.
Millî birlik ve beraberliğimizin toplumsal hayata katkılarına yönelik okul gazetesi hazırlamaları istenebilir.

Destekleme

Öğrenciler, yakın çevresindeki tarihî mekânların ve doğal güzelliklerin korunmasının önemini fark etmeleri için dijital materyallerle desteklenebilir.
Ülkemizin yönetim şekli ve Mustafa Kemal Atatürk’ün kişilik özellikleri ile ilgili görsel ve işitsel materyallerle desteklenebilir.
Öğrencilerden millî birlik ve beraberliğin önemini anlatan resim, şiir, kısa öykü gibi bir ürün oluşturmaları istenebilir.

Öğretmen Yansıtmaları

Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza okutunuz.