3. ÖĞRENME ALANI: AİLEM VE TOPLUM

Bu öğrenme alanının içeriğini; aile ve toplumun özellikleri, yardımlaşma ve toplumsal yaşamda meslekler oluşturmaktadır. Bu doğrultuda öğrencilerin aile ve toplum arasındaki ilişkiyi çözümlemeleri, yardıma ihtiyacı olan bireylerin yaşamını kolaylaştırmak için fikirlerini eyleme dönüştürmeleri ve mesleklerin toplumsal yaşamdaki önemini yorumlamaları amaçlanmaktadır.
Ders Saati
18
Alan Becerileri

SBAB5. Sosyal Katılım

Kavramsal Beceriler

KB2.4. Çözümleme, KB2.14. Yorumlama

Eğilimler

E1.1. Merak, E2.1. Empati, E2.2. Sorumluluk, E3.5. Açık Fikirlilik

Programlar Arası Bileşenler
Değerler

 D2. Aile Bütünlüğü, D3. Çalışkanlık, D4. Dostluk, D6. Dürüstlük, D9. Merhamet, D11. Özgürlük, D12. Sabır, D16. Sorumluluk, D20. Yardımseverlik

Okuryazarlık Becerileri

OB3. Finansal Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık, OB6. Vatandaşlık Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Sosyal Bilgiler, İnsan Hakları, Vatandaşlık ve Demokrasi
Beceriler Arası İlişkiler
SDB2.2. İş Birliği
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

HB.3.3.1. Aile ve toplum arasındaki ilişkiyi çözümleyebilme
a) Ailenin özelliklerini belirler.
b) Toplumun özelliklerini belirler.
c) Aile ve toplum arasındaki ilişkiyi belirler.

HB.3.3.2. Yardıma ihtiyacı olan bireylerin yaşamını kolaylaştırmak için fikirlerini eyleme dönüştürebilme
a) Yardıma ihtiyacı olan bireylerin yaşamını kolaylaştırmak için farkındalık projeleri geliştirir.
b) Yardıma ihtiyacı olan bireylerin yaşamını kolaylaştırmak için geliştirdiği farkındalık projelerini paylaşır.

HB.3.3.3. Mesleklerin toplumsal yaşamdaki önemini yorumlayabilme
a) Mesleklerin toplumsal yaşamdaki önemine ilişkin verilen örnekleri inceler.
b) Mesleklerin toplumsal yaşamdaki önemine ilişkin yaptığı çıkarımları kendi cümleleri ile ifade eder.

İçerik Çerçevesi

Aile ve Toplum
Yardımlaşma
Toplumsal Yaşamda Meslekler

Anahtar Kavramlar

aile, toplum, yardımlaşma, meslek

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; rol oynama, canlandırma, çengel bulmaca, sözcük avı, performans görevi ve portfolyo kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerden hazırlayacakları zincir kavram haritası, kavram ağı, resimli bilgi kartları gibi ürünler dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Bütüncül değerlendirme için tüm öğrenme çıktılarından oluşan bir izleme testi uygulanabilir. Öğrencilere yardıma ihtiyacı olan bireylerin yaşamını kolaylaştırmak için sosyal sorumluluk projesi hazırlama görevi verilebilir. Öğrencilerden proje tanıtım metni yazmaları ve projelerini sunmaları istenebilir. Proje çalışmaları ürün değerlendirme formu kullanılarak dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. 

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin ailenin önemi hakkında ön bilgilere sahip oldukları kabul edilmektedir.
Toplumsal yaşamda nezaket ve görgü kurallarına uygun davranışlar sergiledikleri kabul edilmektedir.
Yakın çevresinde üzerine düşen görev ve sorumlulukları günlük yaşamlarına yansıtabildikleri kabul edilmektedir. 

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilere birey, aile ve toplum arasındaki ilişki, meslekler, toplumsal yaşamdaki hak ve sorumluluklar ile ilgili aşağıdakilere benzer sorular sorulabilir:

• Ailenin toplumdaki yeri hakkındaki düşünceleriniz nelerdir?
• Çevrenizde yardıma ihtiyacı olan insanların yaşamlarını kolaylaştırmak için neler yapabilirsiniz?
• Gelecekte hangi meslek alanında çalışmak istersiniz? Neden?

Köprü Kurma

Öğrencilerden aileleri ya da arkadaşları ile katıldıkları tiyatro, sinema gibi sosyal etkinliklerle ilgili deneyimlerini paylaşmaları istenir.
Öğrencilerden ilgi duydukları mesleklere örnekler vermeleri istenir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

HB.3.3.1
Öğrencilerden aile ve toplum arasındaki ilişkiyi çözümleyebilmeleri (KB2.4) beklenir. Ailenin (a) ve toplumun (b) özelliklerini belirlemeleri istenir. Bunun için görseller, eğitici içerikler gibi materyaller kullanılarak öğrencilerin ailenin ve toplumun özelliklerini belirlemeleri sağlanır (OB4.1). Ailenin topluma karşı görev ve sorumluluklarını yerine getirmesi, akrabalık, komşuluk ve mahalle ilişkilerinin, toplum üzerindeki etkisi gibi hususlar üzerinde durulur (D11.3). Öğrencilerden aile ve toplum arasındaki ilişkiyi belirlemeleri (c) beklenir. Aile içinde israftan kaçınmanın, bilinçli tüketici davranışları sergilemenin, vergi vermenin ülke ekonomisine ve toplum düzenine etkileri üzerinde durulur (D16.2), (OB3OB6). Aile ve aile birliğinin toplumda önemli bir yeri olduğu vurgulanır (D2.1). Bu aşamada zincir kavram haritası, kavram ağı gibi ürünler oluşturmaları istenebilir ve bunlar dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Ürünler, öğrencilerin portfolyolarına dâhil edilir. 

HB.3.3.2
Öğrencilerden yardıma ihtiyacı olan bireylerin yaşamını kolaylaştırmak için fikirlerini eyleme dönüştürebilmeleri (SBAB5, SBAB5.5.SB1, SBAB5.5.SB2) beklenir. Yardıma ihtiyacı olan bireylerin yaşamını kolaylaştırmak için farkındalık projeleri geliştirmeleri (a) istenir. Bunun için öğrencilere yardıma ihtiyacı olan yaşlı, özel gereksinimli bireyler vb. ile ilgili şefkatli olma, sabırlı ve anlayışlı davranmaya (D9.2) yönelik örnek olaylar sunulur. Bu aşamada kavram karikatürleri, düşünme deneyleri gibi teknikler kullanılarak konuya dikkat çekilir. Öğrencilerin canlandırma, rol oynama gibi yöntemlerle yardıma ihtiyacı olan bireylerle empati yapmaları sağlanır (E2.1). Öğrencilere konu ile ilgili grup çalışmaları yaptırılarak sosyal sorumluluk projesi hazırlama görevi verilir. Öğrencilerden görev paylaşımı yapmaları (SDB2.2, SDB2.2.SB1) istenir. Düşüncelerini arkadaşlarıyla açık bir şekilde (E3.5) paylaşmaları (SDB2.2, SDB2.2.SB2), farklı düşünceler üzerinde uzlaşmaları beklenir (SDB2.2, SDB2.2.SB3). Bunun gibi süreçlerde öğrencilerin sorumluluk almaları (E2.2), kendilerini ifade ederken duygu, düşünce ve davranışlarında kontrollü olmaları (D12.2) üzerinde durulur. Öğrencilerden görev paylaşımına uygun olarak görevlerini yerine getirmeleri (D3.4, D16.3) istenir. Süreç boyunca grup çalışmasında yardımlaşmanın (D4.1ve dayanışmanın (D20.2) önemine vurgu yapılır (SDB2.2, SDB2.2.SB4).  Öğrencilerden yardıma ihtiyacı olan bireylerin yaşamını kolaylaştırmak için geliştirdikleri farkındalık projelerini paylaşmaları (b) beklenir.Proje tanıtım metni yazmaları ve projelerini sunmaları istenir.  Projeler ürün değerlendirme formu ile değerlendirilebilir. 

HB.3.3.3
Öğrencilerden mesleklerin toplumsal yaşamdaki önemini yorumlayabilmeleri (KB2.14beklenir. Mesleklerin toplumsal yaşamdaki önemine ilişkin verilen örnekleri incelemeleri (a) istenir. Meslekler ile ilgili belgesel, çizgi film gibi eğitici içerikler (OB4sunularak öğrencilerin çeşitli meslekleri tanımaları sağlanır. Koşullar uygunsa okul-veli iş birliği yapılarak çeşitli meslek sahibi velilerin sınıfa gelmeleri ve mesleklerine ilişkin bilgi vermeleri istenir (D6.1). Öğrencilerin mesleklerin önemine ilişkin merak (E1.1) ettiklerini sormaları teşvik edilir. Öğrencilere rol oynama, canlandırma, 5N1K gibi tekniklerden yararlanılarak mesleklerin önemi ile ilgili etkinlikler yaptırılır. Öğrencilerden mesleklerin toplumsal yaşamdaki önemine ilişkin yaptığı çıkarımları kendi cümleleri ile ifade etmeleri (b) beklenir. Öğrencilerden konu ile ilgili resimli bilgi kartları hazırlamaları ve projelerini sunmaları istenir. Süreç, gözlem formu ile değerlendirilebilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilerden gelecekteki mesleklere ilişkin araştırma yapmaları istenebilir. Yardıma ihtiyacı olan kişilere yardım etmek için akran öğretimini destekleyen etkinliklere yer verilebilir.

Destekleme

Ailenin önemi, meslekler, yardımlaşma ile ilgili dijital materyallerle süreç desteklenebilir.

Öğretmen Yansıtmaları

Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza okutunuz.