3. ÖĞRENME ALANI: AİLEM VE TOPLUM
SBAB5. Sosyal Katılım
KB2.4. Çözümleme, KB2.14. Yorumlama
E1.1. Merak, E2.1. Empati, E2.2. Sorumluluk, E3.5. Açık Fikirlilik
D2. Aile Bütünlüğü, D3. Çalışkanlık, D4. Dostluk, D6. Dürüstlük, D9. Merhamet, D11. Özgürlük, D12. Sabır, D16. Sorumluluk, D20. Yardımseverlik
OB3. Finansal Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık, OB6. Vatandaşlık Okuryazarlığı
HB.3.3.1. Aile ve toplum arasındaki ilişkiyi çözümleyebilme
a) Ailenin özelliklerini belirler.
b) Toplumun özelliklerini belirler.
c) Aile ve toplum arasındaki ilişkiyi belirler.
HB.3.3.2. Yardıma ihtiyacı olan bireylerin yaşamını kolaylaştırmak için fikirlerini eyleme dönüştürebilme
a) Yardıma ihtiyacı olan bireylerin yaşamını kolaylaştırmak için farkındalık projeleri geliştirir.
b) Yardıma ihtiyacı olan bireylerin yaşamını kolaylaştırmak için geliştirdiği farkındalık projelerini paylaşır.
HB.3.3.3. Mesleklerin toplumsal yaşamdaki önemini yorumlayabilme
a) Mesleklerin toplumsal yaşamdaki önemine ilişkin verilen örnekleri inceler.
b) Mesleklerin toplumsal yaşamdaki önemine ilişkin yaptığı çıkarımları kendi cümleleri ile ifade eder.
Aile ve Toplum
Yardımlaşma
Toplumsal Yaşamda Meslekler
aile, toplum, yardımlaşma, meslek
Öğrenme çıktıları; rol oynama, canlandırma, çengel bulmaca, sözcük avı, performans görevi ve portfolyo kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerden hazırlayacakları zincir kavram haritası, kavram ağı, resimli bilgi kartları gibi ürünler dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Bütüncül değerlendirme için tüm öğrenme çıktılarından oluşan bir izleme testi uygulanabilir. Öğrencilere yardıma ihtiyacı olan bireylerin yaşamını kolaylaştırmak için sosyal sorumluluk projesi hazırlama görevi verilebilir. Öğrencilerden proje tanıtım metni yazmaları ve projelerini sunmaları istenebilir. Proje çalışmaları ürün değerlendirme formu kullanılarak dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.
Öğrencilerin ailenin önemi hakkında ön bilgilere sahip oldukları kabul edilmektedir.
Toplumsal yaşamda nezaket ve görgü kurallarına uygun davranışlar sergiledikleri kabul edilmektedir.
Yakın çevresinde üzerine düşen görev ve sorumlulukları günlük yaşamlarına yansıtabildikleri kabul edilmektedir.
Öğrencilere birey, aile ve toplum arasındaki ilişki, meslekler, toplumsal yaşamdaki hak ve sorumluluklar ile ilgili aşağıdakilere benzer sorular sorulabilir:
• Ailenin toplumdaki yeri hakkındaki düşünceleriniz nelerdir?
• Çevrenizde yardıma ihtiyacı olan insanların yaşamlarını kolaylaştırmak için neler yapabilirsiniz?
• Gelecekte hangi meslek alanında çalışmak istersiniz? Neden?
Öğrencilerden aileleri ya da arkadaşları ile katıldıkları tiyatro, sinema gibi sosyal etkinliklerle ilgili deneyimlerini paylaşmaları istenir.
Öğrencilerden ilgi duydukları mesleklere örnekler vermeleri istenir.
HB.3.3.1
Öğrencilerden aile ve toplum arasındaki ilişkiyi çözümleyebilmeleri (KB2.4) beklenir. Ailenin (a) ve toplumun (b) özelliklerini belirlemeleri istenir. Bunun için görseller, eğitici içerikler gibi materyaller kullanılarak öğrencilerin ailenin ve toplumun özelliklerini belirlemeleri sağlanır (OB4.1). Ailenin topluma karşı görev ve sorumluluklarını yerine getirmesi, akrabalık, komşuluk ve mahalle ilişkilerinin, toplum üzerindeki etkisi gibi hususlar üzerinde durulur (D11.3). Öğrencilerden aile ve toplum arasındaki ilişkiyi belirlemeleri (c) beklenir. Aile içinde israftan kaçınmanın, bilinçli tüketici davranışları sergilemenin, vergi vermenin ülke ekonomisine ve toplum düzenine etkileri üzerinde durulur (D16.2), (OB3, OB6). Aile ve aile birliğinin toplumda önemli bir yeri olduğu vurgulanır (D2.1). Bu aşamada zincir kavram haritası, kavram ağı gibi ürünler oluşturmaları istenebilir ve bunlar dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Ürünler, öğrencilerin portfolyolarına dâhil edilir.
HB.3.3.2
Öğrencilerden yardıma ihtiyacı olan bireylerin yaşamını kolaylaştırmak için fikirlerini eyleme dönüştürebilmeleri (SBAB5, SBAB5.5.SB1, SBAB5.5.SB2) beklenir. Yardıma ihtiyacı olan bireylerin yaşamını kolaylaştırmak için farkındalık projeleri geliştirmeleri (a) istenir. Bunun için öğrencilere yardıma ihtiyacı olan yaşlı, özel gereksinimli bireyler vb. ile ilgili şefkatli olma, sabırlı ve anlayışlı davranmaya (D9.2) yönelik örnek olaylar sunulur. Bu aşamada kavram karikatürleri, düşünme deneyleri gibi teknikler kullanılarak konuya dikkat çekilir. Öğrencilerin canlandırma, rol oynama gibi yöntemlerle yardıma ihtiyacı olan bireylerle empati yapmaları sağlanır (E2.1). Öğrencilere konu ile ilgili grup çalışmaları yaptırılarak sosyal sorumluluk projesi hazırlama görevi verilir. Öğrencilerden görev paylaşımı yapmaları (SDB2.2, SDB2.2.SB1) istenir. Düşüncelerini arkadaşlarıyla açık bir şekilde (E3.5) paylaşmaları (SDB2.2, SDB2.2.SB2), farklı düşünceler üzerinde uzlaşmaları beklenir (SDB2.2, SDB2.2.SB3). Bunun gibi süreçlerde öğrencilerin sorumluluk almaları (E2.2), kendilerini ifade ederken duygu, düşünce ve davranışlarında kontrollü olmaları (D12.2) üzerinde durulur. Öğrencilerden görev paylaşımına uygun olarak görevlerini yerine getirmeleri (D3.4, D16.3) istenir. Süreç boyunca grup çalışmasında yardımlaşmanın (D4.1) ve dayanışmanın (D20.2) önemine vurgu yapılır (SDB2.2, SDB2.2.SB4). Öğrencilerden yardıma ihtiyacı olan bireylerin yaşamını kolaylaştırmak için geliştirdikleri farkındalık projelerini paylaşmaları (b) beklenir.Proje tanıtım metni yazmaları ve projelerini sunmaları istenir. Projeler ürün değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.
HB.3.3.3
Öğrencilerden mesleklerin toplumsal yaşamdaki önemini yorumlayabilmeleri (KB2.14) beklenir. Mesleklerin toplumsal yaşamdaki önemine ilişkin verilen örnekleri incelemeleri (a) istenir. Meslekler ile ilgili belgesel, çizgi film gibi eğitici içerikler (OB4) sunularak öğrencilerin çeşitli meslekleri tanımaları sağlanır. Koşullar uygunsa okul-veli iş birliği yapılarak çeşitli meslek sahibi velilerin sınıfa gelmeleri ve mesleklerine ilişkin bilgi vermeleri istenir (D6.1). Öğrencilerin mesleklerin önemine ilişkin merak (E1.1) ettiklerini sormaları teşvik edilir. Öğrencilere rol oynama, canlandırma, 5N1K gibi tekniklerden yararlanılarak mesleklerin önemi ile ilgili etkinlikler yaptırılır. Öğrencilerden mesleklerin toplumsal yaşamdaki önemine ilişkin yaptığı çıkarımları kendi cümleleri ile ifade etmeleri (b) beklenir. Öğrencilerden konu ile ilgili resimli bilgi kartları hazırlamaları ve projelerini sunmaları istenir. Süreç, gözlem formu ile değerlendirilebilir.
Öğrencilerden gelecekteki mesleklere ilişkin araştırma yapmaları istenebilir. Yardıma ihtiyacı olan kişilere yardım etmek için akran öğretimini destekleyen etkinliklere yer verilebilir.
Ailenin önemi, meslekler, yardımlaşma ile ilgili dijital materyallerle süreç desteklenebilir.
Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza okutunuz.