8. ÜNİTE: DİN FELSEFESİ
SBAB14. Felsefi Muhakeme (SBAB14.1. Felsefi Problemleri Anlama, SBAB14.2. Felsefi Düşünce ve Argümanları Değerlendirme, SBAB14.3. Felsefi Metin İnceleme)
E3.2. Odaklanma, E3.5. Açık Fikirlilik
SDB1.3. Kendine Uyarlama (Öz Yansıtma), SBD2.2. İş Birliği
D3. Çalışkanlık, D10. Mütevazılık, D14. Saygı, D16. Sorumluluk, D20. Yardımseverlik
OB1. Bilgi Okuryazarlığı
FEL.10.8.1. Din felsefesinin konusunu, kavramlarını ve problemlerini muhakeme edebilme
a) Din felsefesinin konusunu ve temel kavramlarını açıklar.
b) Din felsefesinin temel problemlerini açıklar.
c) Din felsefesinin temel problemlerine yönelik düşünce ve argümanları değerlendirir.
ç) Din felsefesiyle ilgili metinlerde yer alan kavram, problem ve argümanları inceler.
Din Felsefesinin Konusu ve Temel Kavramları
Din Felsefesinin Temel Problemleri (Tanrı’nın Varlığına İlişkin Görüşler, Tanrı’nın Varlığına Yönelik Kanıtlamalar, Evrenin Sonluluğu ve Sonsuzluğu, Ruhun Ölümsüzlüğü)
ibadet, iman, inanç, Tanrı, vahiy
Bu ünitenin öğrenme kanıtlarında ve öğrenme-öğretme uygulamalarında kavram haritası, eşleştirme kartları, boşluk doldurma, öz değerlendirme formu, akran değerlendirme formu, dereceli puanlama anahtarı, dereceleme ölçeği ve performans görevi kullanılabilir.
Performans görevi: Öğrenciler din felsefesiyle ilgili metinlerde yer alan kavram, problem ve argümanları inceleyerek metin inceleme formunu doldururlar.
Öğrencilerin din ile ilişkili temel kavramları bildikleri, farklı dinlerin ve inançların farkında oldukları kabul edilmektedir.
Dinin insan hayatındaki yeri ile ünitede yer alan temel konu ve kavram bilgilerini değerlendirmek amacıyla öğrencilere kısa cevaplı sorular sorulur.
Öğrencilere dinin konusu ve kavramları hakkında neler bildikleri sorulur. Öğrencilerin felsefe ve din arasındaki konu ortaklığı üzerine tahminlerde bulunmaları sağlanır.
FEL.10.8.1
Din felsefesinin konusunu ve temel kavramlarını açıklamaları için öğrencilerin yapılandırılmış bir metin üzerinden din felsefesi ile teoloji arasındaki benzerlik ve farklılıkları belirlemeleri sağlanır. Süreçte karşılaştırma tablosu kullanılabilir (KB2.7). Öğrencilerin din felsefesinin temel kavramlarını (Tanrı, ibadet, iman, inanç, vahiy) kendi cümleleriyle açıklamaları sağlanır. Açıklama ve çıkarımların güvenilir kaynaklardan doğrulanması gerçekleştirilir (OB1, D3.3). Kavram yanılgıları ve öğrenme eksiklikleri hakkında dönüt verilir. Öğrencilerin Tanrı’nın varlığına ilişkin görüşlerle (teizm, deizm, panteizm, ateizm, panenteizm)
Tanrı’nın varlığının kanıtlanması problemini açıklamaları, ilgili düşünce ve argümanları değerlendirmeleri amaçlanır. Bunun için öğrencilere ilgili görüşleri açıklayan ve teleolojik argüman, kozmolojik argüman, ontolojik argüman ve kötülük argümanını içeren bilgi görseli verilir. Öğrencilerden bu görüşlerle argümanların benzer ve farklı yönlerini belirlemeleri istenir (KB2.7). Bu süreçte kavram haritası veya yapılandırılmış grid kullanılabilir (KB2.7). Tanrı’nın varlığına yönelik görüşlerle ilgili kanıtlamaların düşünce ve argümanlarının tutarlılığının tartışıldığı bir yansıtma yazısı yazdırılır (E3.5, SDB1.3, KB3.3). Bu süreçte öğrencilerin, insanların farklı kültür ve inançlara sahip olabileceğini fark etmeleri ve bu farklılıklara saygı duymaları sağlanır (D14.3, KB2.18).Öğrencilerin din felsefesinin temel problemlerinden evrenin sonluluğu ve sonsuzluğu, ruhun ölümsüzlüğü problemlerini anlamaları; ilgili düşünce ve argümanları değerlendirmeleri amaçlanır. Bu bağlamda öğrencilere bilgi görseli verilir. Öğrencilerin problemleri açıklamaları ve probleme yönelik argümanların tutarlılığını kendi cümleleriyle yazılı olarak değerlendirmeleri sağlanır (E3.2, KB3.3). Öğrenciler arkadaşlarıyla yardımlaşır, gösterişten kaçınır ve farklı düşünceler üzerinde yapıcı olarak uzlaşır (SDB2.2, D10.2, D20.2). Bu süreçte görüş oluşturma tekniği kullanılabilir, yaratıcı yazma veya boşluk doldurma çalışması yapılabilir. Öz veya akran değerlendirme formu kullanılabilir (E3.5).
Din felsefesiyle ilgili metinlerde yer alan kavram, problem ve argümanları incelemeleri için öğrencilere bir performans görevi verilir. Bunun için
• Augustinus’un İtiraflar,
• Gazali'nin İhyâ-u Ulûmi’d-Din,
• İbni Rüşd'ün Tutarsızlığın Tutarsızlığı,
• D. Hume’un Din Üzerine,
• G. W. F. Hegel’in Din Felsefesi Üzerine Dersler,
• Alvin Plantinga'nın Tanrı, Özgürlük ve Kötülük eserlerinden kısaltılan veya alıntılanan metinlerin, öğrencilerin de görüşleri alınarak dengeli bir şekilde dağıtılması sağlanır.
Öğrencilere metin inceleme formu doldurtulur ve çalışmalarını paylaşmaları sağlanır. Öğrencilerin akran değerlendirme formu üzerinden birbirlerini değerlendirmesi istenir. Metin inceleme formu, dereceli puanlama anahtarı veya dereceleme ölçeği ile değerlendirilir. Bu süreçte öğrenciler çeşitli fikir, argüman ve yeni bilgilere açık olur; görev ve sorumluluklarını etik ilkelere uygun bir şekilde zamanında yerine getirirler (D3.3, D16.3).
* Farabi ve Gazali'nin görüşleri doğrultusunda rastlantı ve zorunluluk kavramları üzerinden evrendeki nedensellik ve mucize kavramları değerlendirilebilir.
Platon’un “Euthyphron” diyaloğundan hareketle “Bir şey Tanrı istediği için mi iyidir yoksa iyi olduğu için mi Tanrı onu ister?” ikileminin İslam dünyasında Eş’ari ve Mutezile tarafından nasıl yorumlandığı araştırılabilir.
İbnülarabi'nin Fususu’l Hikem adlı eserindeki “ayna metaforu” üzerinden Tanrı-âlem ilişkisi yorumlanabilir.
Din felsefesinin konusu ve temel kavramlarına yönelik kavram yanılgılarını tespit etmek ve gidermek için tanılayıcı dallanmış ağaç, yapılandırılmış grid vb. materyaller kullanılabilir.
Din felsefesinin temel problemlerini açıklayan yapılandırılmış metinlerden yararlanılabilir. Sadeleştirilmiş bir metin üzerinden din felsefesinin temel problemlerine yönelik düşünce ve argümanlar gruplar hâlinde değerlendirilebilir.
Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza okutunuz.