3. ÜNİTE: BASİT ÖLÇÜLÜ RİTİM EĞİTİMİ VE HALK OYUNLARIMIZ
BEOSAB5. Ritmik Hareket Etme, BEOSAB7. Eşle/Grupla Hareket Etme
E1.1. Merak, E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven), E2.2. Sorumluluk, E2.5. Oyunseverlik, E3.8. Soru Sorma
SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB1.3. Kendine Uyarlama (Öz Yansıtma), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB2.3. Sosyal Farkındalık
D1. Adalet, D3. Çalışkanlık, D4. Dostluk, D9. Merhamet, D14. Saygı
OB2. Dijital Okuryazarlık
RİHO.5.3.1. Basit ölçülü ritim kalıplarıyla ritmik hareket edebilme
a) Ritmik çalışmalarla basit ölçülü ritim kalıplarını algılar.
b) Basit ölçülü ritim kalıplarıyla yapılan temel halk oyunları adımlama çalışmalarında ritme uygun hareket eder.
c) Basit ölçülü ritim kalıpları ve müzik eşliğinde seçilen halk oyunlarını sergiler.
RİHO.5.3.2. Basit ölçülü ritim kalıplarıyla yapılan halk oyunları çalışmalarında koreografiye uygun eşle/grupla hareket edebilme
a) Seçilen halk oyunlarına özgü hazırlanan koreografide eşle/grupla hareket ederken rollerini tanımlar.
b Seçilen halk oyunlarına özgü hazırlanan koreografi çalışmalarında eşle/grupla hareket ederken rollerini yerine getirir.
c) Seçilen halk oyunlarına özgü hazırlanan koreografinin sergilenmesinde eşle/grupla uyumlu hareket eder.
Basit Ölçülü Ritim Kalıpları
Basit Ölçülü Ritim Kalıpları ile Hareket
Halk Oyunları Temel Adımları
Seçilen Halk Oyunu Çalışmaları
Koreografi
basit ölçülü ritim kalıbı, halk oyunları, müzik
Bu ünitedeki öğrenme çıktılarına ilişkin öğrencilerin performanslarının değerlendirilebilmesi için akran ve öz değerlendirme formları kullanılabilir. Ayrıca öğrencilerin öğrenme çıktılarında öğrendiklerini pekiştirebilmeleri için çalışma yapraklarından yararlanılabilir.
Ünitenin ritmik hareket etme çıktısına yönelik bir performans görevi verilmelidir. Performans görevinin değerlendirmesinde analitik dereceli puanlama anahtarı kullanılabilir.
Öğrencilerin temel ritim becerisine sahip oldukları ritim ve müzikle hareket edebildikleri kabul edilir.
Öğrencilere halk oyunları denildiğinde akıllarına ilk gelen kavramlar sorulabilir ve beyin fırtınası tekniğiyle alınan cevaplardan yola çıkılarak öğrencilerin konu hakkındaki ön bilgileri yoklanabilir.
Öğrencilerden düğün, kutlama, yöresel eğlence gibi günlük hayatta katıldıkları etkinliklerden örnekler vermeleri istenebilir.
Bu örneklerden hareketle öğrencilerden ritmin halk oyunlarındaki yerini tartışması ritim ve halk oyunları arasında ilişki kurması istenebilir.
RİHO.5.3.1.
Öğrencilere görsel, işitsel ve dijital kaynaklardan yararlanılarak basit ölçülü ritim kalıpları (2/2, 2/4, 4/4 vb.) izletilir ya da dinletilir (OB2). Alkışlama, parmak şıklatma, sayarak ritim tutma vb. çalışmaları yaptırılarak öğrencilerin basit ritim kalıplarını algılamaları sağlanır. Basit ölçülü ritim kalıpları alkışlama, parmak şıklatma, elleri göğüs ve dizlere vurma, ayakları yere vurma vb. beden perküsyon çalışmaları ile gösterilerek öğrencilerden bunları uygulamaları istenebilir. Beden perküsyonu çalışmaları ritmik oyunlarla eğlenceli hâle getirilebilir (E2.5). Ritmik hareketleri önceki derslerde yaptığı ritmik hareketlerle karşılaştırarak yeni hareketler yaparken nelere dikkat etmeleri gerektiği sorularak öğrencilerin konu hakkındaki düşünceleri alınır. (SDB1.1). Çalışmalar müzik eşliğinde çeşitlendirilerek (doğaçlama, grup çalışmaları, nesneler kullanma vb.) bol tekrarla pekiştirilir. Öğrencilere “Yöremizde ve ülkemizde oynanan halk oyunları neler olabilir?” sorusu sorularak halk oyunları ile ilgili merak uyandırılır (E1.1). Beyin fırtınası tekniği ile soru cevap ortamı yaratılarak öğrencilerin fikirleri alınıp halk oyunları konusunda mevcut bilgileri dâhilinde çıkarımlarda bulunmaları sağlanır (E3.8, KB2.10).Görsel ve dijital kaynaklardan yararlanarak öğrencilere halk oyunlarının önemi, özellikleri, bölgelere ve konulara göre gruplandırılması hususunda bilgilendirme yapılır. Öğrencilere bilgilerini pekiştirmeleri amacıyla çalışma yaprakları sunulabilir. Basit ölçülü ritim kalıplarıyla oynanan (halay, horon, kaşık havası vb.) halk oyunlarından biri veya birkaçı seçilir.Görsel, işitsel kaynaklardan yararlanılarak Türkiye’deki farklı bölgelere, yörelere (Gaziantep, Malatya, Kayseri, Trabzon, Konya, Eskişehir, Ankara, Aydın vb.) ait halk oyunları tanıtılır ve öne çıkan halk oyunlarının hikâye anlatılarak halk oyunlarına dair merak uyandırılır. Öğrencilerin kendi bölgelerine ait halk oyunlarıyla ilgili ön bilgileri tartışma ortamı oluşturularak yoklanır. Öğrencilerin bulundukları bölgeye, yöreye ait halk oyunları öncelikli tutularak basit ölçülü halk
oyunlarından biri seçilir (E1.1). Öğrencilere uygulamaların başında ritim eşliğinde ısınma çalışmaları yaptırılır. Sekme, sıçrama, atlama, dönme, çökme, yaylanma vb. temel halk oyunları adımlamaları ritim ve tempo eşliğinde sesli sayma gösterilerek çalıştırılır. Temel
adımlama çalışmaları çeşitlendirilir (tek ayak,çift ayak, yürüyerek vb.). Bireysel/eşle/grupla çalıştırılan öğrencilerin halk oyunlarındaki temel adımlamalarda ritme uygun hareket etme becerileri geliştirilir (SDB2.2). Çalışmalar sırasında öğrencilerden birey-sel ve grup
içi etkinliklerde sorumluluklarını yerine getirerek birlikte çalışma becerisi sergilemeleri istenir (D3.4). Öğrencilere istedikleri bir halk oyununun adımlarını araştırıp sergilemelerine yönelik performans görevi verilir. Performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı
ile değerlendirilir. Seçilen halk oyunlarının ritim kalıbı tanıtılır. Sesli sayma ve beden perküsyonu çalışmaları yaptırılır. Ritim çalışmaları zenginleştirilerek öğrencilerin halk oyununa ilişkin ritim kalıbını algılamaları sağlanır. Seçilen halk oyunlarının adımları basitten zora doğru aşamalı olarak gösterilir. Öğrencilerin hareketleri gözlemlemleyip analiz ederek deneyimlemelerine fırsat verilir. Adım ve figürler hareket örüntüleri şeklinde basit figürlerden karmaşık figürlere doğru çalıştırılır. Bireysel (serbest çalışma, ayna karşısında çalışma vb.), eşli çalışmalar, hareket merkezleri ve istasyon çalışmaları gibi çalışmalarla her öğrencinin ritme ve müziğe uyum sağlayarak yeterince çalışması sağlanır. Öğrenciler seçilen oyuna özgü adım ve figürlerden oluşan hareket örüntülerini ritim ve müzik eşliğinde ders ortamında sergilerler. Çalışmalar öğretmen ve akran geri bildirimi ile değerlendirilerek öğrencilerin performans düzeylerini fark etmeleri ve öğrenme düzeylerini geliştirici çalışmalar yapmaları sağlanır (SDB1.2, SDB2.2). Öğrencilerin düzenli ve bol tekrarlı çalışmanın başarıya etkisini süreklilikle ilişkilendirerek çalışkanlığın önemini fark etmeleri sağlanır (D3.2). Çalışmalar sırasında gruplara ayrılan öğrenciler gözlemlenerek grup dinamiği konusunda öğrencilere geri bildirim verilir. Öğrencinin kendisini öz değerlendirme formuyla değerlendirerek performansını geliştirmesi desteklenir (SDB1.3). Ekip çalışmasının grup içerisindeki iş birliğinin ve sorumluluğun önemi vurgulanır (D3.4, SDB2.2). Öğrencilerin birbirlerini ön yargı gözetmeksizin adil bir şekilde ve saygı çerçevesinde akran değerlendirme formlarıyla değerlendirmeleri istenebilir (D1.2, D9.1, D14.1).
RİHO.5.3.2.
Seçilen halk oyunlarının hareket örüntülerinden oluşan bir koreografi hazırlanır ve öğrencilerin koreografideki rolleri tanımlanır. Koreografiye özgü hareket örüntüleri, bireysel olarak uygulanır ve kareografi tekrar edilerek pekiştirilir. Bireysel çalışmalarda öğrencilerden kendilerini gözlemleyerek (ayna karşısında çalışma, video kayıt-analiz yöntemi vb.) adım, figür ve hareket örüntülerini aşamalı olarak çalışmaları istenir (E.2.2, SDB1.3). Adım ve figürler müziğin ritim ve temposuna uygun olarak bireysel çalışılır.
Bireysel çalışmaların sonrasında öğretmen rehberliğinde öğrencilere eşle/grupla çalışma yaptırılır.Öğrencilerden çalışmalarını izledikleri arkadaşlarına performanslarını geliştirmeye yönelik geri bildirimler vermeleri istenir (D4.1, SDB2.2, SDB2.3). Adım ve figürlerin seçilen
halk oyunlarının karakter ve estetiğini yansıttığı vurgulanarak tekrarlar yapılır. Eşle/grupla yapılan çalışmalarda öğrencilerin verilen rolleri en iyi şekilde yerine getirmeleri sağlanır. Seçilen halk oyunlarına özgü hareket örüntülerinden oluşturulan koreografi çalışmalarının eş ve grupla uyum içinde yapılması sağlanır. Müziğin eşliğinde, eş ve grupla koreografiye uygun çalışılıp sözlü etkileşimde bulunularak farklı figür ve bölümler arasında akıcı geçiş ve senkronizasyon sağlanır (SDB2.1). Koreografiye yönelik sınıf düzeyine uygun dizilim ve sahneleme çalışmaları yapılır. Sahneleme çalışmalarında jest ve mimiklere özel önem verilerek düzenli provalar yapılır. Seçilen halk oyunlarının koreografisi tekrarlarla pekiştirilir. Öğrencilerde ilgi ve merak uyandırmak amacıyla belirli gün ve haftalarda görsel
tasarım, müzik vb. diğer branş öğretmenlerinin de sürece aktif katılımı sağlanarak spor ortamlarında ve okul bahçelerinde afişler hazırlanıp süslemeler yapılabilir. Bu kapsamda öğretmen-öğrenci iş birliğiyle ritim eğitimi ve halk oyunu uygulamaları, atölye çalışmaları
(drama çalışmaları, yarışmalar vb.) gerçekleştirilerek okulda spor kültürü ve anlayışının geliştirilmesi desteklenebilir (E1.1, D3.4).
Zenginleştirme uygulamaları kapsamında, öğrencilere grup ve eşli çalışmalarda arkadaşlarının gelişimine katkıda bulunacak şekilde liderlik yapma fırsatı verilebilir.
Öğrencilere çalışmalar sırasında sesli sayma yapma, tempo tutma, komut verme gibi görevler verilebilir.
Destekleme uygulamaları kapsamında, öğrencilerin ritim çalışmalarında kılavuz eşliğinde daha fazla tekrar yapması sağlanabilir.
Öğrencilere öğretmen ve akran desteği sağlanarak geri bildirim alabilecekleri, öğrenme düzeylerine uygun hareket örüntüleri içeren öğrenme alanları kurulabilir.
Grup çalışmaları için sorumluluk listesi hazırlanıp öğrencilerin listeden sorumluluklarını takip etmeleri sağlanabilir.


