T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
Ünitede öğrencilerin bedenlerini ve nesneleri kullanarak ritimle hareket etmeleri, ritmik çalışmaları temel hareket becerilerini kullanarak yapmaları; ritmik çalışmalarda bireysel, eşle/grupla hareket etmeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati
12
Alan Becerileri

BEOSAB5. Ritmik Hareket Etme, BEOSAB7. Eşle/Grupla Hareket Etme

Eğilimler

E1.2. Bağımsızlık, E1.4. Kendine İnanma (Öz Yeterlilik), E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven), E2.2. Sorumluluk, E2.5. Oyunseverlik, E3.2. Odaklanma, E3.3. Yaratıcılık

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB1.3. Kendini Uyarlama (Öz Yansıtma), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB2.3. Sosyal Farkındalık, SDB3.1. Uyum

Değerler

D3. Çalışkanlık, D6. Dürüstlük, D7. Estetik, D9. Merhamet, D12. Sabır, D14. Saygı

Okuryazarlık Becerileri

OB2. Dijital Okuryazarlık

Disiplinler Arası İlişkiler
Müzik
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

RİHO.5.2.1. Bedenini ve nesneleri kullanarak ritmik hareket edebilme
a) Bedenini ve nesneleri kullanarak ritme uygun hareket edebilmeyi algılar.
b) Bedenini ve nesneleri kullanarak ritme uygun hareket eder.
c) Bedenini ve nesneleri kullanarak ritmik hareket becerileri sergiler.

RİHO.5.2.2. Hareket becerileri ile ritmik hareket edebilme
a) Ritmik çalışmalarla yürüme/koşma/sıçrama vb. hareketlerinin doğru formunu algılar.
b) Ritmik çalışmalarda nesne kullanarak yürüme/koşma/sıçrama vb. hareket becerilerinde ritme uygun hareket eder.
c) Hareket becerileri içeren ritmik çalışmaları doğru formda sergiler.

RİHO.5.2.3. Ritmik çalışmalarda eşle/grupla hareket edebilme
a) Ritmik çalışmalarda eşle/grupla yapılan hareket örüntülerindeki rollerini tanımlar.
b) Ritmik çalışmalarda eşle/grupla yapılan hareket örüntülerindeki rollerini yerine getirir.
c) Ritmik çalışmalarda eşle/grupla uyumlu hareket eder.

İçerik Çerçevesi

Beden Perküsyonu Çalışmaları
Temel Becerilere Özgü Ritmik Çalışmalar
Bireysel/Eşli/Grupla
Yapılan Ritmik Çalışmalar

Anahtar Kavramlar

beden perküsyonu, ısınma hareketleri, müzik, oyun, performans, ritmik hareketler, vurgu

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Bu ünitedeki öğrenme çıktılarına ilişkin öğrencilerin sergiledikleri performansları değerlendirmede öz/akran/grup değerlendirme formları kullanılabilir. Ayrıca ritmik çalışmalarda eşle/grupla hareket edebilme çıktısına ilişkin değerlendirme, gözlem formları ve kontrol listeleri kullanılarak yürütülebilir. Bu ünitenin çıktılarının değerlendirilmesi amacıyla en az bir adet performans görevi verilmelidir. Verilen performans görevleri kontrol listeleri, akran ve grup değerlendirme formları ile değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin ritim algısına sahip oldukları, değişen ritim ve tempoları ayırt edebildikleri, ritmin yaşamdaki yerini bildikleri kabul edilir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilere farklı ritim ve tempolarda müzikler dinletilerek onlardan bulundukları ortamda bedenlerini müziğin ritmine uygun, serbest hareket ettirmeleri istenebilir. Öğrencilerin hareketleri gözlem formu kullanılarak değerlendirilebilir.

Köprü Kurma

Öğrencilere “Hareket ve ritim arasında nasıl bir ilişki olabilir?”, “Ritim hareket ile buluştuğunda beden ifadenizde neler değişebilir?” şeklinde sorular sorularak öğrencilerin (estetik, ahenk vb.) konular hakkındaki düşünceleri alınabilir. Öğrencilerin günlük yaşamdan
örneklerle hareket ve ritim ilişkisi kurması sağlanabilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

RİHO.5.2.1.
Öğrencilere çeşitli ritimler dinletilir, onlardan serbest hareket ederek ritme eşlik etmeleri istenir (E1.2). Alkışlayarak, parmak şıklatarak, elleri göğüs veya dizlere vurarak, ayakları yere vurarak vb. çeşitli ritim çalışmaları yaptırılır. Bu uygulamada öğrencilerden ritmin hızına ve vurgu noktalarına dikkat etmeleri istenir (E3.2). Bedenlerini bir müzik aleti gibi kullanmaları sağlanarak ritme eşlik etmeleri, ritmi algılamaları sağlanır. Öğrendikleri ritim çalışmalarını birleştirerek yeni çalışmalar yapmaları istenir. Ritim çalışmaları görsel, işitsel, video
vb. kaynaklar kullanılarak çeşitlendirilir. Gönüllü öğrenciler sırayla lider olur ve onun yaptıklarını tüm sınıf uygular. Böylece öğrencilerin ritim çalışmasını uygulaması sağlanır (SDB1.2, SDB3.1). Ritim çalışmalarında kullanılan malzemeler (baget, bardak, davul, marakas, metronom, nota defteri, sopa, step tahtası, zil vb.) tanıtılır. Bu aletlerle ilgili “Müzik dersinde nota ve vuruş çalışmalarında hangi aletleri, nasıl kullandınız?” gibi müzik dersi ile ilişkilendirilebilecek sorular sorulur (SDB1.1). İçerikte kullanılan aletlerin adları, nasıl tutuldukları ve kullanım şekilleri kısaca gösterilir. Kullanılacak nesneler ile ritim çalışmaları yapmaları sağlanır. Bu çalışmalar tahmin et, sesini bul gibi oyunlar ile zenginleştirilerek eğlenceli hâle getirilir (E2.5). Öğrencilere müzik dersi ile ilişki kurularak nota ve vuruş değerleri ile ilgili sorular sorulur, soru-cevap yöntemiyle öğrencilerin bilgileri hatırlamaları sağlanır. Öğrencilerle farklı ritim ve tempolara uyum sağlama ve sesli sayma çalışmaları yapılır. Ders ortamında basit ritmik oyunlar oynanması sağlanır (E2.5). Bir grup öğrenci elleriyle ritim tutarken diğer grubun ritme ayakları veya nesneler ile eşlik etmesi sağlanabilir. Çalışmalar grupların görevleri değiştirilerek devam ettirilebilir (SDB2.1, SDB2.2, SDB3.1). Grup çalışmasında tüm öğrencilerin aktif rol alması istenir (D3.4). Böylece öğrencilerin ritmik çalışmaları tekrar ederek ritme uygun hareket etme becerisini kazanmaları sağlanır. Öğrencilere yaratıcılıklarını kullanarak bir performans görevi hazırlamaları için süre tanınır (E2.2, E3.3). Bu performans görevinde bedenlerini ve nesneleri kullanarak ritmik hareketler yapmaları istenir. Hazırladıkları performans görevini sınıf arkadaşlarının önünde sergilemeleri sağlanır (E1.4, E1.5, SDB2.2). Sergilenen performanslar sırasında öğrencilerden birbirlerini etkin dinlemeleri ve birbirlerine adil davranmaları teşvik edilerek sergilenen performanslarla ilgili geri bildirimler vermeleri istenir (D6.1, D9.1, D14.1, SDB2.1). Verilen geri bildirimler üzerinden öz, akran ve grup değerlendirmeleri yapılarak öğrencilerin performanslarını geliştirmeleri sağlanabilir (SDB1.2, SDB1.3, SDB2.3).

RİHO.5.2.2.
Öğrencilere ritmik oyunlar oynatılıp ısınma çalışması yaptırılır, ısınmanın önemi açıklanır. Ardından müzik eşliğinde ritmik hareketlerle ısınma ve belirli bir ritimde esneme hareketleri yaptırılır. Ritmik ısınmanın her etkinliğin başında yapılması gerektiği vurgulanır. Öğrencilere ritmik hareket çalışmalarına özgü adım genişliği, vücut pozisyonu, sıçrama tekniği, beden kontrolü vb. gösterilir. Çeşitli çalışmalarla bu hareketlerin doğru form ile yapılmasının öneminin algılanması sağlanır. Bu hareketlerin ritim eşliğinde nasıl kullanılacağı örneklerle gösterilir. Öğrencilerin gösterilen hareketleri dikkatlice izlemeleri ve her hareketin hangi ritmik koşullarda kullanılabileceği hakkında bilgi edinmeleri sağlanır (E3.2). Öğrencilerden bu hareketleri farklı ritimler eşliğinde serbest olarak çalışmaları istenir. Öğrencilerin gruplar hâlinde ve her öğrencinin aktif katılımı ile ritmik yürüyüş, koşma, sıçrama gibi hareketleri senkronize şekilde yapmaları sağlanır (D3.4, SDB2.2SDB3.1). Hareket becerilerine yönelik ritim çalışmaları çizgi çalışması, merdiven, step tahtası gibi nesneler kullanılarak yaptırılır. Bir antrenman merdiveni üzerinde yürüme, koşma, tek/çift ayak sıçrama, çapraz adımlar, kayma adımları, diz çekme vb. hareketlerin ritim eşliğinde uygulanması sağlanabilir. Öğrencilere görsel ve dijital kaynaklar kullanılarak ritmik çalışmalar izletilir (OB2). Bu çalışmalar farklı hareket becerilerine uygun olarak çeşitlendirilip öğrencilerin farklı seviyelerde yeterli tekrar yapmaları sağlanır (D12.3, SDB3.1). Öğrencilere yaptıkları ritmik çalışmalar ile yaratıcılıklarını kullanarak performans geliştirmeleri için serbest çalışma fırsatı verilir (E3.3). Öğrencilerden çalıştıkları performansı sergilemeleri istenir (E1.5). Öğrencilerin performansları izlenerek her
öğrenciye hareketlerinin formuna ve ritme uygunluğuna göre geri bildirim verilir. Öğrencilerden birbirlerini akran değerlendirme formları ile ön yargısız ve tarafsız bir şekilde değerlendirmeleri istenebilir ayrıca öz değerlendirme ve grup değerlendirmesi de
yapılabilir (D6.1, SDB2.1, SDB2.3).

RİHO.5.2.3.
Öğretmen rehberliğinde yapılan ritim çalışmalarından bir hareket örüntüsü oluşturulur. Öğrencilerin hareket örüntüsündeki rolleri tanımlanır. Hareket örüntüleri; temel hareketler, çeviklik, çabukluk, ayak hareketliliği, dans adım ve figürleri, step, aerobik vb. olarak koreografi şeklinde ve müzik eşliğinde hazırlanabilir. Öğrencilerin hareket örüntülerini bireysel olarak uygulaması sağlanır (E2.2). Hareketlerin estetik ve doğru yapılıp yapılmadığına, müzikle uyumuna dikkat edilir (D7.1). Bu süreçte el çırpma, adımlama gibi hareketlerin eşle uyum içinde ve dikkatle yapılması sağlanır (E3.2, SDB2.2). Öğrencilerden gruplar oluşturulur. Öğrencilerden verilen ritmik çalışmaları grup hâlinde yapması istenir (SDB2.2). Hareket örüntüleri çalışmalarında öğrencilerin eşle/grupla uyumlu hareket etmesi sağlanır. Performanslar grup uyumu, zamanlama, ritme uygunluk, sahne kullanımı, estetik, hata oranı vb. ölçütlerle gözlem formları veya kontrol listeleri kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerden ünitede öğrendikleri tüm ritmik çalışmalardan
yararlanarak gruplar hâlinde özgün koreografilerini tasarlamalarını içeren bir performans görevi istenir. Verilen performans görevi kontrol listesi ile değerlendirilir. Öğrencilerde ilgi ve merak uyandırmak amacıyla görsel tasarım, müzik vb. diğer branş öğretmenlerin
sürece aktif katılımı sağlanarak spor ortamları ve okul bahçelerinde ritimle ilgili afişler hazırlanıp süslemeler yapılabilir. Bu kapsamda öğretmen-öğrenci iş birliğiyle ritim eğitimi uygulamaları, atölye çalışmaları (drama çalışmaları, yarışmalar vb.) gerçekleştirilerek
okulda spor kültürü ve anlayışının geliştirilmesi desteklenebilir (E3.3, D3.4). Hazırlanan ritmik koreografiler okul içi ve dışı sosyal etkinlikler, millî bayramlar, törenler ve önemli günlerde sergilenebilir (SDB2.2).

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Zenginleştirme uygulamaları kapsamında, öğrencilere daha karmaşık hareketler içeren örüntüler hazırlanabilir.
Öğrencilerden kendi hareket örüntülerinden oluşan bir koreografi tasarlamaları istenebilir. Ritim zinciri çalışmaları (Bir öğrenci bir ritmik hareket yapar, diğer öğrenci buna bir başka ritmik hareket ekler; böylece grup hâlinde bir ritim zinciri oluşturulur vb.) öğrencilerin akıl yürütme becerilerini geliştirmeye yönelik etkinlikler olarak eklenebilir. zinciri (Bir öğrenci bir ritmik hareket yapar, diğer öğrenci bu harekete bir başka ritmik hareket ekler. Böylece grup hâlinde bir ritim zinciri oluşturulur.) gibi akıl yürütme öğrencilerin akıl yürütme becerilerini geliştirmeye yönelik çalışmalar eklenebilir.

Destekleme

Destekleme uygulamaları kapsamında, öğrencilerin ritim çalışmalarında kılavuz eşliğinde daha fazla tekrar yapmaları sağlanabilir. Akran çalışması yapılabilir. Daha basit hareketlerden oluşan ritmik hareket örüntüleri oluşturularak adım adım çalışılması sağlanabilir.