T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
"Oyunun Doğası" ünitesinde öğrencilerin oyunların nitelik ve fiziksel uygunluklarını anlamaları, oyunları analiz ederek geliştirilmesi gereken yönlerini belirlemeleri ve oyun oynamanın çocuk gelişimine olan olumlu etkilerini keşfetmeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati
18
Alan Becerileri

BEOSAB6. Fiziksel Uygunluk Sağlama

Kavramsal Beceriler

KB2.5. Sınıflandırma

Eğilimler

E2.5. Oyunseverlik, E3.5. Açık Fikirlilik

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB3.1. Uyum, SDB3.2. Esneklik

Değerler

D3. Çalışkanlık, D8. Mahremiyet, D10. Mütevazılık, D13. Sağlıklı Yaşam, D16. Sorumluluk

Okuryazarlık Becerileri

OB4. Görsel Okuryazarlık

Disiplinler Arası İlişkiler
Görsel Sanatlar, Beden Eğitimi ve Spor, Fen Bilimleri
Beceriler Arası İlişkiler
KB3.3. Eleştirel Düşünme
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

OTF.5.2.1. Oyunları özelliklerine göre sınıflandırabilme
a) Oyunlara ait özellikleri belirler.
b) Oyunları oynanma şekli ve amacına göre ayırır.
c) Oyunları oynanma şekli ve amacına göre tasnif eder.
ç) Oyunları oynanma şekli ve amacına göre etiketler.

OTF.5.2.2. Oyunlarla fiziksel uygunluğu sağlayabilme
a) Oyunlarla fiziksel uygunluk bileşenlerini açıklar.
b) Oyunlarda fiziksel uygunluk bileşenlerini içeren hareketleri uygular.
c) Oyunlarla fiziksel uygunluk bileşenlerini geliştirir.

İçerik Çerçevesi

Oyunların Sınıflandırılması
Fiziksel Uygunluk Bileşenleri

Anahtar Kavramlar

çocuk, fiziksel uygunluk, gelişim, iletişim, oyun, oyun kuralları, spor

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; broşür, sınıflandırma tablosu, yapılandırılmış grid, gözlem, öz ve akran değerlendirme formları ile değerlendirilebilir.
Öğrencilerden oynadıkları oyunun temel özelliklerini, oyuncuların görev ve sorumluluklarını ve bu unsurlar arasındaki işlevsel ilişkileri güvenilir kaynaklardan doğrulamaları istenebilir. Ayrıca bu ilişkileri gösteren bir bilgi görseli hazırlayarak arkadaşlarına sunmaları
beklenebilir.
Vücutlarında meydana gelen fiziksel değişiklikleri fark etmeleri için daha önceden seçilmiş bir oyun oynatılabilir. Oyun öncesi ve sonrasında nabız ve vücut ısısı ölçümleri yapılabilir. Fiziksel aktivitenin ölçülebilir yönleri öğrenciler tarafından gözlem formuna kaydedilebilir. Öğrencilerden performans görevi olarak bireysel veya grup hâlinde oyun oynamanın sağlığa etkisini tanıtan broşür hazırlamaları ve bu broşürleri arkadaşlarıyla paylaşmaları istenebilir. Hazırlanan broşür analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Oyun oynarken öğrencilerin oyun oynarken oyun alanının seçimi, oyuncu sayısı, oyun süresi, oyun kurallarına ilişkin temel bilgiler ve oyunda uyulması gereken temel güvenlik kurallarını bildikleri kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilerin üniteye ilişkin ön bilgilerini tespit etmek için soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, kümeleme gibi yöntem ve teknikler uygulanabilir. Derse başlamadan önce öğrencilere oyunda nelere dikkat etmeleri gerektiği, oyunun amacının neye göre belirlendiği
ve oyunun uygulanış biçimlerinin neye göre şekillendiğine yönelik sorular sorulabilir.

Köprü Kurma

Oyunların kuralları ile günlük yaşamdaki toplumsal kurallar arasındaki ilişkileri incelemeleri sağlanabilir. Öğrencilerden bildikleri oyunlara örnekler vermeleri istenir. Yakın çevrelerinde oynadıkları oyunlarla ilgili bildiklerini paylaşmaları teşvik edilebilir. Bildikleri oyunların
oynatılması sağlanabilir. Oyunlar hakkında merak ettikleri soruları sormaları için öğrenciler teşvik edilebilir. Oyun öncesi ve sonrası fen bilimleri dersindeki bilimsel yöntemler, vücut ısısı ve nabız ölçümleri kullanılarak öğrencilerin fiziksel değişimleri anlamaları sağlanabilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

OTF.5.2.1.
Öğretmen oyunlara ait özellikleri örnek bir oyunla sunar. Öğrencilerden oyunun özelliklerini; ayrılıp birleşme, beyin fırtınası, sınıf içi tartışma vb. yöntem ve tekniklerden birini kullanarak yorumlamaları istenir (SDB2.1). Seçilen oyun oynatılır. Oyun oynarken öğrencilerin kişisel sınırlara saygı göstermeleri, fiziksel temasa ilişkin kurallara uymaları ve kendilerini güvende hissetmeleri sağlanır (D8.4). Oyunun temel niteliklerini (oyunun kuralları, amacı, atmosferi, oyuncu rol ve sorumlulukları vb.) öğretmen rehberliğinde belirlemeleri istenir. Öğretmen, oyunun çok yönlü bir yapıya sahip olduğunu ve oynanma şekli ile oynanma amacının değişiklik gösterebileceğini açıklar. Öğrencilerin oyunun oynanma şekli ve amacına göre birbirinden ayıran özelliklerini belirlemeleri sağlanır. Söz konusu oyunları, oynanma şekli ve oynanma amacına göre tasnif etmeleri sağlanır. Oyunları sınıflandırma tablosu ile etiketlemeleri istenir. Öğrencilerden oyunun özellikleri ve bu özellikler arasındaki işlevsel ilişkileri güvenilir kaynaklardan doğrulamaları istenir. Ayrıca bu ilişkileri gösteren bir bilgi görseli hazırlayarak sınıfa sunmaları beklenir (D3.3, OB4).

OTF.5.2.2.
Öğretmen rehberliğinde öğrencilerin fiziksel uygunluk bileşenlerini kavrayabilmeleri için parkur oyunu oynatılır. Öğrencilerin vücutlarında meydana gelen değişiklikleri fark etmeleri için oyun öncesinde ve sonrasında nabız ve vücut ısısı ölçümleri yapılabilir.
(D13.2, SDB1.1). Oyun sonrası fiziksel uygunluk bileşenleri olan esneklik, çabukluk, kas kuvveti, vücut kompozisyonu vb. çocuğun fiziksel gelişimine etki eden yönlerini belirlemek amacıyla tartışma ortamı sağlanır. Tartışma esnasında söz hakkı vermek, söz
kesmemek, etkin dinlemek gibi etkili iletişim becerilerinin kullanılması beklenir (E3.5, SDB2.1). Öğrencilerden fiziksel uygunluk bileşenlerini açıklamaları istenir. “Oyunda fiziksel uygunluğumuzu geliştirmek için neler yapabiliriz?” sorusu sorularak öğrencilerden çözüm önerileri sunmaları beklenir (D3.4). Öğrencilerin gruplara ayrılması ve parkurun tasarımı ile ilgili fikirler üreterek katılım göstermeleri sağlanır (SDB2.1, SDB2.2). "Bu parkurda hangi fiziksel uygunluk bileşenlerini geliştirebiliriz?" sorusu sorulur ve her grubun çözüm önerisi sunması istenir (KB3.3). Sunulan öneriler değerlendirilir ve uygun görülen önerilerle parkur tasarlanır. Parkur oyununun yeni şekli ile oynanması sağlanır (SDB3.1, SDB3.2, E2.5). Öğrencilerin performansı gözlemlenirken diğer öğrencilerin de cesaretlendirici
sözler söylemesi beklenir. "Hangi yönlerinizin geliştirilmesi için desteğe ihtiyacınız var?", "Oyun esnasında performansınızı olumlu ya da olumsuz etkileyen durumlar oldu mu?", "Böyle durumlarla karşılaştığınızda neler yapabilirsiniz?" (D10.1). Öğrencilerin öz  değerlendirme formlarını doldurarak kendi performans ve gelişim alanlarını belirlemeleri sağlanır. Akran değerlendirme formlarıyla da arkadaşlarının görüşlerini almaları beklenir. Değerlendirme sonucunda tespit edilen yönlerin geliştirilmesi için fiziksel aktivite planı
oluşturulur (SDB1.2). Plan dâhilinde belirli aralıklarla parkur oyunu düzenlenerek tekrar oynanır (SDB3.1). Süreç sonunda oyunlar ile öğrencilerin fiziksel uygunluk bileşenlerini geliştirmeleri sağlanır. Öğrencilerden performans görevi olarak parkurlarda bireysel veya
grup hâlinde hareket etmenin bütünsel gelişime etkisini tanıtan broşür hazırlamaları ve bu broşürleri arkadaşlarıyla paylaşmaları istenir (D16.3, OB4, SDB2.2). Hazırlanan broşür, analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrenciler, öğretmen rehberliğinde mevcut oyunun kurallarını değiştirebilir ve yeni oyun varyasyonları tasarlayabilirler. Öğrencilerden fiziksel uygunluk bileşenlerinin yanı sıra zihinsel egzersizleri de içeren parkurlar hazırlamaları istenebilir. Öğrencilerden yakın  çevrelerinde bulunan oyun, park ve rekreasyon alanlarını araştırarak ders ortamında sunmaları istenebilir.

Destekleme

Kamuya ait dijital kaynaklardan (EBA vb.) yararlanılarak oyunların çocuk gelişimine olumlu etkilerini doğrulamaları sağlanabilir.
Plan dâhilinde belirli aralıklarla parkur oyununun düzenlenip tekrar oynanması sağlanabilir. Öğretmen, öğrencilerin oyunların temel kurallarını anlamalarına yardımcı olmak için oyun öncesi açıklamalar yapabilir ve gerekirse oyunun kısa bir provasını sınıfta gerçekleştirebilir. Öğretmen, karmaşık kuralları basitleştirerek veya örnekler vererek açıklayabilir.