48-60 AY MAYIS AYI PLANI

Alan Becerileri

Türkçe Alanı:
TADB. Dinleme
TAOB. Okuma
TAKB. Konuşma
TAEOB. Erken Okuryazarlık

Matematik Alanı:
MAB1. Matematiksel Muhakeme
MAB3. Matematiksel Temsil
MAB4. Veri İle Çalışma ve Veriye Dayalı Karar Verme

Fen Alanı:
FBAB6.Deney Yapma

Sosyal Alanı:
SBAB16. Eleştirel ve Sosyolojik Düşünme
SBAB7. Mekânsal Düşünme

Hareket ve Sağlık Alanı
HSAB2. Aktif ve Zinde Yaşam İçin Psikomotor Beceriler

Sanat Alanı:
SNAB2. Sanat Eseri İnceleme
SNAB3. Sanata Değer Verme
SNAB4. Sanatsal Uygulama Yapma

Müzik Alanı:
MDB5. Müziksel Yaratıcılk

Kavramsal Beceriler

KB2.6.Bilgi Toplama Becerisi
KB2.6.SB1. İstenen bilgiye ulaşmak için kullanacağı araçları belirlemek

KB2.7. Karşılaştırma Becerisi
KB2.7.SB1. Birden fazla kavram veya duruma ilişkin özellikleri belirlemek

KB2.8. Sorgulama Becerisi
KB2.8.SB1. Merak ettiği konuyu tanımlamak
KB2.8.SB2. İlgili konu hakkında sorular sormak (5N1K)

KB2.10. Çıkarım Yapma Becerisi
KB2.10.SB2. Örüntüleri listelemek
KB2.10.SB3. Karşılaştırmak
KB2.10.SB5. Değerlendirmek

KB2.14. Yorumlama Becerisi
KB2.14.SB1. Mevcut olayı/konuyu/durumu incelemek

KB2.16.1. Tümevarıma Dayalı Akıl Yürütme Becerisi
KB2.16.1.SB2. Örüntü bulmak

KB2.17. Değerlendirme Becerisi
KB2.17.SB4. Karşılaştırmalarına ilişkin yargıda bulunmak

KB2.20. Sentezleme Becerisi
KB2.20.SB3. Parçaları birleştirerek özgün bir bütün oluşturmak

Eğilimler

E.1. Benlik Eğilimleri
E1.1. Merak
E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven

E.2. Sosyal Eğilimler
E2.2. Sorumluluk
E2.5.Oyunseverlik

3.3. Entelektüel Eğilimler
E3.1. Odaklanma
E3.2. Yaratıcılık
E3.3. Açık Fikirlilik
E3.4. Analitik Düşünme
E3.6. Özgün Düşünme

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık Becerisi)
SDB1.1.SB1. Öğreneceği yeni konu/kavram veya bilgiyi nasıl öğrendiğini belirlemek

SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme Becerisi)
SDB1.2.SB1. İhtiyaçlarını karşılamaya yönelik hedef belirlemek

SDB2.1. İletişim Becerisi
SDB2.1.SB2. Duygu, düşü nceleri ifade etmek
SDB2.1.SB3. Sözlü ya da sözsüz olarak etkileşim sağlamak

SDB2.2. İş Birliği Becerisi
SDB2.2.SB1. Kişi ve gruplarla iş birliği yapmak
SDB2.2.SB2. Düşüncelerini başkalarıyla tartışmak/müzakere etmek

SDB2.3. Sosyal Farkındalık Becerisi
SDB2.3.SB2. Başkalarının duygularını, düşüncelerini ve bakış açılarını anlamak

Değerler

D1. Adalet
D1.2.Hakkaniyetli davranmak
D1.2.3. Görev ve sorumluluklarını kuralına uygun olarak yerine getirir.

D2. Aile Bütünlüğü
D2.2. Aile içi dayanışma göstermek
D2.2.2. Aile içi etkili iletişimin sağlayacağı yararları fark eder.

D16. Sorumluluk
D16.3. Görev bilincine sahip olmak
D16.3.1. Görevlerini zamanında ve eksiksiz yerine getirmeye özen gösterir.

D19. Vatanseverlik
D19.2. Millî kimliğini tanımak
D19.2.1. Millî bayramların ve anma günlerinin önemini fark eder.

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı
OB1.2. Bilgiyi Toplama
OB1.2. SB1. İstenen bilgiye ulaşmak için kullanacağı araçları belirlemek

OB4. Görsel Okuryazarlık Becerisi
OB4.1.Görseli Anlama
OB4.1.SB1. Görseli algılamak
OB4.1.SB2. Görseli tanımak

OB4.2. Görseli Yorumlama
OB4.2.SB1. Görseli incelemek
OB4.2.SB2. Görseli bağlamdan kopmadan dönüştürmek

OB7. Veri Okuryazarlığı
OB7.1. Sorular Sorma ve Olası Sonuçları Düşünme
OB7.1.SB1. Veriyi sorular ve beklentilerle ilişkilendirmek

OB7.7. Örüntüleri Betimleme ve Analiz Etme
OB7.7.SB3. Örüntüleri ortaya çıkaracak veya vurgulayacak şeyler yapmak

Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

TÜRKÇE ALANI

TADB.2. Dinledikleri/izledikleri şiir, hikâye, tekerleme, video, tiyatro, animasyon gibi materyalleri ile ilgili yeni anlamlar oluşturabilme
TADB.2. b.Görsellerden yararlanarak dinleyecekleri/izleyecekleri hakkındaki tahminlerini söyler.

TAOB.2. Görsel materyallerden anlamlar üretebilme
TAOB.2. a.Görsel okuma materyallerinde yer alan bilgiler ile günlük yaşamı arasında ilişki kurar.
TAOB.2. b.Görsellerden hareketle metinle ilgili tahminde bulunur.
TAOB.2. c.Görsel okuma materyallerinde yer alan bilgilerden yararlanarak çıkarım yapar.

TAKB.2. Konuşma sürecinin içeriğini oluşturabilme
TAKB.2. a.Konuşacağı konu ile günlük yaşamı arasında bağlantı kurar.
TAKB.2. b.Konuşmanın devamı hakkındaki tahminini söyler.

TAEOB.5. Okuma öncesi becerileri kazanabilme
TAEOB.5.a. Kitabın temel unsurlarını bilir.

MATEMATİK ALANI

MAB.4. Matematiksel olgu, olay ve nesnelere ilişkin çıkarım yapabilme
MAB.4.a. Örüntüyü kuralına uygun olarak devam ettirir.

MAB.10. Farklı matematiksel temsilleri değerlendirebilme
MAB.10.a. Matematiksel temsillerin özelliklerini/anlamlarını açıklar.
MAB.10.b. Matematiksel temsillerin özelliklerini/anlamlarını karşılaştırır.

MAB.11. Elde ettiği/eriştiği verileri düzenleyebilme
TMAB.11.a. Problemi cevaplamak için veri toplanacak kaynakları söyler.
MAB.11.b. Veri toplar.

MAB.12.Problemlerin çözümüne yönelik bulgulara ulaşabilme
MAB.12.a. Elde ettiği/ulaştığı verileri analiz eder.

MAB.13.Problemlerin çözümüne ilişkin bulguları yorumlayabilme
MAB.13.a. Ulaştığı sonuçları çeşitli yollarla ifade eder.

FEN ALANI

FAB7. Merak ettiği konular/olay/durum hakkında deneyler yapabilme
FAB. 7. a. Basit düzeyde deney tasarlamak için malzemeler seçer.

SOSYAL ALANI

SAB.7.Toplumsal yaşama yönelik kültürel unsurları/durumları çözümleyebilme
SAB.7.b. Mustafa Kemal Atatürk'ün Türk toplumu açısından önemini fark eder.

SAB.6. Nesnelerin veya kişilerin konumlarını algılayabilme
SAB.6.a. Bulunduğu mekânda kendisinin/nesnelerin/mekânların konumunu yön/konum terimlerini kullanarak ifade eder.

HAREKET VE SAĞLIK ALANI

HSAB.1. Farklı çevre ve fiziksel etkinliklerde büyük kas becerilerini etkin bir şekilde uygulayabilme
HSAB.1.a. Farklı ortam ve koşullarda yer değiştirme hareketlerini yapar.

HSAB.1.b Etkinliğinin durumuna uygun denge hareketlerini yapar.
HSAB.1.c. Nesne kontrolü gerektiren hareketleri yapar.

HSAB.2. Farklı ebat ve özellikteki nesneleri etkin bir şekilde kullanabilme
HSAB.2.a. Farklı büyüklükteki nesneleri kavrar.
HSAB.2.b. Nesneleri şekillendirir.
HSAB.2.c. Farklı boyutlardaki nesneleri kullanır.
HSAB2.ç. Çeşitli nesneleri kullanarak özgün ürünler oluşturur.

HSAB.3. Jimnastik, dans ve hareket etkinliklerinde ritmik beceriler sergileyebilme
HSAB.3. c. Bireysel/eşli dans etkinliklerine katılır.

HSAB.6. Eşle/grupla hareket örüntüleri sergileyebilme
HSAB.6.b. Grupla hareket eder.

SANAT ALANI

SNAB.2. Sanat Eseri İnceleyebilme
SNAB.2.c. Sanat eserine ilişkin sorular sorar .
SNAB.2.ç. Sanat eserinin konusuna ilişkin kendi deneyimlerine dayanarak tahmin yürütür.
SNAB.2.d. Sanat eserine yönelik duygu ve düşüncelerini ifade eder.
SNAB.2.e. Sanat eseri hakkındaki duygu ve düşüncelerinin nedenlerini açıklar.

SNAB.3. Sanat eserlerine ve sanatçılara değer verebilme
SNAB.3.b. Sanat eserlerinin nasıl yapıldığına ilişkin tahmin yürütür.
SNAB.3.c. Geleneksel ve evrensel sanat eserlerinin bulunduğu dijital ortam ve mekânları ziyaret eder.
SNAB.3.ç. Dijital veya gerçek sanat ortamlarında sergilenen geleneksel ve evrensel sanat eserlerini inceler.

SNAB.4. Sanat etkinliği uygulayabilme
SNAB.4.a.Yapmak istediği sanat etkinliğinin türüne karar verir.
SNAB.4.b. Yapmak istediği sanat etkinliği için gerekli olan materyalleri seçer.

MÜZİK ALANI

MYB.1. Müziksel deneyimlerinden yola çıkarak müziksel ürün ortaya koyabilme
MYB.1.a. Beden perküsyonuyla/hareketle/dansla planlı veya doğaçlama ritim üretir.

MYB.2. Ürettiği müziksel ürünlerini sergileyebilme
MYB.2.c.Planlı veya doğaçlama ürettiği ritmi/ezgiyi artık materyallerden yapılmış çalgılarla ve Orff çalgılarıyla çalar.

Anahtar Kavramlar

Örüntü, Benzer, Aynı, Farklı, Büyük-Küçük, Sıra, Sıralama, Az-Çok

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Çocuklar Yönünden Değerlendirme
(Alan Becerileri, Sosyal Duygusal Öğrenme Becerileri, Kavramsal Beceriler, Okuryazarlık Becerileri, Değerler ve Eğilimler dikkate alınarak hazırlanacaktır.)

Program Yönünden Değerlendirme
(Tablo 1’de verilen örnek ölçütlerden yararlanılabilir.)

Öğretmen Yönünden Değerlendirme
(Tablo 2’de verilen örnek ölçütlerden yararlanılabilir

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

TÜRKÇE ALANI
Çocuklara dinleme/izleme ya da görsel okuma materyalleri sunulur. Görsel okuma materyallerinden kazandığı bilgiler ile (SDB1.1.SB1) günlük yaşamları arasında kurduğu ilişkileri ifade eder (TAOB.2.a).  Çocuklar bu görsellerden merak ettiklerine ilişkin tahminlerini söyler (TAOB.2.b,KB2.3.SB3,OB4.2.SB1.E1.1). Çocuklara görsel okuma materyalleri sunulur. Çocuklar bu görsellere ilişkin tahminlerini  söyler (TAOB.2.b, OB4.3.SB2). Görsel okuma materyallerinden kazandığı bilgiler ile (SDB1.1.SB1, TAOB.2. c, TAKB.2.a) çocuklar dinledikleri/izledikleri materyaller, görsel okuma materyalleri veya başka  bir konu hakkındaki konuşmanın devamına yönelik tahminlerini söyler (TAKB.2. b, KB2.3.SB3, SDB2.3.SB2). Görsel okuma materyallerinin doğru kullanılış ve okuma şeklini gösterir (TAEOB.6.a).  Çocukların yazma öncesi becerilerini geliştirmek için boyama ve çizgi çalışmaları yapılır (D3.4.4).

MATEMATİK ALANI
Çocuklardan görsel üzerinde verilen örüntüyü kuralına uygun olarak devam ettirmeleri istenir (MAB.4.a,KB2.10.SB2,KB2.16.1.SB2,OB4.3.SB2,OB7.7.SB3,E3.2,E3.6, D1.2.3). Çocuklardan farklı boyut,  duruş ve kenar özelliklerine sahip geometrik şekillerin (daire, kare, üçgen ve dikdörtgen) özelliklerini karşılaştırmaya dayalı olarak kendi cümleleri ile açıklamaları istenir (MAB.10.a, MAB.10.b,KB2.7.SB1,KB2.10.SB3,KB2.17.SB4,E3.2,OB4.1.SB1,OB4.1.SB2,OB4.2.SB1,SDB2.1.SB2). Çocuklara sunulan veya fark ettikleri bir günlük yaşam probleminin çözümünde işe yarayacak güvenilir  bilgiye ulaşmak için kimlerden/nerelerden bilgi edinebileceği üzerine konuşulur bahsedilen kaynaklardan bilgi toplamaları (MAB.11.a,MAB.11.b,SDB1.2.SB1,D3.3.3,OB7.1.SB1). Çocuklardan bir grup nesneyi belirtilen özelliğe göre sıralamaları, sınıflandırmaları, artırmaları veya eksiltmeleri istenir (MAB.12.a,KB2.7.SB1,KB2.14.SB1). Çocuklardan çözmek için çaba gösterdikleri günlük yaşam problemine yönelik elde ettiği bulguları paylaşmaları istenir (MAB.13.a,SDB2.1.SB2,E3.4,E3.6,OB7.1.SB1)

FEN ALANI
Çocuğun fene yönelik ilgi ve merakını geliştirmek amacıyla fen deneyleri ile tanıştırılması gerekir. Bu kapsamda öncelikle öğretmenin sınıf içinde ve dışında tasarladığı deneyler için çocuğun uygun  malzemeleri seçmesi gerekir (FAB. 7. a). Çocuklara deney sürecinde uygun malzeme seçimi için sorumluluk (E2.1) ve fırsat verilmelidir (KB2.6.SB1). Çocuk kendi deney malzemelerini seçmelidir (OB1.2.SB1).

SOSYAL ALANI
Sınıf içi ve sınıf dışı eğitim ortamları çocukların yön ve konum ifadelerini kullanabilmelerine uygun şekilde düzenlenebilir. Çocuklar mekânda konum ile ilgili yönergeler içeren görseller üzerinden  nesnelerin konumunu ifade eder. Sınıfa Mustafa Kemal Atatürk’e ait görsel/işitsel/dijital kaynaklar yerleştirilir.

Çocuklar materyalleri inceleyerek Atatürk hakkında soru sorar. Atatürk’ü tanır ve anlatır. 19 Mayıs Atatürk’ü Anma Gençlik ve Spor Bayramı’nın neden kutladığını söyler (SAB.7.b,D19.2.1,D19.2.2,  KB2.8.SB1,KB2.8.SB2,E1.1).

HAREKET VE SAĞLIK ALANI
Çocuklar farklı hareket örüntüleri gerçekleştirebilecekleri oyunlarda balon, top gibi nesneleri kullanır (HSAB.1.a,HSAB.1.b,HSAB.1.c,E2.5). Bu oyunlara grupla hareket ederek katılırlar (HSAB.5.b,  SDB2.1.SB3). Ayrıca bireysel ya da eşli oyunlara katılarak gösterilen hareketleri yapar ve verilen sorumlulukları yerine getirirler (HSAB.3.c,SDB2.2.SB1,E1.6,D16.3.1). Farklı büyüklükteki nesneler ile  hamur gibi malzemeleri kullanarak nesnelere yeni şekiller verme çalışmaları yaparlar (HSAB.2.a,HSAB.2.b,HSAB.2.c,HSAB.2.ç,E3.2,E3.3)

SANAT ALANI
Sınıfa seramik/heykel sanatçısı davet edilir ya da sanal seramik/heykel müzelerinden biri seçilerek çocukların sanal ortamda sergilenen eserleri incelemesine olanak sağlanır (SNAB.3.b,SNAB.3.c,  SNAB.3.ç,KB2.16.1, SB1). Çocuklar süreçte sanatçıya merak ettikleri soruları sorar (SNAB.2.c.). Öğretmen de çocuklara bu eserlerin hangi malzemelerden, hangi amaçla, nasıl yapılmış olabileceğini;  sanatçısının kim olabileceğini, bu eserlerin nasıl korunması gerektiğini sorar. Çocuklar izledikleri/dinledikleri konulara odaklanarak ve duyarlılık geliştirerek kendilerini ifade eder (SNAB.2.ç., SNAB.2.d, E3.2). Sanat merkezinde masalara artık materyaller, kil, doğadan toplanmış taş, kabuk, yaprak gibi farklı materyaller koyulur. Çocuklar küçük gruplara ayrılarak farklı materyallerden özgün heykellerini  oluşturur. Çocuklara heykellerini oluştururken hangi malzemelere ihtiyaç duyacaklarını belirlemeleri ve o masaya oturmaları gerektiği konusunda rehberlik edilir (SNAB.4.a., SNAB4.b. SDB1.2.SB1,KB2.20.SB3,E3.3).

MÜZİK ALANI
Çocuklar kazanmış oldukları deneyimleriyle çocuk şarkılarını ve çocuk şarkısı formlarını bireysel olarak seçebili, dinleyebilir, söyleyebilir, çalabilir. Edindikleri deneyimlerle müziksel yaratım becerisiyle  ilişkili yaşantı için artık materyallerden yapılmış çalgılaryle ve Orff çalgılarıyla planlı veya doğaçlama ritim üretir ve çalar (MYB.1.b,MYB.2.c,KB2.20. SB3,OB1.5.SB3,E3.2,E3.3,E3.11,D5.4.3, D7.1.5,D7.3.4,KB2.10.SB5,SDB2.2.SB2,SDB2.3.SB2, E3.2,E3.5, D7.1.5).

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Çocukların bireysel öğrenme stillerini, hızlarını ve yetenek seviyelerini göz önünde bulundurarak farklı etkinlikler tasarlanır. Her bir etkinlik, çocukların kendi benzersiz yeteneklerini keşfetmelerine ve  geliştirmelerine olanak tanıyacak şekilde planlanır. Her bir çocuğun tüm gelişim alanları; öğrenme çıktıları, içerik, süreç, ürün ve öğrenme ortamı bağlamında ayrı ayrı desteklenerek beceri öğrenme  potansiyelleri en üst düzeye çıkarılmaya çalışılır.

Destekleme

Her çocuğun bireysel ve öğrenme özelliklerini göz önünde bulundurarak çocukların bireysel öğrenme tarzına ve hızına uygun destek sağlanması hedeflenmektedir. Farklılıklar kabul edilerek her çocuğun özgüven kaybı yaşamadan kendi hızında becerileri öğrenmesi ve kendini gerçekleştirmesi teşvik edilir.

Aile/Toplum Katılımı

Ailelere “internet temelli uygulamalar” veya “haber mektubu” aracılığıyla etkinliklerde yer verilen değerler, beceriler ve Öğrenme çıktılarının desteklenmesine yönelik çocukların gelişimleriyle ilgili bilgi vermek ve evde ailenin çocuğu ile birlikte yapabileceği etkinlikler ile ilgili bilgi verilir. Aileleri çocuğun gelişimi ve eğitim programı konusunda bilgilendirmek için düzenli olarak “duyuru/haberleşme  panosu” hazırlanır. “Toplum katılımı” için sınıfa seramik/heykel sanatçısı davet edilir. Okulun bulunduğu çevredeki park, müze, kütüphane gibi mekânları ziyaret ederek etkinlikler düzenlenir ve projeler gerçekleştirilir. Çocukların sınıfta yaptıkları etkinlikler ya da bir gezinin “fotoğrafları” çekilerek ailelerle paylaşılır. Öğrenme Kanıtları (Değerlendirme) bölümü çocukların beceri edinim süreci, programın  değerlendirilmesi ve öğretmenin kendisini değerlendirmesi amacıyla doldurulur. Gün içerisinde gerekli durumlarda “Anekdot Kayıt Formları” ve “Beceri Gözlem Formu” doldurulur.

Öğretmen Yansıtmaları

Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza okutunuz.