36-48 AY MAYIS AYI PLANI

Alan Becerileri

Türkçe Alanı:
TADB.Dinleme
TAOB.Okuma
TAKB.Konuşma
TAEOB.Erken Okuryazarlık

Matematik Alanı:
MAB2. Matematiksel Problem Çözme
MAB3. Matematiksel Temsil

Fen Alanı:
FBAB6. Deney Yapma

Sosyal Alanı:
SBAB16. Eleştirel ve Sosyolojik Düşünme

Hareket ve Sağlık Alanı:
HSAB1. Aktif Yaşam İçin Sağlık Becerileri
HSAB2. Aktif ve Zinde Yaşam İçin Psikomotor Beceriler

Sanat Alanı:
SNAB2. Sanat Eseri İnceleme
SNAB3. Sanata Değer Verme
SNAB4. Sanatsal Uygulama Yapma

Müzik Alanı:
MDB1. Müziksel Dinleme
MSB2. Müziksel Söyleme
MÇB3. Müziksel Çalma
MHB4. Müziksel Hareket

Kavramsal Beceriler

KB1. Temel Beceriler
Yazmak-çizmek

KB2.3 Özetleme Becerisi
KB2.3.SB3. Metin/olay/konu/durumu yorumlamak (kendi cümleleri ile aktarmak)

KB2.5. Sınıflandırma Becerisi
KB2.5.SB4. Nesne, olgu ve olayları etiketlemek

KB2.7. Karşılaştırma Becerisi
KB2.7.SB1. Birden fazla kavram veya duruma ilişkin özellikleri belirlemek

KB2.8.Sorgulama Becerisi
KB2.8.SB1. Merak ettiği konuyu tanımlamak
KB2.8.SB2. İlgili konu hakkında sorular sormak (5N1K)

KB2.14. Yorumlama Becerisi
KB2.14.SB1. Mevcut olayı/konuyu/durumu incelemek

KB2.20. Sentezleme Becerisi
KB2.20.SB3. Parçaları birleştirerek özgün bir bütün oluşturmak

KB3.2. Problem Çözme
KB3.2.SB5.Problemin çözümüne ilişkin yansıtma/ değerlendirmede bulunmak

Eğilimler

E.1. Benlik Eğilimleri
E1.1. Merak
E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven)

E.2. Sosyal Eğilimler
E2.5. Oyunseverlik

E.3. Entelektüel Eğilimler
E3.2 Odaklanma
E3.2. Yaratıcılık
E3.4. Analitik Düşünme
E3.5. Merak Ettiği Soruları Sorma

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık Becerisi)
SDB1.1.SB1. Öğreneceği yeni konu/kavram veya bilgiyi nasıl öğrendiğini belirlemek

SDB2.1. İletişim Becerisi
SDB2.1.SB2. Duygu ve düşüncelerini ifade etmek
SDB2.1.SB3. Sözlü ya da sözsüz olarak etkileşim sağlamak

SDB2.2. İş Birliği Becerisi
SDB2.2.SB4. Ekip (takım) çalışması yapmak ve yardımlaşmak

SDB2.3. Sosyal Farkındalık Becerisi
SDB2.3.SB2. Başkalarının duygularını, düşüncelerini ve bakış açılarını anlamak
SDB2.3.SB3. Başkalarına karşı anlayış geliştirerek saygı göstermek

Değerler

D3. Çalışkanlık
D3.4. Çalışmalarda aktif rol almak
D3.4.3. Kendine uygun görevleri almaya istekli olur.

D4. Dostluk
D4.2. Arkadaşları ile etkili iletişim kurmak
D4.2.2. Arkadaşlarıyla duygu ve düşüncelerini paylaşır.

D5. Duyarlılık
D5.2. Çevreye ve canlılara değer vermek
D5.2.3. Çevresel sürdürülebilirliğin sağlanabilmesi için atık yönetimini önemser.
D5.2.6. Çevresinde yaşayan canlı türlerini tanımaya istekli olur.

D10. Mütevazilik
D10.3.İnsan ilişkilerinde yapıcı olmak
D10.3.4. Grup çalışmalarında uyumlu davranır.

D12. Sabır
D12.2. İstikrarlı olmak
D12.2.1. Görev ve sorumluluklarını yerine getirirken kararlı davranır.

D13.Sağlıklı Yaşam
D13.2. Sosyal ve sportif etkinliklere katılmak
D13.2.2. Yaşına ve fiziksel özelliklerine uygun sosyal ve sportif etkinliklere katılır.

D16. Sorumluluk
D16.3. Görev bilincine sahip olmak
D16.3.1. Görevlerini zamanında ve eksiksiz yerine getirmeye özen gösterir.

D19. Vatanseverlik
D19.2. Millî kimliği tanımak
D19.2.1. Millî bayramların ve anma günlerinin önemini fark eder.

Okuryazarlık Becerileri

OB.4.Görsel Okuryazarlık

OB4.1.Görseli Anlama
OB4.1.SB1. Görseli algılamak
OB4.1.SB2. Görseli tanımak

OB4.2.Görseli Yorumlama
OB4.2.SB1. Görseli incelemek

OB7.Veri Okuryazarlığı

OB7.2.Veri Oluşturma
OB7.2. SB1. Araştırma tasarlamak

Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

TÜRKÇE ALANI

TADB.2. Dinledikleri/izledikleri şiir, hikâye, tekerleme, video, tiyatro, animasyon gibi materyalleri ile ilgili yeni anlamlar oluşturabilme
TADB.2.b.Görsellerden yararlanarak dinleyecekleri/ izleyecekleri hakkındaki tahminlerini söyler.

TAOB.2. Görsel materyallerden anlamlar üretebilme
TAOB.2.a. Görsel okuma materyallerinde yer alan bilgiler ile günlük yaşamı arasında ilişki kurar.
TAOB2.b. Görsellerinden hareketle metinle ilgili tahminde bulunur.

TAKB.2. Konuşma sürecinin içeriğini oluşturabilme
TAKB.2.a.Konuşacağı konu ile günlük yaşamı arasında bağlantı kurar.
TAKB.2.b.Konuşmanın devamı hakkındaki tahminini söyler.

TAEOB.6. Yazma öncesi becerileri kazanabilme
TAEOB.6.a.Boyama ve çizgi çalışmaları yapar.


MATEMATİK ALANI

MAB.4. Matematiksel problemler ve çözümlerine ilişkin açıklamalar ve stratejilerden yararlanabilme
MAB.4.a. Kendisine sunulan çözüm yolunu dener.
MAB.4.b. Ortaya çıkan sonucu gerekçeleriyle açıklar.

MAB.5. Farklı matematiksel temsillerden yararlanabilme
MAB.5.a. Çeşitli semboller arasından belirtilen matematiksel temsilleri/sembolleri gösterir.
MAB.5.b. İsmi söylenen şekli gösterir.

FEN ALANI

FAB. 7. Merak ettiği konular/olay/durum hakkında deneyler yapabilme
FAB.7.b. Birkaç malzeme kullanarak deney yapar.

SOSYAL ALANI

SAB.2. Toplumsal yaşama yönelik kültürel unsurları/durumları çözümleyebilme
SAB.2. b. Mustafa Kemal Atatürk’ün Türk toplumu açısından önemini fark eder.


HAREKET VE SAĞLIK ALANI

HSAB.1 Farklı çevre ve fiziksel etkinliklerde büyük kas becerilerini etkin bir şekilde uygulayabilme
HSAB.1.a. Farklı ortam ve koşullarda yer değiştirme hareketlerini yapar.
HSAB.1.b Etkinliğinin durumuna uygun denge hareketlerini yapar.
HSAB.1.c. Nesne kontrolü gerektiren hareketleri yapar.

HSAB.2. Farklı ebat ve özellikteki nesneleri etkin bir şekilde kullanabilme
HSAB.2.a. Farklı büyüklükteki nesneleri kavrar.
HSAB.2.b. Nesneleri şekillendirir.
HSAB.2.c. Farklı boyutlardaki nesneleri kullanır.
HSAB2.ç. Çeşitli nesneleri kullanarak özgün ürünler oluşturur.

HSAB.3. Jimnastik, dans ve hareket etkinliklerinde ritmik beceriler sergileyebilme
HSAB.3.c. Bireysel dans etkinliklerine katılır.

HSAB.9. Sağlıklı yaşam için temizlik ve düzene dikkat edebilme
HSAB.9.b. Bulunduğu çevrenin temizliğine/düzenine öğretmen gözetiminde katkıda bulunur.

SANAT ALANI

SNAB.2. Sanat eseri inceleyebilme
SNAB2.c. Sanat eserine ilişkin sorular sorar.
SNAB2.ç. Sanat eserine yönelik duygu ve düşüncelerini ifade eder.

SNAB.3. Sanat Eserlerine ve Sanatçılara Değer Verebilme
SNAB3.b. Sanat eserlerinin nasıl yapıldığına ilişkin tahmin yürütür.
SNAB3.c. Geleneksel ve evrensel sanat eserlerinin bulunduğu dijital ortam ve mekânları ziyaret eder.
SNAB3.ç. Dijital veya gerçek sanat ortamlarında sergilenen geleneksel ve evrensel sanat eserlerini inceler.

SNAB.4. Sanatsal Etkinliği Uygulayabilme
SNAB4.c. Sanat etkinliklerinde yaratıcı ürünler oluşturur.

MÜZİK ALANI

MDB.1.Çeşitli çocuk şarkılarını/çocuk şarkısı formlarını dinleyebilme
MDB.1.a. Kendisine sunulan seçenekler arasından dinleyeceği çocuk şarkılarını/çocuk şarkısı formlarını seçer.
MDB.1.b. Seçtiği çocuk şarkılarını/çocuk şarkısı formlarını dinler.

MDB.3.Duyduğu seslerin kaynağını anlayabilme
MDB.2.a. Doğadan/çevreden/nesnelerden duyduğu seslerin kaynağını gösterir.

MSB.1.Duyduğu sesleri kendi sesiyle taklit edebilme
MSB.1.b. Doğadan/çevreden/nesnelerden duyduğu sesleri taklit eder.

MSB.3. Söyleme becerilerini sınıf içinde sergileyebilme
MSB.3.b. Çocuk şarkılarını/çocuk şarkısı formlarını bireysel olarak/grupla uyum içinde söyler

MÇB.1. Çalacağı çalgılara/ritimlere/ezgilere dair duygu ve düşüncelerini ifade edebilme
MÇB.1.a. Kendisine sunulan artık materyallerden yapılmış çalgı/Orff çalgısı seçenekleri arasından çalacağı çalgıyı seçer.

MÇB.3. Müziksel çalma becerilerini sergileyebilme
MÇB.3.a. Duyduğu çeşitli sesleri artık materyallerden yapılmış çalgılar ve Orff çalgılarıyla çalar.

MHB.3. Müzik ve ritimlerle hareket ve dans edebilme
MHB.3.b. Çocuğa uygun müzik eserleriyle bireysel/grupla birlikte hareket/dans eder.

Anahtar Kavramlar

Daire, Üçgen, Kare

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Çocuklar Yönünden Değerlendirme
(Alan Becerileri, Sosyal Duygusal Öğrenme Becerileri, Kavramsal Beceriler, Okuryazarlık Becerileri, Değerler ve Eğilimler dikkate alınarak hazırlanacaktır.)

Program Yönünden Değerlendirme
(Tablo 1’de verilen örnek ölçütlerden yararlanılabilir.)

Öğretmen Yönünden Değerlendirme
(Tablo 2’de verilen örnek ölçütlerden yararlanılabilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

TÜRKÇE ALANI
Çocuklara dinleme/izleme ya da görsel okuma materyalleri sunulur. Çocuklar bu görsellerden merak ettiklerine ilişkin tahminlerini söyler (TAOB.2.b, KB2.3.SB3, OB4.2.SB1, E1.1). Görsel okuma materyallerinden  kazandığı bilgiler ile (SDB1.1.SB1) günlük yaşamları arasında kurduğu ilişkileri ifade eder (TAOB.2.a.). Çocuklara görsel okuma materyalleri sunulur. Çocuklar bu görsellere ilişkin tahminlerini söyler (TAOB.2.b, OB4.2.SB1) .
Görsel okuma materyallerinden kazandığı bilgiler ile (SDB1.1.SB1) günlük yaşamları arasında kurduğu ilişkileri ifade eder (TAKB.2.a). Çocuklar dinledikleri/izledikleri materyaller, görsel okuma materyalleri veya  başka bir konu hakkındaki konuşmanın devamına yönelik tahminlerini söyler (TAKB.2.b, KB2.3.SB3, SDB2.3.SB2). Çocukların yazma öncesi becerilerini geliştirmek için boyama çalışmaları yapılır. Uzun sürecek çalışmalarda çocukların dikkat toplama stratejilerini kullanması ve sabır göstermesi desteklenir (TAEOB.6. a, D3.4.4).

MATEMATİK ALANI
Çocuklardan günlük yaşamlarından bir probleme ilişkin öğretmen tarafından sunulan çözümü denemeleri (MAB.4.a) ve denemeleri sonucunda ortaya çıkan durumları gerekçelendirerek ifade etmeleri istenir  (MAB.4.b, KB3.2.SB5, SDB2.1.SB2). Çocuklardan kendilerine sıralı bir şekilde sunulan çeşitli semboller içerisinden geometrik şekilleri (daire, kare ve üçgen) belirlemeleri ve ismi söylenen şekilleri göstermeleri istenir (MAB.5.a, MAB.5.b, KB2.5.SB4, KB2.7.SB1, E3.6, OB4.1.SB1, OB4.1.SB2, OB4.2.SB1).

FEN ALANI
Çocuklar kendilerine verilen birkaç malzemeyi kullanarak (FAB.6.b.) öğretmen tarafından verilen deneyleri yapar (D3.4.3). Öğretmen tarafından çocukların deney yapması için çeşitli fırsatlar sunarak istekli  olmalarını destekler. İlkbahar ayında olunduğundan dolayı bazı deneyler okul bahçesi gibi açık alanlarda yürütülebilir. Okulun bulunduğu bölge ve imkânlar dâhilinde doğal çevrenin sunduğu imkanlarda deney  sürecinde kullanılabilir (OB7.2.SB1). Örneğin; okulun yakınında bir göl, nehir gibi su ekosistemi varsa orada nesnelerin yüzme-batma deneyleri yapılabilir (SDB2.2.SB4, KB2.6.SB1) Deneylerin yapımında çocukların yaratıcı denemeler yapmasına (E3.3), kendilerini ifade etmelerine (SDB2.1.SB2), sordukları soruların cevaplandırılmasına, yaptıkları yorumlama ve çıkarımların desteklenmesine dikkat edilmesi önerilir.

SOSYAL ALANI
Sınıfa Mustafa Kemal Atatürk’e ait görsel/işitsel/dijital kaynaklar yerleştirilir. Çocuklar materyalleri inceleyerek Atatürk hakkında soru sorar. Atatürk’ü tanır ve anlatır. 19 Mayıs Atatürk’ü Anma Gençlik ve Spor  Bayramı’nın neden kutladığını söyler (SAB.2.b, D19.2.2, KB2.8.SB1, KB2.8.SB2, E1.1).

HAREKET VE SAĞLIK ALANI
Farklı hareket örüntülerini gerçekleştirebileceği oyunlara katılır. Balonu karşısındaki arkadaşına atar (HSAB.1.a,HSAB.1.b, HSAB.1.c, E2.5). Bireysel olarak müzikli etkinliklerde dans eder (HSAB.3.c, E1.6). Dans  ederken arkadaşlarıyla sohbet eder. Dans ettikten sonra arkadaşlarıyla duygu düşüncelerini paylaşması için ortam oluşturulur. (D4.2., SDB2.1.SB3.). Farklı büyüklükteki nesneleri kullanarak tutma, üst üste dizme, ayırma, nesnelere yeni şekiller verme çalışmaları yapar (HSAB.2.a, HSAB.2.b, HSAB.2.c, HSAB.2.ç, E3.2). Sınıfın toparlanmasına katkıda bulunur. (HSAB.9.b , D16.3.1).

SANAT ALANI
Sınıfa seramik/heykel sanatçısı davet edilir ya da sanal seramik/heykel müzelerinden biri seçilerek çocukların sanal ortamda sergilenen eserleri incelemesine olanak sağlanır (SNAB.3.b, SNAB.3.c, SNAB.3.ç, KB2.16.1.SB1) .Çocuklar süreçte sanatçıya merak ettikleri soruları sorar (SNAB.2.c). Öğretmen de çocuklara bu eserlerin hangi malzemelerden, hangi amaçla, nasıl yapılmış olabileceğini; sanatçısının kim  olabileceğini, bu eserlerin nasıl korunması gerektiğini sorar. Çocuklar izledikleri/dinledikleri konulara odaklanarak ve duyarlılık geliştirerek kendilerini ifade eder (SNAB.2.ç, SNAB.2.d,SNAB.2.ğ, E3.2). Sanat merkezinde masalaraartık materyaller, kil, doğadan toplanmış taş, kabuk, yaprak gibi farklı materyaller koyulur.Çocuklar küçük gruplara ayrılarak farklı materyallerden özgün heykellerini oluşturur.Çocuklara  heykellerini oluştururken hangi malzemelere ihtiyaç duyacaklarını belirlemelerive o masaya oturmaları gerektiği konusunda rehberlik edilir (SNAB.4.a, SNAB4.b, SDB1.2.SB1, KB2.20.SB3, E3.3

MÜZİK ALANI
Seslerin kaynaklarını gösterir (MDB.2.a, E1.1). Seçenekler arasından dinleyeceği sözlü çocuk şarkısı örnekleri seçer (MDB.1.a, KB3.1.SB5, E1.1, E1.6). Seçtikleri çocuk şarkılarını dinler (MDB.1.b, E3.2). Müziksel  söyleme becerisiyle ilişkili yaşantı için çocuklardan doğadan, çevreden ve nesnelerden duydukları sesleri kendi sesleriyle taklit etmeleri istenir (MSB.2.b, E1.6) (MSB.2.a ,KB3.1.SB5). Seçtikleri müziği bireysel ve grupla söyler. Çocukların sorumluluklarını yerine getirmesi teşvik edilerek sorumluluk değeri üzerinde desteklenir (MSB.3.a, MSB.3.c, SDB2.1.SB3, SDB2.3.SB3, D3.4.4, E1.6, E3.2). Çalma becerisiyle ilişkili yaşantı  için önce çocuklar müzik merkezinde sunulan artık materyallerden yapılmış çalgılar seçenekleri arasından  istediğini tercih ederek çevreye duyarlı davranmaktan bahsedilir. (MÇB.1.a, KB3.1.SB5, D5.2.3, E1.1, E1.6, E1.1, E1.6). Duyduğu sesleri artık materyalde müzik araç gereçleri ve Orff çalgılarıyla çalar. Çocukların sorumluluklarını yerine getirmesi teşvik edilir (MÇB.3.a, D3.5.4, E1.6, E3.2). Hareket becerisiyle ilişkili yaşantı  için bireysel ya da grupla hareket ederken mütevazılık ve sağlıklı yaşam  değerleri geliştirilebilir. (MHB.3.b, E1.6, E3.2, D10.3.4, D13.2.3).

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Çocukların bireysel öğrenme stillerini, hızlarını ve yetenek seviyelerini göz önünde bulundurarak farklı  etkinlikler tasarlanır. Her bir etkinlik, çocukların kendi benzersiz yeteneklerini keşfetmelerine ve geliştirmelerine olanak tanıyacak şekilde planlanır. Her bir çocuğun tüm gelişim alanları; öğrenme çıktıları,  içerik, süreç, ürün ve öğrenme ortamı bağlamında ayrı ayrı desteklenerek beceri öğrenme potansiyelleri en  üst düzeye çıkarılmaya çalışılır.

Destekleme

Her çocuğun bireysel ve öğrenme özelliklerini göz önünde bulundurarak çocukların bireysel öğrenme  tarzına ve hızına uygun destek sağlanması hedeflenmektedir. Farklılıklar kabul edilerek her çocuğun  özgüven kaybı yaşamadan kendi hızında becerileri öğrenmesi ve kendini gerçekleştirmesi teşvik edilir.

Aile/Toplum Katılımı

Ailelere “haber mektubu” veya “internet temelli uygulamalar” aracılığıyla etkinliklerde yer verilen değerler, beceriler ve öğrenme çıktılarının evde desteklenmesine yönelik bilgi verilir. Çocukların gelişimleri ve evde ailenin çocuğuyla birlikte yapabileceği etkinlikler ile ilgili bilgi verilir. Aileleri çocuğun gelişimi ve eğitim programı konusunda bilgilendirmek için düzenli olarak “duyuru/haberleşme  panosu” hazırlanır. “Toplum katılımı” için sınıfa seramik/heykel sanatçısı davet edilir. Okulun bulunduğu çevredeki park, müze, kütüphane gibi mekânları ziyaret ederek etkinlikler düzenlenir ve projeler  gerçekleştirilir. Çocukların sınıfta yaptıkları etkinlikler ya da bir gezinin “fotoğrafları” çekilerek ailelerle paylaşılır. Öğrenme Kanıtları (Değerlendirme) bölümü çocukların beceri edinim süreci, programın değerlendirilmesi ve öğretmenin kendisini değerlendirmesi amacıyla doldurulur. Gün içerisinde gerekli durumlarda “Anekdot Kayıt Formları” ve “Beceri Gözlem Formu” doldurulur.

Öğretmen Yansıtmaları

Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza okutunuz.