T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
Temada müzikte kullanılan aralık kavramlarının tanınması ve bu aralıkların oluşturulması, ayrıca ikili, üçlü, dörtlü, beşli, altılı, yedili ve sekizli aralıklarla ilgili belirlenen öğrenme çıktılarına ulaşılması amaçlanmaktadır.
Ders Saati
10
Alan Becerileri

SAB8. Müziksel Yazma

Eğilimler

E1.1. Merak, E3.8. Soru Sorma

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık Becerisi)

Değerler

D3. Çalışkanlık, D7. Estetik, D16. Sorumluluk

Okuryazarlık Becerileri

OB4. Görsel Okuryazarlık

Disiplinler Arası İlişkiler
Matematik
Beceriler Arası İlişkiler
KB2.20. Sentezleme
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

TMT3.2.1. Aralık kavramını yazabilme
a) Aralık kavramını tanır.
b) Aralıkları ayırt eder.
c) Aralıkları uygular.

İçerik Çerçevesi

Müzikte Aralık Kavramı

Anahtar Kavramlar

aralık

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; çalışma kâğıdı, dereceli puanlama anahtarı, eşleştirme soruları, kontrol listesi, performans görevi ile değerlendirilebilir. Öğrencilere performans görevi olarak ikili aralıklar ile ilgili araştırma ve sunum hazırlama görevleri verilir. Performans görevinin değerlendirilmesinde dereceli puanlama anahtarı kullanılır.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin dizi (gam) kavramını bildikleri kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Ön değerlendirme sürecinde aşağıdaki sorulardan faydalanılabilir.
• İki farklı ses dinlettirildiğinde bu sesler arasındaki mesafeyi nasıl tanımlarsınız?
• Aynı anda iki sesi tınlattığınızda sesleri nasıl adlandırırsınız?

Köprü Kurma

Günlük yaşamda mesafe, yükseklik ve büyüklük farkı kavramlarıyla karşılaşıldığı gibi müzikte de notalar arasında benzer farklılıkların olduğu ve bu farklılıkları tanımanın müzik yaparken doğru sesleri bulmayı sağladığıyla ilgili günlük hayattaki kavramlarla notalar arasında ilişkilendirme yapılabilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

TMT3.2.1.
Aralık kavramı ile ilgili görsel ve işitsel materyalleri öğrencilerin merak etmesi sağlanır(E1.1). Öğrencilerin yeni öğrenmelere ilişkin görsellere ait soru sorması sağlanır (E3.8). Sorulara verilen cevaplar esnasında öğrencilerin potansiyellerini fark etmelerini sağlayacak dönütlerle öz farkındalık/kendini tanıma desteklenir (SDB1.1). Aralık ile ilgili ses ile desteklenmiş sunumlar hazırlanarak öğrencilerin kavramları hem görsel hem de işitsel olarak fark etmeleri sağlanır (OB4). Bu süreç çalışma kâğıdı kullanılarak değerlendirilebilir. Notaların birbirlerine olan uzaklıklarını gösteren görsel materyaller ile 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8’li aralıkları, nota yazım kurallarına uygun bir şekilde çizmeleri için etkileşimli tahta ve müzik defteri üzerinde yazı çalışmaları yapmaları sağlanır. Öğrenciler aralıklar ile ilgili farkları belirler ve bu farklılıklar arasında bağ kurmaları sağlanır Yatay ve dikey aralıkların ne olduğu ile işitsel ve görsel örnekler verilir. Örneğin la ve mi notalarını yanyana yazıldığında ve art arda çalındığında yatay aralık olduğu, bu sesler aynı anda çalındığında ve üst üste yazıldığında dikey aralık olduğu ile ilgili görsel işitsel örnekler verilebilir (KB2.20). Öğrencilere performans görevi olarak ikili aralıklar ile ilgili araştırma ve sunum hazırlama görevleri verilir. Performans görevinin değerlendirilmesinde dereceli puanlama anahtarı kullanılır. Öğrenciler araştırma ve sunum hazırlama sürecinde planlı ve sorgulayıcı olmaları ve görevlerini eksiksiz yapmaları yönünde desteklenir, yapılan çalışmalarla sorumluluk değeri vurgulanarak görev bilincinin önemi üzerinde durulur. (D3.2, D16.3). Öğrencilerden yaptıkları araştırmayı sözlü ve yazılı olarak ifade etmesi istenebilir. Bu süreç çalışma kâğıdı veya kontrol listesi kullanılarak değerlendirilebilir. Türk müziği sazlarından herhangi bir enstrüman eşliği ile yapılan çalışmalar ile 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8’li aralıkları basitten karmaşığa doğru tanır. İşitme etkinlikleri yapılarak seslerin birbirlerine yakın ya da uzak olduğunu işitmeleri sağlanır. Bu 2, 3, 4, 5, 6,7, 8’li aralıkları ayırt etmeleri ve ayırt ettikleri aralıkları işiterek yazmaları sağlanır. Öğrenciler dinledikleri eserlerdeki duyusal derinliği ve sanatsal inceliği ifade etmeleri yönünde desteklenir (D7.1). Bu süreç gözlem formu veya çalışma kâğıdı kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilere performans görevi olarak ikili aralıklar ile ilgili araştırma ve sunum hazırlama görevleri verilir. Performans görevinin değerlendirilmesinde dereceli puanlama anahtarı kullanılır.

 

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Aralıklardan oluşturabileceği özgün küçük ezgiler veya etütler tasarlamaları istenebilir. Aralıklardan oluşan görsellerle pano oluşturmak için grup etkinlikleri düzenlenebilir.

Destekleme

Hazırlanan materyaller ile basit örneklerden daha karmaşık örneklere doğru gidilen etkinlikler düzenlenebilir. Eşleştirme kartları kullanılarak öğrencilerin aralıkları görsel olarak gördükten sonra ifade etmeleri sağlanabilir.