2. TEMA: MÜZİK TERİMLERİ
KB1. Temel Beceriler
E1.1. Merak, E1.4. Kendine İnanma (Öz Yeterlilik), E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven), E2.2. Sorumluluk
SDB2.2. İş Birliği Becerisi
D3. Çalışkanlık, D4. Dostluk, D14. Saygı
OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık
TMT.1.2.1. Porteyi tanıyabilme
TMT.1.2.2. Müzikte anahtar kavramını tanıyabilme
TMT.1.2.3. Nota işaretlerini tanıyabilme
Müzik Terimleri
müzikte anahtar, nota, porte
Öğrenme çıktıları; eşleştirme kartları, kontrol listesi, çalışma kâğıdı, grup değerlendirme formu ve performans görevi kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilere performans görevi olarak boş bir nota kâğıdı verilir ve üzerine sol anahtarı ve öğrendiği notaları yerleştirmeleri istenebilir. Performans görevinin değerlendirilmesinde dereceli puanlama anahtarı kullanılır.
Notaların isimlerini daha önceden duyduğu ve sol anahtarı görselini daha önce gördüğü kabul edilmektedir.
Ön değerlendirme sürecinde aşağıdaki sorulardan faydalanılabilir:
• Porte nedir? Daha önce yazılı bir porte gördünüz mü?
• Anahtar nedir? Sizce müzikte anahtar var mıdır?
• Sizce nota nedir ? Daha önce hiç yazılmış bir nota gördünüz mü?
Daha önce öğrendiği müziğin tanımı ile yeni öğrenilecek müzik terimleri konusu ile ilişki kurulur. Bir kapıyı açmak için doğru bir anahtar gerektiği hatırlatılarak müzikte de anahtar notaların doğru şekilde yazılması için kullanılır. Bu örnekle günlük yaşantı ve müzik terimleri arasında ilişki kurulabilir.
TMT.1.2.1.
“Porte nedir, notaları nereye yazarız?“ gibi sorularla öğrencilerin porteyi merak etmesi sağlanır(E1.1). Çeşitli görseller aracılığıyla portenin tanınması sağlanır (OB4). Porteyi çizme etkinliği yaptırarak öğrencilerin porteyi şekil olarak fark etmesi sağlanır. Portede yer alan çizgilerin sol anahtarına göre isimlerini (mi, sol, si, re ve fa) fark etmesi sağlanır. Dijital olarak hazırlanmış eşleştirme eğitsel oyunlar ya da basılı eşleştirme kartları ile öğrendiği çizgi isimlerini söyleyebilmesi sağlanır (OB2). Portede yer alan aralıkların sol anahtarına göre isimlerini (fa, la, do ve mi) fark etmesi sağlanır. Eşleştirme kartları kullanılarak öğrendiği aralık isimlerini söyleyebilmesi sağlanır.
TMT.1.2.2.
Öğrencilerin anahtar kavramını görsel olarak fark etmeleri sağlanır (OB4). Çeşitli görsel, işitsel, animasyon ve benzeri materyaller aracılığı ile sol anahtarını tanıması sağlanır. Müzikteki anahtar kavramını ifade etmesi sağlanır. Anahtar değişikliğiyle birlikte porte üzerindeki çizgi ve aralıkların isimlerinin değiştiğini fark etmesi sağlanır (OB1). Bu süreçte müzikte farklı türde anahtarlar kullanıldığını fark eder. Bu süreç doğru-yanlış ve boşluk doldurma sorularının yer aldığı çalışma kâğıdı ile ölçülebilir. Bu anahtarlardan ''fa'' anahtarının dördüncü çizgiye yazıldığı ve bu anahtarın yazıldığı çizgiye yazılan notaların ''fa'' olarak okunduğu ve diğer notaların ''fa'' notasına göre sıralanıp seslendirildiği çeşitli görsel, işitsel, animasyon ve benzeri materyaller aracılığı ile ''fa''anahtarını tanıması sağlanır (OB4). Belirtilen anahtarlardan diğerinin ''do'' anahtarı olduğu, bu anahtarın portenin üçüncü çizgisine yazıldığı, üçüncü çizgiye yazılan notanın ''do'' notası olarak seslendirildiği ve diğer notaların ''do'' notasına göre sıralanıp seslendirildiğiçeşitli görsel, işitsel, animasyon ve benzeri materyaller aracılığı ile ''do''anahtarınını tanıması sağlanır (OB4). Öğrenilen kavramlarla ilgili grup etkinlikleri düzenlenerek öğrencilerin pano hazırlamaları sağlanır. Arkadaşları ile etkili iletişim kurmalarına olanak sağlanır (D4.4). Böylece öğrencilerin iş birliği yapmaları ve bilgiyi görselleştirerek uzun süreli belleğe aktarması sağlanır (SDB2.2). Bu süreç öğrenciler üzerinde sosyal ilişkilerde duyarlılık göstermeyi, dayanışma içinde olmayı; etkili iletişimle sevgi, saygı ve güvene dayalı ilişkiler kurmayı; nitelikli vakit geçirmeyi ve evrensel bağ kurmayı kurmayı sağlar (D14.1, E1.4, E1.5, E2.2). Bu süreç grup değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilere performans görevi olarak boş bir nota kâğıdı verilir ve üzerine sol anahtarı ve öğrendiği notaları yerleştirmeleri istenebilir. Performans görevinin değerlendirilmesinde dereceli puanlama anahtarı kullanılır.
TMT.1.2.3.
Nota şekillerini göstererek notaların her birinin değişik biçimlerinin olduğunu öğrencilerin merak etmeleri sağlanır (E1.1). Temel müzik yazı ve ögeleri ile ilgili görselleri içeren, ses etkileşiminin entegre edildiği sunumlar hazırlanır. Öğrencilerin müzik kavramlarını hem görsel hem de işitsel olarak fark etmeleri sağlanır (OB1). Öğrencilerin temel müzik kavramları ile ilgili bilgi toplayacağı, güvenirliği kanıtlanmış dijital veya basılı kaynaklar belirlenir (OB1). Belirlenen bu araçlardan müzik kavramları ile ilgili görselleri seçmeleri istenir (OB4). Bu süreç kontrol listesi kullanılarak değerlendirilebilir. Farklı nota şekilleri gösterilerek notaların birbirinden farklı olduğunu gözlemesi sağlanır. Notaların benzerlikleri ve farklılıklarını çeşitli görsellerle fark etmesi sağlanarak notaların birbiri ile olan ilişkisini belirlemesi sağlanır (KB2.4). Eriştikleri bu görseller ile öğrencilerin sınıfta seviyelerine uygun olarak bir sunum yapmaları ve bu bilgileri doğrulamaları sağlanır (OB1, D3.3). Eşleşme kartları ile daha önce tanıtılan notaların şekillerini ve isimlerini (birlik nota, ikilik nota vb.) eşleştirmesi sağlanır (OB4). Topladığı bilgilerin sonucunda notasyon işaretlerinin işlevini anlatır.
Öğrenme-öğretme uygulamalarındaki etkinlikler sonucunda öğrenme çıktılarına ulaşan öğrencilerin öğrendiği nota şekillerini ve sesleri kullanarak kendi modellerini yazmaları istenebilir
Öğretmen öğrenme-öğretme uygulamalarındaki etkinlikler sonucunda öğrenme çıktılarına tam olarak ulaşamayan öğrencilere, bir dizi üzerindeki nota isimleri sorulabilir. Öğrenilen diğer içeriklere yönelik eşleştirme oyunu oynatılabilir.


