T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
Temada müzikte ses kavramı, seslerin kalınlık-incelik, kuvvetli-hafif, uzunluk-kısalık özellikleri ve seste tını, müzikal olan ve olmayan sesleri ayırt etmek, seslerin belli sürelerinin olduğunu ve serbest zamanlı olarak da üretilebileceğini öğretmek amaçlanmaktadır.
Ders Saati
4
Alan Becerileri

SAB6. Müziksel İşitme, SAB9. Müziksel Dinleme

Kavramsal Beceriler

KB1. Temel Beceriler

Eğilimler

E1.1. Merak, E2.5. Oyunseverlik

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB2.1. İletişim, SDB3.1. Uyum

Değerler

D3. Çalışkanlık, D4. Dostluk, D7. Estetik, D14. Saygı, D19. Vatanseverlik

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB4. Görsel Okuryazarlık

Disiplinler Arası İlişkiler
Türkçe, Hayat Bilgisi
Beceriler Arası İlişkiler
KB2.5. Sınıflandırma, KB2.7. Karşılaştırma
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

TMT.1.1.1. Müziği tanımlayabilme
TMT.1.1.2. Müzikle ilgili materyalleri tanımlayabilme

İçerik Çerçevesi

Müziğin Tanımı
Müzik Materyalleri

Anahtar Kavramlar

duyguların yansıtılması, çalgı, hareket, müzik

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; eşleştirme kartları, gözlem formu ve performans görevi kullanılarak değerlendirilebilir.  Performans görevi olarak poster hazırlama görevi verilebilir. Bir radyodan çıkan sese göre bir çocuğun mimikler yoluyla neşeli mi, hüzünlü mü, hareketli mi olduğu konusu işlenebilir. Performans görevinin değerlendirilmesinde dereceli puanlama anahtarı kullanılabilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Okul öncesi dönemde dinlediği oyun müzikleri ile oyun kurduğu kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Ön değerlendirme sürecinde aşağıdaki sorulardan faydalanılabilir:
• Evde müzik dinler misiniz?
• Çevrenizde enstrüman çalmayı bilen var mı?
• Müzik sesi duyduğunuzda kendinizi nasıl hissedersiniz ?
• Hangi enstrümanları tanıyorsunuz?

Köprü Kurma

Günlük yaşamda müzik dinlerken hissettiklerini ve müziğin hayatlarındaki yerini ifade edebilmeleri için öğrencilere açık uçlu sorular sorularak beyin fırtınası yapılabilir. Öğrencilerle müzikteki duygusal ifadelerin ve temaların hayatlarındaki karşılıklarını tartışmak, müziğin kişisel yaşantılarıyla nasıl bir bağlantı kurduğunu anlamalarına yardımcı olunabilir. Öğrencilere bir şarkının sözlerinin kendi duygularını ne kadar yansıttığı sorulabilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

TMT.1.1.1.
Öğrencilere dinledikleri müziklerin neşeli mi, hüzünlü mü, hareketli mi olduğu sorularak merak etmesi sağlanarak (E1.1), sorulara birbirlerini etkin bir şekilde dinleyerek cevap vermeleri sağlanır (D14.1). Müzik konusunun görsellerini içeren sunumlar hazırlanır. Öğrencilerin müziği hem görsel hem de işitsel olarak fark etmeleri sağlanır (OB1). Bu süreçte ortaya çıkan arkadaşlarının fikir ve görüşlerine değer verir (D4.4). Bu süreç gözlem formu kullanılarak değerlendirilebilir. Müziğin eğlence, terapi, iletişim, kültürel ifade gibi çeşitli amaçları olduğu açıklanır. Öğrenciler her bir amacın günlük hayattaki yeri üzerine duygu ve düşüncelerini ifade ederek öğrencilerin birbirlerini etkin dinleme süreci desteklenir (SDB2.1). Müzikle ilgili bilgi toplanabilecek güvenirliği kanıtlanmış dijital, basılı kaynaklar birlikte belirlenir ve öğrencilerin bu kaynakları araştırmaları istenir (OB1). Bu araştırma sürecinde, öğrencinin Türk-İslam kültüründe var olan müzik tanımlarına ulaşması sağlanır (D19.1). Performans görevi olarak poster hazırlama görevi verilebilir. Bir radyodan çıkan sese göre bir çocuğun mimikler yoluyla neşeli mi, hüzünlü mü, hareketli mi olduğu değerlendirilir. Performans görevinin değerlendirilmesinde dereceli puanlama anahtarı kullanılabilir. Öğrencilerin belirlenen bu araçlardan müzikle ilgili görselleri bulmaları istenir (OB4). Eriştikleri bu görseller ile öğrencilerin sınıfta seviyelerine uygun olarak bir sunum yapmaları ve bu bilgileri doğrulamaları sağlanır (OB1, D3.3), öğrencilerin bu sunum sonunda kendilerinin oluşturduğu müzik tanımını ifade etmeleri beklenir. Bu süreç,kontrol listesi kullanılarak değerlendirilebilir.
TMT.1.1.2.
Dinlediği müziğin içeriğine yönelik müziksel materyalleri ayırt etmesi amacı ile örnekler verilerek öğrencilerin müziksel materyaller ve müziksel olmayan materyalleri ayırt etmeleri sağlanır ve materyaller (bağlama, gitar, keman) öğrenciler tarafından belirlenir. Bu etkinlik için eşleştirme kartları kullanılarak gösterilen materyallerin müzik ile ilgili olup olmadıklarını ayırt etmeleri sağlanır (E2.5). Odaklanmaları ve aktif rol almaları istenir (D3.4). Ayırt ettiği müziksel materyalleri daha önce görüp görmediklerini ifade etmeleri istenir ve müzikle ilgili materyaller ile ilgili grup çalışması yaparak görsel sunumlar hazırlamaları sağlanır (D4.2, D14.1, SDB2.1, SDB3.1). Müzikle ilgili ayırt ettiği materyaller ile ilgili soru cevap çalışması yaparak hangi materyallerin müzik ile ilgili olduğunu ifade etmesi sağlanır (SDB2.1). Bu süreç gözlem formu ile değerlendirebilir. Dinleme çalışmaları yapılarak çeşitli müzik türleri dinletilip dinlediği türlerin eğlenceli veya hüzünlü gibi müzikal eserlerin basit özelliklerini ayırt etmesi istenebilir (D7.1). Bu çalışma kontrol listesi ile değerlendirilebilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Sınıfa getirilen enstrumanlar aracılığı ile önce sesler dinletilebilir ve öğrencilerden bu sesleri ''na'' hecesi ile seslendirmeleri istenebilir. Daha sonra öğrencilerin dinleyip seslendirdikleri seslerden basit melodiler oluşturmaları istenebilir.

Destekleme

Öğretmen; öğrenciler için görseller veya daha basit örneklerle destek sağlayarak öğrenme sürecini kolaylaştırır. Müzik aletlerinin resimlerini ve adlarını eşleştirmesine yönelik oyunlaştırılmış etkinlik verilebilir. Müzik eserleri dinletilerek müziklerin kendilerini uyandırdığı duyguları görsel materyallerle (mutlu ve hüzünlü olan çocuk görselleri) göstererek ifade etmeleri istenebilir.