1. TEMA: MÜZİK TARİHİNİ ÖĞRENİYORUM
KB1. Temel Beceriler, KB2.8. Sorgulama
E1.1. Merak, E2.2. Sorumluluk, E3.4. Gerçeği Arama, E3.8. Soru Sorma
SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB3.1. Uyum, SDB3.3. Sorumlu Karar Verme
D3. Çalışkanlık, D14. Saygı, D16. Sorumluluk, D19. Vatanseverlik
OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık, OB9. Sanat Okuryazarlığı
MT.5.1.1. Müzik tarihini öğrenmenin önemini sorgulayabilme
a) Konuyla ilgili merak ettiği unsurları belirler.
b) Müzik tarihini öğrenmenin önemi ile ilgili sorular sorar.
c) Konu hakkında bilgi toplar.
ç) Topladığı bilgilerin doğruluğunu değerlendirir.
d) Toplanan bilgilere dayanarak çıkarım yapar.
MT.5.1.2. Müziğin tarihsel olayların aktarımındaki rolünü sorgulayabilme
a) Konuyla ilgili merak ettiği unsurları belirler.
b) Müziğin tarihsel olayların aktarımındaki rolü ile ilgili sorular sorar.
c) Konu hakkında bilgi toplar.
ç) Topladığı bilgilerin doğruluğunu değerlendirir.
d) Toplanan bilgilere dayanarak çıkarım yapar.
MT.5.1.3. Müzik tarihini öğrenmenin müzik eğitimine katkılarını açıklayabilme
• Müziğin Tarihsel Olayların Aktarımındaki Rolü
• Müzik Tarihini Öğrenmenin Önemi
• Müzik Tarihini Öğrenmenin Yararları
aktarım, bellek
Öğrenme çıktıları, giriş-çıkış kartları, kısa cevaplı sorular, kavram haritası, poster çalışması, gözlem formu ve kontrol listesi ile değerlendirilebilir. Öğrencilerden performans görevi olarak müziğin tarihsel olayların aktarımındaki rolüne dair öğrendiklerini yazılı ve görsel materyallerle sunmaları istenir. Performans görevleri, içerik doğruluğu, tarihsel bağ kurma ve ifade netliği ölçütlerine göre dereceli puanlama anahtarı ile ölçülebilir.
Öğrencilerin kültür, sanat, toplum, zaman, geçmiş kavramlarına ait temel bilgilere sahip olduğu kabul edilmektedir. Öğrencilerin dijital okuryazarlık, teknolojik araçları kullanarak araştırma yapma becerisine sahip oldukları kabul edilmektedir.
Öğrencilerin kültür, sanat, toplum, zaman, geçmiş kavramlarına ilişkin ön bilgi ve ihtiyaçlarını tespit etmek için açık uçlu sorular sorulabilir.
Öğrencilere “Bir şarkının gerçek bir olayla bağlantılı olduğunu düşündüğünüz oldu mu?”, "Günlük yaşamda bir olayı, bir duyguyu müzikle anlatma deneyimi yaşadınız mı?" soruları sorularak öğrencilerin deneyimlerini paylaşmaları sağlanabilir.
MT.5.1.1
Öğrencilerin tarih kavramıyla ilgili bilgilerini ölçmeye yönelik sorular sorulur, varsa bilgi yanlışlarını gidermeleri için güvenilir genel ağ adreslerinden bilgi almaları sağlanır. Öğrencilere “Çaldığınız veya söylediğiniz bir eserin geçmişi hakkında bilgi edinmek, o eseri daha iyi anlamanıza yardım edebilir mi?” “Tarihî bilgi bir eserin duygusunu anlamanıza katkı sağlar mı?” gibi sorular sorularak öğrencilerin konuya ilgileri çekilir (E1.1). Öğrencilerden müzik tarihini öğrenmenin öneminin neler olabileceğine dair merak ettikleri unsurları netleştirmeleri istenir. Bu süreçte öğrencilerin birbirlerini etkin şekilde dinlemeleri, duygu ve düşüncelerini ifade etmeleri ve birbirlerini anlamaları, kendilerinden farklı düşünen kişileri saygıyla dinlemeleri ve iş birliği yapmaları beklenir (SDB2.1, SDB2.2, SDB3.1, D14.1). Öğrencilerin müzik tarihini öğrenmenin önemi ile ilgili soru sormaları sağlanır. Öğrencilerin güvenilir genel ağ adresleri, çeşitli yazılı ve dijital kaynaklar aracılığıyla müzik tarihini öğrenmenin önemi hakkında bilgi edinmeleri sağlanır (OB1, OB2, OB4). Bilgiler büyük grup tartışması yapılarak değerlendirilir ve öğrencilerin müziğin tarihsel akışının süreklilik gösterdiğini belirlemesi sağlanır. Müziğin insanların hayatında duygularını ifade etme, toplumsal bağ kurma ve kültürel kimliği güçlendirme aracı olarak tarih boyunca önemli bir yer tuttuğu (OB9, D19.2) vurgulanır. Öğrenciler müzik tarihini öğrenmenin önemine ilişkin çıkarım yapmaları yönünde desteklenir. Öğrencilerin çıkarım ve önermeleri büyük grup tartışması yoluyla değerlendirilir. Müzik tarihinin sadece olayların kronolojik sıralaması olmadığı; toplumsal yapılar, kültürel değerler, sanatsal akımlar, çalma stilleri hakkında da bilgi verdiği vurgulanır. Giriş-çıkış kartları ve kısa cevaplı sorular kullanılarak süreç değerlendirilebilir.
MT.5.1.2
Öğrencilere geçmişte yaşanan olaylar hakkında bilgi edinme yollarının neler olduğu sorulur. Öğrenci cevapları gruplanarak yazılı, yazısız ve görsel kaynak listeleri oluşturulur. Öğrencilerin yazısız kaynakların neler olduğunu belirleyebilmeleri amacıyla akvaryum ve beyin fırtınası tekniklerinden yararlanılır. Sınıf içi iletişimde saygılı davranmaları yönünde öğrenciler desteklenir (D14.1). Öğrencilere “Çanakkale Türküsü” dinletilir, türkünün konusuna dair düşünceleri ve türkünün vatanseverlik ile ilgili hangi duyguları uyandırdığı sorulur. (SAB9, D19.2). Öğrencilerin tarihsel olayların aktarımında müziğin rolünü tespit etmeleri sağlanır. Öğrenciler soru sormaları yönünde teşvik edilerek bu sorular ve cevapları listelenir (E3.8). Öğrencilerden müziğin aktarım aracı olma özelliğine örnek verebilecekleri türkü, marş ya da görselleri çeşitli basılı ve dijital kaynaklardan araştırmaları istenir (OB1, OB2, OB4, E2.2, E3.4). Öğrenciler araştırma sürecinde planlı, sorgulayıcı olmaları ve görevlerini eksiksiz yapmaları yönünde desteklenir (D3.2, D16.3). Elde edilen veriler listelenir ve büyük grup tartışması yoluyla doğrulanır. Öğrencilere, müziğin tarihsel olayların aktarımındaki rolüne dair öğrendiklerini yazılı ve görsel materyallerle, sorumluluk bilinciyle sunma görevi verilebilir (SDB3.3). Performans görevleri içerik doğruluğu, tarihsel bağ kurma ve ifade netliği ölçütlerine göre dereceli puanlama anahtarı ile ölçülebilir. Öğrencilerin çıkarımlarını afiş, slogan, resim, şiir, deneme gibi ürünlerle ifade etmeleri istenir. Süreç boyunca vatanseverlik değeri üzerinde durulur (D19.1). Öğrencilerin etkinliklere katılım ve yaratıcılık düzeylerini izlemek için gözlem formu, öğrenci çıkarımlarının doğruluk ve kapsamını izlemek için kontrol listesi kullanılabilir
.
MT.5.1.3
Öğrencilere örnek bir eser dinletilerek eser ile ilgili düşüncelerini yazmaları istenir. Daha sonra güvenilir genel ağ adreslerinden, yazılı ve dijital kaynaklardan eserin bestecisi hakkında öğrencilerin bilgi edinmeleri sağlanır (OB1, OB2, OB4). Öğrencilerden eser hakkındaki düşüncelerini tekrar yazmaları ve yazdıklarını daha önce yazdıklarıyla karşılaştırmaları istenir (KB2.7). Öğrencilerden 3-4 kişilik gruplar oluşturmaları ve “Müzik tarihini öğrenmek neden önemlidir?” sorusunu grup arkadaşlarıyla tartışmaları istenir. Konuyla ilgili farklı sorular belirlenir. Öğretmen tarafından sağlanan kaynaklar incelenerek soruların cevapları araştırılır. Böylece öğrencilerin geçmişte müziğin nasıl yapıldığını anlamaları sağlanabilir. Öğrencilerin besteci ya da icracıların gelişiminde kendilerinden önce gelen besteci ya da icracılardan öğrendiklerinin rolü olduğunu kavramaları sağlanır. (D19.2). Ulaşılan sonuçlar grupla değerlendirilerek müzik tarihini öğrenmenin neden önemli olduğuyla ilgili çıkarımlar yapılabilir. Grup sözcüsü aracılığıyla elde edilen bilgiler sunularak müzik tarihini öğrenmenin müzik eğitimine katkıları açıklanır. Öğrenciler müzik tarihini öğrenmenin müzik eğitimlerine katkısını kendi cümleleriyle ifade ederek deneme, şiir, afiş gibi ürünler oluşturabilir, konu ile ilgili resim çalışmaları yapabilirler. Süreç kavram haritası ve poster çalışması ile değerlendirilebilir.
Öğrencilerden yöresel ya da toplumsal olayların ardından yazılmış türkülere örnekler bulmaları ve kendi arşivlerini oluşturmaları istenebilir. Öğrencilerden müzik tarihi öğrenmenin önemine dair öğretmenleriyle röportaj yapmaları istenebilir. Öğrencilerden bildikleri veya sevdikleri bir eseri çaldıkları ya da söyledikleri bir ses kaydı almaları istenebilir. Daha sonra bu eserin bestecisiyle ilgili araştırma yapmaları, özellikle bestecinin hayatını, yaşadığı dönemi ve bu dönemin eser üzerindeki etkilerini incelemeleri beklenir. Bu araştırmanın ardından öğrencilerin eseri bir kez daha çalarak veya söyleyerek icralarındaki farkları gözlemlemeleri ve bu farkları yazılı olarak ifade etmeleri istenebilir.
Müzik tarihindeki önemli olayları ya da bestecilerin hayatlarını anlatan küçük hikâyeler ya da dramatizasyonlar oluşturulabilir. Öğrencilere belirli bir müzik akımının kültürel bağlamını (o dönemdeki toplumsal koşullar, sanat akımları ve kültürel değerler ile müziğin nasıl bir etkileşim içinde olduğu gibi) inceleme görevi verilebilir. Öğrencilerden sevdikleri bir besteci veya müzikal dönem üzerine dijital bir araştırma yapmaları, yaptıkları araştırma sonucunda hem yazılı hem de görsel olarak elde ettikleri bilgileri bir araya getirerek bir "besteci portresi" oluşturmaları istenebilir.


