3. TEMA: TÜRK MÜZİĞİNDEKİ ÇEŞİTLİLİĞİ KEŞFEDİYORUM
-
KB1.Temel Beceriler
E2.2. Sorumluluk, E3.2. Odaklanma, E3.4. Gerçeği Arama
SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği
D7. Estetik, D3. Çalışkanlık, D16. Sorumluluk, D19. Vatanseverlik
OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık
MK.4.3.1. Çok sesli Türk müziğinin genel özelliklerini açıklayabilme
MK.4.3.2. Türk popüler müziğinin genel özelliklerini açıklayabilme
MK.4.3.3. Mehter müziğinin genel özelliklerini açıklayabilme
MK.4.3.4. Dinî müziğin genel özelliklerini ve türlerini açıklayabilme
- Çok Sesli Türk Müziği
- Türk Popüler Müziği
- Mehter Müziği
- Dinî Müzik
deyiş, ilahi, mehter, semah, tasavvuf
Öğrenme çıktıları, gözlem formu, kontrol listesi, çalışma yaprağı ve akran değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Ayrıca öğretmenler, öğrenme çıktıları ve içerik çerçevesi doğrultusunda mevcut ölçme araçlarını uyarlayabilir ya da gerektiğinde farklı araçlar geliştirerek süreci zenginleştirebilir. Performans görevi olarak öğrencilere mehter müziğinin ritimlerini içeren basit bir ritim çalışması yapma veya grup hâlinde bir mehter marşını seslendirme çalışması verilir. Ayrıca öğrencilerden Türk popüler müziği için bir tematik çalma listesi hazırlamaları ve bu listede yer alan eserleri neden seçtiklerine dair kısa açıklamalar yazmaları istenir. Performans görevleri, derecelendirme ölçeğiyle katılım, özgünlük ve uygulama doğruluğu ölçütlerine göre değerlendirilebilir.
Öğrencilerin tür farkındalığı olduğu kabul edilmektedir. Öğrencilerin müziksel dinleme becerilerine sahip oldukları kabul edilmektedir. Öğrencilerin dijital okuryazarlık, teknolojik araçları kullanarak araştırma yapma becerisine sahip oldukları kabul edilmektedir.
Öğrencilere bireysel dinleme etkinliklerinde çok sesli müziği tercih edip etmedikleri ve bunun nedenleri sorulabilir. Öğrencilere bir müziği popüler yapan etkenlerin neler olabileceği sorulabilir. Öğrencilere daha önce hiç mehteran takımı görüp görmedikleri sorulabilir. Gören öğrencilerin ne hissettiklerini anlatmaları sağlanabilir. Öğrencilere bir müziğin dinî müzik olduğunun nasıl anlaşılabileceği sorulabilir.
Öğrencilere daha önce öğrendikleri Türk sanat müziği ve Türk halk müziğinin dışında başka hangi türleri bildikleri sorulabilir. Müzik türlerindeki bu çeşitliliğin onlara hissettirdiklerini ifade etmeleri sağlanabilir.
MK.4.3.1 Öğrencilere çok sesli Türk müziği türünde kısa bir örnek dinletilir ve öğrencilerin ilk izlenimleri sorulur (SAB9). Öğrencilerin farklı seslerin uyumuna ve ahenge dikkatleri çekilir (D7.1). Detay verilmeden ülkemizde çok sesli müziğin geliştirilme çalışmalarının Atatürk önderliğinde başlatıldığı belirtilir (D19.2). Ders aracı olarak kullanılacak çok sesli Türk müziği örnekleri dinletilir. Öğrencilerden çok sesli müziğin armoni ve melodi açısından tek sesli müzikten farklarına dikkat etmeleri istenir (KB2.7, E3.2). Türk çok sesli müziğinin kullanılan çalgılar ve içerdiği tonal yapıyla yerel ve kültürel özellikler taşıdığı ifade edilir. Öğrencilerin bulgularını sınıflandırma tablosuna işlemeleri beklenir. Öğrencilerin etkinliklere katılım ve yaratıcılık düzeylerini izlemek için gözlem formu, öğrenci çıkarımlarının doğruluk ve kapsamını izlemek için kontrol listesi kullanılabilir.
MK.4.3.2 Öğrencilere çeşitli Türk popüler müziği örnekleri dinletilerek öğrencilerden bu eserlerin sözel yapısında ortak olan unsurları listelemeleri istenir. İşlenen konuların ve ezgi yapılarının eserlerin popülerliğine etkisine dair öğrenci görüşleri alınır. Bir eserin popülerliği ile sanatsal niteliğinin yüksekliğinin aynı anlama gelip gelmediği konusunda büyük grup tartışması yapılır (SDB2.1, SDB2.2). Öğrencilerin dinledikleri eserlerde kullanılan çalgıları listelemeleri istenir. Türk popüler müziğinde Türk müziği çalgılarının da kullanılıyor olmasının türe kattığı kültürel özellik vurgulanır. Öğrencilerden performans görevi olarak Türk popüler müziği için bir tematik çalma listesi hazırlamaları ve bu listede yer alan eserleri neden seçtiklerine dair kısa açıklamalar yazmaları istenir. Performans görevleri, derecelendirme ölçeğiyle katılım, özgünlük ve uygulama doğruluğu ölçütlere göre değerlendirilebilir. Öğrencilerin etkinliklere katılım ve yaratıcılık düzeylerini izlemek için gözlem formu, öğrenci çıkarımlarının doğruluk ve kapsamını izlemek için kontrol listesi kullanılabilir.
MK.4.3.3 Öğrencilere müziğin kitleleri harekete geçirici, insanlara moral verici özelliği hatırlatılır. Mehter müziğinin de bu bağlamda millî kimliğimizin bir parçası olduğu belirtilir (D19.2). Dijital araçlardan yararlanılarak mehteran takımı videosu izletilir (OB1). Öğrencilerin mehteran takımında bulunan çalgıların özelliklerini belirlemeleri istenir. Mehteran takımlarında sadece vurmalı ve üflemeli çalgıların bulunmasının sebeplerine dair beyin fırtınası yapılır. Akvaryum tekniği kullanılarak mehteran takımı ile bando arasındaki benzerlik ve farklılıklar belirlenir. Bulgular venn şeması oluşturularak görselleştirilir. Performans görevi olarak öğrencilere mehter müziğinin ritimlerini içeren basit bir ritim çalışması yapma veya grup hâlinde bir mehter marşını seslendirme çalışması verilir. Performans görevleri, derecelendirme ölçeğiyle katılım, özgünlük ve uygulama doğruluğu ölçütlere göre değerlendirilebilir. Süreç doğru-yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma gibi maddelerden oluşan çalışma yaprağı ile değerlendirilebilir.
MK.4.3.4 Öğrencilere gruplara ayrılarak dinî müzik hakkında araştırma yapma ve araştırma bulgularını sınıfa sunma görevi verilir (E3.2, E3.4, OB1, OB2, OB4, SDB2.1, SDB2.2). Öğrenciler araştırma sürecinde planlı ve sorgulayıcı olmaları ve görevlerini eksiksiz yapmaları yönünde desteklenir (D3.2, D16.3, E2.2). Öğrencilerden dinî müzikte kullanılan sözel ve çalgısal unsurların diğer türlerle farklarını karşılaştırma tablosuna kaydetmeleri istenir. Ayrıca bu sürece dinî müzik türlerini de dâhil etmeleri ve bu türlere ait örnekleri arşiv olarak edinmeleri istenir. Bu türlere ait örnekler vermeleri beklenir. Öğrencilerin grup çalışmasındaki katılım ve iş birliği becerilerini izlemek için gözlem formu, diğer grupların çalışmalarını değerlendirerek eleştirel düşünme becerilerini geliştirmesini sağlamak için akran değerlendirme formu kullanılabilir.
Öğrencilere çok sesli müziğin yaygın olduğu ülkeleri dijital ortamda araştırma görevi verilebilir. Öğrencilerden ülkemizdeki Türk popüler müzikte uluslararası ölçekte başarı kazanmış örnek sanatçıları araştırmaları istenebilir. Öğrencilerden müziğinin geçmişteki işlevi ile bugünkü işlevini karşılaştırdıkları bir yazı yazmaları istenebilir. Öğrencilerden aynı dine mensup farklı kültürlere ait müzikleri ve farklı dinler için bestelenmiş müzikleri kendi içlerinde karşılaştırmaları istenebilir.
Öğrencilere mehteran takımındaki çalgıların resimleri ve ses kayıtları verilerek öğrencilerden bu çalgıları türlerine göre (telli, nefesli, vurmalı vb.) sınıflandırmaları istenebilir. Öğrencilerden sevdikleri Türk popüler müziği şarkılarını listelemeleri, sonrasında popüler müziğin insanların duygusal durumlarını nasıl etkilediği ve toplumsal bir bilinç oluşturma adına ne gibi mesajlar verdiği üzerine görüş bildirmeleri istenebilir. Öğrencilere ülkemizdeki çok sesli müzik topluluklarını araştırma görevi verilebilir. Öğrencilerden dinledikleri bir dinî müzik örneğine dair hissettiklerini yazmaları istenebilir.


