T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI

1. TEMA: TÜRK SANAT MÜZİĞİNİ TANIYORUM

Temada öğrencilerin Türk sanat müziğinin genel özelliklerini açıklayabilmeleri, Türk sanat müziği çalgılarını sınıflandırabilmeleri, Türk sanat müziğinin türlerini açıklayabilmeleri, Türk müziğinde meşk geleneğinin özelliklerini genelleyebilmeleri ve Türk sanat müziğinin önemli temsilcilerini açıklayabilmeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati
12
Alan Becerileri

-

Kavramsal Beceriler

KB1. Temel Beceriler, KB2.5. Sınıflandırma, KB2.9. Genelleme

Eğilimler

E1.1. Merak, E2.2. Sorumluluk, E2.5. Oyunseverlik, E3.2. Odaklanma, E3.4. Gerçeği  Arama, E3.7. Sistematiklik

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği

Değerler

D3. Çalışkanlık, D7. Estetik, D16. Sorumluluk, D19. Vatanseverlik

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık

Disiplinler Arası İlişkiler
Hayat Bilgisi, Türkçe, Bilişim Teknolojileri ve Yazılım
Beceriler Arası İlişkiler
SAB9. Müziksel Dinleme, SBAB3. Tarihsel Empati
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

MK.4.1.1. Türk sanat müziğinin genel özelliklerini açıklayabilme

MK.4.1.2. Türk sanat müziğinde kullanılan çalgıları sınıflandırabilme

a) Türk sanat müziğinde kullanılan çalgıların farklı ses üretme biçimlerinin olduğunu   belirler.

b) Türk sanat müziğinde kullanılan çalgıları ses üretme biçimlerine göre ayırır.

c) Türk sanat müziğinde kullanılan çalgıları ses üretme biçimlerine göre gruplandırır.

 ç) Türk sanat müziği çalgılarını adlandırır.

MK.4.1.3. Türk sanat müziği biçimlerini açıklayabilme

 MK.4.1.4. Türk müziği eğitiminde meşk geleneğinin özelliklerini genelleyebilme

a) Meşk geleneği hakkında bilgi toplar.

b) Meşk usulü ile yapılan eğitimin ortak özelliklerini belirler. 

c) Meşk usulü ile yapılan eğitimin ortak olmayan özelliklerini belirler.

ç) Meşk geleneğinin özellikleri hakkında önermede bulunur.

MK.4.1.5. Türk sanat müziğinin önemli temsilcilerini açıklayabilme

İçerik Çerçevesi
  • Türk Sanat Müziğinin Genel Özellikleri 
  •  Türk Sanat Müziğinde Kullanılan Çalgılar
  • Türk Sanat Müziği Biçimleri
  • Türk Sanat Müziğinin Önemli Temsilcileri 
Anahtar Kavramlar

gazel, ilahi, kâr, longa, peşrev, şarkı, saz semaisi, sirto, taksim

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları, gözlem formu, kontrol listesi, akran değerlendirme formu, anekdot  kaydı, kısa cevaplı sorular, çalışma yaprağı kullanılarak değerlendirilebilir. Ayrıca  öğretmenler, öğrenme çıktıları ve içerik çerçevesi doğrultusunda mevcut ölçme araçlarını  uyarlayabilir ya da gerektiğinde farklı araçlar geliştirerek süreci zenginleştirebilir. Türk sanat müziğinde kullanılan çalgıları sınıflandırabilme öğrenme çıktısı için öğrencilere  performans görevi verilir. Performans görevleri, dereceli puanlama anahtarıyla özgünlük,  açıklık ve konuyla bağlantı ölçütleri dikkate alınarak değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin müzikte tek seslilik kavramını bildikleri kabul edilmektedir. Öğrencilerin  müzikte tür farkındalığına sahip olduğu kabul edilmektedir. Öğrencilerin çalgıların farklı  ses üretme biçimlerine sahip olduğunu bildikleri kabul edilmektedir. Öğrencilerin dijital  okuryazarlık, teknolojik araçları kullanarak araştırma yapma becerisine sahip oldukları  kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilere Türk müziğinin tek sesli yapısına dair daha önce öğrendikleri bilgileri  hatırlatmaya yönelik açık uçlu sorular sorulabilir. Öğrencilere bildikleri Türk müziği  çalgıları sorulabilir. Öğrencilerin Türk müziğine ilişkin bilgi ve becerilerini, kavram  yanılgılarını, ilgi ve ihtiyaçlarını tespit etmek için öğrencilere açık uçlu sorular sorulabilir. 

Köprü Kurma

Öğrencilere günlük yaşamlarında Türk sanat müziği eserleri dinleyip dinlemedikleri  sorulabilir.  Öğrencilere kendi aldıkları müzik eğitimi dışında başka eğitim yöntemleri bilip bilmedikleri  sorulabilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

MK.4.1.1 Öğrencilere dikkat gerektiren bir etkinlik yapacakları söylenerek öğrencilerin ilgileri  çekilir ve dinleme etkinliklerine yoğunlaşmaları konusunda öğrenciler teşvik edilir (E1.1E3.2). Öğrencilere eser analiz formları dağıtılır. Öğrencilerden dinleyecekleri eserde  tespit ettikleri müzikal unsurları bu formlara işaretlemeleri istenir. Öğrencilere öğretim  aracı olarak seçilen Türk sanat müziği eseri dinletilir (SAB9). Büyük grup tartışması  yöntemiyle öğrencilerin doldurduğu formlar incelenir, varsa yanlışlar giderilir, eksik  unsurlar tamamlanır (SDB2.1). Başka örneklerle dinleme etkinliği zenginleştirilir. Dinleme  etkinlikleri sırasında öğrencilerin estetik haz duymasına, güzellik, uyum ve ahenk  algılarının geliştirilmesine çalışılır (D7.1). Türk sanat müziğinin tek sesli ve makamsal  yapısı öğretmen tarafından vurgulanır. Formlarda tespit edilen unsurların çeşitliliğinin  Türk sanat müziğinin çeşitliliğine dair bir veri olduğunu, Türk sanat müziğinin zengin bir  tür olduğunu öğrencilerin fark etmesine yönelik yönlendirici sorular sorulur. Öğrenci  çıkarımlarının doğruluk ve kapsamını izlemek için kontrol listesi, etkinliklere katılım ve  yaratıcılık düzeylerini izlemek için gözlem formu kullanılabilir.

MK.4.1.2 Öğrencilere çeşitli çalgıların çalınış şekillerinin gösterildiği eğitici videolardan kısa kesitler  izletilir ve çalgılardan nasıl ses elde edildiği sorulur. Öğrencilerin bazı çalgılardan vurarak,  bazı çalgılardan üfleyerek vb. ses elde edildiğini, çalgıların ses üretme biçimlerinin farklı  olduğunu belirlemeleri sağlanır. Öğrencilere bilgileri gruplandırmanın ve sıralamanın  öğrenmeyi kolaylaştıracağı söylenir ve çalgıların ses üretme biçimlerine göre vurmalı,  telli, üflemeli, yaylı gibi ana gruplara ayrıldığı belirtilir (E3.7). Öğrencilere eğitici dijital oyun  oynatılarak öğrencilerin Türk sanat müziği çalgılarını ses üretme biçimlerine göre ayırmaları  sağlanır (OB2, E2.5). Öğrencilere çalgı gruplarının adlarının yazılı olduğu çalışma kâğıtları  dağıtılır ve öğrencilerden gördükleri, sesini duydukları Türk sanat müziği çalgılarını ait  oldukları çalgı grubuna yerleştirmeleri istenir. Büyük grup tartışması yoluyla öğrencilerin  yaptığı sınıflandırma kontrol edilir, varsa eksik ya da yanlışlar giderilir (SDB2.1). Öğrencilere  öğrendikleri çalgıların hangi gruba dâhil olduğunu etiketledikleri bilgi kartlarını yapma  görevi verilir. Oluşturulan çalgı bilgi kartlarıyla sınıf içi soru cevap etkinliği düzenlenebilir.  Öğrencilere performans görevi olarak Türk sanat müziğinde kullanılan bir çalgıyı seçip bu  çalgının görselini ve özelliklerini içeren basit bir tanıtım kartı hazırlama görevi verilir. Ayrıca  kısa bir Türk sanat müziği dinleme etkinliğinden sonra, öğrencilerden hissettiklerini resim  yoluyla ifade etmeleri istenebilir. Performans görevleri, dereceli puanlama anahtarıyla  özgünlük, açıklık ve konuyla bağlantı ölçütlerine göre değerlendirilebilir. Öğrencilerin bilgi  toplama ve ilişkilendirme süreçlerini değerlendirmek için çalışma yaprağı, etkinliklere  katılım ve yaratıcılık düzeylerini izlemek için gözlem formu kullanılabilir.

MK.4.1.3 Öğrencilere çalgısal eserler hakkında bildiklerini ölçmeye yönelik kısa cevaplı sorular  sorulur. “Sizce çalgısal eserlerin duyguları ifade etme şekli farklı mı?” sorusuyla büyük  grup tartışması yapılır (SDB2.1). Öğrencilere Türk sanat müziğinin biri sözel diğeri çalgısal  olmak üzere iki biçimi olduğu söylenir. Türk sanat müziği biçimlerini tanıtıcı kısa, eğitici  bir video izlenir ve öğrencilerin ilahi, şarkı, gazel, kâr, peşrev, taksim, saz semaisi, longa  ve sirto örneklerini dinlemeleri sağlanır. Öğrencilerin tüm bu müzik biçimlerini dinleyerek  analiz edebilecekleri belirtilir ve dinleme etkinliğine yoğunlaşmaları teşvik edilir (E3.2).  Öğrencilere Türk sanat müziği biçimlerini dinleme ve analiz formu dağıtılır. Öğrencilerden  dinleyecekleri eserde tespit ettikleri müzikal unsurları bu formlara işaretlemeleri istenir.  Öğrencilere öğretim aracı olarak seçilen Türk sanat müziği eseri dinletilir. Büyük grup  tartışması yöntemiyle öğrencilerin doldurduğu formlar incelenir, varsa yanlışlar giderilir,  eksik unsurlar tamamlanır (SDB2.1). Başka örneklerle dinleme etkinliği zenginleştirilir.  Dinleme etkinlikleri sırasında öğrencilerin estetik haz duymasına, güzellik, uyum ve ahenk  algılarının geliştirilmesine çalışılır. Öğrenci çıkarımlarının doğruluk ve kapsamını izlemek  için kontrol listesi ve kısa cevaplı sorular kullanılabilir. 

MK.4.1.4 Öğrencilerden gruplara ayrılarak meşk geleneği hakkında basılı ve dijital kaynaklardan bilgi  toplamaları ve meşk usulünün özellikleri hakkında edindikleri bilgileri sınıfta paylaşmaları  istenir (E3.2, E3.4, OB1, OB2, OB4, SDB2.1, SDB2.2). Öğrenciler araştırma sürecinde planlı  ve sorgulayıcı olmaları ve görevlerini eksiksiz yapmaları yönünde desteklenir (D3.2, D16.3 E2.2). Öğrenci bulgularındaki meşk usulü ile yapılan eğitimin ortak özellikleri sınıflandırma  tablosuna kaydedilir, ortak olmayan özellikler belirlenerek tablo dışı bırakılır. Meşk usulü  ile yapılan müzik eğitiminin yararlarına dair öğrencilere beyin fırtınası yaptırılır ve meşk  usulünü doğuran tarihsel koşullar hakkında büyük grup tartışması yapılır (SBAB3). Öğrenci  gruplarının meşk geleneğinin özelliklerine dair bulguları birleştirerek genel bir önermede  bulunmaları sağlanır. Öğrencilerin grup çalışmasındaki katılım ve iş birliği becerilerini  izlemek için gözlem formu, diğer grupların çalışmalarını değerlendirerek eleştirel düşünme  becerilerini geliştirmesini sağlamak için akran değerlendirme formu kullanılabilir.

MK.4.1.5 Öğrencilerden bildikleri Türk sanat müziği temsilcilerini listelemeleri istenir (D19.2). Bir  türün önemli temsilcisi sayılmanın şartlarının neler olabileceği büyük grup tartışması  yoluyla belirlenir ve öğrenci listeleri gözden geçirilir. Sınıfça belirlenen ölçütlere uygun  temsilciler listelenir ve Türk sanat müziğine katkıları konusunda görüş alışverişinde  bulunulur. Öğrenciler gruplara ayrılır ve her grubun bu kişilerden birinin alana katkılarını ve  eserlerini güvenilir genel ağ adreslerinden, çeşitli basılı ve görsel kaynaklardan araştırıp  sınıfta sunması sağlanır (E3.2, E3.4, OB1, OB2, OB4, SDB2.1, SDB2.2). Öğrencilerin grup  çalışmasındaki katılım ve iş birliği becerilerini izlemek için gözlem formu, diğer grupların  çalışmalarını değerlendirerek eleştirel düşünme becerilerini geliştirmelerini sağlamak  için akran değerlendirme formu, öğrencilerin tartışmalardaki katkılarını kaydetmek için  anekdot kaydı kullanılabilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilerden dinlediği Türk sanat müziği eserlerinden seçtikleri birinin bestecisi  hakkında araştırma yaparak sınıfa sunmaları istenebilir. Öğrencilerin seçtikleri bir çalgı grubu hakkında araştırma yapması istenebilir. Öğrencilerin Türk sanat müziği biçimlerini ayırt edemeyen hayali bir kişiye bunu nasıl  yapabileceğine dair yol gösteren bir mektup yazmaları istenebilir. Öğrencilerden bildikleri bir şarkıyı meşk usulü ile bir arkadaşlarına öğretmeleri istenir.  Bu öğretme yönteminin avantaj ve dezavantajları hakkında sınıf içi tartışma yapmaları  istenebilir.

Destekleme

Öğrencilerden Türk sanat müziğinin genel özelliklerinin anlatıldığı eğitici bir video  izlemeleri ve öğrendikleri ile bir bilgi görseli oluşturmaları istenebilir. Öğrencilere çalgı grupları hakkında bilgi görseli hazırlama görevi verilebilir, öğrencilerden  hazırladıkları bilgi görsellerini sınıfta veya dijital ortamda paylaşmaları istenebilir. Öğrencilere Türk sanat müziği türlerini tanımalarını kolaylaştıracak dinle/bul oyunu  oynatılabilir. Meşk usulü ile eğitimin nasıl yapıldığına dair eğitici bir video izletilebilir.