T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI

1. TEMA: MÜZİK KÜLTÜRÜNÜ ÖĞRENIYORUM

Temada öğrencilerin kültür kavramını tanımlayabilmeleri, müzik kültürünün oluşumunu sorgulayabilmeleri, müzik kültürünü öğrenmenin yararlarını açıklayabilmeleri ve farklı müzik kültürlerini öğrenmenin önemini açıklayabilmeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati
14
Alan Becerileri

-

Kavramsal Beceriler

KB1.Temel Beceriler, KB2.8. Sorgulama

Eğilimler

E1.1. Merak, E3.6. Analitiklik, E3.8. Soru Sorma

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği

Değerler

D2. Aile Bütünlüğü, D4. Dostluk, D5. Duyarlılık, D14. Saygı, D15. Sevgi, D19. Vatanseverlik,  D20. Yardımseverlik

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB4. Görsel Okuryazarlık, OB5. Kültür Okuryazarlığı,  OB9. Sanat Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Hayat Bilgisi, Türkçe, Bilişim Teknolojileri ve Yazılım
Beceriler Arası İlişkiler
SAB9. Müziksel Dinleme, KB2.10. Çıkarım Yapma
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

MK.3.1.1. Kültür kavramını tanımlayabilme 

MK.3.1.2. Müzik kültürünün oluşumunu sorgulayabilme 

a) Müzik kültürünün oluşumundaki etkenleri tanımlar.

b) Müzik kültürünü oluşturan etkenler hakkında sorular sorar.

c) Müzik kültürünü oluşturan etkenler hakkında bilgi toplar.

ç) Toplanan bilgilerin doğruluğunu değerlendirir.

d) Toplanan bilgiler üzerinden çıkarım yapar.

MK.3.1.3. Müzik kültürünü öğrenmenin yararlarını açıklayabilme 

MK.3.1.4. Farklı müzik kültürlerini öğrenmenin önemini açıklayabilme

İçerik Çerçevesi

 • Kültür Kavramı

 • Müzik Kültürü

Anahtar Kavramlar

aidiyet, kimlik, kültür

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları, giriş-çıkış kartı, gözlem formu, kontrol listesi, anekdot kaydı, dereceli  puanlama anahtarı ve açık uçlu sorular kullanılarak değerlendirilebilir. Ayrıca öğretmenler,  öğrenme çıktıları ve içerik çerçevesi doğrultusunda mevcut ölçme araçlarını uyarlayabilir  ya da gerektiğinde farklı araçlar geliştirerek süreci zenginleştirebilir. Öğrencilere performans görevi olarak farklı kültürlere ait müziklerden oluşan çalma  listesi hazırlama görevi verilir. Performans görevleri, kapsamlılık ve çeşitlilik kriterleri  dikkate alınarak analitik dereceli puanlama anahtarıyla ölçülebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin insanların farklı alışkanlıkları, dilleri ve yaşam tarzları olabileceğini bildiği  kabul edilmektedir. Öğrencilerin günlük yaşamlarında toplumun bazı kültürel unsurlarını (bayram, yemek,  kıyafet vb.) bildikleri kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilerin kültürü oluşturan unsurlara ilişkin sahip oldukları bilgi ve becerilerini,  kavram yanılgılarını, ilgi ve ihtiyaçlarını tespit etmek için öğrencilere açık uçlu sorular  sorulabilir. Öğrencilerin günlük yaşamlarında gözlemledikleri millî ve manevi değerlere  örnekler vermeleri istenebilir.

Köprü Kurma

Öğrencilere “Bir şarkıyı farklı şehirlerde yaşayan ve birbirini hiç tanımayan birçok insanın  bilmesinin, severek dinlemesinin nedeni sizce ne olabilir? O insanları birleştiren duygu  nedir?” soruları sorulabilir. Öğrencilere ailelerinde gözlemledikleri davranışlardan  hangilerini başka ailelerde de gözlemledikleri sorulabilir. Öğrencilerin dikkatleri farklı  ailelerdeki ortak tutum ve davranışlara çekilebilir. Öğrencilere her milletin kendi müzik  kültürü olduğu söylenerek öğrencilerden günlük yaşamlarında, sosyal çevrelerinde ya da  izledikleri film ve videolarda karşılaştıkları farklı kültürel unsurları anlatmaları istenebilir. 

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

MK.3.1.1

Öğrencilere birer giriş kartı dağıtılır ve öğrencilerden giriş kartına kültür kelimesinden  anladıklarını yazmaları istenir. Çeşitli görsel ve dijital araçlar ile güvenilir genel ağ  adreslerinden Türk kahvesi fincanı, nazar boncuğu, kırmızı telefon kulübesi, bayram  şekeri, yemek çubuğu, çay bardağı, matruşka görselleri gösterilir ve öğrencilerden bu  nesneler arasından kendi kültürlerine ait olanları belirlemeleri istenir (OB4, OB5, D19.2).  Öğrencilere büyüklerine, küçüklerine, eve gelen misafire karşı nasıl davrandıkları sorulur  ve alınan cevaplar listelenir. Önceki etkinlikte belirledikleri kültürel nesneler hatırlatılarak  öğrencilerin kültürün somut olduğu kadar soyut unsurları da olduğunu fark etmeleri  sağlanır. Tüm öğrencilerin kültürün bir topluma özgü düşünce ve sanat eserlerinin bütünü  olduğunu kavraması sağlanır (KB2.10). Büyüklerine karşı saygılı, ailesine karşı nazik,  çevreye ve canlılara karşı duyarlı, yardımsever, misafirperver davranmanın kültürümüzün  özellikleri olduğu belirtilerek öğrenciler bu şekilde davranmaları yönünde desteklenir  (D2.3, D5.2, D14.1, D15.5, D20.3). Etkinliğin sonunda öğrencilerin öğrendiklerinden  hareketle çıkış kartına kültürün tanımını yazmaları istenir. Öğrencilerin etkinliklere katılım  ve yaratıcılık düzeylerini izlemek için gözlem formu, çıkarımlarının doğruluk ve kapsamını  izlemek için kontrol listesi kullanılabilir.

 MK.3.1.2

Öğrencilere müzik kültürünün oluşumu hakkında sorular sorularak öğrencilerin konuyu  merak etmeleri ve öğrenme ihtiyaçlarını ifade etmeleri sağlanır. Öğrencilere Trakya,  Karadeniz ve Güneydoğu yöresinden birer türkü ve Türk sanat müziğinden örnek bir eser  dinletilir ve öğrencilerden bu eserlerdeki dil, çalgı türü gibi temel farkları belirlemeleri  istenir (SAB9). Öğrencilere eserler arasındaki bu farkların nedenlerinin neler olabileceğine  dair merak uyandırıcı sorular sorulur ve öğrencilerin cevapları listelenir (E1.1). Öğrenciler;  dinledikleri eserlerin bestecilerinin şehirde mi köyde mi yaşadığı, müzik eğitimi alıp almadığı,  dinledikleri eserin ne gibi coğrafi özelliklere işaret ettiği, hangi geleneklerle ilgili olabileceği  yönünde akıl yürütmeleri ve konu ile ilgili soru-cevap etkinlikleri yapmaları yönünde teşvik  edilir (E3.6, E3.8). Öğrencilerin müzik kültürünü oluşturan etkenler hakkında çeşitli  eğitici animasyon ve dijital içerikler izlemeleri, bilgilendirici metinler okumaları sağlanır.  Büyük grup tartışması yöntemi ile öğrencilere söz hakkı verilir ve müzik kültürünün  oluşumundaki etkenlere dair edindikleri bilgilerin doğruluğu sınıfça değerlendirilir  (SDB2.1). Bulgular sınıflandırma tablosuna kaydedilir. Öğrencilere müzik kültürünün  ülke varlıklarından biri olduğu söylenir ve öğrenciler müzik kültürlerine sahip çıkmaları  yönünde desteklenir (D19.3). Öğrenci çıkarımlarının doğruluk ve kapsamını izlemek için  kontrol listesi, tartışmalardaki katkılarını kaydetmek için anekdot kaydı kullanılabilir. 

MK.3.1.3

Öğrencilere müziğin insanları bir araya getiren yönü ile ilgili akıllı tahta üzerinden görsel,  hikâye, masal, çizgi film, animasyon gibi eğitici materyaller sunulur (OB1, OB4). Sunulan  materyalden yola çıkarak öğrencilerin konuşma halkası, çember tartışma, istasyon gibi  tekniklerle müziğin insanları bir araya getiren, toplumun sevgi ve dayanışma bağlarını  güçlendiren, kendilerini bir gruba ait hissetmelerini sağlayan yönü ile ilgili çıkarımlarını  ifade etmeleri sağlanır (KB2.10, D15.3, SDB2.2). Öğrencilerin kendi müzik kültürünü  öğrenmenin aidiyet duygusunu güçlendirdiğini belirlemeleri sağlanır. Öğrencilere  “Sizce hepinizin bildiği, hep birlikte dinlemekten ve söylemekten mutlu olduğunuz  şarkılar var mı?” sorusu sorulur ve öğrencilerden örnek vermeleri istenir. Bu şarkıların  neden bize özel geliyor olabileceği üzerine büyük grup tartışması yapılır (SDB2.1). Müziğin kültürel ve sosyal yönü vurgulanır (OB9). Öğrencilerin millî kimliği ile millî müzik  kültürü arasındaki bağı fark etmeleri beklenir (D19.2). Öğrencilerin müzik kültürünü öğrenmenin  millî kimliğini sevme ve onun devamlılığını sağlama yönünde çaba sarf etmeye katkısını  kendi cümleleriyle ifade etmeleri sağlanır. Süreç kontrol listesi, açık uçlu sorular aracılığıyla  değerlendirilebilir.

MK.3.1.4

Öğrencilere farklı ülkelerin müzik kültürlerini tanıtıcı, öğrenci seviyesine ve pedagojiye  uygun videolar izletilir. Öğrencilerin farklı ritimler, farklı diller duyarak, farklı çalgılar  ve icra tarzlarını görerek konuyu merak etmeleri sağlanır (E1.1). Venn şeması çizilerek  öğrencilerden kendi müzik kültürleriyle izledikleri örneklerin benzerlik ve farklarını  belirlemeleri istenir. Müzik araçları farklı olsa da müzik yapma ihtiyacının evrensel olduğu  vurgulanır. Farklı kültürlere saygı duymanın, farklı kültürlerle bağ kurmanın neden önemli  olduğuna dair beyin fırtınası yapılır ve bulgular listelenir (D4.5). Öğrencilerin farklı kültürlerle  bağ kurmanın önemini kavramaları, millî ve manevi değerlere saygı duymayı öğrenmeleri,  anlayışlı ve barışçıl olmaları sağlanır (D14.3, D15.1). Başka kültürlerin müziklerini tanımanın  kendi müzik kültürümüzü anlamamıza yardımcı olacağı çıkarımını öğrencilerin yapmaları  sağlanır. Öğrencilerin toplumsal ve kültürel çıkarımlarını içerik ve kapsam açısından  değerlendirmek için dereceli puanlama anahtarı, tartışmalardaki katkılarını kaydetmek  için anekdot kaydı kullanılabilir. Öğrencilerden performans görevi olarak farklı kültürlere ait  çeşitli eserlerden bir çalma listesi oluşturmaları istenir. Performans görevleri, kapsamlılık  ve çeşitlilik kriterleri dikkate alınarak analitik dereceli puanlama anahtarıyla ölçülebilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilerden kendi kültürünün özelliklerini içeren bilgi görseli hazırlamaları istenebilir. Öğrencilerden “Müzik sadece eğlence amaçlıdır.” diyen birine nasıl cevap vereceklerini  kısa bir yazıyla anlatmaları istenebilir. Öğrencilerden seçtikleri bir ülkenin müzik kültürü ile ilgili araştırma yapmaları ve  araştırma bulgularını sınıfta sunmaları istenebilir.

Destekleme

Öğrencilere basılı farklı kültürel unsurların (yemek, giysi, müzik aleti, bayrak, dans, dil vb.)  görselleri dağıtılarak öğrencilerden “somut” ve “soyut” başlıkları taşıyan bir sınıflandırma  tablosu oluşturmaları, ellerindeki görselleri uygun kategoriye yapıştırmaları veya  yerleştirmeleri istenebilir. Öğrencilerden dinledikleri müzikle ilgili hissettiklerini ve gözlerinin önüne gelen sahneleri  bir “hayal panosu” üzerine çizmeleri ya da yazıyla ifade etmeleri istenebilir. Öğrencilerin belirli kültürlere özgü çalgılarla etkileşimde bulunmaları sağlanabilir.