3. TEMA: KORODA SÖYLEYELİM
SAB10. Müziksel Söyleme, SAB13. Müziksel Hareket
E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven), E2.2. Sorumluluk, E3.8. Soru Sorma
SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği
D3. Çalışkanlık, D4. Dostluk, D7. Estetik, D16. Sorumluluk, D19. Vatanseverlik
OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB4. Görsel Okuryazarlık, OB5. Kültür Okuryazarlığı, OB9. Sanat Okuryazarlığı
KOREP.8.3.1. İstiklal Marşı’nı koro karşısında uygun hareketlerle yönetebilme
a) İstiklal Marşı’nı koro karşısında yönetmek için uygun hareketler belirler.
b) İstiklal Marşı’nı koro karşısında yönetmek için uygun hareketler sergiler.
KOREP.8.3.2. Belirli gün ve haftalarla ilgili eserleri söyleyebilme
a) Belirli gün ve haftalarla ilgili eserleri söylemeye hazırlanır.
b) Belirli gün ve haftalarla ilgili eserleri söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) Belirli gün ve haftalarla ilgili eserleri söylerken müziksel bileşenleri uygular.
KOREP.8.3.3. Okul şarkıları repertuvarında bulunan eserleri söyleyebilme
a) Okul şarkıları repertuvarında bulunan eserleri söylemeye hazırlanır.
b) Okul şarkıları repertuvarında bulunan eserleri söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) Okul şarkıları repertuvarında bulunan eserleri söylerken müziksel bileşenleri uygular.
KOREP.8.3.4. Güneydoğu Anadolu yöresine ait türküleri söyleyebilme
a) Güneydoğu Anadolu yöresine ait eserleri söylemeye hazırlanır.
b) Güneydoğu Anadolu yöresine ait eserleri söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) Güneydoğu Anadolu yöresine ait eserleri söylerken müziksel bileşenleri uygular.
KOREP.8.3.5. Kerkük yöresine ait türküleri söyleyebilme
a) Kerkük yöresine ait eserleri söylemeye hazırlanır.
b) Kerkük yöresine ait eserleri söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) Kerkük yöresine ait eserleri söylerken müziksel bileşenleri uygular.
KOREP.8.3.6. Azerbaycan yöresine ait türküleri söyleyebilme
a) Azerbaycan yöresine ait eserleri söylemeye hazırlanır.
b) Azerbaycan yöresine ait eserleri söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) Azerbaycan yöresine ait eserleri söylerken müziksel bileşenleri uygular.
KOREP.8.3.7. Türk sanat müziği türünde eserleri söyleyebilme
a) Türk sanat müziği türünde eserleri söylemeye hazırlanır.
b) Türk sanat müziği türünde eserleri söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) Türk sanat müziği türünde eserleri söylerken müziksel bileşenleri uygular.
İstiklal Marşı’nı Yönetme Çalışmaları
Belirli Gün ve Haftalarla İlgili Eserler
Okul Şarkıları Repertuvarı
Güneydoğu Anadolu Yöresine Ait Türküler
Kerkük Yöresine Ait Türküler
Azerbaycan Yöresine Ait Türküler
Türk Sanat Müziği Türünde Eserler
Azerbaycan, Güneydoğu Anadolu, İstiklal Marşı, Kerkük, marş, repertuvar, şarkı, Türk halk müziği, Türk sanat müziği, türkü
Öğrenme çıktıları, dereceli puanlama anahtarı, kontrol listesi, akran değerlendirme formu, grup değerlendirme formu, gözlem formu ve öz değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilere Güneydoğu Anadolu yöresine ait eserleri söyleyebilmelerine yönelik performans görevi verilebilir. Verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ve öz değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir.
Öğrencilerin koro şefinin görevlerini ve koro şefinin el işaretlerinin anlamını bildikleri kabul
edilmektedir. Öğrencilerin 8. sınıf koro ve repertuvar dersine ait eserleri söyleyebilecek
ses aralığına sahip oldukları ve eserlerin solfejini yapabilecekleri kabul edilmektedir.
Öğrencilerin belirli gün ve haftalar, okul şarkıları, Türk halk müziği ve Türk sanat müziği ile ilgili bilgi ve beceri düzeyleri, deneyimleri ve beklentileri belirlenir. Öğrencilerin belirli gün ve haftalara, okul şarkıları repertuvarına, Güneydoğu Anadolu, Kerkük, Azerbaycan yörelerine ve Türk sanat müziği türüne ait hangi eserleri bildiklerini tespit etmek için soru- cevap tekniği kullanılabilir.
Öğrencilere kendi yaşantılarından yararlanarak bayrak törenlerinde İstiklal Marşı’nı yöneten
müzik öğretmeninin el işaretlerine bakmanın neden önemli olduğuna yönelik sorular
sorulabilir. Daha önce korist veya solist olarak görev aldıkları konserlerde belirli gün ve
haftalara, okul şarkıları repertuvarına, Güneydoğu Anadolu, Kerkük, Azerbaycan yörelerine
ve Türk sanat müziğine ait hangi eserleri söylediklerini arkadaşlarıyla paylaşmaları
istenebilir.
KOREP.8.3.1
Öğrencilerin koro şefliği ile ilgili bilgi ve deneyimlerini hatırlamalarına yönelik soru-cevap tekniği, beyin fırtınası gibi etkinlikler düzenlenerek koro şefinin temel görevlerini açıklamaları sağlanır (D3.3, E3.8, SDB2.11). Öğrencilerin çeşitli görsel ve görüntülü materyaller aracılığıyla İstiklal Marşı’nın 4/4’lük ölçü yapısını fark etmeleri ve 4/4’lük ölçü vuruşlarına uygun hareketler belirlemeleri sağlanır (OB4, TAB1). Sonra İstiklal Marşı’nı yönetmek için uygun hareketler sergileyerek İstiklal Marşı’nı koro karşısında yönetmeleri sağlanır. İstiklal Marşı’nın uygun hız ve gürlükte, anlamsal bütünlük içerisinde seslendirilmesini sağlamanın marşı yöneten şefin en önemli sorumluluklarından biri olduğu ifade edilir (E2.2). Süreç, kontrol listesi kullanılarak değerlendirilebilir. Ayrıca öz değerlendirme formuyla öğrencilerden öğrenmelerini değerlendirmeleri istenebilir
.
KOREP.8.3.2
Öğrencilerin belirli gün ve haftalarla ilgili eserleri söylemeye başlamadan önce doğru duruş, bedensel esneme, nefes ve ses çalışmaları yaparak hazırlanmaları sağlanır (D3.2). Öğrencilere eserleri söylerken uygun söyleme tekniklerini kullanmaları (birlikte şarkı söyleme kurallarına uymak, diyafram nefesi kullanmak vb.) gerektiği hatırlatılır. Eserleri söylerken hız ve gürlük basamaklarına dikkat etmeleri gerektiği ifade edilir. Eserleri günün anlam ve önemine, eserin ifade ettiği duyguya uygun olarak seslendirmenin gerekliliği vurgulanır. Millî, manevi değerlerimizi ve kültürümüzü yansıtan, öğrencilerin ses aralığına uygun tek sesli ve/veya iki sesli eserler seçmeye dikkat edilmelidir (D19.3, OB5). Öğrencilerin eserleri solfejini yaparak kavramaları ve müziksel bileşenlere dikkat ederek koro hâlinde sınıfta söylemeleri sağlanır (D3.4, D4.1, SDB2.2). Öğrencilerin eserleri okulda düzenlenecek belirli gün ve haftalarla ilgili etkinliklerde koro veya solo olarak söylemeleri için yönlendirmeler yapılabilir (D16.3, E1.5, E2.2, SDB2.2). Öğrencilerin söyledikleri eserlerle ilgili duygu ve düşüncelerini ifade etmelerine yönelik etkinlikler düzenlenebilir (SDB2.1). Süreç, kontrol listesi kullanılarak değerlendirilebilir.
KOREP.8.3.3
Öğrencilerin okul şarkıları repertuvarında bulunan eserleri söylemeye başlamadan önce doğru duruş, bedensel esneme, nefes ve ses çalışmaları yaparak hazırlanmaları sağlanır (D3.2). Öğrencilere eserleri söylerken uygun söyleme tekniklerini kullanmaları (birlikte şarkı söyleme kurallarına uymak, diyafram nefesi kullanmak vb.) gerektiği hatırlatılır. Eserleri söylerken hız ve gürlük basamaklarına dikkat etmeleri gerektiği vurgulanır. Öğrencilerin eserleri solfejini yaparak kavramaları ve müziksel bileşenlerine dikkat ederek koro hâlinde sınıfta söylemeleri sağlanır (D3.4, D4.1, SDB2.2). Öğrencilerin ses aralıklarına uygun tek sesli ve/ veya iki sesli eserler seçmeye dikkat edilmelidir. Eser seçimlerinde değerleri içeren sözlere yer verilebilir. Öğrencilerin eserleri okulda düzenlenecek etkinliklerde koro veya solo olarak söylemeleri için yönlendirmeler yapılabilir (D16.3, E1.5, E2.2, OB5). Öğrencilerin söyledikleri eserlerle ilgili duygu ve düşüncelerini ifade etmelerine yönelik etkinlikler düzenlenebilir (SDB2.1). Süreç, dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir.
KOREP.8.3.4
Öğrencilerin Güneydoğu Anadolu yöresine ait türküleri söylemeye başlamadan önce doğru duruş, bedensel esneme, nefes ve ses çalışmaları yaparak hazırlanmaları sağlanır (D3.2). Çeşitli görsel, işitsel, görüntülü materyaller aracılığıyla Güneydoğu Anadolu yöresinin müzik kültürü, önemli yöresel sanatçıları ve kullanılan çalgılar hakkında bilgi sahibi olmaları sağlanır (OB1, OB4, OB5, D19.3, TAB1). Güneydoğu Anadolu yöresine ait türküleri söylerken birlikte söyleme kurallarına, ağız, tavır gibi tekniklere dikkat etmeleri gerektiği vurgulanır. Öğrencilerin ses aralıkları göz önüne alınarak uygun türküler seçmeye özen gösterilir. Öğrencilerin Güneydoğu Anadolu yöresine ait türküleri solfejini yaparak kavramaları ve makam, usul, tür gibi müziksel bileşenlere dikkat ederek koro hâlinde sınıfta söylemeleri sağlanır (D3.4, D4.1, SDB2.2). Seslendirilen eserlerin türüne, kaynak kişisine, derleyenine vb. ilişkin açıklamalar yapılır. Öğrencilerin türküleri okulda düzenlenecek etkinliklerde koro veya solo olarak söylemeleri için yönlendirmeler yapılabilir (D16.3, E1.5, E2.2). Öğrencilerin söyledikleri türkülerle ilgili duygu ve düşüncelerini ifade etmelerine yönelik etkinlikler düzenlenebilir (SDB2.1). Öğrencilere Güneydoğu Anadolu yöresine ait eserleri söyleyebilmelerine yönelik performans görevi verilebilir.
KOREP.8.3.5
Öğrencilerin Kerkük yöresine ait türküleri söylemeye başlamadan önce doğru duruş, bedensel esneme, nefes ve ses çalışmaları yaparak hazırlanmaları sağlanır (D3.2). Çeşitli görsel, işitsel, görüntülü materyaller aracılığıyla Kerkük yöresinin müzik kültürü, önemli yöresel sanatçıları ve kullanılan çalgılar hakkında bilgi sahibi olmaları sağlanır (D19.3, OB1, OB4, OB5, TAB1). Kerkük yöresine ait türküleri söylerken birlikte söyleme kuralları göz önünde bulundurularak uygun türküler seçmeye özen gösterilir. Öğrencilerin Kerkük yöresine ait türküleri solfejini yaparak kavramaları ve makam, usul, tür gibi müziksel bileşenlere dikkat ederek koro hâlinde sınıfta söylemeleri sağlanır (D3.4, D4.1, SDB2.2). Seslendirilen eserlerin türüne, kaynak kişisine, derleyenine vb. ilişkin açıklamalar yapılır. Öğrencilerin türküleri okulda düzenlenecek etkinliklerde koro veya solo olarak söylemeleri için yönlendirmeler yapılabilir (D16.3, E1.5, E2.2). Öğrencilerin söyledikleri türkülerle ilgili duygu ve düşüncelerini ifade etmelerine yönelik etkinlikler düzenlenebilir (SDB2.1). Süreç, dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.
KOREP.8.3.6
Öğrencilerin Azerbaycan yöresine ait türküleri söylemeye başlamadan önce doğru duruş, bedensel esneme, nefes ve ses çalışmaları yaparak hazırlanmaları sağlanır (D3.2). Çeşitli görsel, işitsel, görüntülü materyaller aracılığıyla Azerbaycan yöresinin müzik kültürü, önemli yöresel sanatçıları ve kullanılan çalgılar hakkında bilgi verilir (D19.3, OB1, OB4, OB5, TAB1). Azerbaycan yöresine ait türküleri söylerken birlikte söyleme kurallarına, ağız, tavır gibi tekniklere dikkat etmeleri gerektiği vurgulanır. Öğrencilerin ses aralıkları göz önüne alınarak uygun türküler seçmeye özen gösterilir. Öğrencilerin Azerbaycan yöresine ait türküleri solfejini yaparak kavramaları ve makam, usul, tür gibi müziksel bileşenlere dikkat ederek koro hâlinde sınıfta söylemeleri sağlanır (D3.4, D4.1, SDB2.2). Seslendirilen eserlerin türüne, kaynak kişisine, derleyenine vb. ilişkin açıklamalar yapılır. Öğrencilerin türküleri okulda düzenlenecek etkinliklerde koro veya solo olarak söylemeleri için yönlendirmeler yapılabilir (D16.3, E1.5, E2.2). Öğrencilerin söyledikleri türkülerle ilgili duygu ve düşüncelerini ifade etmelerine yönelik etkinlikler düzenlenebilir (SDB2.1). Süreç, gözlem formu kullanılarak değerlendirilebilir.
KOREP.8.3.7
Öğrencilerin Türk sanat müziği türüne ait eserleri söylemeye başlamadan önce doğru duruş, bedensel esneme, nefes ve ses çalışmaları yaparak hazırlanmaları sağlanır (D3.2). Öğrencilerin öğrendikleri makamlar ve usuller göz önüne alınarak ses aralıklarına uygun eserler seçmeye özen gösterilir. Eserleri söylerken birlikte söyleme kurallarına, üslup gibi tekniklere dikkat etmeleri gerektiği vurgulanır. Eserlerin besteci ve güftecileri ile ilgili bilgi verilir (OB1, OB5). Öğrencilerin eserleri solfejini yaparak kavramaları ve makam, perde, usul, tür gibi müziksel bileşenlere dikkat ederek koro hâlinde sınıfta söylemeleri sağlanır (D3.4, D4.1, D7.3, OB9, SDB2.2). Öğrencilerin eserleri okulda düzenlenecek etkinliklerde koro veya solo olarak söylemeleri için yönlendirmeler yapılabilir (D16.3, E1.5, E2.2). Öğrencilerin söyledikleri eserlerle ilgili duygu ve düşüncelerini ifade etmelerine yönelik etkinlikler düzenlenebilir (SDB2.1). Süreç, dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir.
Öğrencilerin okul törenlerinde İstiklal Marşı’nı yönetmesi sağlanabilir. Ders repertuvarı dışında belirli gün ve haftalarla ilgili farklı bir eserin sınıfta solo olarak söylenmesi sağlanabilir. Ders repertuvarı dışında okul şarkıları repertuvarından farklı bir eserin sınıfta solo olarak söylenmesi sağlanabilir. Ders repertuvarı dışında Güneydoğu Anadolu yöresine ait farklı bir eserin sınıfta solo olarak söylenmesi sağlanabilir. Ders repertuvarı dışında Kerkük yöresine ait farklı bir eserin sınıfta solo olarak söylenmesi sağlanabilir. Ders repertuvarı dışında Azerbaycan yöresine ait farklı bir eserin sınıfta solo olarak söylenmesi sağlanabilir. Ders repertuvarı dışında Türk sanat müziğine ait farklı bir eserin sınıfta solo olarak söylenmesi sağlanabilir.
Öğrencilerin İstiklal Marşı’nı yönetmek için sergileyecekleri hareketler marşın notasında her ölçü için ayrı ayrı belirtilir. Öğrencilerin ilk ölçüdeki hareketleri kavradıktan sonra diğer ölçüye geçmeleri ve her ölçü için ayrı ayrı tekrar yapmaları sağlanabilir. Belirli gün ve haftalarla ilgili eserler daha fazla tekrar edilebilir, daha kolay eserler seçilerek sürece akran desteği de dâhil edilebilir. Okul şarkılarıyla ilgili eserler daha fazla tekrar edilebilir, daha kolay eserler seçilerek sürece akran desteği de dâhil edilebilir. Güneydoğu Anadolu yöresine ait eserler daha fazla tekrar edilebilir, daha kolay eserler seçilerek sürece akran desteği de dâhil edilebilir. Kerkük yöresine ait eserler daha fazla tekrar edilebilir, daha kolay eserler seçilerek sürece akran desteği de dâhil edilebilir. Azerbaycan yöresine ait eserler daha fazla tekrar edilebilir, daha kolay eserler seçilerek sürece akran desteği de dâhil edilebilir. Türk sanat müziğiyle ilgili eserler daha fazla tekrar edilebilir, daha kolay eserler seçilerek sürece akran desteği de dâhil edilebilir.


