3. TEMA: KORODA SÖYLEYELİM
SAB10. Müziksel Söyleme
KB1. Temel Beceriler
E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven), E2.2. Sorumluluk
SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği
D3. Çalışkanlık, D7. Estetik, D16. Sorumluluk, D19. Vatanseverlik
OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB4. Görsel Okuryazarlık, OB5. Kültür Okuryazarlığı, OB9. Sanat Okuryazarlığı
KOREP.6.3.1. İstiklal Marşı’nın tarihsel sürecini açıklayabilme
KOREP.6.3.2. Belirli gün ve haftalarla ilgili eserler söyleyebilme
a) Belirli gün ve haftalarla ilgili eserleri söylemeye hazırlanır.
b) Belirli gün ve haftalarla ilgili eserleri söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) Belirli gün ve haftalarla ilgili eserleri söylerken müziksel bileşenleri uygular.
KOREP.6.3.3. Okul şarkıları repertuvarında bulunan eserleri söyleyebilme
a) Okul şarkıları repertuvarında bulunan eserleri söylemeye hazırlanır.
b) Okul şarkıları repertuvarında bulunan eserleri söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) Okul şarkıları repertuvarında bulunan eserleri söylerken müziksel bileşenleri uygular.
KOREP.6.3.4. Marmara yöresine ait türküleri söyleyebilme
a) Marmara yöresine ait eserleri söylemeye hazırlanır.
b) Marmara yöresine ait eserleri söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) Marmara yöresine ait eserleri söylerken müziksel bileşenleri uygular.
KOREP.6.3.5. Rumeli yöresine ait türküleri söyleyebilme
a) Rumeli yöresine ait eserleri söylemeye hazırlanır.
b) Rumeli yöresine ait eserleri söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) Rumeli yöresine ait eserleri söylerken müziksel bileşenleri uygular.
KOREP.6.3.6. Akdeniz yöresine ait türküleri söyleyebilme
a) Akdeniz yöresine ait eserleri söylemeye hazırlanır.
b) Akdeniz yöresine ait eserleri söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) Akdeniz yöresine ait eserleri söylerken müziksel bileşenleri uygular.
KOREP.6.3.7. Türk sanat müziği türünde eserler söyleyebilme
a) Türk sanat müziği türünde eserleri söylemeye hazırlanır.
b) Türk sanat müziği türünde eserleri söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) Türk sanat müziği türünde eserleri söylerken müziksel bileşenleri uygular.
İstiklal Marşı’nın Tarihsel Süreci
Belirli Gün ve Haftalarla İlgili Eserler
Okul Şarkıları Repertuvarı
Marmara Yöresine Ait Türküler
Rumeli Yöresine Ait Türküler
Akdeniz Yöresine Ait Türküler
Türk Sanat Müziği Türünde Eserler
İstiklal Marşı, marş, şarkı, Türk halk müziği, Türk sanat müziği, türkü
Öğrenme çıktıları; açık uçlu sorular, kontrol listesi, öz değerlendirme formu, performans görevi ve dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilere Marmara yöresine ait eserleri söyleyebilmelerine yönelik performans görevi verilebilir. Verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ve öz değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir.
Öğrencilerin müzik kültürü ve müzik tarihiyle ilgili bilgilere sahip oldukları ve öngörülen yeterliliğe ulaştıkları kabul edilmektedir. Öğrencilerin 6. sınıf koro ve repertuvar dersine ait eserleri söyleyebilecek ses aralığına sahip oldukları ve eserlerin solfejini yapabilecekleri kabul edilmektedir.
Öğrencilerin İstiklal Marşı’nın tarihçesini açıklayabilme, belirli gün ve haftalarla ilgili eserler, okul şarkıları, Türk halk müziği ve Türk sanat müziği ile ilgili bilgi ve beceri düzeyleri, deneyimleri ve beklentileri belirlenir. Süreçte hazırlık soruları, materyal ve çeşitli etkinliklerden yararlanılır. Öğrencilere İstiklal Marşı’nın şairi ve bestecisinin kim olduğuna yönelik sorular sorulabilir. Öğrencilerin belirli gün ve haftalara, okul şarkıları repertuvarına, Marmara, Rumeli, Akdeniz yörelerine ve Türk sanat müziği türüne ait hangi eserleri bildiklerini belirlemek için soru- cevap tekniği kullanılabilir.
Öğrencilerin önceki sınıflarda öğrendiği, İstiklal Marşı’nın saygıyla, anlamsal bütünlüğüne dikkat edilerek, uygun hız ve gürlükte ve birlikte söyleme kurallarına uyularak söylenmesine yönelik düşüncelerini arkadaşlarıyla paylaşmaları istenebilir. Öğrencilerden kendi yaşantılarında katıldıkları belirli gün ve haftalarla ilgili etkinliklerde hangi eserlerin söylendiğini arkadaşlarıyla paylaşmaları istenebilir. Belirli gün ve haftalarla ilgili düzenlenecek bir etkinlikte hangi eserleri söylemek istedikleri sorulabilir. Öğrencilere kendi yaşantılarında katıldıkları müzik etkinliklerinde öğrendikleri okul şarkılarının ismi sorulabilir. Düzenlenecek bir etkinlikte hangi okul şarkısını söylemek istedikleri sorulabilir. Öğrencilere kendi yaşantılarında katıldıkları müzik etkinliklerinde Marmara yöresine ait hangi eserlerin seslendirildiği sorulabilir. Bu eserleri dinlediklerinde neler hissettiklerini arkadaşlarıyla paylaşmaları istenebilir. Öğrencilere kendi yaşantılarında katıldıkları müzik etkinliklerinde Rumeli yöresine ait hangi eserlerin seslendirildiği sorulabilir. Bu eserleri dinlediklerinde neler hissettiklerini arkadaşlarıyla paylaşmaları istenebilir. Öğrencilere kendi yaşantılarında katıldıkları müzik etkinliklerinde Akdeniz yöresine ait hangi eserlerin seslendirildiği sorulabilir. Bu eserleri dinlediklerinde neler hissettiklerini arkadaşlarıyla paylaşmaları istenebilir. Öğrencilere kendi yaşantılarında katıldıkları müzik etkinliklerinde Türk sanat müziği türünde hangi eserlerin seslendirildiği sorulabilir. Bu eserleri dinlediklerinde neler hissettiklerini arkadaşlarıyla paylaşmaları istenebilir. Türk sanat müziğine ait eserlerin seslendirildiği bir etkinlikte hangi eserleri söylemek istedikleri sorulabilir.
KOREP.6.3.1
Sınıf içerisinde çeşitli görsel, işitsel ve görüntülü materyaller paylaşılarak vatan sevgisi, bayrak sevgisi gibi millî ve manevi değerlerin önemini öğrencilere kavratmaya yönelik etkinlikler düzenlenir (D19.1, OB4, TAB1). İstiklal Marşı’nın bestelenme süreci ile Mehmet Âkif Ersoy ve Osman Zeki Üngör’ün hayatlarına değinilerek İstiklal Marşı’nın tarihsel süreci hakkındaki düşüncelerini ifade etmeleri istenir (OB1). İstiklal Marşı’nın millî birlik ve beraberliğimizi güçlendirici yönü vurgulanır. Öğrencilerin İstiklal Marşı’nı seslendirirken marşın içerdiği anlamsal bütünlüğe dikkat etmeleri gerektiği ifade edilir. Süreç, açık uçlu sorularla değerlendirilebilir.
KOREP.6.3.2
Öğrencilerin belirli gün ve haftalarla ilgili eserleri söylemeye başlamadan önce doğru duruş, bedensel esneme, nefes ve ses çalışmaları yaparak hazırlanmaları sağlanır (D3.2). Öğrencilere eserleri söylerken uygun söyleme tekniklerini kullanmaları (birlikte şarkı söyleme kurallarına uymak, diyafram nefesi kullanmak vb.) gerektiği hatırlatılır. Öğrencilerin eserleri söylerken hız ve gürlük basamaklarına dikkat etmeleri gerektiği ifade edilir. Eserleri günün anlam ve önemine, eserin ifade ettiği duyguya uygun olarak seslendirmenin gerekliliği vurgulanır. Millî, manevi değerlerimizi ve kültürümüzü yansıtan öğrencilerin ses aralığına uygun tek sesli ve/veya iki sesli eserler seçmeye dikkat edilmelidir (D19.1, OB5). Öğrencilerin eserleri solfejini yaparak kavramaları ve müziksel bileşenlere dikkat ederek koro hâlinde sınıfta söylemeleri sağlanır (D3.4, SDB2.2). Öğrencilerin öğrendikleri eserleri okulda düzenlenecek belirli gün ve haftalar ile ilgili etkinliklerde koro veya solo olarak söylemeleri için yönlendirmeler yapılır (D16.3, E1.5, E2.2, SDB2.2). Öğrencilerin söyledikleri eserlerle ilgili duygu ve düşüncelerini ifade etmelerine yönelik etkinlikler düzenlenebilir (SDB2.1). Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.
KOREP.6.3.3
Öğrencilerin okul şarkıları repertuvarında bulunan eserleri söylemeye başlamadan önce doğru duruş, bedensel esneme, nefes ve ses çalışmaları yaparak hazırlanmaları sağlanır (D3.2). Öğrencilere eserleri söylerken uygun söyleme tekniklerini kullanmaları (birlikte şarkı söyleme kurallarına uymak, diyafram nefesi kullanmak vb.) gerektiği hatırlatılır. Eserleri söylerken hız ve gürlük basamaklarına dikkat etmeleri gerektiği vurgulanır. Öğrencilerin eserleri solfejini yaparak kavramaları ve müziksel bileşenlerine dikkat ederek koro hâlinde sınıfta söylemeleri sağlanır (D3.4, SDB2.2). Öğrencilerin ses aralıklarına uygun eserler seçmeye dikkat edilerek tek sesli ve/veya iki sesli eser örneklerinden yararlanılabilir. Eser seçimlerinde değerleri içeren sözlere yer verilebilir. Öğrencilerin öğrendikleri eserleri okulda düzenlenecek etkinliklerde koro veya solo olarak söylemeleri için yönlendirmeler yapılabilir (D16.3, E1.5, E2.2, OB5). Öğrencilerin söyledikleri eserlerle ilgili duygu ve düşüncelerini ifade etmelerine yönelik etkinlikler düzenlenebilir (SDB2.1). Süreç, kontrol listesi kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.
KOREP.6.3.4
Öğrencilerin Marmara yöresine ait türküleri söylemeye başlamadan önce doğru duruş, bedensel esneme, nefes ve ses çalışmaları yaparak hazırlanmaları sağlanır (D3.2). Çeşitli görsel, işitsel, görüntülü materyaller aracılığıyla Marmara yöresinin müzik kültürü, önemli yöresel sanatçıları ve kullanılan çalgılar hakkında bilgi sahibi olmaları sağlanır (OB1, OB4, OB5, TAB1). Marmara yöresine ait türküleri söylerken birlikte söyleme kurallarına, ağız, tavır gibi tekniklere dikkat etmeleri gerektiği vurgulanır. Öğrencilerin ses aralıkları göz önüne alınarak türküler seçmeye özen gösterilir. Öğrencilerin Marmara yöresine ait türküleri solfejini yaparak kavramaları ve makam, usul, tür gibi müziksel bileşenlere dikkat ederek koro hâlinde sınıfta söylemeleri sağlanır (D3.4, SDB2.2). Seslendirilen eserlerin türüne, kaynak kişisine, derleyenine vb. ilişkin açıklamalar yapılır. Öğrencilerin öğrendikleri türküleri okulda düzenlenecek etkinliklerde koro veya solo olarak söylemeleri için yönlendirmeler yapılabilir (D16.3, E1.5, E2.2). Öğrencilerin söyledikleri türkülerle ilgili duygu ve düşüncelerini ifade etmelerine yönelik etkinlikler düzenlenebilir (SDB2.1). Öğrencilere Marmara yöresine ait eserleri söyleyebilmelerine yönelik performans görevi verilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.
KOREP.6.3.5
Öğrencilerin Rumeli yöresine ait türküleri söylemeye başlamadan önce doğru duruş, bedensel esneme, nefes ve ses çalışmaları yaparak hazırlanmaları sağlanır (D3.2). Çeşitli görsel, işitsel, görüntülü materyaller aracılığıyla Rumeli yöresinin müzik kültürü, önemli yöresel sanatçıları ve kullanılan çalgılar hakkında bilgi sahibi olmaları sağlanır (OB1, OB4, OB5, TAB1). Rumeli yöresine ait türküleri söylerken birlikte söyleme kurallarına, ağız, tavır gibi tekniklere dikkat etmeleri gerektiği vurgulanır. Öğrencilerin ses aralıkları göz önüne alınarak türküler seçmeye özen gösterilir. Öğrencilerin Rumeli yöresine ait türküleri solfejini yaparak kavramaları ve makam, usul, tür gibi müziksel bileşenlere dikkat ederek koro hâlinde sınıfta söylemeleri sağlanır (D3.4, SDB2.2). Seslendirilen eserlerin türüne, kaynak kişisine, derleyenine vb. ilişkin açıklamalar yapılır. Öğrencilerin öğrendikleri türküleri okulda düzenlenecek etkinliklerde koro veya solo olarak söylemeleri için yönlendirmeler yapılabilir (D16.3, E1.5, E2.2). Öğrencilerin söyledikleri türkülerle ilgili duygu ve düşüncelerini ifade etmelerine yönelik etkinlikler düzenlenebilir (SDB2.1). Süreç, dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.
KOREP.6.3.6
Öğrencilerin Akdeniz yöresine ait türküleri söylemeye başlamadan önce doğru duruş, bedensel esneme, nefes ve ses çalışmaları yaparak hazırlanmaları sağlanır (D3.2). Çeşitli görsel, işitsel, görüntülü materyaller aracılığıyla Akdeniz yöresinin müzik kültürü, önemli yöresel sanatçıları ve kullanılan çalgılar hakkında bilgi verilir (OB1, OB4, OB5, TAB1). Akdeniz yöresine ait türküleri söylerken birlikte söyleme kurallarına, ağız, tavır gibi tekniklere dikkat etmeleri gerektiği vurgulanır. Öğrencilerin ses aralıkları göz önüne alınarak türküler seçmeye özen gösterilir. Öğrencilerin Akdeniz yöresine ait türküleri solfejini yaparak kavramaları ve makam, usul, tür gibi müziksel bileşenlere dikkat ederek koro hâlinde sınıfta söylemeleri sağlanır (D3.4, SDB2.2). Seslendirilen eserlerin türüne, kaynak kişisine, derleyenine vb. ilişkin açıklamalar yapılır. Öğrencilerin öğrendikleri türküleri okulda düzenlenecek etkinliklerde koro veya solo olarak söylemeleri için yönlendirmeler yapılabilir (D16.3, E1.5, E2.2). Öğrencilerin söyledikleri türkülerle ilgili duygu ve düşüncelerini ifade etmelerine yönelik etkinlikler düzenlenebilir (SDB2.1). Süreç, dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.
KOREP.6.3.7
Öğrencilerin Türk sanat müziği türüne ait eserleri söylemeye başlamadan önce doğru duruş, bedensel esneme, nefes ve ses çalışmaları yaparak hazırlanmaları sağlanır (D3.2). Öğrencilerin öğrendikleri makamlar ve usuller göz önüne alınarak ses aralıklarına uygun eserler seçmeye özen gösterilir. Eserleri söylerken birlikte söyleme kurallarına, üslup vb. tekniklere dikkat etmeleri gerektiği vurgulanır. Eserlerin besteci ve güftecileri ile ilgili bilgi verilir (OB5). Öğrencilerin eserleri solfejini yaparak kavramaları ve makam, perde, usul, tür gibi müziksel bileşenlere dikkat ederek koro hâlinde sınıfta söylemeleri sağlanır (D3.4, D7.3, OB9, SDB2.2). Öğrencilerin öğrendikleri eserleri okulda düzenlenecek etkinliklerde koro veya solo olarak söylemeleri için yönlendirmeler yapılabilir (D16.3, E1.5, E2.2). Öğrencilerin söyledikleri eserlerle ilgili duygu ve düşüncelerini ifade etmelerine yönelik etkinlikler düzenlenebilir (SDB2.1). Süreç, dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.
Öğrencilerin İstiklal Marşı beste yarışmasına katılan diğer beste ve bestecilerle ilgili sunum yapmaları ve İstiklal Marşı’nın ilk bestesinin kaydını sınıfta arkadaşlarına dinletmeleri sağlanabilir. Ders repertuvarı dışında belirli gün ve haftalarla ilgili farklı bir eserin sınıfta solo olarak söylenmesi sağlanabilir. Ders repertuvarı dışında okul şarkıları repertuvarından farklı bir eserin sınıfta solo olarak söylenmesi sağlanabilir. Ders repertuvarı dışında Marmara yöresine ait farklı bir eserin sınıfta solo olarak söylenmesi sağlanabilir. Ders repertuvarı dışında Rumeli yöresine ait farklı bir eserin sınıfta solo olarak söylenmesi sağlanabilir. Ders repertuvarı dışında Akdeniz yöresine ait farklı bir eserin sınıfta solo olarak söylenmesi sağlanabilir. Ders repertuvarı dışında Türk sanat müziğine ait farklı bir eserin sınıfta solo olarak söylenmesi sağlanabilir.
Öğrencilere İstiklal Marşı’nın yazıldığı dönemi anlatan kısa videolar veya belgeseller izletilerek İstiklal Marşı’nın tarihsel sürecini daha iyi kavramaları sağlanabilir. Belirli gün ve haftalarla ilgili eserler daha fazla tekrar edilebilir, daha kolay eserler seçilerek sürece akran desteği de dâhil edilebilir. Okul şarkılarıyla ilgili eserler daha fazla tekrar edilebilir, daha kolay eserler seçilerek sürece akran desteği de dâhil edilebilir. Marmara yöresine ait eserler daha fazla tekrar edilebilir, daha kolay eserler seçilerek sürece akran desteği de dâhil edilebilir. Rumeli yöresine ait eserler daha fazla tekrar edilebilir, daha kolay eserler seçilerek sürece akran desteği de dâhil edilebilir. Akdeniz yöresine ait eserler daha fazla tekrar edilebilir, daha kolay eserler seçilerek sürece akran desteği de dâhil edilebilir. Türk sanat müziğiyle ilgili eserler daha fazla tekrar edilebilir, daha kolay eserler seçilerek sürece akran desteği de dâhil edilebilir.


