T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
Temada öğrencilerin koro eserlerini anlamlarına uygun hız ve gürlükte söylemeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati
4
Alan Becerileri

SAB10. Müziksel Söyleme

Eğilimler

E1.1. Merak, E3.2. Odaklanma

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği

Değerler

D3. Çalışkanlık

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Müzik, Türkçe
Beceriler Arası İlişkiler
TAB1. Dinleme/İzleme
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

KOREP.6.2.1. Koro eserlerini anlamlarına uygun hızda söyleyebilme
a) Koro eserlerini anlamlarına uygun hızda söylemek için hazırlanır.
b) Koro eserlerini anlamlarına uygun hızda söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) Koro eserlerini anlamlarına uygun hızda söylerken müziksel bileşenleri uygular.
KOREP.6.2.2. Koro eserlerini anlamlarına uygun gürlükte söyleyebilme
a) Koro eserlerini anlamlarına uygun gürlükte söylemek için hazırlanır.
b) Koro eserlerini anlamlarına uygun gürlükte söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) Koro eserlerini anlamlarına uygun gürlükte söylerken müziksel bileşenleri uygular.

İçerik Çerçevesi

Müzikte Hız
Müzikte Gürlük

Anahtar Kavramlar

adagio, allegretto, allegro, andante, forte, metronom, mezzoforte, moderato, piano

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; performans görevi ve öz değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilere koro eserlerini anlamlarına uygun hızda söyleyebilmelerine yönelik performans görevi verilebilir. Verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ve öz değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin yavaş hız-çabuk hız, hafif gürlük-kuvvetli gürlük terimleri hakkında bilgi sahibi oldukları kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilerin koro eserlerini anlamlarına uygun hızda ve gürlükte söyleyebilmeleri ile ilgili bilgi ve beceri düzeyleri, deneyimleri ve beklentileri belirlenir. Öğrencilerin hazırbulunuşluk düzeyini tespit etmek için öğrencilere “Yavaş hız ve çabuk hız dışında hız terimleri var mıdır? Hafif gürlük ve kuvvetli gürlük dışında gürlük terimleri var mıdır?” gibi sorular sorulabilir.

Köprü Kurma

Öğrencilere günlük yaşantılarında duygusal bir müzik eserinde dans ederken hangi hızda hareket ettikleri sorulabilir. Öğrencilere neşeli bir müzik eserinde dans ederken hangi hızda hareket ettikleri sorulabilir. Öğrencilerin daha önceki senelerde öğrendikleri çabuk hız-yavaş hız, kuvvetli gürlük-hafif gürlük terimlerini hatırlamaları istenebilir. Ayrıca öğrencilere “Hangi müzikler size enerji verir? Bu müzikler hangi hız ve gürlüktedir? Hangi müzikler size hüzün verir? Bu müzikler hangi hız ve gürlüktedir? Daha önce öğrendiğiniz koro eserlerinin hangi hız ve gürlükte olduğunu hatırlıyor musunuz?” şeklinde sorular sorulabilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

KOREP.6.2.1
Öğrencilerin “adagio”, “andante”, “moderato”, “allegretto”, “allegro” gibi hız terimlerini tanımaları için sınıf seviyesine uygun merak uyandırıcı ve ilgi çekici etkinlikler düzenlenir (E1.1). Çeşitli ses ve görüntü kayıtları aracılığıyla bu hız terimlerini içeren örnek müzik eserleri dinletilerek “adagio”, “andante”, “moderato”, “allegretto”, “allegro” gibi hız terimlerine ve bu terimlerin sayısal karşılıklarına ilişkin bilgi sahibi olmaları sağlanır (OB1, TAB1). Eserlerdeki müzikal ifadeyi güçlendirmek, eserlerin duygu ve anlamını doğru yansıtmak ve koro bütünlüğünü sağlamak açısından öğrencilerin eserleri hız terimlerine dikkat ederek seslendirmeleri gerektiği vurgulanır. Ayrıca öğretmen de bu hız terimlerini örnekleyen eserler seslendirebilir. Öğrencilerin öğretmenin tonlamalarını ve ifadelerini gözlemlemeleri ve hız terimlerinin eserlerin duygusunu ve anlamını doğru yansıtmadaki önemini fark etmeleri sağlanır (E3.2). Öğrencilerin koro eserlerini anlamlarına uygun hızda söylemeden önce bedensel esneme, nefes ve ses çalışmaları yapmaları sağlanır (D3.2). Koro eserlerini anlamlarına uygun hızda söylemek için uygun teknikleri kullanmaları gerektiği ifade edilir. Öğrencilerin eserleri müzikal bileşenlere dikkat ederek uygun hızda söylemeleri sağlanır (D3.4, SDB2.2). Öğrencilere müzik eserlerini anlamlarına uygun hızda söylemelerine yönelik performans görevi verilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.

KOREP.6.2.2
Öğrencilerin “piano”, “mezzoforte”, “forte” gibi gürlük terimlerini tanımaları için sınıf seviyesine uygun merak uyandırıcı ve ilgi çekici etkinlikler düzenlenir (E1.1). Çeşitli ses ve görüntü kayıtları aracılığıyla farklı gürlük terimleri içeren örnek müzik eserleri dinletilerek “piano”, “mezzoforte”, “forte” gibi gürlük terimlerine ilişkin bilgi sahibi olmaları sağlanır (OB1, TAB1). Sonra öğretmen tarafından bu terimleri örnekleyen eserler seslendirilir. Öğrencilerin öğretmeni dikkatlice dinleyerek eserlerde fark ettikleri gürlük terimlerini ifade etmeleri sağlanır (E3.2, SDB2.1). Eserlerdeki müzikal ifadeyi güçlendirmek, eserlerin duygusunu ve anlamını doğru yansıtmak ve koro bütünlüğünü sağlamak açısından öğrencilerin eserleri gürlük terimlerine dikkat ederek seslendirmeleri gerektiği vurgulanır. Bir müzik eserinde karşımıza çıkan gürlük terimlerinin bestecinin yaratıcılığı ve icracının yorumuyla birleştiğinde zengin bir ifade gücü elde edileceği bilgisi öğrencilere aktarılır. Öğrencilerin koro eserlerini anlamlarına uygun gürlükte söylemeden önce bedensel esneme, nefes ve ses çalışmaları yapmaları sağlanır (D3.2). Koro eserlerini anlamlarına uygun gürlükte söylemek için uygun teknikleri kullanmaları gerektiği ifade edilir. Öğrencilerin eserleri gürlük terimlerine ve diğer müzikal bileşenlere dikkat ederek söylemeleri sağlanır (D3.4, SDB2.2). Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilerden öğrendikleri hız terimlerinin dışındaki hız terimlerini araştırmaları sağlanabilir. Bu hız terimlerinin metronom değerlerini de araştırarak arkadaşlarıyla paylaşmaları istenebilir. Öğrencilerin öğrendikleri hız ve gürlük terimlerine ilişkin drama ya da öyküleştirme çalışmaları yapmaları sağlanabilir.

Destekleme

Öğrencilere hız terimlerini açıklayıcı bilgi kartları verilerek süreç desteklenebilir. Ayrıca öğrencilerin  koro eserlerini anlamlarına uygun hızda söyleyebilmeleri için eserler daha fazla tekrar edilebilir, daha kolay eserler seçilerek sürece akran desteği de dâhil edilebilir. Öğrencilere gürlük terimlerini açıklayıcı bilgi kartları verilerek süreç desteklenebilir. Ayrıca öğrencilerin koro eserlerini anlamlarına uygun gürlükte söyleyebilmeleri için eserler daha fazla tekrar edilebilir, daha kolay eserler seçilerek sürece akran desteği de dâhil edilebilir.