T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
Temada öğrencilerin Türk müziği etkinliklerine katılmaları ve ders repertuvarındaki eserleri sınıf konserinde seslendirmeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati
6
Alan Becerileri

SAB10. Müziksel Söyleme

Kavramsal Beceriler

KB1. Temel Beceriler, KB2.15. Yansıtma

Eğilimler

E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven), E2.2. Sorumluluk, E2.3. Girişkenlik, E3.2. Odaklanma, E3.5. Açık Fikirlilik

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB2.3. Sosyal Farkındalık

Değerler

D3. Çalışkanlık, D4. Dostluk, D7. Estetik, D8. Mahremiyet, D14. Saygı

Okuryazarlık Becerileri

OB5. Kültür Okuryazarlığı, OB9. Sanat Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Müzik, Sosyal Bilgiler, Türkçe
Beceriler Arası İlişkiler
TAB1. Dinleme/İzleme
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

KOREP.5.4.1. Türk müziği etkinliklerine katılmanın önemini yansıtabilme
a) Katıldığı Türk müziği etkinlikleri ile ilgili deneyimlerini gözden geçirir.
b) Katıldığı Türk müziği etkinlikleri ile ilgili deneyimlerinden hareketle çıkarım yapar.
c) Ulaştığı çıkarımları değerlendirir.
KOREP.5.4.2. Müzik etkinliklerinde uyulması gereken kuralları açıklayabilme
KOREP.5.4.3. Koro eserlerini sınıf korosu konserinde söyleyebilme
a) Koro eserlerini sınıf korosu konserinde söylemeye hazırlanır.
b) Koro eserlerini söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) Koro eserlerini sınıf korosu konserinde söylerken müziksel bileşenleri uygular.

İçerik Çerçevesi

Türk Müziği Etkinliklerine Katılmanın Önemi
Müzik Etkinliklerinde Uyulması Gereken Kurallar
Konser Etkinlikleri

Anahtar Kavramlar

konser, konser izleme, konser verme, müzik etkinlikleri

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; performans görevi ve öz değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilere müzik etkinliklerinde uyulması gereken kuralları açıklayabilmelerine yönelik performans görevi verilebilir. Performans görevleri analitik dereceli puanlama anahtarı kullanarak değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin koro, konser ve müzik etkinlikleri hakkında bilgi sahibi oldukları kabul edilmektedir. Öğrencilerin 5. sınıf koro ve repertuvar dersine ait eserleri konserde söyleyebilmek için yeterli ses aralığına sahip oldukları kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilerin konser izleme ve konser verme ile ilgili bilgi ve beceri düzeyleri, deneyimleri ve beklentileri belirlenir. Öğrencilerin hazırbulunuşluk düzeyinin tespit edilmesi için öğrencilere “Sizce bir konseri izlerken nelere dikkat etmeliyiz? Sınıfımızla beraber konser verirken dikkat etmemiz gereken kurallar ve davranışlar nelerdir?” gibi hazırlık soruları sorulabilir.

Köprü Kurma

Öğrencilerin kendi yaşantılarından yararlanarak izleyici olarak katıldıkları bir Türk müziği konseriyle ilgili gözlemlerini, duygu ve düşüncelerini paylaşmaları istenebilir. Öğrencilerden günlük yaşantılarında korist ya da solist olarak katıldıkları bir koro konserinde şarkı söylerken yaşadıkları deneyimlerini, duygu ve düşüncelerini arkadaşlarıyla paylaşmaları istenebilir. Yeni düzenlenecek bir konsere katılmanın öğrenciler için neler ifade edebileceğine yönelik soru-cevap tekniği uygulanabilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

KOREP.5.4.1
Öğrencilerin farklı Türk müziği icra ortamlarını, müzik türlerini, çalgıları tanıyabilmeleri, repertuvarlarını zenginleştirmeleri ve konser etkinlikleri gerçekleştirme konusunda motivasyonlarının artması açısından müzik etkinliklerine katılmalarının önemi vurgulanır (D3.1, D7.3, E3.5, SDB1.2). Öğrencilerden çevrelerinde (okul, mahalle, ilçe, il) düzenlenen müzik etkinlikleriyle ilgili deneyimlerini ifade etmeleri sağlanır (E2.3, OB5). Deneyimlerinden yola çıkarak Türk müziği etkinliklerine katılmanın önemi ile ilgili çıkarım yapmaları beklenir (SDB2.1). Öğrencilerin Türk müziği etkinliklerine katılmanın önemi ile ilgili çıkarımlarını arkadaşlarıyla paylaşarak değerlendirmesi beklenir (D4.2). Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.

KOREP.5.4.2
Öğrencilere müzik etkinliklerinde uyulması gereken kurallarla ilgili sorular sorularak öğrencilerin düşüncelerini ifade etmeleri beklenir. Konuyla ilgili sınıf içi etkinlikler (oyun, öykü, müzik dinletisi vb.) düzenlenir (D3.3, TAB1). Bu etkinliklerin sonucunda konsere vaktinde gelmek, konser esnasında sessiz olmak, kitle iletişim araçlarını kapalı ya da sessiz konumda tutmak, konseri dikkatini vererek izlemek, konserden erken ayrılma durumunda kimseyi rahatsız etmemeye dikkat ederek salondan çıkmak, kişisel alanları ve sınırları gözetmek gibi kuralları ifade etmeleri sağlanır (D8.4, D14.1, E2.2, E3.2, SDB2.3). Öğrencilere müzik etkinliklerinde uyulması gereken kuralları açıklayabilmelerine yönelik performans görevi verilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.
KOREP.5.4.3
Öğrencilerin öz güvenlerini desteklemek amacıyla koro ve repertuvar dersine ait eserleri sunmalarına yönelik sınıf korosu konseri düzenlenir (E1.5, OB9). Bütün öğrencilerin bu etkinlikte görev almaları beklenir (D3.4, SDB2.2). Etkinlik için gerekli provalar ve çalışmalar yapılır. Öğrencilerin konsere başlamadan önce bedensel esneme, nefes ve ses çalışmaları ile hazırlık yapmaları sağlanır (D3.2). Konserde eserleri seslendirirken birlikte söyleme kurallarına uymak, nefes yerlerine dikkat etmek ve eserleri anlamsal bütünlüğü bozmadan söylemeye özen göstermek gibi uygun söyleme tekniklerini kullanmaları gerektiği vurgulanır. Öğrencilerin konserde eserleri müziksel bileşenlerine uygun şekilde söylemeleri sağlanır (E2.2). Konser sonrasında sınıfta konser ile ilgili işitsel ve görsel materyaller paylaşılarak öğrencilerin duygu ve düşüncelerini ifade etmeleri sağlanabilir (SDB2.1, TAB1). Konserin tüm aşamalarını içeren maddelerden oluşan öz değerlendirme formu kullanılarak öğrencilerden kendilerini değerlendirmeleri istenebilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilerin katıldıkları Türk müziği koro konserlerine ilişkin konser programları, afişleri, biletleri gibi materyallerden koleksiyon yapmaları istenebilir. Öğrencilerin katıldıkları müzik etkinliklerinde uyulması gereken kurallara ilişkin gözlemlerinden oluşan öykü yazmaları ve sınıfta arkadaşlarıyla paylaşmaları istenebilir. Öğrencilerin düzenlenecek sınıf korosu konserinde kendi belirleyeceği bir Türk müziği eserini solo olarak söylemeleri sağlanabilir
.

Destekleme

Öğrencilerin okulda düzenlenecek Türk müziği etkinliklerini takip etmeleri ve bu etkinlikleri arkadaşlarıyla paylaşmaları sağlanabilir. Öğrencilerin müzik etkinliklerinde uyulması gereken kurallara yönelik poster, afiş gibi materyaller hazırlamaları sağlanabilir. Öğrencilerin seçilecek daha kolay bir Türk müziği eserini önce sınıf içindeki koro çalışmalarında daha sonra da düzenlenecek olan konser etkinliğinde söylemeleri sağlanabilir.