2. TEMA: KORO OLUŞTURALIM
KB1. Temel Beceriler
E1.1. Merak, E2.5. Oyunseverlik, E3.2. Odaklanma, E3.8. Soru Sorma
SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği
D3. Çalışkanlık, D10.Mütevazılık, D12. Sabır, D13. Sağlıklı Yaşam, D14. Saygı
KOREP.5.2.1. Birlikte şarkı söyleme kurallarını açıklayabilme
KOREP.5.2.2. Birlikte şarkı söylemek için ses sağlığını korumanın önemini açıklayabilme
KOREP.5.2.3. Şarkı söylemede doğru bedensel duruşun önemini fark edebilme
KOREP.5.2.4. Koro ile birlikte bedensel esneme çalışmaları yapabilme
KOREP.5.2.5. Koro ile birlikte nefes çalışmaları yapabilme
KOREP.5.2.6. Koro ile birlikte ses açma çalışmaları yapabilme
Birlikte Şarkı Söyleme Kuralları
Ses Sağlığı
Doğru Bedensel Duruş
Bedensel Esneme Çalışmaları
Nefes Çalışmaları
Ses Açma Çalışmaları
bedensel duruş, birlikte şarkı söyleme kuralları, nefes çalışmaları, ses açma çalışmaları, ses sağlığı
Öğrenme çıktıları; performans görevi, açık uçlu sorular ve öz değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilere birlikte şarkı söylemek için ses sağlığını korumanın önemini kavramalarına yönelik performans görevi verilebilir. Öğrencilere verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ve öz değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.
Öğrencilerin koro, ses sağlığı, bedensel esneme, nefes egzersizi, ses egzersizi kavramları hakkında bilgi sahibi oldukları kabul edilmektedir.
Öğrencilerin birlikte söyleme kuralları, birlikte şarkı söylemek için ses sağlığını koruma, şarkı söylemede doğru bedensel duruş, bedensel esneme çalışmaları, nefes çalışmaları, ses açma çalışmaları ile ilgili bilgi ve beceri düzeyleri, deneyimleri ve beklentileri belirlenir. Öğrencilerin hazırbulunuşluk düzeyinin tespitinde öğrencilere “Birlikte şarkı söylerken nelere dikkat etmeliyiz? Ses sağlığımızı korumak için neler yapmalıyız? Şarkı söylemeden önce neden bedensel esneme, nefes ve ses açma çalışmaları yapılmalıdır?” gibi sorular sorulabilir.
Öğrencilerden ilkokulda katıldıkları koro etkinliklerinde öğrendikleri birlikte söyleme kurallarına örnekler vermeleri istenebilir. Günlük yaşantılarında aileleriyle birlikte izledikleri müzik etkinliklerinde koronun sergilediği birlikte söyleme kurallarına yönelik düşüncelerini açıklamaları istenebilir. Öğrencilerden hasta olduklarında seslerindeki değişimi ve hasta olmanın şarkı söylemelerini nasıl etkilediğini sınıf arkadaşlarıyla paylaşmaları istenebilir. Öğrencilerden ilkokulda şarkı söylemeye başlamadan önce yaptıkları doğru bedensel duruş, ses ve nefes açma çalışmalarını örneklemeleri istenebilir. Günlük yaşantılarından örneklerle doğru duruşun, ses ve nefes çalışmaları yapmanın şarkı söylemek için önemini ifade etmeleri istenebilir.
KOREP.5.2.1
Sınıfta çeşitli etkinlikler aracılığıyla birlikte şarkı söyleme kuralları hatırlanır. Koro icraları içeren çeşitli ses ve görüntü kayıtları öğrencilerle paylaşılır. Öğrencilerin bu videolarda gözlemledikleri birlikte söyleme kurallarını (eserleri seslendirmeye aynı anda başlayıp seslendirmeyi aynı anda bitirmek, sesini uygun ton ve gürlükte, bağırmadan kullanmak, eserleri seslendirirken koroda yer alan diğer arkadaşlarının da seslerini dinlemek, eserlerin sözlerini doğru ve anlaşılır şekilde söylemeye dikkat etmek vb.) ifade etmeleri beklenir (D10.2, D14.1, E3.2, SDB2.1, SDB2.2, TAB1). Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.
KOREP.5.2.2
Öğrencilerin birlikte şarkı söyleyebilmek için ses sağlığını korumanın önemini kavramaları amacıyla sınıfta soru-cevap, oyun ve öykü gibi etkinlikler düzenlenir (E2.5, E3.8). Yapılan etkinliklerle öğrencilerin bireysel ses sağlığını korumanın korodaki önemine yönelik düşüncelerini ve birlikte şarkı söylemek için ses sağlığını korumanın önemini ifade etmeleri beklenir (D13.4, SDB2.1). Süreç, açık uçlu sorular sorularak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.
KOREP.5.2.3
Sınıf içinde düzenlenecek etkinliklerle öğrencilerin şarkı söylemede (otururken veya ayakta) doğru bedensel duruşun önemini fark etmeleri sağlanır (D13.4). Örneğin öğretmen doğru bedensel duruşla bir eser seslendirir ve öğrenciler bunu gözlemler (E1.1). Şarkı söylemede doğru bedensel duruşun önemi ile ilgili düşüncelerini ifade etmeleri sağlanır (SDB2.1). Süreç, öz değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir.
KOREP.5.2.4
Öğrencilerin çeşitli etkinlikler yoluyla (oyun, drama vb.) bedensel esneme çalışmaları yapmaları sağlanır (D13.4, E2.5). Bedensel esneme çalışmalarına örnek olarak önce omuzları, sonra başı dairesel hareketlerle çevirmeleri, daha sonra ayak parmak uçlarında hafifçe yükselerek ağaçtan elma toplar gibi kollarını yukarı kaldırmaları istenerek bedenlerini esnetmeleri sağlanabilir (E3.2). Bedensel ısınma hareketleri yapılırken zorlayıcı hareketlerden ve herhangi bir sakatlanmaya yol açabilecek egzersizlerden kaçınılması gerektiği öğrencilere hatırlatılır (D3.4, D13.4). Öğrencilerin bedensel esneme hareketleri yaparken vücutlarında meydana gelen olumlu fizyolojik değişiklikleri fark etmeleri ve bu konu hakkında duygu ve düşüncelerini ifade etmeleri sağlanır (SDB1.1, SDB2.1). Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.
KOREP.5.2.5
Öğrencilerin çeşitli etkinlikler yoluyla (oyun, drama vb.) nefes çalışmaları yapmaları sağlanır (E2.5). Örneğin sınıf ortamında yarım A4 kâğıdı veya kâğıt havlu parçasını üfleyerek duvarda sabit tutmaya çalışmaları ve deneyimlerini arkadaşlarıyla paylaşmaları istenebilir (SDB2.1). Balon şişirme, çiçek koklama, yılan tıslaması yapma ve mumu üfleyerek söndürme gibi öğrencilerin ilgisini çekecek örnekler verilerek bu davranışları taklit etme yoluyla nefes alıştırmaları yapmaları sağlanabilir. Alınan nefesi “p", "ç", "t", "k” ünsüzlerini kullanarak aniden vermeleri istenebilir. Koro ile birlikte şarkı söylemeden önce nefes çalışmaları yapmanın gerekliliği vurgulanır ve öğrencilerin bu çalışmaları planlı, disiplinli ve istikrarlı bir şekilde yapmaları sağlanır (D3.1, D3.2, D12.3, SDB1.2). Süreç, öz değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir.
KOREP.5.2.6
Öğrencilerin çeşitli etkinlikler yoluyla ses açma çalışmaları yapmaları sağlanır. Uygun ses sınırları belirlenerek öğrencilere gösterip yaptırma yoluyla farklı tekniklerde (bağlı, bağsız, staccato, artikülasyon) ses açma çalışmaları yaptırılabilir. Koro ile birlikte şarkı söylemeden önce ses açma çalışmaları yapmanın gerekliliği vurgulanır ve öğrencilerin bu çalışmaları planlı, disiplinli ve istikrarlı bir şekilde yapmaları sağlanır (D3.1, D3.2, D12.3, SDB1.2). Süreç, öz değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir.
Öğrencilere sınıfta bir koro videosu izletilerek bu videodaki birlikte şarkı söyleme kurallarını arkadaşlarına aktarmaları sağlanabilir. Öğrencilerin ses sağlığını koruma konusunda farkındalıklarını artırmak için bir uzman (bir ses terapisti veya şan eğitmeni) davet edilerek sınıfta interaktif bir workshop düzenlenebilir ve öğrencilerin sorularına cevap bulmaları sağlanabilir. Öğrencilerin eşleşerek birbirlerinin şarkı söylerken duruşlarını gözlemlemeleri, gözlemleriyle ilgili notlar almaları ve birbirlerine geri bildirim vermeleri sağlanarak, doğru duruşun ses performansına etkisini tartışıp rapor hazırlamaları istenebilir. Öğrencilerin bedensel esneme tekniklerini daha iyi içselleştirmeleri için evde veya günlük hayatlarında kullanabilecekleri kısa esneme rutinleri oluşturmaları istenebilir ve bu rutinleri bir hafta boyunca uygulayarak deneyimlerini sınıfta paylaşmaları teşvik edilebilir. Öğrencilerin nefes kontrolünü geliştirmek için farklı müzik türlerinde (çabuk veya yavaş bir eser) nefeslerini nasıl kullanacaklarını keşfedecekleri bir uygulama yapmaları ve bu deneyimlerini sınıfta sunmaları istenebilir., Öğrencilerin ses açma tekniklerini daha da geliştirmeleri için farklı müzik stillerine uygun ses egzersizleri hazırlamaları ve bu egzersizleri sınıfta uygulayarak arkadaşlarına sunmaları istenebilir.
Öğrencilerin birlikte şarkı söyleme kurallarını daha iyi kavramalarına yönelik olarak sınıfta koro videoları izletilerek videolarda gözlemledikleri birlikte söyleme kurallarını paylaşmaları istenebilir. Öğrencilere ses sağlığını korumakla ilgili eğlenceli ve öğretici soru-cevap tekniği gibi etkinlikler düzenlenebilir. Öğrencilere daha basit bedensel duruş çalışmaları yaptırılabilir. Öğrencilere daha basit bedensel esneme çalışmaları yaptırılabilir. Öğrencilere daha basit nefes çalışmaları yaptırılabilir. Öğrencilere daha basit ses açma çalışmaları yaptırılabilir.


