T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
Temada öğrencilerin koro ve koroyu oluşturan ana ögeleri tanımaları; yaşa göre, üyelerine göre, kuruluş amacına göre, sayısal oluşumlarına göre koro türlerini açıklamaları ve koroyu oluşturan farklı ses gruplarını ifade etmeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati
8
Kavramsal Beceriler

KB1. Temel Beceriler, KB2.4. Çözümleme

Eğilimler

E1.1. Merak, E2.5. Oyunseverlik, E3.2. Odaklanma, E3.6. Analitiklik, E3.8. Soru Sorma

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği

Değerler

D3. Çalışkanlık, D4. Dostluk, D16. Sorumluluk

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB4. Görsel Okuryazarlık

Disiplinler Arası İlişkiler
Müzik
Beceriler Arası İlişkiler
TAB1. Dinleme/İzleme
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

KOREP.5.1.1. Koro kavramını tanımlayabilme
KOREP.5.1.2. Koroyu oluşturan ana ögeleri çözümleyebilme
a) Koroyu oluşturan ögeleri belirler.
b) Koroyu oluşturan ögeler arasındaki ilişkileri belirler.
KOREP.5.1.3. Yaş gruplarına göre koro türlerini açıklayabilme
KOREP.5.1.4. Üyelerine göre koro türlerini açıklayabilme
KOREP.5.1.5. Kuruluş amacına göre koro türlerini açıklayabilme
KOREP.5.1.6. Sayısal oluşumlarına göre koro türlerini açıklayabilme
KOREP.5.1.7. Koroyu oluşturan farklı ses gruplarını açıklayabilme

İçerik Çerçevesi

Koro
Koroyu Oluşturan Ana Ögeler
Yaş Gruplarına Göre Koro Türleri
Üyelerine Göre Koro Türleri
Kuruluş Amacına Göre Koro Türleri
Sayısal Oluşumlarına Göre Koro Türleri
Koroyu Oluşturan Farklı Ses Grupları

Anahtar Kavramlar

alto, bariton, bas, korist, koro, koro şefi, koro türleri, mezzosoprano, soprano, tenor

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; çalışma kâğıdı, kısa yanıtlı sorular, performans görevi, öz değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilere yaş gruplarına göre koro türlerini açıklayabilmelerine yönelik performans görevi verilebilir. Öğrencilere verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ve öz değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin ilkokul eğitiminde koro etkinliklerine katıldıkları kabul edilmektedir. Öğrencilerin çocuk, kadın, erkek seslerini ayırt edebilecek işitsel yeterliliğe sahip oldukları kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilerin koro kavramı, koroyu oluşturan ana ögeler, yaş gruplarına göre, üyelerine göre, kuruluş amacına göre, sayısal oluşumlarına göre koro türleri ve koroyu oluşturan farklı ses grupları ile ilgili bilgi ve beceri düzeyleri, deneyimleri ve beklentileri belirlenir. Öğrencilerin hazırbulunuşluk düzeyinin tespit edilmesi için öğrencilere “Koro hangi ögelerden oluşur? Sizce yaş grubuna göre ne tür korolar olabilir? Üyelerine göre ne tür korolar olabilir? Kuruluş amacına göre ne tür korolar olabilir? Sayısal oluşumlarına göre ne tür korolar olabilir? Kadın ve erkek ses grupları nelerdir?” gibi sorular sorulabilir.

Köprü Kurma

Öğrencilerden ilkokul eğitiminde yapılan birlikte söyleme etkinliklerine dair gözlemlerine örnekler vermeleri istenebilir. Öğrencilerin günlük yaşantılarında aileleriyle birlikte katıldıkları koro etkinliklerinde koro, koroyu oluşturan ögeler ve koro türlerine yönelik gözlemlerini açıklamaları istenebilir. Öğrencilerin isimlerini bildikleri önemli alto, mezzosoprano, soprano, bas, bariton ve tenor ses sanatçılarını sınıfta arkadaşlarıyla paylaşmaları istenerek öğrenme çıktısıyla köprü kurulabilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

KOREP.5.1.1
Öğretmen tarafından belirlenen görsel, işitsel vb. materyaller sınıf ortamında gösterilerek öğrencilerin konuyu merak etmeleri sağlanır (OB4, E1.1., TAB1). Öğrencilere sorular sorularak koronun tanımına yönelik düşüncelerini sınıf içinde ifade etmeleri beklenir (D3.4, SDB2.1). Tüm bu etkinlikler aracılığıyla öğrencilerin koronun tanımını bulmaları sağlanır (OB1). Süreç, çalışma kâğıdı kullanılarak değerlendirilebili
r.
KOREP.5.1.2
Öğretmen tarafından belirlenen görsel, işitsel vb. materyaller sınıf ortamında gösterilerek öğrencilerin koroyu oluşturan (korist, koro şefi vb.) ögeleri belirlemeleri sağlanır (OB4, TAB1). Daha sonra bu ögeler arasındaki ilişkileri belirleyerek korist, koro şefi gibi kavramların tanımını yapmaları istenebilir (E3.6). Sınıf içinde yapılacak beyin fırtınası, soru-cevap tekniği gibi etkinliklerle korist olmanın özelliklerini ve sorumluluklarını fark etmeleri ve koro şefinin koro çalışmalarındaki görevleri üzerine düşüncelerini ifade etmeleri sağlanır (E3.8, D16.3, SDB2.1). Eserleri seslendirirken koro şefine bakmanın ve onun el işaretlerine dikkat etmenin önemi vurgulanır (E3.2). Konunun pekişmesi için sınıf içinde bir oyun oynanabilir. Örneğin sınıftan bir öğrenci koro şefi olarak seçilir. Öğretmen çalgısından bir ses verir. Koro şefi seçilen öğrencinin elini yukarı kaldırmasıyla birlikte sınıfta bulunan diğer öğrenciler çalgıdan çıkan sesi seslendirirler. Koro şefinin elini aşağıya indirmesiyle de seslendirmeyi bitirirler (D4.2, E2.5, E3.2, SDB2.2). Yapılan tüm bu etkinlikler sonucunda belirlenen ögeler birleştirilerek öğrencilerin koronun bütünü hakkında bilgi sahibi olması beklenir (OB1). Süreç, kısa yanıtlı sorularla ölçülebilir.

KOREP.5.1.3
Yaş gruplarına göre oluşan “çocuk korosu”, “gençlik korosu”, “yetişkin korosu” gibi koro türleri ile ilgili sınıfta çeşitli görsel, işitsel ve görüntülü materyaller paylaşılarak öğrencilerin konuyu merak etmeleri sağlanır (OB4, E1.1, TAB1). Öğrencilere sorular sorularak yaş gruplarına göre oluşan koro türleri ile ilgili düşüncelerini sınıf içinde ifade etmeleri beklenir (D3.3, SDB2.1). Öğrencilere yaş gruplarına göre koro türlerini açıklayabilmelerine yönelik performans görevi verilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.

KOREP.5.1.4
Üyelerine göre oluşan “çocuk korosu”, “kadın korosu”, “erkek korosu”, “karma korolar” gibi koro türleri ile ilgili sınıfta çeşitli görsel, işitsel ve görüntülü materyaller paylaşılarak öğrencilerin konuyu merak etmeleri sağlanır (OB4, E1.1, TAB1). Öğrencilere sorular sorularak üyelerine göre oluşan koro türleri ile ilgili düşüncelerini sınıf içinde ifade etmeleri beklenir (D3.3, SDB2.1). Süreç, öz değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebili
r.

KOREP.5.1.5
Öğrencilere sorular sorularak amatör ve profesyonel kelimelerinin tanımını hatırlamaları sağlanır (D3.3, SDB1.1, SDB2.1, OB1). Amatör korolar ve profesyonel korolar ile ilgili görsel, işitsel ve görüntülü materyaller paylaşılarak kuruluş amacına göre koro türlerini ayırt etmeleri beklenir (OB4, E3.2, TAB1). Yapılan çalışmaların değerlendirilmesinde gözlem formu, öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.

KOREP.5.1.6
Sayısal oluşumlarına göre oda koroları, orta büyüklükte korolar, büyük korolar gibi koro türleri ile ilgili sınıfta çeşitli görsel, işitsel ve görüntülü materyaller paylaşılarak öğrencilerin konuyu merak etmeleri sağlanır (OB4, E1.1, TAB1). Öğrencilere sorular sorularak sayısal oluşumlarına göre koro türleri ile ilgili düşüncelerini sınıf içinde ifade etmeleri beklenir (D3.3, SDB2.1). Yapılan çalışmaların değerlendirilmesinde gözlem formu, öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.

KOREP.5.1.7
Koroları oluşturan farklı ses gruplarına ait görseller, sesli ve görüntülü kayıtlar paylaşılarak öğrencilerin konuyu merak etmeleri sağlanır (OB4, E1.1, TAB1). Öğrencilere sorular sorularak koroları oluşturan çocuk, kadın ve erkek ses gruplarına ilişkin düşüncelerini ifade etmeleri beklenir (D3.3, SDB2.1). Öğrencilerin çocuk, kadın ve erkek ses özelliklerini açıklamaları istenir. Ergenlik döneminde insan sesinde meydana gelen değişimler vurgulanır. Kadın (alto, mezzosoprano, soprano) ve erkek (bas, bariton, tenor) ses grupları hakkında açıklama yapılır. Süreç, çalışma kâğıdı kullanılarak değerlendirilebilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilerden ülkemizdeki Türk müziği korolarıyla ilgili araştırma yapmaları ve araştırmalarını arkadaşlarına sunmaları istenebilir. Öğrencilerden ünlü Türk müziği koro şeflerinin hayatlarıyla ilgili araştırma yapmaları ve araştırmalarını arkadaşlarına sunmaları istenebilir. Öğrencilerin dünyadaki veya ülkemizdeki ünlü çocuk, gençlik veya yetişkin korolarıyla ilgili araştırma yapmaları ve araştırmalarını arkadaşlarına sunmaları istenebilir. Öğrencilerden dünyada ve ülkemizde düzenlenen koro festivalleriyle ilgili araştırma yapmaları ve araştırmalarını arkadaşlarına sunmaları istenebilir. Öğrencilerin yaşadıkları il veya ilçede faaliyet gösteren amatör ya da profesyonel koroların üyeleriyle röportaj yaparak sınıfta arkadaşlarına sunmaları istenebilir. Öğrencilerin sayısal oluşumlarına göre korolarla ilgili araştırma yapmaları ve araştırmalarını arkadaşlarına sunmaları istenebilir. Öğrencilerin dünyaca ünlü kadın (soprano, mezzosoprano, alto) ve erkek (tenor, bariton, bas) ses sanatçılarıyla ilgili araştırma yapmaları ve araştırmalarını arkadaşlarına sunmaları istenebilir.

Destekleme

Öğrencilerin koronun tanımını yapabilmelerine yönelik çeşitli görsel, görüntülü ve/veya  işitsel materyaller kullanılarak süreç desteklenebilir. Öğrencilerin korist, koro şefi gibi koroyu oluşturan ana ögeleri daha iyi kavramalarına yönelik çeşitli görsel, görüntülü ve/veya işitsel materyaller kullanılarak süreç desteklenebilir. Öğrencilerin yaş grubuna göre koro türlerini daha iyi kavramalarına yönelik çeşitli görsel, görüntülü ve/veya işitsel materyaller kullanılarak süreç desteklenebilir. Öğrencilerin üyelerine göre koro türlerini daha iyi kavramalarına yönelik çeşitli görsel, görüntülü ve/veya işitsel materyaller kullanılarak süreç desteklenebilir. Öğrencilerin kuruluş amacına göre koro türlerini daha iyi kavramalarına yönelik çeşitli görsel, görüntülü ve/veya işitsel materyaller kullanılarak süreç desteklenebilir. Öğrencilerin sayısal oluşumlarına göre koro türlerini daha iyi kavramalarına yönelik çeşitli görsel, görüntülü ve/veya işitsel materyaller kullanılarak süreç desteklenebilir. Öğrencilerin farklı ses gruplarını kavramalarına yönelik çeşitli görsel, görüntülü ve/veya işitsel materyaller kullanılarak süreç desteklenebilir.