T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
Temada öğrencilerin diyaframın yapısını ve önemini açıklayabilmeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati
4
Kavramsal Beceriler

KB1. Temel Beceriler

Eğilimler

E1.1. Merak

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB2.1. İletişim

Değerler

D3. Çalışkanlık, D13. Sağlıklı Yaşam

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB4. Görsel Okuryazarlık

Disiplinler Arası İlişkiler
Beden Eğitimi, Hayat Bilgisi, Müzik
Beceriler Arası İlişkiler
FBAB1. Bilimsel Gözlem, TAB1. Dinleme/İzleme
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

KOREP.4.2.1. Diyaframın yapısını ve önemini açıklayabilme

İçerik Çerçevesi

Diyaframın Yapısı ve Önemi

Anahtar Kavramlar

diyafram, diyafram nefesi, diyaframın yapısı, nefes çalışmaları

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktısı, verilen performans görevi ile değerlendirilebilir. Öğrencilere diyaframın yapısını ve önemini açıklayabilmelerine yönelik performans görevi verilebilir. Öğrencilere verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ve öz değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin ses ve nefesi doğru kullanmanın birlikte şarkı söylemedeki önemini bildikleri kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilerin diyaframla ilgili bilgi ve beceri düzeyleri, deneyimleri ve beklentileri belirlenir. Öğrencilerin hazırbulunuşluk düzeyini tespit etmek için soru-cevap tekniği kullanılabilir. Şarkı söylerken doğru nefes alıp vermenin şarkı söylemek için neden önemli olduğuna yönelik sorular sorulabilir.

Köprü Kurma

Öğrencilerin günlük yaşantılarında şarkı söylerken nasıl nefes aldıklarını örneklemeleri istenebilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

KOREP.4.2.1
Öğretmen tarafından sınıfa görsel materyaller ve/veya bir insan vücudu maketi getirilerek diyafram kasının ne olduğuna, yapısına ve insan vücudunda nerede bulunduğuna dair açıklamalar yapılır. Öğrencilerin ilgisini çekecek, diyaframın işlevini açıklayan kısa animasyonlar/ videolar izletilebilir (OB4, E1.1, FBAB1, TAB1). Öğrencilere diyafram nefesinin nasıl alındığını keşfetmeleri için nefes egzersizleri yaptırılabilir (D3.4). Örneğin öğrencilerden ayağa kalkmaları, ellerini karınlarına koymaları ve derin bir nefes alarak karınlarının nasıl şiştiğini hissetmeleri istenir. Daha sonra nefes vererek karınlarındaki şişliğin nasıl indiğini hissetmeleri istenir. Ayrıca yine ellerini karınlarına koyarak kahkaha atmaları ya da şaşırma refleksi göstermeleri istenir ve bu eylemleri yaptıklarında karınlarında olan değişim ile diyafram nefesini keşfetmeleri sağlanır. Öğrencilerin diyaframı kullanmanın daha derin ve sağlıklı nefes alıp vermeyi sağladığı ve bunun da koroda şarkı söylerken ses bütünlüğünün sağlanması açısından önemli olduğu bilgisine ulaşmaları sağlanır (D13.4, OB1). Diyafram nefesiyle şarkı söylemenin eserin anlamını güçlendireceği vurgulanır. Öğrencilerin diyafram nefesi hakkında kendi düşüncelerini de ifade etmeleri istenebilir (SDB2.1). Öğrencilere diyaframın yapısını ve önemini açıklayabilmelerine yönelik performans görevi verilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilerin diyafram nefesi çalışmalarına yönelik araştırma yapmaları ve araştırma sonuçlarını arkadaşlarıyla paylaşmaları istenebilir. Ayrıca diyafram nefesi kullanmanın koro icrasındaki olumlu etkilerine yönelik sınıfta bir sunum yapmaları istenebilir.

Destekleme

Destekleme sürecinde öğrencilerin diyafram nefesini daha iyi öğrenmeleri için basitten zora doğru yeni egzersizler yapmaları ve önceki çalışmaları tekrar etmeleri sağlanabilir.