2. TEMA: KORO OLUŞTURALIM
KB1. Temel Beceriler
E2.2. Sorumluluk, E2.5. Oyunseverlik
SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği
D3. Çalışkanlık, D10. Mütevazılık, D13. Sağlıklı Yaşam, D14. Saygı, D16. Sorumluluk, D18. Temizlik
OB1. Bilgi Okuryazarlığı
KOREP.2.2.1. Birlikte şarkı söyleme kurallarını açıklayabilme
KOREP.2.2.2. Birlikte şarkı söylemek için ses sağlığını korumanın önemini açıklayabilme
KOREP.2.2.3. Koro ile birlikte bedensel duruş çalışmaları yapabilme
KOREP.2.2.4. Koro ile birlikte bedensel esneme çalışmaları yapabilme
KOREP.2.2.5. Koro ile birlikte nefes çalışmaları yapabilme
KOREP.2.2.6. Koro ile birlikte ses açma çalışmaları yapabilme
Birlikte Şarkı Söyleme Kuralları
Ses Sağlığı
Doğru Bedensel Duruş
Bedensel Esneme Çalışmaları
Nefes Çalışmaları
Ses Açma Çalışmaları
bedensel esneme, birlikte şarkı söyleme kuralları, doğru bedensel duruş, nefes, nefes çalışmaları, ses, ses açma çalışmaları, ses sağlığı
Öğrenme çıktıları; dereceli puanlama anahtarı, gözlem formu, performans görevi ve öz değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilere birlikte şarkı söylemek için ses sağlığını korumanın önemi ile ilgili dijital kaynaklardan yararlanarak araştırma yapabilmelerine yönelik performans görevi verilebilir. Öğrencilere verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ve öz değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.
Öğrencilerin birlikte şarkı söyleme kurallarını, ses sağlığını korumanın önemini, şarkı söylemede doğru bedensel duruşu bildikleri, bedensel esneme, nefes ve ses çalışmaları yapabildikleri kabul edilmektedir.
Öğrencilerin birlikte şarkı söyleme kuralları, ses sağlığını koruma, şarkı söylemede doğru bedensel duruş, bedensel esneme, nefes ve ses açma çalışmaları ile ilgili bilgi ve beceri düzeyleri, deneyimleri ve beklentileri belirlenir. Öğrencilerin hazırbulunuşluk düzeyinin tespitinde öğrencilere “Birlikte şarkı söylerken nelere dikkat etmeliyiz? Ses sağlığımızı korumak için neler yapmalıyız? Şarkı söylemeden önce neden doğru bedensel duruş, bedensel esneme, nefes ve ses açma çalışmaları yapmak gereklidir?” gibi sorular sorulabilir.
Öğrencilerden günlük yaşantılarında izledikleri müzik etkinliklerinde koronun sergilediği birlikte söyleme kurallarına yönelik gözlemlerini açıklamaları istenebilir. Öğrencilerden hasta olduklarında seslerindeki değişimi ve hasta olmanın şarkı söylemelerini nasıl etkilediğini sınıf arkadaşlarıyla paylaşmaları istenebilir. Öğrencilerden kendi yaşantılarından yararlanarak şarkı söylemeye başlamadan önce yaptıkları ses ve nefes açma çalışmalarına örnekler vermeleri istenebilir. Günlük yaşantılarından örneklerle doğru duruşun, ses ve nefes çalışmaları yapmanın şarkı söylemek için önemini ifade etmeleri istenebilir.
KOREP.2.2.1
Öğrencilere sorular sorularak önceki sınıf düzeyinde öğrendikleri birlikte şarkı söyleme kurallarıyla ilgili bilgilerini açıklamaları sağlanır (E2.2, OB1). İzledikleri veya korist olarak yer aldıkları konserlerdeki birlikte şarkı söyleme kurallarına ilişkin deneyimlerini ifade etmeleri istenebilir (SDB2.1). Eserleri birlikte söylemeye aynı anda başlayıp söylemeyi aynı anda bitirmek, koro çalışmalarında uyumlu davranarak sesini uygun ton ve gürlükte (bağırmadan) kullanmak, sesini ve nefesini doğru kullanmak, eserleri seslendirirken koroda yer alan diğer arkadaşlarının seslerini de dinlemek, eserlerin sözlerini doğru ve anlaşılır şekilde söylemek gibi kurallar öğrencilere hatırlatılır (D10.1, D14.1, SDB2.2). Eserleri seslendirirken birlikte söyleme kurallarına uymanın gerekliliği vurgulanır. Süreç, öz değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir.
KOREP.2.2.2
Öğrencilerden, önceki sınıf düzeyinde öğrendikleri birlikte şarkı söyleme sürecinde ses sağlığını korumanın önemi ile ilgili bilgileri gözden geçirmeleri ve ifade etmeleri istenebilir (OB1). Sonra konu ile ilgili deneyimlerini arkadaşlarıyla paylaşmaları istenebilir (SDB2.1). Ses sağlığını korumak için yeterli ve düzenli uyku alışkanlığı edinmek, hastalıklardan korunma yollarını bilmek, sağlıklı beslenmek gibi önlemler üzerine açıklamalar yapılır (D13.1,
D13.4, D18.1). Bireysel ses sağlığını korumanın koro için önemi vurgulanır (D16.3). Süreç oyunlaştırılarak verilebilir (E2.5). Öğrencilere birlikte şarkı söylemek için ses sağlığını korumanın önemi ile ilgili dijital kaynaklardan yararlanarak araştırma yapabilmelerine yönelik performans görevi verilebilir.
KOREP.2.2.3
Öğrencilerden, önceki sınıf düzeyinde öğrendikleri şarkı söylemede doğru bedensel duruş ile ilgili bilgileri gözden geçirmeleri ve ifade etmeleri istenebilir (E2.2, OB1, SDB2.1). Sınıfta düzenlenecek etkinliklerle doğru bedensel duruş (otururken veya ayakta) ile ilgili çalışmalar yapılır. Örneğin öğrenciler aynı şarkıyı başlangıçta yanlış bedensel duruşla (eğik duruş, omuzlar aşağıda vb.), sonra doğru bedensel duruşla (dik duruş, omuzlar geri, baş düz vb.) söylerler. Daha sonra öğrencilerden yanlış ve doğru bedensel duruş arasındaki farkı ifade etmeleri istenebilir (D3.4). Şarkı söylerken doğru bedensel duruşta olmanın önemi vurgulanır. Yapılan çalışmaların değerlendirilmesinde gözlem formu, öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.
KOREP.2.2.4
Öğrencilerin önceki sınıf düzeyinde öğrendikleri bedensel esneme çalışmaları ile ilgili bilgilerini gözden geçirmeleri ve bunları ifade etmeleri istenebilir (OB1, SDB2.1). Çeşitli etkinlikler yoluyla bedensel esneme çalışmaları yapmaları sağlanır. Örneğin ilk olarak ayakta dengeli ve rahat bir şekilde durmaları istenebilir. Bedensel esneme çalışmaları için önce omuzları, sonra başı dairesel hareketlerle çevirmeleri, daha sonra ayak parmak uçlarında hafifçe yükselerek ağaçtan elma toplar gibi kollarını yukarı kaldırmaları istenebilir (E2.5). Öğrencilerin bedensel esneme hareketleri yaparken vücutlarında meydana gelen olumlu fizyolojik değişiklikleri fark etmeleri ve bu konu hakkında duygu ve düşüncelerini ifade etmeleri sağlanır (SDB1.1, SDB2.1). Bedensel esneme çalışmaları yaparken zorlayıcı hareketlerden
ve herhangi bir sakatlanmaya yol açabilecek egzersizlerden kaçınılması gerektiği öğrencilere aktarılır (D13.4). Bedensel esneme çalışmalarının her ders koroyla birlikte eser seslendirme öncesinde uygulanması gerektiği vurgulanır (D3.2, E2.2). Süreç gözlem formu kullanılarak değerlendirilebilir.
KOREP.2.2.5
Öğrencilerin önceki sınıf düzeyinde öğrendikleri nefes çalışmaları ile ilgili bilgilerini gözden geçirmeleri ve bunları ifade etmeleri istenebilir (OB1, SDB2.1). Çeşitli etkinlikler yoluyla (oyun, drama vb.) nefes çalışmaları yapmaları sağlanır (E2.5). Örneğin öğrencilerin ilgisini çekecek balon şişirme, çiçek koklama, kahkaha atma, mumu üfleyerek söndürme, yılan gibi tıslama örnekleri verilerek bunları taklit etme yoluyla nefes çalışmaları yapmaları sağlanabilir. Alınan nefesi “p”, “ç”, “t”, “k” ünsüzlerini kullanarak aniden vermeleri istenebilir. Aldıkları nefesi kısa bir süre tutmaları, sonra bağlı-uzun olarak ve “f”, “s” ünsüzlerini kullanarak dışarı vermeleri istenebilir. Nefes çalışmalarının her derste koroyla birlikte eser seslendirme öncesinde uygulanması gerektiği vurgulanır (D3.2, E2.2). Süreç, gözlem formu kullanılarak değerlendirilebilir.
KOREP.2.2.6
Öğrencilerin önceki sınıf düzeyinde öğrendikleri ses açma çalışmaları ile ilgili bilgilerini gözden geçirmeleri ve bunları ifade etmeleri istenebilir (OB1, SDB2.1). Çeşitli etkinlikler yoluyla ses açma çalışmaları yapmaları sağlanır. Örneğin uygun ses sınırları belirlenerek öğrencilere gösterip yaptırma yoluyla farklı tekniklerde (bağlı, bağsız, staccato, artikülasyon, entonasyon) ses açma çalışmaları yaptırılabilir. Bu çalışmalarla ilgili videolar izletilerek konuyla ilgili düşüncelerini ifade etmeleri sağlanabilir (TAB1). Ses açma çalışmalarının her derste koroyla birlikte eser seslendirme öncesinde uygulanması gerektiği vurgulanır (D3.2, E2.2). Süreç, gözlem formu kullanılarak değerlendirilebilir
.
Öğrencilerin birlikte şarkı söyleme kurallarını içselleştirmelerini sağlamak için sınıf içinde küçük gruplar hâlinde koro performansları düzenlenebilir ve bu performanslar sırasında birbirlerine geri bildirim vermeleri teşvik edilerek hem iş birliği hem de öz eleştiri becerilerinin gelişmesi desteklenebilir. Öğrencilerin ses sağlığını koruma konusunda farkındalıklarını artırmak için bir uzman (bir ses terapisti veya şan eğitmeni) davet edilerek sınıfta interaktif bir workshop düzenlenebilir ve öğrencilerin sorularına cevap bulmaları sağlanabilir. Öğrencilerin eşleşerek birbirlerinin şarkı söylerken duruşlarını gözlemlemeleri, gözlemleriyle ilgili notlar almaları ve birbirlerine geri bildirim vermeleri sağlanarak, doğru duruşun ses performansına etkisini tartışıp rapor hazırlamaları istenebilir. Öğrencilerin bedensel esneme tekniklerini daha iyi içselleştirmeleri için evde veya günlük hayatlarında kullanabilecekleri kısa esneme rutinleri oluşturmaları istenebilir ve bu rutinleri bir hafta boyunca uygulayarak deneyimlerini sınıfta paylaşmaları teşvik edilebilir. Öğrencilerden nefes kontrolünü geliştirmek amacıyla farklı müzik türlerinde (çabuk veya yavaş bir eser) nefeslerini nasıl kullanacaklarını keşfedecekleri bir uygulama yapmaları ve bu deneyimlerini sınıfta sunmaları istenebilir. Öğrencilerin ses açma tekniklerini daha da geliştirmeleri için farklı müzik türlerine uygun ses egzersizleri hazırlamaları ve bu egzersizleri sınıfta uygulayarak arkadaşlarına sunmaları istenebilir.
Öğrencilerin birlikte şarkı söyleme kurallarını daha iyi kavramalarına yönelik olarak sınıfta koro videoları izletilerek videolarda gözlemledikleri birlikte söyleme kurallarını paylaşmaları istenebilir. Ses sağlığını korumakla ilgili eğlenceli ve öğretici soru-cevap tekniği gibi etkinlikler düzenlenebilir. Öğrencilerin doğru bedensel duruşu daha iyi kavramaları için sınıfta bir "Duruş Arkadaşı" sistemi kurulabilir. Öğrencilerin birbirlerinin duruşlarını gözlemlemeleri ve doğru duruşu pekiştirmeleri sağlanabilir. Öğrencilerin nefes çalışmalarını daha iyi anlamaları için basit ve eğlenceli etkinliklerle nefes kontrolünü hissetmeleri ve pratik yapmaları sağlanabilir. Öğrencilerin ses çalışmalarını daha iyi anlamaları için basit ve eğlenceli etkinliklerle ses çalışmaları yapmaları sağlanabilir.


