4. TEMA: KONSER ETKİNLİKLERİ
SAB10. Müziksel Söyleme
KB1. Temel Beceriler
E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven), E2.2. Sorumluluk, E2.3. Girişkenlik, E3.5. Açık Fikirlilik
SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB2.3. Sosyal Farkındalık
D2. Aile Bütünlüğü, D3. Çalışkanlık, D7. Estetik, D8. Mahremiyet, D14. Saygı
OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB5. Kültür Okuryazarlığı, OB9. Sanat Okuryazarlığı
KOREP.1.4.1. T ürk müziği etkinliklerine katılmanın önemini açıklayabilme
KOREP.1.4.2. Müzik etkinliklerinde uyulması gereken kuralları açıklayabilme
KOREP.1.4.3. Koro eserlerini sınıf korosu konserinde söyleyebilme
a) Koro eserlerini sınıf korosu konserinde söylemeye hazırlanır.
b) Koro eserlerini sınıf korosu konserinde söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) Koro eserlerini sınıf korosu konserinde söylerken müziksel bileşenleri uygular.
Türk Müziği Etkinliklerine Katılmanın Önemi
Müzik Etkinliklerinde Uyulması Gereken Kurallar
Konser Etkinlikleri
konser, konser izleme, konser verme, müzik etkinlikleri, müzik etkinliklerinde uyulması gereken kurallar
Öğrenme çıktıları, öz değerlendirme formu ve performans görevi kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilere Türk müziği etkinliklerine katılmanın önemini açıklayabilmelerine yönelik performans görevi verilebilir. Öğrencilere verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ve öz değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.
Öğrencilerin koro, konser ve müzik etkinlikleri hakkında bilgi sahibi olduğu kabul edilmektedir. Öğrencilerin 1. sınıf koro ve repertuvar dersine ait eserleri konserde söyleyebilmek için yeterli ses aralığına sahip olduğu kabul edilmektedir.
Öğrencilerin konser izleme ve konser verme ile ilgili bilgi ve beceri düzeyleri, deneyimleri ve beklentileri belirlenir. Öğrencilerin hazırbulunuşluk düzeyini tespit etmek amacıyla konser izlerken ve konser verirken nelere dikkat edilmesi gerektiğine dair soru-cevap tekniği kullanılabilir.
Öğrencilerin kendi yaşantılarından yararlanarak izleyici olarak katıldıkları bir Türk müziği konseriyle ilgili gözlemlerini, duygu ve düşüncelerini paylaşmaları istenebilir. Öğrencilerden katıldıkları müzik etkinliklerindeki izleyicilerin davranışlarına yönelik gözlemlerini paylaşmaları, konser izleme kurallarına ne kadar uyulduğuna dair düşüncelerini ifade etmeleri istenebilir. Öğrencilerden okul öncesi eğitimlerinde korist ya da solist olarak katıldıkları bir koro konserinde şarkı söylerken yaşadıkları deneyimlerini, duygu ve düşüncelerini arkadaşlarıyla paylaşmaları istenebilir. Yeni düzenlenecek bir konsere katılmanın öğrenciler için neler ifade edebileceğine yönelik soru-cevap tekniği uygulanabilir.
KOREP.1.4.1
Öğrencilerin farklı Türk müziği icra ortamlarını, müzik türlerini, çalgıları tanıyabilmeleri, repertuvarlarını zenginleştirmeleri ve konser etkinlikleri gerçekleştirme konusunda motivasyonlarını artırmaları açısından müzik etkinliklerine katılmalarının önemi ifade edilir (D3.1, D7.3, E3.5, SDB1.2). Öğrencilerden çevrelerinde (okul, mahalle, ilçe, il) düzenlenen müzik etkinliklerine dinleyici ve izleyici olarak katılmaları istenebilir (E2.3, OB5, TAB1). Okul dışındaki etkinliklere katılım veli ya da öğretmen eşliğinde sağlanmalıdır (D2.3). Konser sonrasında öğrencilerin etkinlikle ilgili gözlem ve düşüncelerini sınıf ortamında arkadaşlarıyla paylaşmaları sağlanır (SDB2.1). Öğrencilere Türk müziği etkinliklerine katılmanın önemini açıklayabilmelerine yönelik yönelik performans görevi verilebilir.
KOREP.1.4.2
Öğrencilere müzik etkinliklerinde uyulması gereken kurallarla ilgili yaratıcı drama etkinlikleri yaptırılır (D3.3). Öğrencilerin konsere vaktinde gelmek, konser esnasında sessiz olmak, kitle iletişim araçlarını kapalı ya da sessiz konumda tutmak, konseri dikkatle izlemek, konserden erken ayrılma durumunda kimseyi rahatsız etmemeye özen göstererek salondan çıkmak, kişisel alanları ve sınırları gözetmek gibi kuralları etkinliğin sonunda ifade etmeleri sağlanır (D8.4, D14.1, E2.2, OB1, SDB2.3). Yapılan çalışmaların değerlendirilmesinde gözlem formu, öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.
KOREP.1.4.3
Öğrencilerin öz güvenlerini geliştirmek amacıyla koro ve repertuvar dersinde öğrendikleri eserleri sunacakları bir sınıf korosu konseri düzenlenir (E1.5, OB9). Bütün öğrencilerin bu etkinlikte görev almaları beklenir (D3.4, SDB2.2). Etkinlik için gerekli provalar ve çalışmalar yapılır. Öğrencilerin konsere başlamadan önce bedensel esneme, nefes ve ses çalışmaları ile hazırlık yapmaları sağlanır (D3.2). Konserde eserleri seslendirirken birlikte söyleme kurallarına uymak, nefes yerlerine dikkat etmek ve eserleri anlamsal bütünlüğünü bozmadan söylemeye özen göstermek gibi uygun söyleme tekniklerini kullanmaları gerektiği vurgulanır. Öğrencilerin konserde eserleri müziksel bileşenlerine uygun şekilde söylemeleri sağlanır. Konser sonrasında sınıfta konser ile ilgili işitsel ve görsel materyaller paylaşılarak öğrencilerin duygu ve düşüncelerini ifade etmeleri sağlanabilir (SDB2.1, TAB1). Konserin tüm aşamalarını içeren maddelerden oluşan öz değerlendirme formu kullanılarak öğrencilerden kendilerini değerlendirmeleri istenebilir.
Öğrencilerin katıldıkları Türk müziği koro konserlerine ilişkin konser programları, afişleri, biletleri gibi materyallerden koleksiyon yapmaları istenebilir. Öğrencilerin katıldıkları müzik etkinliklerinde uyulması gereken kurallara ilişkin gözlemlerinden oluşan bir öykü yazmaları ve yazdıkları öyküyü sınıfta arkadaşlarıyla paylaşmaları istenebilir. Öğrencilerin düzenlenecek sınıf korosu konserinde kendi belirleyeceği bir Türk müziği eserini solo olarak söylemeleri sağlanabilir.
Öğrencilerin okulda düzenlenecek Türk müziği etkinliklerini takip etmeleri ve bu etkinlikleri arkadaşlarıyla paylaşmaları sağlanabilir. Öğrencilerin müzik etkinliklerinde uyulması gereken kurallara yönelik poster, afiş gibi materyaller hazırlamaları sağlanabilir. Öğrencilerin seçilecek daha kolay bir Türk müziği eserini önce sınıf içindeki koro çalışmalarında daha sonra da düzenlenecek olan konser etkinliğinde söylemeleri sağlanabilir.


