3. TEMA: KORODA SÖYLEYELİM
SAB10. Müziksel Söyleme
KB1. Temel Beceriler
E1.1. Merak, E1.2. Bağımsızlık, E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven), E2.2. Sorumluluk, E2.5. Oyunseverlik
SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB2.1. İletişim
D3. Çalışkanlık, D4. Dostluk, D14. Saygı, D16. Sorumluluk, D19. Vatanseverlik
OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB5. Kültür Okuryazarlığı, OB6. Vatandaşlık Okuryazarlığı
KOREP.1.3.1. Repertuvar kavramını açıklayabilme
KOREP.1.3.2. İstiklal Marşı’nı saygıyla dinlemenin önemini açıklayabilme
KOREP.1.3.3. Belirli gün ve haftalarla ilgili eserler söyleyebilme
a) Belirli gün ve haftalarla ilgili eserleri söylemeye hazırlanır.
b) Belirli gün ve haftalarla ilgili eserleri söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) Belirli gün ve haftalarla ilgili eserleri söylerken müziksel bileşenleri uygular.
KOREP.1.3.4. Okul şarkıları repertuvarında bulunan eserleri söyleyebilme
a) Okul şarkıları repertuvarında bulunan eserleri söylemeye hazırlanır.
b) Okul şarkıları repertuvarında bulunan eserleri söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) Okul şarkıları repertuvarında bulunan eserleri söylerken müziksel bileşenleri uygular.
KOREP.1.3.5. Türk müziğinden basit eserleri söyleyebilme
a) Türk müziğinden basit eserleri söylemeye hazırlanır.
b) Türk müziğinden basit eserleri söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) Türk müziğinden basit eserleri söylerken müziksel bileşenleri uygular.
Repertuvar
İstiklal Marşı
Belirli Gün ve Haftalarla İlgili Eserler
Okul Şarkıları Repertuvarı
Türk Müziği Eserleri
belirli gün ve haftalar, İstiklal Marşı, marş, repertuvar, şarkı, Türk müziği, türkü
Öğrenme çıktıları; dereceli puanlama anahtarı, öz değerlendirme formu, kontrol listesi ve performans görevi kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilere belirli gün ve haftalarla ilgili eserler söyleyebilmelerine yönelik performans görevi verilebilir. Öğrencilere verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ve öz değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.
Öğrencilerin iyi bir müzik kulağına sahip oldukları ve 1. sınıf koro ve repertuvar dersine ait eserleri söyleyebilecek ses aralığına sahip oldukları kabul edilmektedir.
Öğrencilerin repertuvar kavramı, İstiklal Marşı, belirli gün ve haftalarla ilgili eserler, okul şarkıları, Türk müziği eserleri ile ilgili bilgi ve beceri düzeyleri, deneyimleri ve beklentileri belirlenir. Öğrencilerin hazırbulunuşluk düzeyini tespit etmek için belirli gün ve haftalara, okul şarkıları repertuvarına ve Türk müziğine ait hangi eserleri bildikleri öğrencilere sorulabilir.
Öğrencilerden okul öncesi eğitimlerinde katıldıkları şarkı söyleme etkinliklerinde hangi şarkıları söylediklerini arkadaşlarıyla paylaşmaları istenebilir. Öğrencilerin kendi yaşantılarında İstiklal Marşı’nı dinlerken gözlemlediklerini paylaşmaları sağlanabilir. Öğrencilere okul öncesi eğitimlerinde söyledikleri belirli gün ve haftalarla ilgili eserlerin ve okul şarkılarının isimleri sorulabilir. Öğrencilerden kendi yaşantılarında dinleyici olarak katıldıkları Türk müziği etkinliklerinde Türk müziği türlerine ait hangi eserlerin söylendiğini arkadaşlarıyla paylaşmaları istenebilir.
KOREP.1.3.1
Öğrencilerin repertuvar kavramının tanımını yapabilmelerine yönelik sorular sorularak konuyu merak etmeleri sağlanır (E1.1). Örneğin öğrencilerden bir konser vereceklerini hayal etmeleri istenebilir (E2.5). Bu konserde bildikleri eserlerden hangilerini söylemek istedikleri sorulabilir ve öğrencilerin birlikte bir konser repertuvarı oluşturmaları sağlanır (D3.4, D4.1). Yapılan etkinlikler doğrultusunda öğrencilerin repertuvar kelimesinin tanımını yapmaları sağlanır (OB1, SDB1.1, SDB2.1). Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.
KOREP.1.3.2
Öğrencilerin katıldıkları resmî törenlerde İstiklal Marşı’nı dinlerken hissettikleri duyguları sınıf ortamında paylaşmaları istenebilir (OB6, SDB2.1). Sınıf içinde düzenlenecek etkinliklerle öğrencilerin İstiklal Marşı’nın millî birlik ve beraberliğimiz için önemini kavramaları sağlanır (D19.1, E1.2). Öğrencilere bayrak törenlerinde İstiklal Marşı’nı esas duruşta ve saygıyla dinlemeleri gerektiği açıklanarak uygulamaya yönelik çeşitli etkinlikler düzenlenir (D14.3). Sınıf içi etkinliklerde Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası, TSK Armoni Mızıkası, TRT Çok Sesli Korosu veya Kültür Bakanlığı Devlet Çok Sesli Korosu’nun seslendirdiği İstiklal Marşı kayıtları öğrencilere dinletilebilir (TAB1). Süreç, öz değerlendirme formuyla değerlendirilebilir.
KOREP.1.3.3
Öğrencilerin belirli gün ve haftalarla ilgili eserleri söylemeye başlamadan önce doğru duruş, bedensel esneme, nefes ve ses çalışmaları yaparak hazırlanmaları sağlanır (D3.2). Öğrencilere eserleri söylerken uygun söyleme tekniklerini kullanmaları (birlikte şarkı söyleme kurallarına uymak, doğru nefes almak vb.) gerektiği hatırlatılır. Eserleri günün anlam ve önemine, eserin ifade ettiği duyguya uygun olarak seslendirmenin gerekliliği vurgulanır (OB5). Millî, manevi değerleri ve kültürü yansıtan, öğrencilerin ses aralığına uygun eserler seçmeye dikkat edilmelidir (D19.1). Öğrencilerin eserleri kulaktan öğrenme yoluyla kavramaları ve müziksel bileşenlerine dikkat ederek koro hâlinde sınıfta söylemeleri sağlanır. Öğrencilerin eserleri okulda düzenlenecek belirli gün ve haftalar ile ilgili etkinliklerde koro veya solo olarak söylemeleri için yönlendirmeler yapılabilir (E2.2). Öğrencilerin söyledikleri eserlerle ilgili duygu ve düşüncelerini ifade etmelerine yönelik etkinlikler düzenlenebilir (SDB2.1). Öğrencilere belirli gün ve haftalarla ilgili eserler söyleyebilmelerine yönelik performans görevi verilebilir.
KOREP.1.3.4
Öğrencilerin okul şarkıları repertuvarında bulunan eserleri söylemeye başlamadan önce doğru duruş, bedensel esneme, nefes ve ses çalışmaları yaparak hazırlanmaları sağlanır (D3.2). Öğrencilere eserleri söylerken uygun söyleme tekniklerini kullanmaları(birlikte şarkı söyleme kurallarına uymak, doğru nefes almak vb.) gerektiği hatırlatılır. Öğrencilerin eserleri kulaktan öğrenme yoluyla kavramaları ve müziksel bileşenlerine dikkat ederek koro hâlinde sınıfta söylemeleri sağlanır. Öğrencilerin ses aralıklarına uygun 2, 3 ve 4 zamanlı ölçülerde eserler seçmeye dikkat edilmelidir. Eser seçimlerinde değerleri içeren sözlere yer verilebilir. Öğrencilerin eserleri okulda düzenlenecek etkinliklerde koro veya solo olarak söylemeleri için yönlendirmeler yapılabilir (D16.3, E1.5, E2.2, OB5). Öğrencilerin söyledikleri eserlerle ilgili duygu ve düşüncelerini ifade etmelerine yönelik etkinlikler düzenlenebilir (SDB2.1). Süreç, dereceli puanlama anahtarıyla değerlendirilebilir.
KOREP.1.3.5
Öğrencilerin Türk müziğine ait basit eserleri söylemeye başlamadan önce doğru duruş, bedensel esneme, nefes ve ses çalışmaları yaparak hazırlanmaları sağlanır (D3.2). Öğrencilere eserleri söylerken uygun söyleme tekniklerini kullanmaları (birlikte şarkı söyleme kurallarına uymak, doğru nefes almak vb.) gerektiği hatırlatılır. Öğrencilere ses aralıklarına uygun Türk halk müziği, Türk sanat müziği, dinî müzik gibi Türk müziği türlerinden basit eserler seçmeye dikkat edilmelidir (D19.1). Öğrencilerin eserleri kulaktan öğrenme yoluyla kavramaları ve müziksel bileşenlerine dikkat ederek koro hâlinde sınıfta söylemeleri sağlanır (D3.4). Öğrencilerin eserleri okulda düzenlenecek Türk müziği etkinliklerinde koro veya solo olarak söylemeleri için yönlendirmeler yapılabilir (D16.3, E2.2). Öğrencilerin söyledikleri Türk müziği eserleriyle ilgili duygu ve düşüncelerini ifade etmelerine yönelik etkinlikler düzenlenebilir (SDB2.1). Süreç, kontrol listesi kullanılarak değerlendirilebilir.
Öğrencilerin dinleyici olarak katıldıkları bir Türk müziği koro konserinin repertuvarıyla ilgili arkadaşlarına sunum yapmaları sağlanabilir. İstiklal Marşı’nı ezbere bilen öğrencilerin sınıfta marşı söylemeleri sağlanabilir. Ders repertuvarı dışında belirli gün ve haftalarla ilgili farklı bir eserin sınıfta solo olarak söylenmesi sağlanabilir. Ders repertuvarı dışında okul şarkıları repertuvarından farklı bir eserin sınıfta solo olarak söylenmesi sağlanabilir. Ders repertuvarı dışında Türk müziği türlerinden farklı bir eserin sınıfta solo olarak söylenmesi sağlanabilir.
Atatürk'ü konu alan ve öğrencilerin kendi belirleyecekleri şarkılardan oluşan bir repertuvar oluşturmaları ve repertuvar kelimesinin tanımını yapmaları sağlanabilir. Bayrak törenlerinde İstiklal Marşı söylenirken gözlemledikleri davranışları içeren bir resim yapmaları sağlanabilir. Ders repertuvarında bulunan belirli gün ve haftalarla ilgili eserler daha fazla tekrar edilebilir, daha kolay eserler seçilerek sürece akran desteği de dâhil edilebilir. Ders repertuvarında bulunan okul şarkılarıyla ilgili eserler daha fazla tekrar edilebilir, daha kolay eserler seçilerek sürece akran desteği de dâhil edilebilir. Ders repertuvarında bulunan Türk müziği eserleri daha fazla tekrar edilebilir, daha kolay eserler seçilerek sürece akran desteği de dâhil edilebilir.


