2. TEMA: KORO OLUŞTURALIM
SAB11. Müziksel Çalma, SAB12. Müziksel Yaratıcılık, SAB13. Müziksel Hareket
KB1. Temel Beceriler
E1.1. Merak, E1.2. Bağımsızlık, E1.5. Kendine Güvenme (Öz güven), E2.1. Sorumluluk, E2.5. Oyunseverlik, E3.2. Odaklanma, E3.3. Yaratıcılık
SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB1.2.Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği
D3. Çalışkanlık, D10. Mütevazılık, D12. Sabır, D13. Sağlıklı Yaşam, D14. Saygı
OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB9. Sanat Okuryazarlığı
KOREP.1.2.1. Birlikte şarkı söyleme kurallarını açıklayabilme
KOREP.1.2.2. Birlikte şarkı söylemek için ses sağlığını korumanın önemini açıklayabilme
KOREP.1.2.3. Şarkı söylemede doğru bedensel duruşun önemini fark edebilme
KOREP.1.2.4. Koro ile birlikte bedensel esneme çalışmaları yapabilme
KOREP.1.2.5. Koro ile birlikte nefes çalışmaları yapabilme
KOREP.1.2.6. Koro ile birlikte ses açma çalışmaları yapabilme
KOREP.1.2.7. Koro ile birlikte bedensel ritmik çalışmalar yapabilme
a) Koro ile birlikte müzik eserlerinin ritmik yapısına ve anlamına uygun bedensel hareketler belirler.
b) Koro ile birlikte müzik eserlerinin ritmik yapısına ve anlamına uygun bedensel hareketler sergiler.
KOREP.1.2.8. Koro eserlerini Orff çalgıları kullanarak çalabilme
a) Orff çalgıları ile çalınacak koro eserlerini çözümler.
b) Orff çalgılarına özgü duruş ve tutuş pozisyonunu alır.
c) Orff çalgılarına özgü teknikleri kullanır.
ç) Orff çalgıları ile koro eserlerini müziksel bileşenlerine uygun çalar.
KOREP.1.2.9. Koro eserlerini betimleyen bir ürün oluşturabilme
a) Oluşturacağı ürünün amacını belirler.
b) Koro eserlerini betimleyen bir ürün oluşturmak için gerekli ögeleri seçer.
c) Seçtiği ögelerle koro eserlerini betimleyen bir ürün oluşturur.
Birlikte Şarkı Söyleme Kuralları
Ses Sağlığı
Doğru Bedensel Duruş
Bedensel Esneme Çalışmaları
Nefes Çalışmaları
Ses Açma Çalışmaları
Bedensel Ritmik Çalışmalar
Orff Çalgıları
Sanatsal Ürünler
bedensel duruş, birlikte şarkı söyleme kuralları, nefes çalışmaları, ses açma çalışmaları, ses sağlığı, ürün
Öğrenme çıktıları; akran değerlendirme formu, derecelendirme ölçeği, gözlem formu, öz değerlendirme formu ve performans görevi kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilere koro eserlerini betimleyen bir ürün oluşturmalarına yönelik performans görevi verilebilir. Öğrencilere verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ve öz değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.
Öğrencilerin koro, ses sağlığı, bedensel esneme kavramları hakkında bilgi sahibi oldukları kabul edilmektedir. Öğrencilerin Orff çalgıları hakkında bilgi sahibi oldukları kabul edilmektedir.
Öğrencilerin birlikte söyleme kuralları, birlikte şarkı söylemek için ses sağlığını koruma, şarkı söylemede doğru bedensel duruş, bedensel esneme çalışmaları, nefes çalışmaları, ses açma çalışmaları, bedensel ritmik çalışmalar, Orff çalgılarını çalabilme ve koro eserlerini betimleyen bir ürün oluşturabilme ile ilgili bilgi ve beceri düzeyleri, deneyimleri ve beklentileri belirlenir. Öğrencilerin hazırbulunuşluk düzeyinin tespitinde “Birlikte şarkı söylerken uyulması gereken kurallar var mıdır? Şarkı söylemek için neden ses sağlığınızı korumalısınız? Şarkı söylemeden önce neden bedensel esneme, nefes ve ses açma çalışmaları yapmak gereklidir? Orff kelimesinin anlamını biliyor musunuz? Daha önce bir müzik eserini betimleyen bir ürün oluşturdunuz mu?” gibi sorular sorulabilir.
Öğrencilerden okul öncesi eğitimlerindeki koro etkinliklerinde öğrendikleri birlikte söyleme kurallarına örnekler vermeleri istenebilir. Öğrencilerden aileleriyle izledikleri müzik etkinliklerinde koronun birlikte söyleme kurallarını nasıl uyguladığına dair düşüncelerini paylaşmaları istenebilir. Öğrencilerden hasta olduklarında seslerindeki değişimi ve hasta olmanın şarkı söylemelerini nasıl etkilediğini sınıf arkadaşlarıyla paylaşmaları istenebilir. Katıldıkları etkinliklerde sağlıklı bir sese sahip olmanın performanslarını nasıl etkilediğini arkadaşlarıyla paylaşmaları istenebilir. Öğrencilerden okul öncesi eğitimlerinde şarkı söylemeye başlamadan önce yaptıkları doğru bedensel duruş, ses ve nefes açma çalışmalarını örneklemeleri istenebilir. Günlük yaşantılarından örneklerle doğru duruşun, ses ve nefes çalışmaları yapmanın şarkı söylemek için önemini ifade etmeleri istenebilir. Günlük yaşantılarında izledikleri müzik etkinliklerindeki koro üyelerinin doğru duruşlarına yönelik düşüncelerini açıklamaları istenebilir. Öğrencilerden okul öncesi eğitimlerinde öğrendikleri Orff çalgılarının isimlerini paylaşmaları istenebilir. Günlük yaşantılarında katıldıkları müzik etkinliklerinde hangi Orff çalgılarının kullanıldığı sorulabilir. Öğrencilerden okul öncesi eğitimlerinde katıldıkları etkinliklerde sergiledikleri bedensel ritmik hareketleri örneklemeleri istenebilir. Günlük yaşantılarında izleyici olarak katıldıkları müzik etkinliklerinde şarkılara eşlik etmek amacıyla yapılan bedensel ritmik hareketleri arkadaşlarıyla paylaşmaları sağlanabilir.
KOREP.1.2.1
Sınıfta çeşitli etkinlikler aracılığıyla birlikte şarkı söyleme kuralları açıklanır. Ardından doğru koro icraları içeren çeşitli ses ve görüntü kayıtları öğrencilerle paylaşılarak öğrencilerin bu videolarda gözlemledikleri birlikte söyleme kurallarını (eserleri seslendirmeye aynı anda başlayıp seslendirmeyi aynı anda bitirmek, sesini uygun ton ve gürlükte, bağırmada kullanmak, eserleri seslendirirken koroda yer alan diğer arkadaşlarının da seslerini dinlemek, eserlerin sözlerini doğru ve anlaşılır şekilde söylemeye dikkat etmek vb.) ifade edebilmeleri sağlanır (D3.4, D10.2, D14.1, E3.2, SDB2.1, SDB2.2, TAB1). Süreç, öz değerlendirme ve akran değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir.
KOREP.1.2.2
Bir öyküden yararlanarak öğrencilerin birlikte şarkı söylemek için ses sağlığını korumanın önemini kavramalarına yönelik etkinlikler düzenlenir (E2.1). Öğrencilerin yapılan etkinliklerle bireysel ses sağlığını korumanın korodaki önemini açıklamaları beklenir (D13.4, OB1, SDB2.1). Yapılan çalışmaların değerlendirilmesinde gözlem formu, öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir
.
KOREP.1.2.3
Sınıf içinde düzenlenecek etkinliklerle öğrencilerin şarkı söylemede (otururken veya ayakta) doğru bedensel duruşun önemini fark etmeleri sağlanır (D13.4). Örneğin öğretmen doğru bedensel duruşla bir eser seslendirir ve öğrenciler bunu gözlemler (E1.1). Öğrencilerin şarkı söylemede doğru bedensel duruşun önemi ile ilgili düşüncelerini ifade etmeleri sağlanır (OB1, SDB2.1). Yapılan çalışmaların değerlendirilmesinde gözlem formu kullanılabilir.
KOREP.1.2.4
Öğrencilerin çeşitli etkinlikler yoluyla (oyunlaştırma, drama vb.) bedensel esneme çalışmaları yapmaları sağlanır (E2.5). Bedensel esneme çalışmalarına örnek olarak önce omuzları, sonra başı dairesel hareketlerle çevirmeleri, daha sonra ayak parmak uçlarında hafifçe yükselip ağaçtan elma toplar gibi kollarını yukarı kaldırmaları istenerek bedenlerini esnetmeleri sağlanabilir (E3.2). Bedensel ısınma hareketleri yapılırken zorlayıcı hareketlerden ve herhangi bir sakatlanmaya yol açabilecek egzersizlerden kaçınılması gerektiği öğrencilere hatırlatılır (D3.4, D13.4). Öğrencilerin bedensel esneme hareketleri yaparken vücutlarında meydana gelen olumlu fizyolojik değişiklikleri fark etmeleri ve bu konu hakkında duygu ve düşüncelerini ifade etmeleri sağlanır (SDB1.1, SDB2.1). Süreç, gözlem formu kullanılarak değerlendirilebilir.
KOREP.1.2.5
Öğrencilerin çeşitli etkinlikler yoluyla (oyun, drama vb.) nefes çalışmaları yapmaları sağlanır (D13.4, E2.5). Örneğin sınıf ortamında yarım A4 kâğıdı veya kâğıt havlu parçasını üfleyerek duvarda sabit tutmaya çalışmaları ve deneyimlerini arkadaşlarıyla paylaşmaları istenebilir (SDB2.1). Balon şişirme, çiçek koklama, yılan gibi tıslama, mumu üfleyerek söndürme gibi ilgilerini çekecek örnekler verilerek öğrencilerin bunları taklit etme yoluyla nefes alıştırmaları yapmaları sağlanabilir. Alınan nefesi “p”, “ç”, “t”, “k” ünsüzlerini kullanarak aniden vermeleri istenebilir. Koro ile birlikte şarkı söylemeden önce nefes çalışmaları yapmanın gerekliliği vurgulanır ve öğrencilerden bu çalışmayı kararlı bir şekilde uygulamaları istenebilir (D12.3, SDB1.2). Süreç, gözlem formu kullanılarak değerlendirilebilir.
KOREP.1.2.6
Öğrencilerin çeşitli etkinlikler yoluyla ses açma çalışmaları yapmaları sağlanır. Uygun ses sınırları belirlenerek öğrencilere gösterip yaptırma yoluyla farklı tekniklerde (bağlı, bağsız, staccato, artikülasyon) ses açma çalışmaları yaptırılabilir. Koro ile birlikte şarkı söylemeden önce ses açma çalışmaları yapmanın gerekliliği vurgulanır ve öğrencilerin bu çalışmaları planlı, disiplinli ve istikrarlı bir şekilde yapmaları sağlanır (D3.1, D3.2, D12.3, SDB1.2). Süreç, gözlem formu kullanılarak değerlendirilebilir.
KOREP.1.2.7
Sınıfta öğretmen tarafından çeşitli müzik eserlerinin ses kayıtları açılır. Öğrencilerin dinledikleri her eserin ritmik yapısına ve anlamına uygun bedensel hareketler belirlemeleri istenebilir (E1.2). Daha sonra öğrencilerin eserlerin ritmik yapısına ve anlamına uygun olarak belirledikleri bedensel hareketleri sergilemeleri istenebilir (E1.5, E3.3). Bu çalışma bir oyuna da dönüştürülebilir. Örneğin dinletilen esere uygun ortak beden perküsyonu hareketleri belirlenir. Öğrencilerden çember oluşturmaları istenebilir. Müzik başladığında öğrenciler belirlenen hareketleri yapmaya başlarlar (E3.2). Yanlış yapan öğrenci oyundan çıkar. Müziğin ritmi hızlandırılarak son kişi kalana kadar oyun devam ettirilir (E2.5). Başka bir etkinlik örneği olarak öğretmenin sınıfa getirdiği materyaller arasından (renkli tüller, kumaşlar vb.) öğrencilere seçim yaptırılarak dinletilen esere uygun bedensel hareketler yapılırken bu materyallerin de kullanılması istenebilir. Bu sayede duygularını daha iyi ifade etmeleri sağlanır (SDB1.1). Sınıfta çember oluşturularak öğrencilerin buldukları özgün ritmik hareketleri sırayla yapmaları istenebilir (E1.2). O sırada eserin anlatımına uygun bedensel hareketini yapan öğrenci diğer öğrenciler tarafından dikkatle izlenmelidir (D14.1, E3.2). Daha sonra her öğrencinin yaptığı hareket diğer öğrenciler tarafından taklit edilerek müziğe eşlik edilebilir (D3.4). Bu süreci değerlendirmek için öz değerlendirme ve akran değerlendirme formları kullanılabilir.
KOREP.1.2.8
Öğretmen tarafından Orff çalgıları ile çalınacak bir koro eserinin ses kaydı açılır. Öğrencilerin çalınacak olan koro eserini dinleyerek çözümlemeleri sağlanır. Öğrencilerin sınıfta bulunan Orff çalgıları arasından seçim yapmaları istenebilir. Öğretmen tarafından bu çalgıları çalarken çalgıya özgü duruş ve tutuş pozisyonunun nasıl olması gerektiği ile ilgili bilgilendirme yapılır ve öğrencilerin doğru bedensel duruş ve çalgıyı tutuş pozisyonunu almaları sağlanır. Öğrencilerin ellerindeki Orff çalgılarını çalgıya özgü teknikleri kullanarak ve eserin müziksel bileşenlerine uygun çalmaları sağlanır (D3.4, E3.3, OB9). Süreç, öz değerlendirme formu ve derecelendirme ölçeği kullanılarak değerlendirilebilir.
KOREP.1.2.9
Öğretmen sınıf repertuvarından belirlediği bir eseri öğrencilere dinletir ya da söyletir. Öğrencilerden bu eseri betimleyen sanatsal bir ürün oluşturmaları (eserin anlamına uygun şiir, öykü, masal oluşturmak, resim yapmak vb.) istenebilir (E3.3). Öncelikle oluşturacakları ürünün amacını belirlemeleri beklenir. Daha sonra bu ürünü oluşturmak için gerekli ögeleri seçmeleri ve seçtikleri ögelerle eseri betimleyen bir ürün oluşturmaları sağlanır. Son olarak oluşturdukları ürünü sınıfta arkadaşlarıyla paylaşmaları sağlanır (D3.4, E1.5). Öğrencilere koro eserlerini betimleyen bir ürün oluşturmaya yönelik performans görevi verilebilir.
Konuyla ilgili öğrencilere sınıfta bir koro videosu izletilerek bu videodaki birlikte şarkı söyleme kurallarını arkadaşlarına aktarmaları sağlanabilir. Ses sağlığını koruma ile ilgili olarak sınıf arkadaşlarına öğrencilerin sunum yapmaları istenebilir. Öğrencilerin eşleşerek birbirlerinin şarkı söylerken duruşlarını gözlemlemeleri, gözlemleriyle ilgili notlar almaları ve geri bildirim vermeleri sağlanarak, doğru duruşun ses performansına etkisini tartışıp rapor hazırlamaları istenebilir. Öğrencilerin bedensel esneme tekniklerini daha iyi içselleştirmeleri için evde veya günlük hayatlarında kullanabilecekleri kısa esneme rutinleri oluşturmaları istenebilir ve bu rutinleri bir hafta boyunca uygulayarak deneyimlerini sınıfta paylaşmaları teşvik edilebilir. Öğrencilerden nefes kontrolünü geliştirmek amacıyla farklı müzik türlerinde (çabuk veya yavaş bir eser) nefeslerini nasıl kullanacaklarını keşfedecekleri bir uygulama yapmaları ve bu deneyimlerini sınıfta sunmaları istenebilir. Öğrencilerin ses açma tekniklerini daha da geliştirmeleri için farklı müzik türlerine uygun ses egzersizleri hazırlamaları ve bu egzersizleri sınıfta uygulayarak arkadaşlarına sunmaları istenebilir. Öğrencilerin bir koro eserine yönelik olarak kendi belirledikleri bedensel ritmik hareketleri sınıf arkadaşlarına sunmaları sağlanabilir. Öğrencilerin Orff çalgılarıyla okulda bir etkinlik yapmaları sağlanabilir. Öğrencilerden koro eserleriyle ilgili oluşturdukları sanatsal ürünü diğer sınıflarla paylaşmaları istenebilir.
Öğrencilerle daha fazla görsel ve işitsel materyaller paylaşılarak birlikte söyleme kurallarını pekiştirmeleri sağlanabilir. Ses sağlığının korunmasına yönelik olarak öğrencilerin afiş, poster gibi materyaller tasarlamaları ve konuyu pekiştirmeleri sağlanabilir. Öğretmen tarafından sınıfta daha basit bedensel duruş, bedensel esneme, nefes ve ses açma çalışmaları yaptırılabilir. Orff çalgılarıyla eşlik edilecek şarkıların ritimlerinin daha fazla tekrar edilmesi sağlanabilir. Ayrıca eserlere Orff çalgılarıyla eşlik edebilen akranlardan destek alınabilir. Bedensel ritmik çalışmalarına yönelik daha fazla tekrar yapılması ve bu sürece akran desteğinin de eklenmesi sağlanabilir.


