T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
Temada öğrencilerin çeşitli müzik eserlerini seçme, düzenleme ve sunma yeteneklerini geliştirmeleri; konser repertuvarı oluşturma ve özgün yorumlar ortaya koymaları amaçlanmaktadır.
Ders Saati
16
Alan Becerileri

SAB11. Müziksel Çalma

Kavramsal Beceriler

KB1. Temel Beceriler

Eğilimler

E2.1. Empati, E3.2. Odaklanma, E3.5. Açık Fikirlilik

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB2.2. İş Birliği

Değerler

D3. Çalışkanlık, D7. Estetik

Okuryazarlık Becerileri

OB9. Sanat Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Görsel Sanatlar
Beceriler Arası İlişkiler
KB2.2. Gözlemleme, KB2.18. Tartışma
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

Ç.T.8.3.1. Repertuvarını belirleyebilme
Ç.T.8.3.2. Repertuvarını çalabilme
a) Repertuvarındaki çalınacak eserleri çözümler.
b) Repertuvarını çalarken duruş ve tutuş pozisyonu alır.
c) Repertuvarını çalarken çalgıya özgü teknikleri kullanır.
ç) Repertuvarını çalarken müziksel bileşenleri uygular.

İçerik Çerçevesi

Çalgı Toplulukları Repertuvarı

Anahtar Kavramlar

repertuvar

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; grup değerlendirme formu, öz değerlendirme formu, akran değerlendirme formu, derecelendirme ölçeği ve birlikte çalma performans gözlem formu kullanılarak ölçülebilir. Öğrencilere oluşturdukları çalgı topluluklarıyla repertuvar oluşturma kriterlerinin belirlenerek sunum yapılması performans görevi verilebilir. Performans görevleri, dereceli puanlama anahtarıyla değerlendirilebilir. Öğrencilerin repertuvarlarını farklı konser mekânlarında icra etmesi için performans görevi verilebilir. Verilen performans görevi birlikte çalma performans gözlem formuna göre değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmesi için öz değerlendirme formu, birbirlerini değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin şimdiye kadar çalışılan eserleri çalabildiği kabul edilmektedir

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilere daha önce çaldıkları veya dinledikleri müzik eserlerine dair sorular sorulur:
• "Bu zamana kadar çalınan eserlerden bir repertuvar oluşturmak isteseniz hangilerini
tercih edersiniz?"
• "Repertuvar belirlemedeki kriterleri nasıl yorumlarsınız?"
• "Daha önce dinlediğiniz sanatçıların repertuvarlarını incelediniz mi?"

Köprü Kurma

Çeşitli konser videoları üzerinden virtüözlerin, grupların konserlerindeki repertuvarlar incelenir. Farklı stil ve türlerde repertuvar oluşturma örnekleri verilir. Örneklerden yola çıkarak repertuvar oluşturmada nelere dikkat edilebileceği üzerine sorular sorulur.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

Ç.T.8.3.1
Öğretmen çalgı toplulukları dersinde şimdiye kadar çalışılan eserleri listeler. Liste gözden geçirilerek eserlerin hangi topluluklarla çalındığı yazılır. Öğrencilere çalışılan eserler dışında repertuvarda çalmasını istedikleri eserler sorulur (E3.5). Konser repertuvarı oluşturulacak şekilde listeye ekleme ve çıkarma yapılarak repertuvar belirlenir. Öğrencilere oluşturdukları çalgı topluluklarıyla repertuvar oluşturma kriterlerinin belirlenerek sunum yapılması performans görevi verilebilir. Performans görevleri, dereceli puanlama anahtarıyla değerlendirilebilir.

Ç.T.8.3.2
Repertuvarın belirlenen topluluklar tarafından çalışılması istenir. Çalınacak eserler belirlenerek çözümlenmesi istenir. Öğretmen toplulukları ziyaret ederek öğrencilerin duruş ve tutuş pozisyonlarını gözlemler. Bireysel geri bildirimle öğrencilerin duruşlarını ve tutuşlarını düzeltmeleri sağlanır (D7.2). Her öğrenciye doğru duruşun nasıl rahatlık ve verimlilik sağladığı anlatılır. Çalışmalarda öğrencilerin çalgılarına özgü teknikleri doğru kullanmasına dikkat edilir. Öğrencilere çaldıkları tekniklerin doğruluğu hakkında geri bildirim verilir. Tekniklerin doğruluğunu ve netliğini sağlamak için yavaş tempo ile çalışılır ve teknik doğruluğunun sağlanmasına odaklanılır (E3.2). Öğretmen, her öğrencinin çaldığı parçayı dinler ve teknik hataları düzeltmek için önerilerde bulunur. Çalgı toplulukları, repertuvar parçalarındaki duygusal ifade üzerinde çalışarak doğru dinamikleri ve tempoyu kullanmaya odaklanır. Hangi duygunun ya da temanın vurgulanması gerektiği üzerine tartışılır (KB2.18). Öğrenciler, çaldıkları repertuvarda müzikal bileşenleri uygulamaya başlar. Öğrencilerin performansları dinlenir ve müzikal ifadelerin doğruluğu değerlendirilir. Öğrencilere müzikal ifadelerin çaldıkları eserdeki duyguyu ve anlamı nasıl daha güçlü bir şekilde iletebileceği hakkında geri bildirim verilir. Öğrenciler, çaldıkları eserleri kaydederek veya grup hâlinde performans sergileyerek kendi ilerlemelerini ve grup uyumlarını gözlemlerler (SDB2.2, KB2.2, E2.1). Öğretmen, öğrencilerin doğru duruş, teknik ve müzikal ifade kullanımını gözlemler. Son aşamada öğrenciler, çaldıkları repertuvarı sınıf önünde ya da küçük bir grup içinde çalarak performanslarını sergilerler (OB9), (SDB2.2, D3.4). Bu performans hem teknik hem de sanatsal açıdan değerlendirilir. Öğrencilerin repertuvarlarını farklı konser mekanlarında icra etmesi için performans görevi verilebilir. Verilen performans görevi birlikte çalma performans gözlem formuna göre değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmesi için öz değerlendirme formu, birbirlerini değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Belirlenen repertuvarı tamamlayan topluluklara yeni şarkılar verilebilir. Repertuvara eklenen yeni şarkılarla repertuvarı geliştirmeleri istenebilir. Repertuvara farklı çalgılar eklenebilir. Örneğin bir şarkıya ritmik çalgılar (davul, darbuka, bendir) veya melodik çalgılar (kanun, ney, flüt) eklenerek repertuvar içeriği zenginleştirilebilir.

Destekleme

Bu süreçte öğrenciler, belirli teknikleri içeren egzersizlerle repertuvarlarını çalışabilirler. Öğretmen, çalgıya özgü önemli teknikleri gösterebilir ve bu tekniklerin repertuvar parçasında nasıl uygulanması gerektiği üzerine açıklamalar yapabilir. Örneğin yaylı çalgı çalan bir öğrenci için yay tekniğini geliştirecek çalışmalara yer verilebilir.