T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI

2. TEMA: GÜNCEL VE POPÜLER MÜZİKLERLE TOPLU İCRA

Temada öğrencilerin güncel ve popüler müzikleri toplu bir şekilde icra etme becerilerini geliştirerek grup içindeki uyumu ve müzikal iletişimi güçlendirmesi, farklı müzik türlerinin ve popüler repertuvarların dinamiklerini anlayarak icra etmesi amaçlanmaktadır.
Ders Saati
18
Alan Becerileri

SAB11. Müziksel Çalma

Eğilimler

E2.1. Empati, E2.2. Sorumluluk, E3.2. Odaklanma

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB2.2. İş Birliği, SDB3.3. Sorumlu Karar Verme

Değerler

D3. Çalışkanlık

Okuryazarlık Becerileri

OB9. Sanat Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Görsel Sanatlar
Beceriler Arası İlişkiler
KB2.2. Gözlemleme, KB2.18. Tartışma
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

Ç.T.8.1.2. Popüler ve güncel müzikleri toplu çalabilme
a) Popüler ve güncel müzikleri toplu eserleri çözümler.
b) Popüler ve güncel müzikleri toplu çalarken duruş ve tutuş pozisyonu alır.
c) Popüler ve güncel müzikleri toplu çalarken çalgıya özgü teknikleri kullanır.
ç) Popüler ve güncel müzikleri toplu çalarken müziksel bileşenleri uygular.

İçerik Çerçevesi

Popüler ve Güncel Müzikler

Anahtar Kavramlar

pop müzik, rock müzik, Türk sanat müziği

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; grup değerlendirme formu, öz değerlendirme formu, akran değerlendirme formu, derecelendirme ölçeği ve birlikte çalma performans görevi, gözlem formu kullanılarak ölçülebilir. Öğrencilerin oluşturdukları çalgı topluluklarıyla belirledikleri popüler müzikleri topluluk önünde icra etmesi için performans görevi verilebilir. Verilen performans birlikte çalma performans gözlem formuna göre değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmesi için öz değerlendirme formu, birbirlerini değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin şimdiye kadar verilen eserleri çalabildiği kabul edilmektedir. Öğrencilerin müzik türlerini bildiği kabul edilmektedir

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilere daha önce çaldıkları veya dinledikleri müzik eserlerine dair sorular sorulur:
• " Hangi popüler müzik türlerini dinlersiniz?”
• " En sevdiğiniz şarkılar ve sanatçılar kimlerdir?"
• "Birlikte çalma etkinliklerinde hangi güncel ve popüler şarkıları çalmak istersiniz?"

Köprü Kurma

Popüler müziklerin toplumsal, kültürel ve tarihsel bağlamlarını anlamalarına yardımcı olmak için öğrencilerle tartışmalar yapılır. Repertuvarda çalınan şarkılar listelenir ve popüler müziklerle ilişki kurulması sağlanır.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

Ç.T.8.2.1
Günümüz popüler müzik türleri (pop, rock, Türk müziği örnekleri vb.) hakkında genel bilgi verilir, bu türleri icra eden toplulukların özellikleri anlatılır. Öğrenciler, gruplara ayrılır ve birlikte karar vererek belirli müzik türlerinden parçalar seçmeleri istenir (E2.2). Bu aşama, öğretmenin rehberliğinde topluluğun dinlediği ve icra etmeyi tercih ettiği popüler müzik eserleri üzerine tartışmalarla yapılır (KB2.18, OB9). Öğretmen rehberliğinde topluluklarla her öğrencinin görüşü alınarak tür ve şarkı belirlenir (SDB3.3). Öğrencilerle seçilen şarkıların nota çalışmaları yapılır. Öğretmen, şarkıların ritmik yapısını, ezgisini ve armonik bileşenlerini açıklayarak öğrencilerin müzik eserlerini çözümlemelerini sağlar. Öğrenciler, şarkının yapısını öğrenir; bu yapıdaki anahtar bölümleri ve teknik zorlukları tespit eder. Öğrencilerden parçaların formu, intro, nakarat gibi bölümlerinin dikkatli bir şekilde incelenmesi istenir (E3.2). Öğretmen, icra sürecinden önce öğrencilerin çalgılarını doğru tutmalarını ve uygun duruş pozisyonlarını almalarını sağlar. Her çalgı için özel olarak sağlıklı ve ergonomik pozisyonlar vurgulanır. Öğrenciler, çalgı tekniklerini grup çalışmaları sırasında uygularlar. Her çalgı için belirli teknikler üzerinde durulur. Vokal teknikleri de dâhil olmak üzere her öğrencinin çalgısına özgü teknik gereksinimler üzerinden detaylı çalışmalar yapılır (D3.2). Öğretmen, doğru tekniklerin nasıl daha etkili bir şekilde kullanılacağını gösterir; özellikle toplu çalma sırasında her çalgıcının teknik gereksinimlerini diğer çalgılarla uyumunu gözlemler. Öğrenciler; popüler müziklerin dinamik yapılarını ritmik, melodik, armoni gibi müziksel bileşenlerini grup içinde uyumlu şekilde birleştirerek özgün bir toplu performans sergilerler (E2.1). Öğrenciler, toplu prova sırasında birbirlerine geri bildirimde bulunur (SDB2.2). Vokal teknik, çalgı teknikleri ve grup içindeki iş birliği üzerine düzenli geri bildirimler sağlanır. Performans sonrasında öğretmen, topluluk ve bireysel olarak her öğrenciyi değerlendirir. Teknik, sanatsal ve müzikal ifadeler üzerine geri bildirim sağlanır. Öğrenciler, performansları gözlemlemek, değerlendirmek ve süreci nasıl geliştirebileceklerini tartışmak için grup hâlinde geri dönütler verir (KB2.2). Ayrıca süreçte edindikleri deneyimlere göre gelecek performanslarını daha verimli hâle getirmek için hedefler belirlenir. Öğrencilerin oluşturdukları çalgı topluluklarıyla belirledikleri popüler müzikleri topluluk önünde icra etmesi için performans görevi verilebilir. Verilen performans görevi birlikte çalma performans gözlem formuna göre değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmesi için öz değerlendirme formu, birbirlerini değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Bu süreçte öğrenciler, popüler bir şarkıyı yeniden düzenleyebilir veya özgün bir yorum katabilirler. Öğrencilerin çalgılarına özgü tekniklerini geliştirmek için popüler müzik şarkılarındaki hızlı pasajlar, arpejler gibi teknik varyasyonlar üzerinde çalışılabilir.

Destekleme

Bu süreçte öğrencilere şarkıdaki duygusal tonu anlamaları için dinlerken şarkının anlamını ve verdiği mesaj üzerine tartışmalar yapılabilir. Ayrıca şarkıların temposunu ve dinamiklerini nasıl duygusal bir yorumla çalabilecekleri üzerine rehberlik sağlanabilir.