T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
Temada usul kavramı ve küçük usullerden yola çıkarak belirlenen basit usuldeki eserlerin toplu icra edilmesi amaçlanmaktadır.
Ders Saati
16
Alan Becerileri

SAB11.Müziksel Çalma

Eğilimler

E2.1. Empati, E2.2. Sorumluluk, E3.2. Odaklanma

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği

Değerler

D3. Çalışkanlık, D4. Dostluk

Okuryazarlık Becerileri

OB9. Sanat Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Görsel Sanatlar
Beceriler Arası İlişkiler
KB2.2. Gözlemleme
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

ÇT.5.2.1. Tek sesli küçük usullerdeki eserleri toplu çalabilme
a) Küçük usullerdeki eserleri toplu eseri çözümler.
b) Küçük usullerdeki eserleri toplu çalmada çalgıya özgü duruş ve tutuş pozisyonu alır.
c) Küçük usullerdeki eserleri toplu çalarken çalgıya özgü teknikleri kullanır.
ç) Küçük usullerdeki eserleri toplu çalarken müziksel bileşenleri uygular.

İçerik Çerçevesi

Usuller

Anahtar Kavramlar

küçük usuller, ritim, tempo, uyum

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Temada öğrenme çıktıları birlikte çalma performans gözlem formu, öz değerlendirme formu ve akran değerlendirme formu kullanılarak ölçülebilir. Öğrencilerden çalgı toplulukları oluşturarak basit usullerdeki şarkıları topluluk önünde sergilenmesi istenen bir performans görevi verilebilir. Verilen performans görevi birlikte çalma performans gözlem formu ile değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmesi için öz değerlendirme formu, birbirlerini değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin küçük usulleri bildiği kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilerden farklı zaman ölçülerinin ne olduğunu ve nasıl çalınmaları gerektiğini açıklamaları istenebilir. Bu doğrultuda özellikle 2/4, 3/4, 4/4 gibi basit usullere yönelik bilgileri ölçebilmek için "3/4 zaman ölçüsünde hangi vuruşlar bulunur, 2/4 zaman ölçüsünde her ölçüde kaç vuruş vardır?" gibi sorular sorulabilir.

Köprü Kurma

Öğrencilerin önceki öğrendiklerinden yola çıkarak birlikte çalmada usulün önemi üzerine düşünceleri alınır. Öğrencinin günlük hayatındaki adımlarını düşünmesi istenir. Yürürken atılan bu adımların birbiriyle uyumlu bir şekilde ritmik olarak atıldığı ifade edilir. Öğrencilerin nasıl yürüdükleri, yürürken attıkları adım uyumlarına ilişkin sorular yöneltilir. Sağ-sol, sağ-sol şeklinde yürümek, 2/4 usulüne benzer bir yapıda olduğu örneği verilerek köprü kurulur.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

ÇT.5.2.1
Öğrencilere uygun zorluk seviyesindeki okul şarkıları dağıtılır. Şarkıların, kısa ezgilerden oluşan basit parçalar olmasına özen gösterilir. Şarkılar, 2/4, 3/4, 4/4 gibi küçük usullerden oluşmaktadır. İcra ve deşifre süreci öncesinde öğrencilerin doğru tutuş ve uygun pozisyon almaları sağlanır. Öğrencilerin çalgılarını doğru şekilde tuttuklarından emin olduktan sonra grup hâlinde tutuş pozisyonunu pekiştiren egzersizler yapılır. Her bir öğrencinin doğru tutuşu yapıp yapmadığı kontrol edilir. İlk olarak 2/4 usulde belirlenen öğrenci düzeyine uygun okul şarkısı öğrencilere dağıtılır. Şarkının notaları öğrencilere gösterilir ve öğretmen, şarkının temel ritmik ve ezgi yapısını açıklayarak deşifreye başlar. Öğrencilerle birlikte şarkının ritmi, notaları ve ezgisel yapısı analiz edilir. Öğrencilerin çalgılarına özgü doğru teknikle deşifre sürecini gerçekleştirmeleri istenir. Çalışmaya şarkının yavaş tempoda adım adım çalınmasıyla başlanır (D3.2). Yavaş tempoda çalarken öğretmen; öğrencilerin ritme, doğru nota değerlerine ve tutuş tekniklerine odaklanmalarını sağlar (E3.2). Tempoyu artırmak için öğrencilerle birlikte pratik yapılarak doğru hızda çalabilmeleri sağlanır. Grup çalışmasında her öğrenci, diğerlerinin çaldığına dikkat etmelidir (D3.4, E2.2). Öğrenciler arasında müzikal iletişimi artırmak için birbirlerini dinleme çalışmaları yapılır (KB2.2, D4.2). Öğrencilerden birbirlerini dinleyerek uyum içinde çalmaları istenir (SDB2.1, E2.1). Şarkının doğru temposuna ulaşana kadar çalışmaya devam edilir. Öğrenciler, deşifre sürecinden sonra çalınacak şarkıyı birkaç kere pratik ederler (OB9). Sonrasında tüm grup birlikte çalmaya çalışır ve öğretmen her öğrenciyi yönlendirerek, müziksel bileşenlere dikkat ederek gerekli dönütlerde bulunur (SDB2.2). 3/4 ve 4/4 usulde belirlenen okul şarkılarıyla aynı işlem süreçleriyle çalışmalar yapılır. Öğrencilerden çalgı toplulukları oluşturarak basit usullerdeki şarkıları topluluk önünde sergilenmesi istenen bir performans görevi verilebilir. Verilen performans görevi birlikte çalma performans gözlem formu ile değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmesi için öz değerlendirme formu, birbirlerini değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Bu süreçte orta ve zor seviyede küçük usullerde ve tempolarda şarkılar dağıtılarak çalışma yapılabilir. Öğrenciler, tek sesli bir parça çalarken belirli bölümlerde doğaçlama yapmalarına olanak tanıyabilirsiniz. Örneğin melodinin bir kısmı belirli bir kalıp üzerinde oynanabilir veya ezgi üzerinde serbestçe çalışarak farklı varyasyonlar oluşturabilirler.

Destekleme

Çalışılan eserlerin daha yavaş tempoda çalınması için yönlendirilebilir. Seviyeye göre farklı tempo ve küçük usullerde şarkı notaları oluşturulabilir. Öğrenciler, parçayı farklı hızlarda çalmayı deneyebilirler. Örneğin yavaş çalarken her notaya daha fazla dikkat ederken, hızlı çalarken ritmi ve tekniği koruma üzerine çalışabilirler.