4. TEMA: TOPLU İCRA (ÜÇLÜ GRUP)
SAB9. Müziksel Dinleme, SAB11. Müziksel Çalma
E2.1. Empati, E2.2. Sorumluluk
SDB3.1. Uyum
D16. Sorumluluk
OB9. Sanat Okuryazarlığı
ÇT.4.4.1. Üçlü grup eserleri dinleyebilme
a) Dinlediği üçlü eserlerin müziksel bileşenlerini tanır.
b) Dinlediği üçlü eserlerin müziksel bileşenlerini ayırt eder.
c) Dinlediği üçlü eserlerin müziksel bileşenlerini açıklar.
ÇT.4.4.2. Üçlü şarkılar çalabilme
a) Üçlü şarkılarda çalınacak eseri çözümler.
b) Üçlü şarkı çalışmalarında çalgıya özgü duruş ve tutuş pozisyonu alır.
c) Üçlü şarkılar çalarken çalgıya özgü teknikleri kullanır.
ç) Üçlü şarkılar çalarken müziksel bileşenleri uygular.
Üçlü Çalgı Toplulukları
çalgı toplulukları, toplu icra, uyum, üçlü
Temada öğrenme çıktıları; birlikte çalma performans gözlem formu, performans görevi, öz değerlendirme formu, derecelendirme ölçeği ve akran değerlendirme formu kullanılarak ölçülebilir. Öğrencilerden üçlü eser örnekleri istenerek bu örneklerin sınıf ortamında sunulması ve eserlerin hangi çalgılardan oluştuğunun, müziksel bileşenlerin açıklanması istenen bir performans görevi verilebilir. Derste çalınan eseri ve çalışmaları için öğretmenin verdiği şarkıyı öğrencilerin ikili topluluklar belirleyerek sınıfta çalmaları istenebilir. Verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmesi için öz değerlendirme formu, birbirlerini değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.
Öğrencilerin ikili gruplar hâlinde birlikte çalma süreci gerçekleştirdiği kabul edilmektedir
Öğrencilere, Daha önce dinlediğiniz üçlü şarkılar nelerdir? Bildiğiniz veya izlediğiniz üçlü çalgı toplulukları nelerdir? gibi sorular sorulur.
Öğrencilere bir okul projesinin üç kişilik gruplar hâlinde yapılacağı anlatılır. Her öğrencinin belirli bir konuda çalışacağı ancak projenin başarılı olabilmesi için herkesin iş birliği yapması gerektiği vurgulanır. Öğrencilerden grup projesinde her birinin farklı bölümleri tamamladığını ancak sonunda tüm parçaların bir araya gelerek bir bütün oluşturacağını düşünmeleri istenir. Üçlü eserlerde de benzer şekilde her çalgının kendi rolünü oynadığı ancak her birinin diğerine uyum sağlayarak bir bütünlük oluşturduğu ifade edilerek grup projesi ile eser arasındaki bağlantı kurulmaya çalışılır.
ÇT.4.4.1
Öğrencilere daha önceden hazırlanan üçlü eser dinletilir. Dinlediğiniz üçlü eserde hangi çalgılar var? sorusu sorulur (KB2.8). Cevaplar yazılı olarak istenir. Farklı farklı eserler dinletilerek tekrarlanır. Belirlenen bir eserde; "Ezgiyi hangi çalgı çalıyor?" sorusu sorulur. Bu müzik hızlı mı yoksa yavaş mı çalıyor? Bir çalgı melodiyi çalarken diğer çalgılar ne yapıyor? gibi sorular sorularak müziksel bileşenler ayırt edilmeye çalışılır (KB2.1, OB9). Sorulan sorular sınıfta tartışılarak müziksel bileşenler açıklanır (KB2.18). Öğrencilerden dinledikleri eserdeki fark ettikleri müziksel bileşenleri yazmaları istenir (KB2.14). Performans görevi olarak öğrencilerden üçlü eser örnekleri istenerek bu örneklerin sınıf ortamında sunulması ve eserlerin hangi çalgılardan oluştuğunun, müziksel bileşenlerin açıklanması istenebilir. Verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.
ÇT.4.4.2
Öğrenciler üçlü gruplar hâlinde ayrılır. Çalınacak eserin notası yansıtılır. Öğretmen öncelikle ezgiyi deşifre ederek öğrencilerden dikkatle takip edilmesi istenir (KB2.2). Grup çalışmasından önce her öğrencinin bireysel olarak eseri deşifre etmesi istenir (E2.2, D16.3). Öğrencilerden çalınacak eserin çözümlenmesi istenir. Eser çözümleme sürecinde öğretmen öğrencilere rehberlik eder. Çözümleme tamamlandıktan sonra öğrencilerden eserin ezgisinin çalınması istenir. Öğretmen, öğrencilerin çalgılarına göre doğru tutuş ve pozisyon almasını ister. Çalma sürecine başlamadan önce çalgılarına özgü hangi teknikle çalınacağının belirlenmesi istenir. Öğretmen rehberliğinde bireysel deşifre süreci tamamlanır. Öğretmenin belirlediği tempoda birlikte çalma aşamasına geçilir. Öğretmen her grubu ayrı ayrı tempo vererek çalıştırır. Öğrencilerin topluluk içinde diğer çalgıları dikkatle dinlemeleri sağlanmalıdır (E2.1). Öğretmen, öğrencilerden çaldıkları parçayı diğer çalgılarla uyum içinde sürdürüp sürdürmediklerini gözlemlemelerini ister (SDB3.1). Deşifre ve çalma sürecinin sonunda ezgisel yapıya ve müziksel bileşenlere dikkat ederek çalınması istenir. Öğrencilere performans görevi olarak derste çalınan eseri ve öğretmenin çalışmaları için verdiği şarkıyı üçlü topluluklar belirleyerek sınıfta birlikte çalma performans sergilemesi istenebilir. Verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmesi için öz değerlendirme formu, birbirlerini değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.
Bu süreçte üçlü şarkıları orta ve üst düzeye ayırıp öğrenci seviyelerine göre dağıtarak çalışılması istenebilir. Öğrenciler, belirli bir şarkının seslendirilmesinde grup liderliği yapabilir. Bir öğrenci grup içinde liderlik yaparak şarkının temposunu belirleyebilir, diğerlerini yönlendirebilir veya şarkının bölümleri arasında geçişler yapabilir.
Bu süreçte başlangıç ve orta düzey şarkıların farklı zorluklarını belirleyip öğrencileri seviyelerine göre gruplara ayırarak her grup için uygun bir şarkı seçilebilir. Her şarkı öğrencilerin seviyelerine göre düzenlenebilir. Örneğin başlangıç seviyesindeki öğrenciler için basit bir melodi, orta seviyedeki öğrenciler için harmoniler eklenebilir.


