T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
Temada birlikte çalma sürecinde dikkat edilecek husus ve kuralların belirlenmesi amaçlanmaktadır.
Ders Saati
18
Kavramsal Beceriler

KB1. Temel Beceriler

Eğilimler

E2.1. Empati, E2.2. Sorumluluk, E3.3. Yaratıcılık

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB3.1. Uyum Becerisi

Değerler

D3. Çalışkanlık, D4. Dostluk, D12. Sabır, D14. Saygı

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Görsel Sanatlar, Tarih
Beceriler Arası İlişkiler
KB2.2. Gözlemleme, KB2.3. Özetleme, KB2.8. Sorgulama, KB2.18 Tartışma
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

Ç.T.3.4.1. Birlikte çalmanın önemini açıklayabilme
Ç.T.3.4.2. Birlikte çalmada dikkat edilecek hususları belirleyebilme

İçerik Çerçevesi

Birlikte Çalma

Anahtar Kavramlar

birliktelik, uyum

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Temada öğrenme çıktıları; çalışma kâğıdı, bülten panosu ve açık uçlu sorular kullanılarak ölçülebilir. Öğrencilere birlikte çalmanın önemine ilişkin görüşlerini maddeler hâlinde sunu oluşturmalarını içeren bir performans görevi verilebilir. Birlikte çalmada dikkat edilecekleri içeren görsel şemalar yapılması istenebilir. Öğrencilerin performans görevleri içeriklerini kapsamlılık ve doğruluk açısından değerlendirmek için analitik dereceli puanlama anahtarı kullanılabilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin birlikte çalmanın temellerine ilişkin bilgilere sahip olduğu kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilerin veya katılımcıların daha önce birlikte müzik yapıp yapmadığı, bu konuda herhangi bir deneyimleri olup olmadığı öğrenildikten sonra aşağıdaki sorular sorulabilir:
• Daha önce bir grup içinde müzik yaptınız mı? Bu deneyimi nasıl tanımlarsınız?
• Birlikte müzik yaparken karşılaştığınız en büyük zorluklar nelerdi?
• Birlikte çalma hakkında bildiğiniz veya düşündüğünüz kurallar nelerdir?
• Bir grup içinde çalarken hangi unsurlara dikkat edilmesi gerektiğini düşünüyorsunuz?

Köprü Kurma

Bir iş toplantısında veya proje çalışmasında herkesin farklı becerileri ve bilgileri vardır ve bu becerileri birlikte uyum içinde kullanmak, başarılı bir sonuç elde etmek için nelerin gerekli olduğu üzerine tartışma yapılır. Buradan yola çıkarak birlikte müzik yaparken bir takımda iyi bir iletişim ve ortak bir amaç doğrultusunda ilerlemek gerekliliği ve birbirini desteklemesi ve uyumlu bir şekilde çalışmasının önemli olduğu hususlar vurgulanarak köprü kurulabilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

Ç.T.3.4.1
Öğrencilere birlikte çalmanın, birlikte bir hedef uğruna çabaların birleşmesinin, kişilerarası ilişkileri nasıl güçlendirdiği anlatılır. Grup çalmanın sadece teknik değil, aynı zamanda sosyal bir deneyim olduğu belirtilir. Öğrencilerden konuya ilişkin düşünceler alınır. Birlikte çalma sürecinde grup iletişiminin önemi sorgulanır (KB2.8, D4.2). Sadece teknik becerilerini değil, aynı zamanda grup dinamiği, empati, sabır, iş birliği gibi sosyal becerilerin önemi açıklanır (SD2.2, D12.3). Öğrencilerin birlikte çalma ile ilgili elde ettikleri bilgiler tartışılır (KB2.18, OB1). Grup içindeki bireylerin birbirini ne kadar iyi anladığını görmeleri, öğrencilerin birlikte çalmanın daha büyük bir anlam taşıdığını fark etmeleri sağlanır (SDB2.1, E2.1). Farklı çalgılar ve bireylerin birleşiminin, daha yaratıcı ve zengin bir müzikal deneyim yarattığı üzerinde durulur (E3.3). Öğrencilere grup çalışmasının, her bireyin farklı bir bakış açısı ve müzikal gelişim sağladığı vurgulanır (E2.2). Öğrencilerden performans görevi olarak birlikte çalmanın önemine ilişkin görüşlerini maddeler hâlinde sunmaları istenebilir. Öğrencilerin performans görevleri içeriklerini kapsamlılık ve doğruluk açısından değerlendirmek için analitik dereceli puanlama anahtarı kullanılabilir.

ÇT.3.4.2
Öncelikle çalgıların bireysel olarak akort edilmesinin önemi vurgulanır. Çalgının akordunun doğru yapılmasının birlikte çalmanın başlangıcı olduğu anlatılır. Birlikte çalma ile ilgili elde edilen bilgiler ışığında kuralların neler olabileceği sorgulanır. Bir grup içinde çalarken zamanlama, dinleme becerileri ve iş birliğinin gerekliliğinin üzerinde durulur (D14.1). Şefi takip etmenin birlikte çalmadaki önemi belirtilir (SDB2.2). Öğrenciler, farklı çalgılarla birlikte çaldığında ritmin uyumlu olması gerektiğini öğrenmelidir. Öğrencilere basit bir ritim örneği verilir ve grup hâlinde aynı ritmi takip etmeleri istenir. Öğrencilerin birbirlerini dinlemeleri gerekliliği, grup hâlinde müzik yaparken diğer arkadaşlarının çaldığına dikkat etmenin, doğru zamanlamayı yakalamanın ve uyum sağlamanın önemi üzerinde durulur (KB2.2, SDB2.1, D3.4, D4.1). Öğrenciler, bir parçayı çalarken belirlenen tempoya uygun çalmanın önemi "tempo" kavramı vurgulanır (D12.2). Belirtilen kurallar görsel materyallerle desteklenir. Birlikte çalarken herkesin aynı zamanda çalmaya özen göstermesi gerektiğine dikkat çekilir (D3.4). Bir orkestrada ya da grup hâlinde çalarken herkesin birbiriyle uyum içinde olması gerektiği vurgulanır (SDB3.1). Öğrencilerin birlikte çalma kurallarını özetlemesi istenir (KB2.3). Birlikte çalmada uyum, dinleme, tempo gibi kuralları anlatan kısa bir hikâye veya şarkı hazırlanarak öğrencilerle birlikte söylenir. Öğrencilerden performans görevi olarak birlikte çalmada dikkat edilecekleri içeren görsel şemalar yapılması istenebilir. Öğrencilerin performans görevleri içeriklerini kapsamlılık ve doğruluk açısından değerlendirmek için analitik dereceli puanlama anahtarı kullanılabilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilerden birlikte müzik yapmanın önemi ve kurallarını gösteren bir şablon oluşturmaları istenebilir. Öğrenciler, müzikle ilgili bir hikâye yazabilir ve bu hikâyeyi müzikle uyumlu şekilde anlatan bir görsel hazırlayabilirler. Örneğin "Bir grup müzisyen nasıl bir araya gelir ve uyum içinde bir parça çalar?" şeklinde bir hikâye oluşturulabilir.

Destekleme

Birlikte çalma oyunları oluşturularak her öğrenciye ayrı bir sorumluluk verilir ve iş birliğiyle birlikte çalma oyunu gerçekleştirilebilir.