SAB13. Müziksel Hareket
KB1. Temel Beceriler
-
SDB1.3. Kendine Uyarlama (Öz Yansıtma), SDB2.2. İş Birliği
D3. Çalışkanlık, D10. Mütevazılık, D19. Vatanseverlik, D20. Yardımseverlik
OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB5. Kültür Okuryazarlığı, OB9. Sanat Okuryazarlığı
BOM.6.4.1. Halk oyunları türlerinden horonun genel özelliklerini açıklayabilme
BOM.6.4.2. Horon adımlarını sergileyebilme
a) Horonun ritmik yapısına uygun hareketler belirler.
b) Horon oyunlarını ritimsel ve ezgisel yapısına uygun olarak sergiler.
Horon
Atabarı, geleneksel giyim kuşam, halk oyunları, Hemşin horonu, horon
Öğrenme çıktıları; gözlem formu, grup değerlendirme formu, performans görevi, öz değerlendirme formu, akran değerlendirme formu kullanılarak ölçülebilir. Öğrencilere halk oyunları türlerinden horonun geleneksel giyim kuşamı ve müziksel özellikleri ile horon oyunlarını sergileyebilecekleri performans görevi verilebilir. Verilen performans görevleri analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmesi için öz değerlendirme formu, birbirlerini değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.
Öğrencilerin ritme uygun hareket edebildiği, halay, kaşık, karşılama, teke ve horon oyunlarından “düz horon” ve “horon kurma” oyunlarını oynayabildiği kabul edilir.
Öğrencilerin halk oyunlarını oynarken hangi temel hareket becerilerinin geliştiği ve hangi halk oyunları türünü oynarken kendilerini daha rahat hissettikleri sorulabilir.
Öğrencilerin günlük yaşamlarında kullandıkları temel hareketler ve halk oyunları oynarken yaptıkları hareketler arasındaki benzerlikler sorularak örnek vermeleri istenebilir.
BOM.6.4.1
Öğrencilerin dijital kaynaklardan yararlanarak halk oyunları türlerinden horonun karakteristik özellikleri hatırlaması sağlanır (OB2). Görsel ve dijital kaynaklardan yararlanılıp horonun geleneksel giyim kuşam parçaları gösterilerek parçaların yöresel isimleri sorulur. Öğrencilerin giyim kuşam parçalarının isimlerini hatırlamaları beklenir. Öğrencilere horon müzikleri dinletilerek öğrencilerin horon müzikleri ile ilgili bilgilerini hatırlamaları sağlanır (SAB8). Farklı türlerden halk oyunları müzikleri dinletilerek horon oyunlarına ait müzikleri ayırt etmesi istenir. Öğrencilerin horon ile ilgili bilgilerini (halk oyunları, geleneksel giyim kuşam ve müziksel özellikleri) gözden geçirmeleri beklenir. Öğrencilerin geleneksel kültür unsurlarımızdan biri olan halk oyunlarını öğrenirken millî, manevi, insani, kültürel değerleri sevmeyi ve onlara saygı duymayı da öğrenmesi sağlanır (OB5, D19.1, D19.2). Öğrencilere horonun geleneksel giyim kuşamı ve müziksel özellikleri ile ilgili performans görevi verilebilir. Yapılan çalışmalar gözlem formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.
BOM.6.4.2
Öğrencilerin daha önce izlediği halk oyunları videolarından ve yaşantılarından yola çıkarak halk oyunları türlerinden horon ile ilgili edindikleri bilgileri gözden geçirmeleri beklenir (KB2.12). Horon oyunlardan “Atabarı” ve “Hemşin horonu” oyunları müziğiyle sergilenerek horon adımlarındaki ritmik yapıyı fark etmeleri sağlanır. Bu adımlar gösterip yaptırma yöntemiyle tekrar ettirilir. Horon oyunları uygulanırken jest ve mimiklerle eşlik etmenin anlatımı kuvvetlendirebileceği vurgulanır (OB1). Hareketler tekrar edilirken öğrencilerin jest ve mimiklerini de kullanmaları beklenir. Öğrencilerin öğrendiği oyunları müzik eşliğinde okulda düzenlenen belirli gün ve haftalar ile ilgili etkinliklerde sergileyerek çalışmalarda aktif rol alması ve ekip çalışmasının önemini kavraması sağlanır (OB9, D3.4, SDB2.2). Öğrencilere ekip çalışmalarında iş birliği içinde yaptıkları çalışmayı uygulamaları, ılımlı, iyimser ve sabırlı yaklaşımlar sergilemeleri, saygılı, nazik ve yardımsever olmaları gerektiği hatırlatılır. Öğrencilerin kendi çalışmalarını değerlendirmeleri sağlanabilir (SDB2.2, D10.3, D20.3, SDB1.3). Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme, arkadaşlarını değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir. Öğrencilere öğrendikleri horon oyunlarını sergileyebilecekleri performans görevi verilebilir.
Öğrencilerin halk oyunları ile ilgili bilgilerini zenginleştirmek için hem teorik hem pratik çalışmalar yaptırılabilir. Halk oyunları türlerine ilişkin araştırma yapabilecekleri görevler verilebilir. Öğrencilere dijital kaynaklardan yararlanarak halk oyunları örnekleri izletilebilir, dans ve müzik uyumu, kullanılan çalgılar gibi konularda sorular sorularak bilgilerini pekiştirmeleri sağlanabilir.
Halk oyunları türlerinden horonun geleneksel giyim kuşam ve müziksel bileşenleri basitleştirilerek öğrencilerin daha kolay anlaması sağlanabilir. Öğrencilerin horon ile ilgili bilgilerini pekiştirmesi için soru cevap tekniği kullanılabilir. Öğrencilerin horon oyunlarının adımlarını daha kolay kavrayabilmeleri için adımlar aşamalı verilebilir. Adımlar öğretilirken yavaş hızda başlanıp hareketler algılandıkça hız arttırılabilir. Adımlar desteklenerek yaptırılabilir. Müzik eşliğinde daha fazla tekrar yaptırılarak öğrenilen adımların kalıcı olması sağlanabilir.


