3. TEMA: TAKIM LİDERLİĞİ
BEOSAB9. Takım/Grup Liderliği Sergileme
KB1. Temel Beceriler, KB2.20. Sentezleme
E2.5. Oyunseverlik, E3.6. Analitiklik, E3.9. Şüphe Duyma
SDB2.2. İş Birliği, SDB2.3. Sosyal Farkındalık, SDB3.2. Esneklik
D1. Adalet, D3. Çalışkanlık, D4. Dostluk, D5. Duyarlılık, D6. Dürüstlük, D8. Mahremiyet, D14. Saygı
-
BOM.6.3.1. Oyun ve etkinliklerde takım ve grup liderliği sergileyebilme
a) Oyun ve etkinliklerde takım ve grup liderliği özelliklerini tanır.
b) Oyun ve etkinliklerde takım ve grup liderliği özelliklerini gösterir.
BOM.6.3.2. Kurallı takım oyunları oluşturabilme
a) Oluşturacağı oyunu ve kuralları belirler.
b) Oyunun amacı ve kuralları arasında ilişki kurar.
c) Kurallı oyun oluşturur.
BOM.6.3.3. Geleneksel çocuk oyunlarını oynayabilme
Geleneksel Oyunlar
Kurallı Oyunlar
Takım Liderliği
geleneksel çocuk oyunları, grup liderliği, liderlik, oyun, takım oyunları
Öğrenme çıktıları; gözlem formu, grup değerlendirme formu performans görevi, öz
değerlendirme formu, akran değerlendirme formu kullanılarak ölçülebilir.
Öğrencilere kurallı takım oyunu oluşturmalarına yönelik performans görevi verilebilir.
Verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.
Öğrencilerin kendilerini değerlendirmesi için öz değerlendirme formu, birbirlerini
değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.
Öğrencilerin kuralların oyun için önemli olduğunu bildiği ve adil oyun anlayışına uygun
hareket ettiği kabul edilir.
Öğrencilerin oyunlarda kuralların neden önemli olduğu ve kuralların olmadığı bir oyunun
adil olup olmayacağı soruları sorulabilir.
Öğrencilerden bir takım veya grubun başarılı olmasında oyun kurallarına uymanın ve toplu
hareket etmenin önemini günlük yaşamlarından örnek vererek açıklamaları istenebilir.
BOM.6.3.1
Öğrencilere takım ve grup oyunlarında başarılı olabilmek için takım liderinin hangi özelliklere sahip olması gerektiği sorulur. Soru cevap tekniği ve beyin fırtınası gibi yöntemler kullanılarak öğrencilerden örnek ve adil davranışlar sergileme, iletişim becerilerinin gelişmiş olması, stratejik karar verebilme, sorunlara çözüm bulabilme, takımın ve grubun motivasyonunu yüksek tutma, sorumluluk alma, planlı olma gibi cevaplar vermeleri beklenir. Öğrencilerden liderlik özellikleri ile ilgili düşüncelerini açıklamaları istenir. Öğrencilerden gruplara ayrılmaları ve bir grup lideri seçmeleri istenir (SDB2.2). Gruplara bir takım oyunu oynatılarak oyun sonunda seçilen liderin lider özelliklerini gösterip göstermediğini tartışmaları sağlanır (E2.5). Tartışmanın ardından grup liderleri değiştirilerek öğrencilerin sorumluluk alma, karar verme ve etkili iletişim kurma becerilerini pekiştirmesi amacıyla farklı oyunlar oynatılır (D3.4, SDB3.2, D4.2, D14.1). Yapılan çalışmalar grup değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme, arkadaşlarını değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.
BOM.6.3.2
Öğrencilerden tartışma yöntemlerini kullanarak oluşturulacak oyunun türüne (strateji, beceri, hız gibi özellikler gerektiren oyunlar) karar vermeleri istenir (KB2.18, E3.6, SDB3.2). Oyunun türü belirlenirken oyun alanının (açık hava, sınıf, spor salonu vb.) ve kullanılacak malzemenin düşünülmesi gerektiği vurgulanır. Oyun türü belirlendikten sonra oyunun amacı, oyunda kaç takım olacağı, takımların kaç kişiden oluşacağı ve oyunun kurallarının belirlenmesi istenir. Öğrencilere oyunun amacı ve kuralları arasında bir ilişki olması gerektiği hatırlatılır. Öğrencilerden oluşturdukları oyunu belirledikleri kurallara ve amaca uygun şekilde oynamaları istenir (E2.5). Öğrencilerden oyunun kuralları ve amacı arasında bir ilişki olup olmadığını tartışma teknikleri kullanılarak değerlendirmeleri beklenir (E3.9). Değerlendirmelerin ardından uygun olmayan kuralların düzeltilerek oyunun tekrar oynanması sağlanır. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme, arkadaşlarını değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir. Öğrencilere kurallı takım oyunu oluşturmalarına yönelik performans görevi verilebilir.
BOM.6.3.3
Geleneksel çocuk oyunlarından ya da MEB “Yüz Yüze 100 Çocuk Oyunu Öğretmen Uygulama Kılavuzu” kitabından oyunlar seçilerek oynatılır (E2.5). Öğrencilere oyunlar oynanırken nezaketli, dürüst, hakkaniyetli davranmaları; bedensel ve mekânsal mahremiyetlerine dikkat etmeleri; başkalarını rahatsız edecek davranışlarda bulunmamaları; kendisinin ve çevresindekilerin sağlığını tehdit edecek olumsuz davranışlardan kaçınmaları; duyarlı ve dikkatli olmaları gerektiği hatırlatılır (D14.1, D6.1, D6.2, D1.2, BEOSAB8, D8.4, SDB2.3, D5.1). Yapılan çalışmalar gözlem formu, grup değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme, arkadaşlarını değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.
Öğrencilerin yabancı kültürlerin kurallı takım oyunlarını araştırması ve sunması istenebilir. Bu oyunların kültürel unsurlarının oyuna nasıl yansıdığını anlatması istenebilir. Çevresinde gördüğü yöresel çocuk oyunlarını araştırması ve bunları paylaşması istenebilir. Farklı kültürlerin yöresel çocuk oyunlarını araştırması istenebilir.
Öğrencilere basit ve küçük liderlik görevleri verilerek liderlik özellikleri geliştirilebilir. Öğrencilere iyi bir liderlik için grup içi iletişimin çok önemli olduğu hatırlatılabilir. Yaratıcı drama etkinlikleri ile liderlik özelliklerinin kavratılması sağlanabilir. Öğrencilerin oyun oluştururken basit kurallarla başlaması istenebilir. Kurallı takım oyunları oluşturulurken her öğrencinin görev alması sağlanabilir. Öğrencilere oyun oynanırken kuralları hatırlatmak için kısa ve net komutlar verilebilir. Öğrencilere geleneksel çocuk oyunları dijital kaynaklar kullanılarak tanıtılabilir. Oyunlar oynanırken öğrencilere komutlar verilerek rehberlik edilebilir. Oyunlar parçalara bölünerek anlatılabilir.


