2. TEMA: RİTİMLERLE DANS
SAB12. Müziksel Yaratıcılık, SAB13. Müziksel Hareket
-
E2.3. Girişkenlik, E3.2. Odaklanma, E3.3. Yaratıcılık, E3.5. Açık Fikirlilik, E3.6. Analitiklik
SDB1.3. Kendine Uyarlama (Öz Yansıtma), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği
D3. Çalışkanlık, D10. Mütevazılık, D16. Sorumluluk, D17. Tasarruf
OB2. Dijital Okuryazarlık, OB9. Sanat Okuryazarlığı
BOM.6.2.1. Dinlediği veya söylediği müziklere ritim çalgıları ile eşlik edebilme
a) Dinlediği veya söylediği müziklerin vuruşlarını belirler.
b) Dinlediği veya söylediği müziklere eşlik edeceği ritim kalıbını seçer.
c) Seçtiği ritim kalıbıyla dinlediği veya söylediği müziklere ritim çalgılarıyla eşlik eder.
BOM.6.2.2. Farklı ritmik yapıdaki ezgilere uygun hareketler sergileyebilme
a) 6/8’lik ve 7/8’lik ezgilere uygun hareketler belirler.
b) 6/8’lik ve 7/8’lik ezgilere uygun hareketler sergiler.
BOM.6.2.3. Müziklerdeki farklı bölümleri dansa dönüştürebilme
a) Şarkı veya türkülerdeki farklı bölümleri belirler.
b) Şarkı veya türkülerdeki bölümlere uygun hareketler seçer.
c) Seçtiği hareketlerle hazırladığı dansı sergiler.
Dans
Hareket
Ritim
aksak ritim, ezgi cümleleri, ritim çalgısı, ritim kalıbı
Öğrenme çıktıları; grup değerlendirme formu, performans görevi ve öz değerlendirme formu kullanılarak ölçülebilir. Öğrencilere farklı ritmik yapıdaki ezgilere uygun hareketler sergileyebileceği ve müziklerdeki farklı bölümleri dansa dönüştürebileceği performans görevi verilebilir. Verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmesi için öz değerlendirme formu, birbirlerini değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.
Öğrencilerin 5/8’lik müziklere ritim çalgıları ile eşlik edebildiği, 5/8’lik ezgilere uygun
hareketler sergileyebildiği ve müziklerdeki farklı bölümleri dansa dönüştürebildiği kabul edilir.
Öğrencilere aksak ritimli bir müzik dinletilerek ritim çalgıları ile eşlik ederken ya da aksak ritme hareket oluştururken nelere dikkat ettikleri ve müziklerdeki farklı bölümleri nasıl ayırt edebilecekleri sorulabilir
.
Öğrencilere günlük yaşantılarında ritim duygusunu ne zaman ve hangi durumlarda hissettirkleri sorulabilir. Öğrencilere günlük yaşamdaki hangi hareketlerin ritmik olduğuna örnek vermeleri istenebilir.
BOM.6.2.1
Öğrencilere 6/8’lik ve 7/8’lik şarkı veya türküler dinletilir. Öğrencilerin 6/8’lik ve 7/8’lik şarkı veya türkülere alkışla eşlik etmesi istenerek, şarkı veya türkülere odaklanarak vuruşları belirlemesi sağlanır (E3.2). Öğrencilerden 6/8’lik ya da 7/8’lik bir şarkı veya türkü seçmesi ve bu şarkı veya türküye uygun ritim kalıpları oluşturması istenir (E3.3). Öğrencilerin oluşturdukları ritim kalıplarından birini seçmesi beklenir. Öğrencilere şarkı ya da türkülere ritim çalgılarıyla eşlik ederken bazı vuruşların kuvvetli, bazı vuruşların hafif yapılmasının anlatımı kuvvetlendirebileceği hatırlatılır. Öğrencilerden yapılacak çalışma için bir ritim çalgısı seçmesi istenir. Öğrencilerin seçtikleri 6/8’lik ya da 7/8’lik şarkı veya türküyü söylerken seçtikleri ritim çalgısı ve ritim kalıbıyla şarkı veya türküye eşlik etmesi beklenir. Öğrencilerin kendi çalışmalarını değerlendirmeleri sağlanabilir (SDB1.3). Öğrencilere ritim çalışmaları yapılırken ortak kullanım alanlarında ritim çalgıları ile ders materyallerini korumaları, özenli kullanmaları ve başkalarını rahatsız edecek davranışlarda bulunmamaları gerektiği hatırlatılır (D17.3). Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.
BOM.6.2.2
Öğrencilerin dijital kaynaklardan yararlanarak daha önce öğrendikleri 6/8’lik şarkı veya türküleri listelemeleri sağlanır (OB2). Öğrencilerin gruplara ayrılması istenir (SDB2.2). Grupların 6/8’lik şarkı veya türkülerden birini seçmesi beklenir. Seçilen şarkı veya türkünün içselleştirilmesi ve 3 zamanlı vuruşlarının belirlenmesi için farklı etkinlikler yapılabilir (ilk 3 zamanlı vuruşta sıraya vurma, ikinci 3 zamanlı vuruşta göğse vurma veya alkış yapma vb.). Gruplardan seçtikleri şarkı veya türküye uygun hareketler belirlemeleri istenir. Gruplara seçtikleri şarkı veya türküye uygun hareketler belirlerken jest ve mimikleri kullanmanın anlatımı kuvvetlendirebileceği hatırlatılır. Grupların seçilen şarkı veya türküye hareket oluştururken jest ve mimiklerini de kullanmaları beklenir. Grupların hazırladıkları çalışmaları sergilemeleri sağlanır (OB9). Öğrencilere grup çalışmalarında iş birliği içinde çalışmaları gerektiği vurgulanarak tüm öğrencilerin grup iletişimine katılması, yeni fikir ve önerilere açık, görev bilincine sahip olması ve girişkenliğini arttırması sağlanır (SDB2.2, SDB2.1, D3.4, E3.5, D10.1, D16.3, E2.3). Yapılan çalışmalar grup değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilere farklı ritmik yapıdaki ezgilere uygun hareketler sergileyeceği performans görevi verilebilir.
BOM.6.2.3
Öğrencilerin daha önce öğrendikleri 2 ya da 3 bölümlü şarkı veya türkülerden birini eçmeleri istenir. Şarkı veya türkünün bölümlerinin belirlenmesinde soru cevap tekniği kullanılır (E3.6). Şarkı veya türkünün bölümleri belirlenirken şarkı veya türkünün duygusuna ve ritmik yapısına uygun hareketler seçilmesi gerektiği hatırlatılır. Örneğin yavaş hızdaki bölümlerde daha ağır, çabuk hızdaki bölümlerde daha enerjik hareketler tercih edilmelidir. Öğrencilerden gruplara ayrılması istenir (SDB2.2). Grupların seçtikleri şarkı veya türkü için oluşturacakları hareketlere iş birliği içinde birlikte karar vermesi gerektiği vurgulanır (SDB2.2). Öğrencilerin şarkı veya türküdeki bölümlerin duygusuna ve ritmik yapısına uygun hareketler seçmesi sağlanır. Grupların hazırladıkları dans çalışmalarını belirli gün ve haftalar ile ilgili etkinliklerde sunmaları istenir (OB9). Yapılan çalışmalar grup değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilere müziklerdeki farklı bölümleri dansa dönüştürebileceği performans görevi verilebilir.
Öğrencilerden Türk müziğinde kullanılan aksak ritimleri araştırması ve bu çalışmaları sınıfta sergilemesi istenebilir. Grup çalışması yaptırılarak uyumlu hareket edilmesi istenebilir. Farklı materyaller kullanılarak yapılan ritim çalışmalarını dijital kaynaklardan araştırması ve araştırma sonuçlarını sınıfta sunması istenebilir. Öğrencilerden farklı kültürlerin ritmik yapılarını ve bu kültürlerin danslarını araştırmaları istenebilir. Araştırma sonuçlarını paylaşmaları ve bu ritimlere uygun hareketler sergilemesi sağlanabilir. Öğrencilere şarkı veya türkünün sözlerine ya da duygusuna uygun bir tema verilerek öğrencilerin hareketlerini bu temaya uygun şekilde oluşturmaları istenebilir. Öğrencilerin şarkıların bölümleri için farklı dans türleri kullanmaları sağlanabilir.
Öğrencilerin 6/8’lik aksak ritmi kavramaları için yavaş tempoda bir şarkı veya türkü seçilerek bu şarkı veya türküye alkışla ve sayarak eşlik etmeleri sağlanabilir. Şarkı ve türkülerdeki 3 zamanlı vuruşlar için aynı hareketler kullanılabilir. Öğrencilere 6/8’lik ve 7/8’lik ölçüler basit bir şekilde anlatılarak ritmi anlamalarına yardımcı olunabilir. Ritmi kavramaları için ritme uygun yürüme çalışmaları yaptırılabilir. Öğrencilerin 6/8’lik ve 7/8’lik bir şarkı veya türküye tek bir hareketle eşlik etmeleri sağlanabilir. Çalışma için yavaş tempolu bir şarkı ya da türkü seçilebilir. Öğrencilere şarkı veya türküdeki bölümler tanıtılabilir. Şarkı veya türkülerin bölümlerine hareket oluştururken basit adım ve hareketlerle başlanabilir. Öğrencilerin şarkı ya da türkünün bölümlerini kavramaları için görsel, işitsel ve dijital kaynaklardan yararlanılabilir.


