T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
Temada öğrencilerin fiziksel etkinlikler için ısınma ve hazırlık çalışmaları ile dönüş hareketlerini uygulayabilmeleri, halk oyunlarında kullanılan temel hareketleri gözlemleyebilmeleri ve özgün istasyon çalışmalarını oluşturabilmeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati
7
Alan Becerileri

BEOSAB4. Fiziksel Aktiviteye Katılma

Kavramsal Beceriler

KB2.2. Gözlemleme, KB2.20. Sentezleme

Eğilimler

E1.1. Merak, E1.2. Bağımsızlık, E3.2. Odaklanma, E3.5. Açık Fikirlilik

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB3.2 Esneklik, SDB3.3. Sorumlu Karar Verme

Değerler

D3. Çalışkanlık, D8. Mahremiyet, D11. Özgürlük, D13. Sağlıklı Yaşam, D14. Saygı, D16. Sorumluluk, D17. Tasarruf, D18. Temizlik, D19. Vatanseverlik

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB9. Sanat Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Beden Eğitimi ve Spor, Müzik
Beceriler Arası İlişkiler
BEOSAB9. Takım/Grup Liderliği Sergileme
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

BOM.6.1.1. Isınma ve hazırlık çalışmalarına katılabilme
a) Isınma ve derse hazırlık çalışmalarına katılma ihtiyacını fark eder.
b) Isınma ve derse hazırlık çalışmalarında düzeyini geliştirmek için plan yapar.
c) Isınma ve derse hazırlık çalışmalarını yaptığı plana uygun olarak uygular.
BOM.6.1.2. Halk oyunlarında kullanılan temel hareketleri gözlemleyebilme
a) Halk oyunlarında kullanılan temel hareketleri gözlemleyerek belirler.
b) Halk oyunlarında kullanılan temel hareketlerin nasıl yapıldığı ile ilgili veri toplar.
c) Halk oyunlarında kullanılan temel hareketlerin nasıl yapıldığını kaydeder.
BOM.6.1.3. Öğrendiği hareketleri bir araya getirerek özgün bir bütün oluşturabilme
a) Öğrendiği temel hareketleri belirler.
b) Hareketler arasında ilişki kurar.
c) Hareketleri birleştirerek özgün bir bütün oluşturur.

İçerik Çerçevesi

Halk Oyunları
Hareket

Anahtar Kavramlar

bel kırma, dengeleme, fiziksel etkinlik, hareket, ısınma, istasyon, nesne kontrolü, omuz
sallama, topuk koyma, yaylanma, yer değiştirme

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; grup değerlendirme formu, performans görevi, öz değerlendirme formu, akran değerlendirme formu kullanılarak ölçülebilir. Öğrencilere ısınma ve hazırlık çalışmaları ile ilgili performans görevi verilebilir. Verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmesi için öz değerlendirme formu, birbirlerini değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin ısınma ve hazırlık çalışmalarına katıldığı, dönüş hareketlerini öğrendiği ve öğrendikleri hareketlerle özgün bir bütün oluşturabildiği kabul edilir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilere günlük yaşantıları ile ilişkili kas gruplarını çalıştıran temel hareketler yaptırılarak öğrencilerin temel hareket becerileri gözlemlenebilir. 

Köprü Kurma

Öğrencilere halk oyunları ve spor faaliyetlerine katılıp katılmadığı sorulabilir. 

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

BOM.6.1.1
Öğrencilerin ısınma ve hazırlık çalışmalarının fiziksel egzersizler öncesi neden gerekli olduğu ile ilgili bilgileri soru cevap, tartışma vb. yöntemler kullanılarak hatırlaması sağlanır. Öğrencilerin deneyimlerinden yola çıkarak bu çalışmaların neden yapılacağı ile ilgili bilgi ihtiyacını fark etmesi beklenir (OB1). Öğrencilere ısınma ve hazırlık çalışması örnekleri verilir (yürüme etkinlikleri, otur-kalk oyunları, uyum güven çalışmaları gibi). Yürüme etkinlikleri; serbest yürüme, eşli yürüme, “s” şeklinde yürüme, müzik eşliğinde yürüme, ritim eşliğinde yürüme şeklinde yapılır. Görsel ve dijital materyallerden yararlanarak örnekler çoğaltılır. Öğrencilerin çevresinde gördüğü ve yaşantılarından edindiği ısınma ve derse hazırlık çalışmaları ile ilgili bilgileri açık şekilde ifade etmesi sağlanır (E3.5). Öğrencilerin düşüncelerini özgürce tartışıp ifade edebileceği ortamlar oluşturulur (E1.2, D11.2). Öğrencilere düşüncelerini ifade ederken nazik ve saygılı olması, özenli ve yapıcı bir dil kullanması gerektiği hatırlatılır (D14.1, SDB3.3). Öğrencilerden ısınma ve derse hazırlık çalışmaları yapmak ve düzeylerini geliştirmek için odaklanarak bir plan yapmaları istenir (E3.2). Her ders başında bir lider seçilerek liderin kendi ısınma ve derse hazırlık planını uygulaması sağlanır (BEOSAB9). Isınma ve hazırlık çalışmalarının fiziksel egzersizler öncesi sakatlanmaları engellemek amacıyla her dersin başında yapılması gerektiği hatırlatılır. Düzenli olarak her fiziksel egzersiz öncesi ısınma ve derse hazırlık çalışması yaptırılarak öğrencilerin bu çalışmaları alışkanlık hâline getirmesi sağlanır. Öğrencilere dijital kaynaklardan yararlanarak farklı spor dallarına özgü ısınma ve hazırlık çalışmalarını araştırarak sunmaları istenebilir (OB2). Yapılan çalışmalar performans görevi verilerek değerlendirilebilir.

BOM.6.1.2
Halk oyunlarında kullanılan yaylanma, topuk koyma, bel kırma ve omuz sallama gibi hareketlere merak uyandıracak şekilde örnek verilir (E1.1). Örneklendirme görsel ve dijital kaynaklar kullanılarak da yapılabilir. Öğrencilerin odaklanarak hareketleri gözlemlemesi istenir (E3.2). Öğrencilerden hareketlere eşlik ederek hareketlerin nasıl yapıldığına dair veri toplaması beklenir (OB1). Öğrencilere öğrenilen hareketler uygulatılarak hareketlerin kaydedilmesi sağlanır (OB9). Bu çalışmalarla öğrencilerin kültürel zenginlikleri fark etmesi beklenir (D19.2). Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.

BOM.6.1.3
Öğrencilere istasyon çalışmaları hakkındaki bilgiler hatırlatılır. Öğrencilerin yer değiştirme ve dengeleme hareketleri ile nesne kontrolü gerektiren hareketleri hatırlamaları sağlanır. Deneyimlerinden yola çıkarak bu hareketleri tekrar etmeleri istenir. Öğrenciler gruplara ayrılır. Her grup bir müzik seçer ve bu müzik eşliğinde yapacağı istasyon çalışmasında kullanacağı hareketleri belirler. Öğrencilere istasyon çalışmasında hareketler belirlenirken sonraki adımlar düşünülerek istasyonun başlangıcında kolay, ilerledikçe zorluk seviyesi artan hareketler seçilmesi, her hareket grubunun kullanılması ve hareketlerin uyum ve ahenk içinde olması gerektiği vurgulanır (SDB3.2). Grupların oluşturduğu özgün çalışmalarını müzik eşliğinde sergilemesi sağlanır (D3.4). Öğrencilerin çalışmalarda aktif rol alması ve grup iletişimine katılması, aldığı görevleri yerine getirirken özverili davranması beklenir (D3.4, SDB2.2, SDB2.1, D16.3). Öğrencilerin yaşına ve fiziksel özelliklerine uygun sosyal ve sportif etkinliklere katılması sağlanır (D13.2). Öğrencilere çalışmalar yapılırken ortak kullanım alanlarında kişisel eşyalarını ve ders materyallerini korumaları ve özenli kullanmaları, bedensel ve mekânsal mahremiyetlerine, kişisel ve ortak alanların temizliğine dikkat etmeleri ve başkalarını rahatsız edecek davranışlarda bulunmamaları gerektiği hatırlatılır (D17.3, D8.4, D18.1, D18.2, D8.4). Yapılan çalışmalar grup değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme, arkadaşlarını değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir. 

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilerden her dersin başında bir tema seçmesi ve ısınma hazırlık çalışmasında kullanılan hareketleri bu temaya uyarlaması istenebilir. Ekipmanlar yardımıyla hareketlerin zorluk seviyesi arttırılarak ısınma ve derse hazırlık çalışmaları zenginleştirilebilir. Statik esneme yerine dinamik esneme hareketleri kullanılabilir. Öğrencilerin halk oyunlarında kullanılan temel hareketleri bir araya getirerek ritmik olarak sergilemesi istenebilir. Öğrendiği hareketlerle özgün istasyon çalışmalarını farklı müzikler kullanarak çeşitlendirmesi ve geliştirmesi istenebilir. İstasyon oluştururken hangi harekette hangi kas gruplarının çalıştığını araştırması ve bilgilerini paylaşması beklenebilir. Farklı hareketler gösterilip yaptırılarak bu hareketlerde hangi kas gruplarının çalıştığını açıklaması istenebilir. 

Destekleme

Isınma ve hazırlık çalışmalarını desteklemek için hareketlerin hızı düşürülebilir. Hareketler küçük parçalara bölünüp desteklenerek yaptırılabilir. Öğrencilerin birbirlerini gözlemleyerek ısınma ve hazırlık çalışmalarını doğru yapmaları sağlanabilir. Öğrencilere halk oyunlarındaki temel hareketler parçalara bölünerek anlamayı kolaylaştıracak şekilde verilebilir. Hareketler desteklenerek yaptırılabilir. Öğrenme süreci oyunlaştırılarak öğrencilerin motivasyonu arttırılabilir. Akran öğretimi sağlanarak çalışmalar desteklenebilir. İstasyon çalışması yaptırılırken yer değiştirme ve dengeleme hareketleri ile nesne kontrolü gerektiren hareketler basitten karmaşığa olacak şekilde düzenlenerek öğrencilerin kendi öğrenme hızlarında ilerlemelerine olanak sağlanabilir. Öğrencilerden öğrendikleri hareketleri tek tek göstermesi istenebilir. Hareketler desteklenerek yaptırılabilir. Akran geri bildirimi ve iş birlikli öğrenme fırsatları sunularak öğrencilerin birbirlerinden öğrenmeleri sağlanabilir.