T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
Temada öğrencilerin halk oyunları türlerinden horonun genel özelliklerini açıklayabilmesi, horonun kostüm, müzik ve adımlarını öğrenmesi amaçlanmaktadır.
Ders Saati
11
Alan Becerileri

SAB9. Müziksel Dinleme, SAB13. Müziksel Hareket

Kavramsal Beceriler

KB1. Temel beceriler

Eğilimler

E2.5. Oyunseverlik, E3.2. Odaklanma

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.3. Kendine Uyarlama, SDB2.2. İş Birliği

Değerler

D3. Çalışkanlık, D10. Mütevazılık, D19. Vatanseverlik, D20. Yardımseverlik

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB5. Kültür Okuryazarlığı, OB9. Sanat Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Beden Eğitimi ve Spor, Müzik
Beceriler Arası İlişkiler
KB2.12. Mevcut Bilgiye/Veriye Dayalı Tahmin Etme
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

BOM.5.4.1. Halk oyunları türlerinden horonun genel özelliklerini açıklayabilme
BOM.5.4.2. Halk oyunları türlerinden horonun geleneksel giyim kuşam özelliklerini
açıklayabilme
BOM.5.4.3. Horon oyunları müziklerinin özelliklerini ayırt edebilme
a) Horon oyunları müziklerinin müziksel bileşenlerini fark eder.
b) Horon oyunları müziklerinin müziksel bileşenlerini ayırt eder.
c) Horon oyunları müziklerinin müziksel bileşenlerini açıklar.
BOM.5.4.4. Horon oyunlarının adımlarını sergileyebilme
a) Horon oyunlarının ritmik yapısına uygun hareketler belirler.
b) Horon oyunlarını ritimsel ve ezgisel yapısına uygun sergiler.

İçerik Çerçevesi

Horon 

Anahtar Kavramlar

düz horon, geleneksel giyim kuşam, halk oyunları, horon, horon kurma

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; grup değerlendirme formu, performans görevi ve öz değerlendirme formu kullanılarak ölçülebilir. Öğrencilere horon oyunlarını sergileyebilecekleri ve horon oyunlarının geleneksel giyim kuşamı ile ilgili araştırmalarını sunabilecekleri bir performans görevi verilebilir. Verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmesi için öz değerlendirme formu kullanılabilir. 

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin halk oyunlarındaki temel hareketleri bildiği, ritmik hareket edebildiği, halay,
kaşık, karşılama ve Teke oyunlarını oynayabildiği kabul edilir. 

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilerin halk oyunlarındaki temel hareketleri, ritmik hareketler sergileyebileceği etkinlikler düzenlenebilir. Öğrencilerden halay, kaşık, karşılama ve Teke oyunlarından bildiklerini sergilemeleri istenebilir.
 

Köprü Kurma

Öğrencilere geleneksel oyunlar ile halk oyunları arasında benzer yönler olup olmadığı
sorularak düşüncelerini açıklamaları istenebilir. 

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

BOM.5.4.1
Öğrencilere görsel, işitsel ve dijital kaynaklardan yararlanılarak horon oyunlarının videoları izletilir. Soru cevap tekniği kullanılarak öğrencilerin horon oyunları ile ilgili düşünceleri alınır. Horon oyunlarının ortak özellikleri üzerinde durulur. Horon oyunları ile ilgili görsel, işitsel ve dijital kaynaklardan yararlanılarak türle ilgili bilgilerin pekiştirilmesi sağlanır. Öğrencilerin edindiği bilgilerle horon oyunlarının tanımını yapması sağlanır. Öğrencilerin geleneksel kültür unsurlarından biri olan halk oyunlarını öğrenirken millî, manevi, insani, kültürel değerleri sevmeyi ve onlara saygı duymayı da öğrenmesi beklenir (D19.1, D19.2, OB5). Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.

BOM.5.4.2
Halk oyunları türlerinden horonun geleneksel giyim kuşamı görsel ve dijital materyaller kullanılarak tanıtılır. Horonun geleneksel giyim kuşam parçaları gösterilerek parçaların yöresel isimleri üzerinde durulur. Öğrencilerden dijital kaynaklardan yararlanarak horon oyunları geleneksel giyim kuşam parçalarının tanıtıldığı afiş, bilgi görseli gibi çalışmalar hazırlaması istenebilir (OB2). Öğrencilere horonun geleneksel giyim kuşamı ile ilgili performans görevi verilebilir.

BOM.5.4.3
Öğrencilere horon müzikleri dijital kaynaklardan yararlanarak dinletilir (OB2). Öğrencilerin dinletilen müziklerin ritimsel ögelerini ve müziklerde kullanılan çalgıları tanıması sağlanır (OB1). Ardından farklı horon müziklerini odaklanarak dinlemesi ve müziksel bileşenlerini (kullanılan çalgılar, usul, hız vb.) ayırt etmesi beklenir (E3.2). Farklı türlerden halk oyunları müzikleri dinletilerek horon müziklerini ayırt etmesi istenir. Öğrencilerin dinledikleri müziklerden hangilerinin horon müziği olduğunu söylemesi beklenir. Etkinlikler oyunlaştırılarak da verilebilir (E2.5). Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.

BOM.5.4.4
Öğrencilerin daha önce izlediği halk oyunları videolarından ve yaşantılarından yola çıkarak horon oyunları ile ilgili edindiği bilgileri gözden geçirmesi beklenir (KB2.12). Horon oyunlarından “düz horon” ve “horon kurma” oyunları müziğiyle sergilenerek horon oyunlarının adımlarındaki ritmik yapıyı fark etmesi sağlanır. Bu adımlar gösterip yaptırma yöntemiyle tekrar ettirilir. Horon oyunları uygulanırken jest ve mimiklerle eşlik etmenin anlatımı kuvvetlendirebileceği vurgulanır (OB1). Hareketler tekrar edilirken öğrencilerin jest ve mimiklerini de kullanmaları beklenir. Öğrencilerin öğrendiği oyunları müzik eşliğinde okulda düzenlenen belirli gün ve haftalar ile ilgili etkinliklerde sergileyerek çalışmalarda aktif rol alması ve ekip çalışmasının önemini kavraması sağlanır (OB9, D3.4, SDB2.2). Öğrencilerin ekip çalışmalarında iş birliği içinde yaptıkları çalışmayı uygulamaları; ılımlı, iyimser ve sabırlı yaklaşımlar sergilemeleri; saygılı, nazik ve yardımsever olmaları gerektiği hatırlatılır (SDB2.2, D10.3, D20.3). Öğrencilerin kendi çalışmalarını değerlendirmeleri sağlanır (SDB1.3). Yapılan çalışmalar grup değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir. Öğrencilere öğrendikleri horon oyunlarını sergileyebilecekleri performans görevi verilebilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilerden ülkemizde yapılan halk oyunları yarışmaları ve festivallerini araştırmaları
istenebilir. Horon oyunlarının geleneksel giyim kuşamı, adımları ve müziklerinin farklı türden
oyunlarla benzer özelliklerini araştırması istenebilir.

Destekleme

Öğrencilere horon oyunları tanımı yapılırken görsel, işitsel ve dijital kaynaklardan yararlanılabilir. Horon oyunlarının tanımı basitleştirilerek öğrencilerin daha kolay anlaması sağlanabilir. Öğrencilerin horonun geleneksel giyim kuşam özelliklerini kavrayabilmeleri için derse horon kostümü getirilerek parçalar tek tek tanıtılıp öğrencilere parçaların isimleri tekrar ettirilebilir. Horonun geleneksel giyim kuşamı ile ilgili soru cevap etkinlikleri yapılabilir. Öğrencilere horon müzikleri görsel ve dijital kaynaklardan yararlanarak çeşitlendirilebilir. Öğrencilerin müziklerdeki ritmi takip etmesi sağlanabilir. Müzikler dinlenirken çalgılarla ilgili sorular sorulabilir. Horon müzikleri dinlenirken öğrencilerin müziğe alkışla eşlik ederek ritmi fark etmeleri sağlanabilir. Öğrencilerin horon oyunlarının adımlarını daha kolay kavrayabilmeleri için adımlar parçalara bölünebilir. Öğrencilerden öğrendikleri hareketleri tek tek göstermesi istenebilir. Hareketler desteklenerek yaptırılabilir. Adımlar öğretilirken yavaş hızda başlanıp hareketler algılandıkça hız arttırılabilir. Müzik eşliğinde daha fazla tekrar yaptırılarak öğrenilen adımların kalıcı olması sağlanabilir.