3. TEMA: TAKIM OL, ADİL OYNA
BEOSAB8. Adil Oyun Anlayışına Uygun Davranma
KB1. Temel beceriler, KB2.20. Sentezleme
E2.5. Oyunseverlik, E3.6. Analitiklik
SDB2.2. İş Birliği, SDB2.3. Sosyal Farkındalık
D1. Adalet, D5. Duyarlılık, D6. Dürüstlük, D8. Mahremiyet, D9. Merhamet, D12. Sabır, D14. Saygı, D17. Tasarruf
-
BOM.5.3.1. Oyun ve etkinliklerde adil oyun davranışına uygun hareket edebilme
a) Oyun ve etkinliklerde adil oyun anlayışını açıklar.
b) Oyun ve etkinliklerde adil oyun anlayışına göre hareket eder.
BOM.5.3.2. Kurallı takım oyunları oluşturabilme
a) Oluşturacağı oyunu ve kuralları belirler.
b) Oyunun amacı ve kuralları arasında ilişki kurar.
c) Kurallı oyun oluşturur.
BOM.5.3.3. Geleneksel çocuk oyunlarını oynayabilme
Adil Oyun Oynama
Geleneksel Çocuk Oyunları
Kurallı Takım Oyunları
adil oyun, çocuk oyunları, takım oyunları
Öğrenme çıktıları; performans görevi, gözlem formu, grup değerlendirme formu öz değerlendirme formu, akran değerlendirme formu kullanılarak ölçülebilir. Öğrencilere kurallı takım oyunları oluştumalarına yönelik performans görevi verilebilir. Verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmesi için öz değerlendirme formu, birbirlerini değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.
Öğrencilerin kurallı oyun oluşturabildiği, ekip arkadaşına güvenmenin önemini ve geleneksel çocuk oyunlarını bildiği kabul edilir.
Öğrencilerden kurallı bir oyun oluşturmaları istenebilir. Öğrencilerin oyun sırasında öz güven ve güven duyguları gözlemlenebilir. Öğrencilere ekip arkadaşına güvenmenin oyunlara nasıl katkı sağlayacağı ile ilgili sorular sorulabilir.
Öğrencilere oyun oynanırken adil olunması ile ilgili düşünceleri sorulabilir. Öğrencilerden oyunlarda adil olmanın önemi ile ilgili düşüncelerini paylaşmaları istenerek günlük yaşamla bağ kurmaları sağlanabilir.
BOM.5.3.1
Öğrencilere adil oyuna uygun davranışların neler olduğu sorulur. Öğrencilerden oyun kurallarına uyma, arkadaşlarına saygılı, iş birlikli, hoşgörülü, sabırlı davranmaları, tarafsız ve dürüstçe cevap vermeleri beklenir (SDB2.3, SDB2.2, D12.2, D1.2, D6.2, D14.1). Öğrencilere bir oyun oynatılır (E2.5). Öğrencilerin oyunu oynarken adil oyuna uygun davranışlar sergilemesi, rakiplerine ve takım arkadaşlarına karşı saygılı davranması, iş birliği ve hoşgörü içinde hareket etmesi, merhametli olması, kazanmaya ve kaybetmeye uygun davranışlar sergilemesi beklenir (SDB2.3, D14.1, SDB2.2, D9.1). Böylece öğrencilerin etik değerlere bağlılık, sorumluluk bilinci ve sportmenlik davranışlarını geliştirmesi sağlanır. Yapılan çalışmalar gözlem formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.
BOM.5.3.2
Öğrencilerden tartışma yöntemlerini kullanarak oluşturulacak oyunun türüne (strateji, beceri, hız gibi özellikler gerektiren oyunlar) karar vermeleri istenir (E3.6, KB2.18). Oyunun türü belirlenirken oyun alanının (açık hava, sınıf, spor salonu vb.) ve kullanılacak malzemenin düşünülmesi gerektiği vurgulanır. Oyun türü belirlendikten sonra öğrencilerden oyunun amacı, oyunda kaç takım olacağı, takımların kaç kişiden oluşacağı ve oyunun kurallarının belirlenmesi istenir. Öğrencilere oyunun amacı ve kuralları arasında bir ilişki olması gerektiği hatırlatılır. Öğrencilerden oluşturdukları oyunu belirledikleri kurallara ve amaca uygun şekilde oynamaları istenir (E2.5). Öğrencilerden oyunun kuralları ve amacı arasında bir ilişki olup olmadığını tartışma teknikleri kullanılarak değerlendirmeleri beklenir (E3.6). Değerlendirmelerin ardından uygun olmayan kuralların düzeltilerek oyunun tekrar oynanması sağlanır. Öğrencilere çalışma yapılırken ortak kullanım alanlarında kişisel eşyalarını ve ders materyallerini korumaları ve özenli kullanmaları, bedensel ve mekânsal mahremiyetlerine dikkat etmeleri ve başkalarını rahatsız edecek davranışlarda bulunmamaları gerektiği hatırlatılır (D17.3, D8.4). Öğrencilere kurallı takım oyunları oluşturmalarına yönelik performans görevi verilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.
BOM.5.3.3
Öğrencilere geleneksel çocuk oyunlarından ya da MEB “Yüz Yüze 100 Çocuk Oyunu Öğretmen Uygulama Kılavuzu” kitabından sınıf seviyesine uygun oyunlar seçilerek oynatılır (E2.5). Öğrencilere oyunlar oynanırken nezaketli, dürüst, hakkaniyetli davranmaları, başkalarını rahatsız edecek davranışlarda bulunmamaları, kendisinin ve çevresindekilerin sağlığını tehdit edecek olumsuz davranışlardan kaçınmaları, duyarlı ve dikkatli olmaları gerektiği hatırlatılır (D14.1, D6.1, D6.2, D1.2, BEOSAB8, SDB2.3, D5.1). Yapılan çalışmalar gözlem formu, grup değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme, arkadaşlarını değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.
Öğrencilerin oyun ve etkinliklerde adil oyun anlayışına uygun davranma becerilerini zenginleştirmek için öğrencilere grup ve takım oyunları oynatılabilir. Öğrencilerin kendilerini başkalarının yerine koyabileceği, empati oyunları oynatılabilir. Adalet değeri üzerine bir tartışma yapılabilir. Öğrencilere bir oyun türü verilerek (strateji, beceri, hız gibi özellikler gerektiren oyunlar) bu türde bir takım oyunu oluşturmaları istenebilir. Her turda kurallar eklenerek oyunun zorluk seviyesi arttırılabilir. Öğrencilerden farklı türlerde birkaç oyun oluşturmaları istenebilir. Çevresinde gördüğü yöresel çocuk oyunlarını araştırması ve bunları paylaşması istenebilir.
Öğrencilerin adil oyuna uygun davranışlar sergileyebilmesi için kurallar basitleştirilerek tekrar edilebilir. Öğrencilere takım oyunları oynatılabilir. Adil oyuna uygun davranışlar sergilendiğinde olumlu geri bildirim yapılabilir. Öğrencilerin oyun oluştururken basit kurallarla başlaması istenebilir. Kurallı takım oyunları oluşturulurken her öğrencinin görev alması sağlanabilir. Öğrencilere oyun oynanırken kuralları hatırlatmak için kısa ve net komutlar verilebilir. Öğrencilere geleneksel çocuk oyunlarını tanıtan hikâyeler okunabilir. Hikâyelerin sonunda oynanacak oyunun kuralları tartışılıp verilen karara göre oyun oynanırken öğrencilere komutlar verilerek rehberlik edilebilir. Oyunlar parçalara bölünerek anlatılabilir.


