T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
Temada öğrencilerin fiziksel etkinlikler için ısınma ve hazırlık çalışmaları ile dönüş hareketlerini uygulayabilmeleri, özgün istasyon çalışmalarını oluşturabilmeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati
7
Alan Becerileri

BEOSAB1. Hareketi Sergileme, BEOSAB4. Fiziksel Aktiviteye Katılma

Kavramsal Beceriler

R KB2.20. Sentezleme

Eğilimler

E1.1. Merak, E1.2. Bağımsızlık, E3.2. Odaklanma, E3.5. Açık Fikirlilik

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB3.3. Sorumlu Karar Verme

Değerler

D3. Çalışkanlık, D8. Mahremiyet, D11. Özgürlük, D13. Sağlıklı Yaşam, D14. Saygı, D.16. Sorumluluk, D17. Tasarruf, D18. Temizlik, D20. Yardımseverlik

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB9. Sanat Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Beden Eğitimi ve Spor
Beceriler Arası İlişkiler
BEOSAB9. Takım/Grup Liderliği Sergileme
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

BOM.5.1.1. Isınma ve hazırlık çalışmalarına katılabilme
a) Isınma ve derse hazırlık çalışmalarına katılma ihtiyacını fark eder.
b) Isınma ve derse hazırlık çalışmalarında düzeyini geliştirmek için plan yapar.
c) Isınma ve derse hazırlık çalışmalarını yaptığı plana göre uygular.
BOM.5.1.2. Dönüş hareketlerini sergileyebilme
a) Dönüş hareketlerini algılar.
b) Dönüş hareketlerinin basamaklarını gösterir.
c) Dönüş hareketlerini uygular.
BOM.5.1.3. Öğrendiği hareketleri bir araya getirerek özgün bir bütün oluşturabilme
a) Öğrendiği temel hareketleri belirler.
b) Hareketler arasında ilişki kurar.
c) Hareketleri birleştirerek özgün bir bütün oluşturur

İçerik Çerçevesi

Hareket
İstasyon Çalışması

Anahtar Kavramlar

dengeleme, dönüş, fiziksel etkinlik, hareket, ısınma, istasyon, nefes, nesne kontrolü,
sağlık, yer değiştirme

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; grup değerlendirme formu, performans görevi, öz değerlendirme formu, akran değerlendirme formu kullanılarak ölçülebilir. Öğrencilerin dönüş hareketleri ile ilgili bilgilerini yansıtmasına ilişkin bir performans görevi verilebilir. Verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmesi için öz değerlendirme formu, birbirlerini değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir
.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin öğrendikleri hareketleri bir araya getirerek özgün bir bütün oluşturabildikleri, nefes çalışmaları yapabildikleri ve dönüş hareketlerini bildikleri kabul edilir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilere günlük yaşantıları ile ilişkili kas gruplarını çalıştıran temel hareketleri içeren farklı etkinlikler yaptırılabilir.

Köprü Kurma

Öğrencilerin koşma, atlama, sıçrama, dengede durma gibi bazı temel bedensel hareketlere yönelik becerilere kendi yaşantılarından yararlanarak örnek vermeleri istenebilir. Öğrencilere fiziksel etkinliklere katıldıklarında nasıl hissettikleri ve yaptıkları spor çalışmaları ile ilgili sorular sorulabilir. 

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

BOM.5.1.1
Öğrencilere ısınma ve hazırlık çalışmalarının fiziksel egzersizler öncesi neden gerekli olduğu sorulur. Öğrencilerin deneyimlerinden yola çıkarak bu çalışmaların neden yapılacağı ile ilgili bilgi ihtiyacını fark etmesi sağlanır (OB1). Öğrencilere ısınma ve hazırlık çalışmalarından örnekler (yürüme etkinlikleri, otur-kalk oyunları, uyum güven çalışmaları vb.) verilir. Yürüme etkinlikleri; serbest yürüme, eşli yürüme, “s” şeklinde yürüme, müzik eşliğinde yürüme, ritim eşliğinde yürüme şeklinde yapılır. Görsel ve dijital materyallerden yararlanarak örnekler çoğaltılır. Öğrencilerin çevresinde gördüğü ve yaşantılarından edindiği ısınma ve hazırlık çalışmaları ile ilgili bilgileri açık şekilde ifade etmesi sağlanır (E3.5). Öğrencilerin düşüncelerini özgürce tartışıp ifade edebilecekleri ortamlar oluşturulur (E1.2, D11.2). Öğrencilere düşüncelerini ifade ederken nazik ve saygılı olmaları ayrıca özenli ve yapıcı bir dil kullanmaları gerektiği hatırlatılır (D14.1, SDB3.3). Öğrencilerden ısınma ve derse hazırlık çalışmaları yaptırmak ve düzeylerini geliştirmek için odaklanarak bir plan yapmaları istenir (E3.2). Öğrenciler gruplara ayrılır. Oluşturulan grupların iş birliği içinde yardımlaşarak yaptıkları planı uygulamaları sağlanır (SDB2.2, D20.3). Grupların grup lideri seçmesi beklenir (BEOSAB9). Grup liderinin kendi grubuna yapılan planı uygulatması istenir. Çalışmalar grup lideri değiştirilerek tekrarlanır. Isınma ve hazırlık çalışmalarının fiziksel egzersizler öncesi sakatlanmaları engellemek amacıyla her dersin başında yapılması gerektiği hatırlatılır. Yapılan çalışmalar grup değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.

BOM.5.1.2
Dönüş hareketlerine (sağdan ve soldan tam tur dönüş, sağdan ve soldan yarım tur dönüş, sağdan ve soldan çeyrek tur dönüş) merak uyandırıcı ve ilgi çekici biçimde örnekler verilir (E1.1). Öğrencilerin hareketleri odaklanarak algılaması beklenir (E3.2). Görsel ve dijital materyallerden yararlanarak örnekler çoğaltılır (OB2). Öğrencilerden gözlemlediği dönüş hareketlerinin basamaklarını göstermesi istenir. Öğrencilerden öğrendikleri hareketleri müzik eşliğinde uygulaması beklenir (OB9). Öğrencilerin çalışmalarda aktif rol alması, yaşına ve fiziksel özelliklerine uygun sosyal ve sportif etkinliklere katılması sağlanır (D3.4, D13.2). Öğrencilerin bu konuda motivasyon geliştirmesi beklenir (D16.3). Öğrencilere dönüş hareketleri ile ilgili performans görevi verilebilir.

BOM.5.1.3
Öğrencilere istasyon çalışmaları hakkındaki bilgiler hatırlatılır. Öğrencilerin yer değiştirme ve dengeleme hareketleri ile nesne kontrolü gerektiren hareketleri hatırlamaları sağlanır. Öğrencilerden deneyimlerinden yola çıkarak bu hareketleri tekrar etmeleri istenir. Öğrenciler gruplara ayrılır. Her grubun yapacağı istasyon çalışmasında kullanacağı hareketleri belirlemesi beklenir. Öğrencilere istasyon çalışmasında hareketler belirlenirken sonraki adımlar düşünülerek istasyonun başlangıcında kolay, ilerledikçe zorluk seviyesi artan hareketler seçilmesi, her hareket grubunun kullanılması ve hareketlerin uyum ve ahenk içinde olması gerektiği vurgulanır. Grupların oluşturduğu özgün çalışmalarını sergilemesi sağlanır. Öğrencilerin çalışmalarda aktif rol almaları sağlanarak grup iletişimine katılmaları beklenir (D3.4, SDB2.2, SDB2.1). Öğrencilerin yaşına ve fiziksel özelliklerine uygun sosyal ve sportif etkinliklere katılmaları sağlanır (D13.2). Öğrencilere çalışmalar yapılırken ortak kullanım alanlarında kişisel eşyalarını ve ders materyallerini korumaları ve özenli kullanmaları, bedensel ve mekânsal mahremiyetlerine, kişisel ve ortak alanların temizliğine dikkat etmeleri ve başkalarını rahatsız edecek davranışlarda  bulunmamaları gerektiği hatırlatılır (D17.3, D18.1, D18.2, D8.4). Yapılan çalışmalar grup değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme, arkadaşlarını değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.                                                                                                                                                   

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Isınma ve hazırlık çalışmaları için zorluk seviyesi arttırılarak farklı ekipmanlar yardımıyla farklı parkurlar kurularak çalışmalar zenginleştirilebilir. Öğrencilere dijital materyallerden yararlanarak ısınma ve hazırlık çalışmaları ile ilgili örnekler izletilebilir. Öğrencilerden bu çalışmalarda izlediği hareketleri uygulaması istenebilir. Öğrencilerden konu ile ilgili sunum hazırlamaları ve sunmaları istenebilir. Dönüş hareketlerinin kullanıldığı spor ve sanat dallarıyla ilgili görsel ve dijital materyaller kullanılarak öğrencilerin ileri düzey çalışmaları görmesi ve uygulaması sağlanabilir. Bununla ilgili bilgilerini paylaşması ve sunum yapması istenebilir. Öğrendiği farklı dönüş hareketlerini sergilemesi istenebilir. Öğrencilerin istasyon çalışmalarında öğrendiği hareketlerle özgün çalışmalarını çeşitlendirmesi ve geliştirmesi istenebilir. İstasyon oluştururken hangi harekette hangi kas gruplarının çalıştığını araştırması ve bilgilerini paylaşması beklenebilir.

Destekleme

Isınma ve hazırlık çalışmalarını desteklemek için hareketlerin hızı düşürülebilir. Hareketler desteklenerek yaptırılabilir. Öğrencilerin birbirlerini gözlemleyerek ısınma ve hazırlık çalışmalarını doğru yapmaları sağlanabilir. Öğrencilere dönüş hareketleri parçalara bölünerek anlamayı kolaylaştıracak şekilde verilebilir. Hareketler desteklenerek yaptırılabilir. Öğrenme süreci oyunlaştırılarak öğrencilerin motivasyonu arttırılabilir. Akran öğretimi sağlanarak çalışmalar desteklenebilir. İstasyon çalışması yaptırılırken yer değiştirme ve dengeleme hareketleri ile nesne kontrolü gerektiren hareketler basitten karmaşığa olacak şekilde düzenlenerek öğrencilerin kendi öğrenme hızlarında ilerlemelerine olanak sağlanabilir. Öğrencilerden öğrendikleri hareketleri tek tek göstermesi istenebilir. Hareketler desteklenerek yaptırılabilir. Öğrencilere akran geri bildirimi ve iş birlikli öğrenme fırsatları sunularak öğrencilerin birbirlerinden öğrenmeleri sağlanabilir.