T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
Temada öğrencilerin oyun ve etkinliklerde ekip arkadaşına güvenmenin önemini fark edebilmesi, oyun ve fiziksel etkinliklerde ekip çalışmasının önemini kavrayabilmesi, kurallı takım oyunları oluşturabilmesi ve müzikli geleneksel çocuk oyunlarını oynayabilmesi amaçlanmaktadır.
Ders Saati
22
Alan Becerileri

-

Kavramsal Beceriler

KB1. Temel beceriler, KB2.20. Sentezleme

Eğilimler

E2.5. Oyunseverlik, E3.6. Analitiklik, E3.8. Soru Sorma, E3.10. Eleştirel Bakma

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB2.2. İş Birliği, SDB2.3. Sosyal Farkındalık Becerisi

Değerler

D1. Adalet, D3. Çalışkanlık, D5. Duyarlılık, D6. Dürüstlük, D8. Mahremiyet, D10. Mütevazılık, D14. Saygı, D16. Sorumluluk, D17. Tasarruf, D20. Yardımseverlik

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Sosyal Bilgiler, Beden Eğitimi ve Oyun, Müzik
Beceriler Arası İlişkiler
BEOSAB8. Adil Oyun Anlayışına Uygun Davranma
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

BOM.4.3.1. Oyun ve etkinliklerde ekip arkadaşına güvenmenin önemini açıklayabilme
BOM.4.3.2. Oyun ve fiziksel etkinliklerde ekip çalışmasının önemini açıklayabilme
BOM.4.3.3. Kurallı takım oyunları oluşturabilme
a) Oluşturacağı oyunu ve kuralları belirler.
b) Oyunun amacı ve kuralları arasında ilişki kurar.
c) Basit kurallı oyun oluşturur.
BOM.4.3.4. Müzikli geleneksel çocuk oyunlarını oynayabilme

İçerik Çerçevesi

Müzikli Oyun
Oyun
Takım Oyunu

Anahtar Kavramlar

etkinlik, güven, kurallı oyun, müzikli oyun, oyun, öz güven

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; performans görevi, grup değerlendirme formu, öz değerlendirme formu, akran değerlendirme formu kullanılarak ölçülebilir. Öğrencilere kurallı takım oyunları oluştumalarına yönelik performans görevi verilebilir. Verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmesi için öz değerlendirme formu, birbirlerini değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin öz güven ve güven kavramlarını bildiği, oyun ve etkinliklerde jest ve mimiklerini kullanmanın önemini bildiği, basit kurallı oyunlar oluşturabildiği ve geleneksel çocuk oyunlarını oyanayabildiği kabul edilir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilerden kurallı bir oyun oynamaları ve oyun sırasında jest ve mimiklerini kullanmaları istenebilir. Öğrencilerin oyun sırasında öz güven ve güven duyguları gözlemlenebilir.

Köprü Kurma

Öğrencilere öz güven ve güven kavramları ile ilgili sorular sorulabilir. Öz güvenin oyunlara ve fiziksel etkinliklere nasıl bir katkı sunduğuna yönelik düşünceleri alınabilir. 

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

BOM.4.3.1
Öğrencilere güven ve öz güvenle ilgili duygu ve düşünceleri sorularak derse başlanır. Öğrencilerin yaşantılarından yola çıkarak oyun ve etkinliklerde ekip arkadaşına güven duymanın oyuna katkısı ile ilgili düşüncelerini paylaşmaları istenir (SDB2.2, D3.4). Düşüncelerini kalıpların dışına çıkarak meraklı, bilme, anlama, bilgi ihtiyacını fark etme ve keşfetme arzusu içinde özgürce ifade etmesi sağlanır (OB1, E3.8). Sözlü tartışma teknikleri kullanılarak öğrencilerin oyunlarda ekip arkadaşına güven duymanın oyuna katkısı ile ilgili akıl yürütebileceği ortamlar oluşturulur (E3.6). Öğrencilerin akıl yürüterek ulaştığı sonuçları oynadıkları oyunlara yansıtmaları beklenir. Öğrencilere bir oyun oynatılır ve oynadıkları oyun sonrası toplu bir değerlendirme yapılarak öğrencilerin düşüncelerini sözlü olarak paylaşmaları sağlanır (E2.5). Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.

BOM.4.3.2
Öğrenciler iki gruba ayrılır (SDB2.2). Öğrencilerden daha önce oynadıkları bir oyunu oynamaları istenir (E2.5). Grupların kendi görev paylaşımlarını yapmaları sağlanır. Öğrencilerden bulundukları gruplardaki görev ve sorumluluklarını yerine getirerek ekiplerine katkı sağlamaları beklenir (D16.3, D3.4). Öğrencilere oyun içinde iş birliği yapmanın başarıya ulaşmadaki önemi hatırlatılır (D20.4, SDB2.2). Öğrencilerden grup oyunlarında birbirleriyle yardımlaşması beklenir (D20.2). Öğrencilere grup çalışmaları sırasında ılımlı, iyimser ve sabırlı yaklaşımlar sergilemeleri, saygılı, nazik ve yardımsever olmaları gerektiği hatırlatılır (D10.3, D20.3). Yapılan çalışmalar grup değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir.

BOM.4.3.3
Öğrencilerin gruplara ayrılmaları istenir (SDB2.2). Öğrencilerin tartışma yöntemlerini kullanarak oluşturulacak oyunun türüne (strateji, beceri, hız gibi özellikler gerektiren oyunlar) karar vermeleri sağlanır (E3.10, D3.4). Oyunun türü belirlenirken oyun alanının (açık hava, sınıf, spor salonu vb.) ve kullanılacak malzemenin düşünülmesi gerektiği vurgulanır. Öğrencilere çalışmalar yapılırken ortak kullanım alanlarında kişisel eşyalarını ve ders materyallerini korumaları ve özenli kullanmaları gerektiği hatırlatılır (D17.3). Oyun türü belirlendikten sonra oyunun amacı, oyunda kaç takım olacağı, takımların kaç kişiden oluşacağı ve oyunun kurallarının belirlenmesi istenir. Öğrencilere oyunun amacı ve kuralları arasında bir ilişki olması gerektiği hatırlatılır. Gruplardan oluşturdukları oyunu belirledikleri kurallara ve amaca uygun şekilde oynamaları istenir. Öğrencilerden oyunun kuralları ve amacı arasında bir ilişki olup olmadığını tartışma tekniklerini kullanarak değerlendirmeleri beklenir (E3.6). Değerlendirmelerin ardından uygun olmayan kuralların düzeltilerek oyunun tekrar oynanması sağlanır. Öğrencilerin çalışmalarda aktif rol alması sağlanarak grupla çalışma becerilerini geliştirmeleri beklenir (D3.4). Öğrencilere kurallaı takım oyunu oluşturma ile ilgili performans görevi verilebilir. Yapılan çalışmalar grup değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.

BOM.4.3.4
Müzikli geleneksel çocuk oyunlarından ya da MEB “Yüz Yüze 100 Çocuk Oyunu Öğretmen Uygulama Kılavuzu” kitabından müzikli oyunlar seçilerek oynatılır (E2.5). Öğrencilere oyunlar oynanırken nezaketli, dürüst, hakkaniyetli davranmaları, bedensel ve mekânsal mahremiyetlerine dikkat etmeleri, başkalarını rahatsız edecek davranışlarda bulunmamaları, kendisinin ve çevresindekilerin sağlığını tehdit edecek olumsuz davranışlardan kaçınmaları, duyarlı ve dikkatli olmaları gerektiği hatırlatılır (D14.1, D6.1, D6.2, D1.2, BEOSAB8, D8.4, SDB2.3, D5.1). Yapılan çalışmalar gözlem formu, grup değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme, arkadaşlarını değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.                 

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilere ekip çalışması yaparken güven duygusunun nasıl geliştirilebileceğine ilişkinaraştırma yapma görevi verilerek süreç zenginleştirilebilir. Ekip çalışmalarında başarıya ulaşmadaki unsurların neler olduğuna ilişkin sunum yapılması istenebilir. Öğrencilere kuralları daha karmaşık oyunlar ve farklı strateji oyunları oynatılabilir. Öğrencilerin farklı stratejilerin kullanıldığı başka oyunları araştırması istenebilir. Öğrencilerin oyunlardaki kuralları ve stratejileri günlük hayatta karşılaştığı problemlerin çözümüne nasıl yansıttığı ile ilgili düşüncelerini sorgulaması ve paylaşması istenebilir. Öğrencilerin çevresinde gördüğü yöresel çocuk oyunlarını araştırması ve bunları paylaşması istenebilir.

Destekleme

Öğrencilere ekip çalışması gerektirecek ve ekip çalışmasının önemini pekiştirecek etkinlikler düzenlenebilir, iş birlikli oyunlar oynatılarak güven kavramının pekiştirilmesine yardımcı olunabilir. Öğrencilere oyunlar sırasında ekip arkadaşlarına güvenmenin başarıya ulaşmada önemli olduğu anlatılabilir. Öğrencilerin kavramı daha iyi anlamaları için konuyla ilgili drama çalışmaları yaptırılabilir. Oluşturulan takım oyunları basit kurallar içerebilir. Öğrencilerin takım oyunlarında kuralları belirleyebilmesi için oyun türlerine göre kural setleri hazırlanabilir. Öğrencilerin kurallara sadık kalması sağlanarak oyunlarda kurallara uymanın önemi vurgulanabilir. Öğrencilere müzikli geleneksel çocuk oyunlarını tanıtmak için görsel, işitsel ve dijital materyaller kullanılabilir. Oyunlar oynanırken öğrencilere komutlar verilerek rehberlik edilebilir. Oyunlar parçalara bölünerek önce oyun müziği ardından oyun kuralları öğretilebilir. Öğrencilere oyunların kuralları açıklanarak öğrencilerin oyunları kurallara uygun şekilde oynamaları sağlanabilir.