1. TEMA: HAREKET ET, SAĞLIKLI KAL
BEOSAB1. Hareketi Sergileme
KB1. Temel Beceriler, KB2.20. Sentezleme
E1.1. Merak, E3.1. Muhakeme, E3.2. Odaklanma, E3.3. Yaratıcılık, E3.6. Analitiklik, E3.10. Eleştirel Bakma
SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB3.3. Sorumlu Karar Verme
D3. Çalışkanlık, D8. Mahremiyet, D10. Mütevazılık, D13. Sağlıklı Yaşam, D15. Sevgi, D17. Tasarruf, D18. Temizlik
OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB9. Sanat Okuryazarlığı
BOM.4.1.1. Isınma ve hazırlık çalışmalarını bir araya getirerek özgün bir bütün oluşturabilme
a) Isınma ve derse hazırlık çalışmalarında kullanacağı hareketleri belirler.
b) Isınma ve derse hazırlık çalışmalarında yapılan hareketler ile kendi özgün
çalışmasında kullanacağı hareketler arasında ilişki kurar.
c) Isınma ve derse hazırlık çalışmalarında yapılan hareketleri kullanarak özgün bir bütün oluşturur.
BOM.4.1.2. Nefes çalışmaları yapabilme
BOM.4.1.3. Dönüş hareketlerini sergileyebilme
a) Dönüş hareketlerini algılar.
b) Dönüş hareketlerinin basamaklarını gösterir.
c) Dönüş hareketlerini uygular.
BOM.4.1.4. Öğrendiği hareketleri bir araya getirerek özgün bir bütün oluşturabilme
a) Öğrendiği temel hareketleri belirler.
b) Hareketler arasında ilişki kurar.
c) Hareketleri birleştirerek özgün bir bütün oluşturur.
BOM.4.1.5. Sağlıklı beslenmenin önemini açıklayabilme
Hareket
Sağlıklı Beslenme
beslenme piramidi, dengeleme, dönüş, fiziksel etkinlik, hareket, ısınma, nefes,
nesne kontrolü, oyun, sağlık, sağlıklı beslenme, yer değiştirme
Öğrenme çıktıları; çalışma kâğıdı, grup değerlendirme formu, performans görevi ve öz değerlendirme formu kullanılarak ölçülebilir. Öğrencilere istasyon çalışmalarının yansıtılmasına ilişkin performans görevi verilebilir.
Verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmesi için öz değerlendirme formu kullanılabilir. Öğrencilere sağlıklı beslenmenin önemi ile ilgili çalışma kâğıdı verilebilir. Çalışma kâğıdının değerlendirilmesinde analitik dereceli puanlama anahtarı kullanılabilir.
Öğrencilerin ısınma ve hazırlık çalışmalarına katılabildiği, nefes çalışmaları yapabildiği, verev kavramını bildiği, temel bedensel hareketleri yapabildiği ve sağlıklı beslenmenin önemini açıklayabildiği kabul edilir.
Öğrencilerin ısınma ve hazırlık çalışmalarına katılabildiği, nefes çalışmaları yapabildiği, verev kavramını bildiği, temel bedensel hareketleri yapabildiği gözlemlenebilir. Öğrencilere sağlıklı beslenme hakkında sorular sorularak konu hakkındaki bilgileri değerlendirilebilir.
Öğrencilerden temel bedensel hareketlere yönelik becerileri kendi yaşantılarından yararlanarak göstermeleri istenebilir. Öğrencilere "Günlük yaşamda farkında olmadan yaptığınız nefes çalışmaları nelerdir?" sorusu sorularak nefes çalışmaları ile ilgili ilişki kurulması sağlanabilir. Öğrencilere fiziksel etkinliklere katıldıklarında ve oyun oynadıklarında kendilerini nasıl hissettikleri sorulabilir. Öğrencilere günlük yaşamlarında nasıl beslendikleri ile ilgili sorular sorularak yaşamlarından örnek vermeleri istenebilir.
BOM.4.1.1
Öğrencilere ısınma ve hazırlık çalışmalarının fiziksel egzersizler öncesi sakatlanmaları engellemek amacıyla her dersin başında yapılması gerektiği hatırlatılır. Isınma ve derse hazırlık çalışmalarına örnek verilir, öğrencilerin deneyimlerinden yola çıkarak yapılan çalışmalara eşlik edip kendi çalışmalarında kullanacakları hareketleri belirlemeleri beklenir (E3.3). Isınma ve hazırlık çalışmaları yapılırken, uygulanan hareketlerle kendi kullanacağı hareketleri değerlendirerek, bu hareketlerin uygun olup olmadığını düşünmesi beklenir (E3.6). Öğrencilere ısınma ve hazırlık çalışmaları yapılırken hareketlerin kendi arasında hiyerarşik bir ilişki içinde olması gerektiği ve hareketlerin doğru sıralama ile yapılması gerektiği bilgisi verilir. Öğrenciler gruplara ayrılır (SDB2.1). Oluşturulan gruplardan iş birliği içinde bir müzik seçip, ısınma ve hazırlık çalışmalarından seçtikleri hareketleri bir araya getirerek özgün bir bütün oluşturmaları istenir. Grupların grup lideri seçmesi istenir (BEOSAB9). Grup liderinin kendi özgün çalışmasını yaptırması sağlanır. Çalışmalar grup lideri değiştirilerek tekrarlanır. Öğrencilere grup çalışmaları sırasında ılımlı ve anlayışlı yaklaşımlar sergilemeleri, sabırlı, saygılı ve nazik olmaları gerektiği hatırlatılır (D15.1, D10.3). Yapılan çalışmaların değerlendirilmesinde grup değerlendirme formu kullanılabilir.
BOM.4.1.2
Nefes çalışmaları ile ilgili görsel, işitsel ve dijital materyallerden yararlanarak örnekler sergilenir. Öğrencilerden deneyimlerini gözden geçirip beceri ve bilgilerini nefes çalışmalarına yoğunlaştırarak çalışmaları örneklemeleri istenir (E3.1). Çevresinde duyduğu canlı ve cansız varlıkların seslerini nefes çalışmalarında nasıl kullanabileceğini düşünmesi istenir. Öğrencilerin nefes çalışmaları ile ilgili deneyimlerini müzik ve spor çalışmalarında uygulayarak değerlendirmesi sağlanır (D3.4, OB9). Öğrencilere çalışmalarını sergilerken anlayışlı ve barışçıl tutumlar sergilemeleri gerektiği vurgulanır (D15.1). Öğrencilerden dijital kaynaklardan yararlanarak farklı nefes tekniklerini araştırması ve sınıfta arkadaşlarına sunması istenebilir (OB2). Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.
BOM.4.1.3
Dönüş hareketleri (sağdan ve soldan tam tur dönüş, sağdan ve soldan yarım tur dönüş, sağdan ve soldan çeyrek tur dönüş) merak uyandırıcı ve ilgi çekici biçimde örneklenir ve öğrencilerin odaklanarak hareketleri algılaması beklenir (E1.1, E3.2). Öğrencilerden algıladığı dönüş hareketlerinin basamaklarını göstermesi istenir. Öğrencilerin öğrendikleri dönüş hareketlerini uygulaması sağlanır. Öğrencilerin çalışmalarda aktif rol alması sağlanarak grupla çalışma becerisi geliştirmesi beklenir (SDB2.2, D3.4). Yaşına ve fiziksel özelliklerine uygun sosyal ve sportif etkinliklere katılması sağlanır (D13.2). Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.
BOM.4.1.4
Öğrencilere istasyon çalışmaları hakkında bilgi verilir (OB1). Öğrencilerin yer değiştirme ve dengeleme hareketleri ile nesne kontrolü gerektiren hareketleri hatırlamaları sağlanır. Öğrencilerin, deneyimlerinden yola çıkarak bu hareketleri tekrar etmeleri istenir. Öğrenciler gruplara ayrılır (SDB2.1). Her grup yapacağı istasyon çalışmasında kullanacağı hareketleri belirler. Öğrencilere istasyon çalışmasında hareketler belirlenirken sonraki adımlar düşünülerek istasyonun başlangıcında kolay, ilerledikçe zorluk seviyesi artan hareketler seçilmesi, her hareket grubunun kullanılması ve hareketlerin uyum içinde olması gerektiği vurgulanır. Grupların oluşturduğu özgün çalışmalarını sergilemesi sağlanır. Öğrencilerin çalışmalarda aktif rol alması sağlanarak grup iletişimine katılması beklenir (D3.4, SDB2.2, SDB2.1). Yaşına ve fiziksel özelliklerine uygun sosyal ve sportif etkinliklere katılması sağlanır (D13.2). Öğrencilere çalışmalar yapılırken ortak kullanım alanlarında kişisel eşyalarını ve ders materyallerini korumaları ve özenli kullanmaları, bedensel ve mekânsal mahremiyetlerine, kişisel ve ortak alanların temizliğine dikkat etmeleri ve başkalarını rahatsız edecek davranışlarda bulunmamaları gerektiği hatırlatılır (D17.3, D8.4, D18.1, D18.2, D8.4). Öğrencilere istasyon çalışmalarını uygulayabilecekleri performans görevi verilebilir. Yapılan çalışmalar grup değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir.
BOM.4.1.5
Öğrencilerle beslenme piramidi görseli paylaşılarak piramit hakkında bilgi verilir. Beslenme piramidinden yararlanarak öğrencilerden kendi beslenmeleri ile ilgili düşüncelerini paylaşmaları istenir (SDB2.1). Ardından tartışma yöntemleri kullanılarak öğrencilerin derinlemesine düşünmesi ve sağlıklı beslenmenin önemi ile ilgili düşüncelerini paylaşması sağlanır (SDB3.3). Öğrencilerden sağlıklı ve sağlıksız besinleri ayırt ederek sağlıklı besinleri tercih etmesi beklenir (E3.10, D13.1). Yapılan çalışmalar çalışma kâğıdı kullanılarak değerlendirilebilir.
Isınma ve hazırlık çalışmaları düzeyi arttırılarak, farklı ekipmanlar yardımıyla farklı parkurlar kurularak zenginleştirilebilir. Öğrencilerden konu ile ilgili sunum hazırlamaları ve sınıfta arkadaşlarıyla paylaşmaları istenebilir. Öğrencilere dijital kaynaklardan yararlanarak nefes egzersizlerinin sergilendiği çalışmalar izletilebilir. Bu çalışmalarda edindiği bilgileri uygulaması istenebilir. Nefes çalışmalarının odaklanma, beden farkındalığını arttırma, rahatlama ve stresi yönetmedeki önemi ile ilgili çalışmalarını arkadaşlarıyla paylaşması sağlanabilir. Nefes kapasitesini artırmaya yönelik cihazları araştırması ve bunlarla ilgili bilgileri paylaşması istenebilir.
Dönüş hareketlerinin kullanıldığı spor ve sanat dallarıyla ilgili görsel ve dijital materyaller kullanılarak ileri düzey çalışmaları görmesi sağlanabilir. Öğrencilerin ileri düzey dönüş teknikleri ile ilgili edindiği bilgileri paylaşması ve sunum yapması istenebilir. Öğrencilerin öğrendiği farklı dönüş hareketlerini sergilemesi istenebilir. Öğrencilerin daha önce öğrendiği hareketlerle özgün çalışmalarını çeşitlendirmesi ve geliştirmesi istenebilir. Öğrencilerin istasyon oluştururken hangi harekette hangi kas gruplarının çalıştığını araştırması ve edindiği bilgileri arkadaşlarıyla paylaşması sağlanabilir. Öğrencilerin sağlıklı beslenme ve beslenme piramidi ile ilgili konular hakkında genel ağdan yararlanarak araştırma yapması ve edindiği bilgileri arkadaşlarına sunması beklenebilir. Sunumunu yaparken beslenme piramidinden yararlanması istenebilir.
Isınma ve hazırlık çalışmalarını desteklemek için hareketlerin hızı düşürülebilir. Hareketler desteklenerek yaptırılabilir. Öğrencilerin birbirlerini gözlemleyerek ısınma ve hazırlık çalışmalarını doğru yapmaları sağlanabilir. Nefes çalışmaları somut örnekler verilerek (nefes alırken çiçek koklama, nefes verirken mum üfleme vb.) oyunlaştırılabilir. Somut örnekler öğrencilerin nefes tekniklerini öğrenmesine katkı sağlayabilir. Öğrencilere dönüş hareketleri parçalara bölünerek anlamayı kolaylaştıracak şekilde verilebilir. Hareketler desteklenerek yaptırılabilir. Öğrenme süreci oyunlaştırılarak öğrencilerin motivasyonu arttırılabilir. Akran öğretimi sağlanarak çalışmalar desteklenebilir. İstasyon çalışması yapılırken yer değiştirme ve dengeleme hareketleri ile nesne kontrolü gerektiren hareketler basitten karmaşığa olacak şekilde düzenlenerek öğrencilerin kendi öğrenme hızlarında ilerlemelerine olanak sağlanabilir. Öğrencilerden öğrendikleri hareketleri tek tek göstermesi istenebilir. Hareketler desteklenerek yaptırılabilir. Akran geri bildirimi ve iş birlikli öğrenme fırsatları sunularak öğrencilerin birbirlerinden öğrenmeleri sağlanabilir. Sağlıklı beslenme ve beslenme piramidine ilişkin görsel ve dijital materyaller kullanılabilir. İçerik öyküleştirilerek ve şarkılar yardımıyla verilebilir. Sağlıklı beslenme ve beslenme piramidi ile ilgili sorular sorulup cevaplara ilişkin ipuçları verilerek doğru cevaplara ulaşılması sağlanabilir.


