4. TEMA: KARŞILAMA OYUNLARI ÖĞRENİYORUM
SAB9. Müziksel Dinleme, SAB13. Müziksel Hareket
KB1. Temel Beceriler, KB2.5. Sınıflandırma
E2.5. Oyunseverlik, E3.2. Odaklanma, E3.3. Yaratıcılık, E3.6. Analitiklik
SDB1.3. Kendine Uyarlama (Öz Yansıtma), SDB2.2. İş Birliği
D3. Çalışkanlık, D10. Mütevazılık, D19. Vatanseverlik, D20. Yardımseverlik
OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB5. Kültür Okuryazarlığı, OB9. Sanat Okuryazarlığı
BOM.3.4.1. Halk oyunlarını türlerine göre sınıflandırabilme
a) Ülkemizdeki halk oyunları türlerine ilişkin ölçütleri belirler.
b) Ülkemizdeki halk oyunları türlerinin özelliklerini ayırır.
c) Halk oyunlarını türlerine göre tasnif eder.
ç) Halk oyunları tür özelliklerini etiketler.
BOM.3.4.2. Geleneksel halk oyunları giyim kuşamını yörelerine göre sınıflandırabilme
a) Geleneksel halk oyunları giyim kuşamının yöresel özelliklerine ilişkin ölçütleri belirler.
b) Geleneksel halk oyunları giyim kuşamının yöresel özelliklerini ayırır.
c) Geleneksel halk oyunları giyim kuşamını yöresel özelliklerine göre tasnif eder.
ç) Geleneksel halk oyunları giyim kuşamının yöresel özelliklerini etiketler.
BOM.3.4.3. Halk oyunları türlerinden karşılamanın tanımını yapabilme
BOM.3.4.4. Karşılama oyunlarının geleneksel giyim kuşam özelliklerini açıklayabilme
BOM.3.4.5. Karşılama müziklerinin özelliklerini fark edebilme
a) Karşılama müziklerinin müziksel bileşenlerini tanır.
b) Karşılama müziklerinin müziksel bileşenlerini ayırt eder.
c) Karşılama müziklerinin müziksel bileşenlerini açıklar.
BOM.3.4.6. Karşılama oyunlarının adımlarını sergileyebilme
a) Karşılama oyunlarının ritmik yapısına uygun hareketler belirler.
b) Karşılama oyunlarını ritimsel ve ezgisel yapısına uygun olarak sergiler.
Halk Oyunları Türleri
Karşılama Oyunları
giyim kuşam, halk oyunları, karşılama, kız karşılaması, mendil, takuş
Öğrenme çıktıları; gözlem formu, grup değerlendirme formu, performans görevi, çalışma kâğıdı, öz değerlendirme formu, akran değerlendirme formu kullanılarak ölçülebilir. Öğrencilere karşılama oyunlarının geleneksel giyim kuşamı ile ilgili araştırma yapacakları performans görevi verilebilir. Verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmesi için öz değerlendirme formu, birbirlerini değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir. Öğrencilere halk oyunlarının türleri ve halk oyunları türlerinden karşılama ile ilgili çalışma kâğıdı verilebilir. Çalışma kâğıdının değerlendirilmesinde analitik dereceli puanlama anahtarı kullanılabilir.
Öğrencilerin dinledikleri ritme uygun hareket edebildiği, halay ve kaşık oyunlarını oynayabildiği kabul edilir.
Öğrencilerin dinledikleri ritme uygun hareket edebildiği, halay ve kaşık oyunlarını oynayabildiği gözlemlenebilir.
Öğrencilerin yer değiştirme ve dengeleme hareketleri ile nesne kontrolü gerektiren hareketleri halk oyunlarında nasıl kullandığıyla ilgili bağ kurmasına yönelik sorular sorulabilir. Günlük yaşamda sergilediği ritmik hareketlerin halk oyunları ile benzer yönlerine ilişkin düşüncelerini açıklaması istenebilir.
BOM.3.4.1
Öğrencilere dijital kaynaklardan yararlanarak ülkemizdeki halk oyunları türlerinden örnekler izletilir. Soru cevap tekniği, beyin fırtınası gibi yöntemler işe koşulup türler arasındaki farklılıkları tespit ederek halk oyunları türlerine ilişkin ölçütler belirlenir (E3.6). Ölçütler belirlendikten sonra farklı örnekler izletilerek öğrencilerin halk oyunları türlerini ayırması sağlanır. Öğrencilere her türle ilgili örnekler izletilerek hangi türe ait olabileceği ile ilgili sorular sorulur (OB1). Öğrencilerin izlediği halk oyunları örneklerini türleriyle eşleştirebileceği farklı etkinlikler yapılır. Öğrencilerin türlerle ilgili etiketlediği bilgileri tasnif edeceği etkinlikler tasarlanarak bilgilerini aktarması beklenir. Öğrencilerin geleneksel kültür unsurlarımızdan biri olan halk oyunlarını öğrenirken millî, manevi, insani, kültürel değerleri sevmeyi ve onlara saygı duymayı da öğrenmesi sağlanır (OB5, D19.1, D19.2). Yapılan çalışmalarda öğretilen bilgiler çalışma kâğıdı kullanılarak değerlendirilebilir.
BOM.3.4.2
Öğrencilere görsel ve dijital kaynaklardan yararlanarak geleneksel halk oyunları giyim kuşamı ile ilgili örnekler gösterilip geleneksel giyim kuşamın yöresel özellikleri üzerinde durulur. Yöreler arasındaki benzerlikler ve farklılıklarla ilgili sorular sorularak ölçütlerin belirlenmesi sağlanır. Belirlediği ölçütlere uygun olarak geleneksel giyim kuşamı yöresel özelliklerine göre ayırması beklenir. Ayırdığı yöresel giyim kuşamı türlerine göre tasnif etmesi istenir. Geleneksel giyim kuşam ile ilgili etiketlediği bilgileri tasnif edeceği etkinlikler tasarlanarak (afiş hazırlama, sunum yapma vb.) bilgilerini aktarması sağlanır (E3.3). Bu çalışmalarla millî kimliğini ve kültürel mirasını tanıyarak bunların gelecek nesillere aktarılması için çaba göstermesi beklenir (D19.1, D19.2). Öğrencilere halk oyunlarının geleneksel giyim kuşamı ile ilgili araştırma yapmalarına yönelik performans görevi verilebilir.
BOM.3.4.3
Öğrencilere görsel, işitsel ve dijital kaynaklardan yararlanılarak karşılama oyunları videoları izletilir. Soru cevap tekniği kullanılarak öğrencilerin karşılama oyunları ile ilgili düşünceleri alınır. Karşılama oyunlarının ortak özellikleri üzerinde durulur. Karşılama oyunları ile ilgili görsel, işitsel ve dijital kaynaklardan yararlanılarak türle ilgili bilgilerin pekiştirilmesi sağlanır. Öğrencilerin edindiği bilgilerle karşılama oyunlarının tanımını yapması sağlanır. Öğrencilerin geleneksel kültür unsurlarımızdan biri olan halk oyunlarını öğrenirken millî, manevi, insani, kültürel değerleri sevmeyi ve onlara saygı duymayı da öğrenmesi beklenir (D19.1, D19.2, OB5). Yapılan çalışmalarda öğretilen bilgiler çalışma kâğıdı kullanılarak değerlendirilebilir.
BOM.3.4.4
Halk oyunları türlerinden karşılamanın geleneksel giyim kuşamı görsel ve dijital materyaller kullanılarak tanıtılır. Karşılama oyunlarının geleneksel giyim kuşam parçaları gösterilerek parçaların yöresel isimleri üzerinde durulur. Öğrencilerden dijital kaynaklardan yararlanarak karşılama oyunlarının geleneksel giyim kuşam parçalarının tanıtıldığı afiş, bilgi görseli gibi çalışmalar hazırlaması istenebilir (OB2). Öğrencilere karşılama türü halk oyunlarının geleneksel giyim kuşamı ile ilgili performans görevi verilebilir.
BOM.3.4.5
Öğrencilere karşılama oyunları müzikleri dijital kaynaklardan yararlanılarak dinletilir. Öğrencilerin dinletilen müziklerin ritimsel ögelerini ve müziklerde kullanılan çalgıları tanıması sağlanır (OB1). Ardından farklı karşılama oyunları müziklerini odaklanarak dinlemesi ve müziksel bileşenlerini (kullanılan çalgılar, usul, hız vb.) ayırt etmesi beklenir (E3.2). Farklı türlerden halk oyunları müzikleri dinletilerek karşılama oyunlarının müziklerini ayırt etmesi sağlanır. Öğrencilerin dinledikleri müziklerden hangilerinin karşılama oyunlarının müziği olduğunu söylemesi istenir. Etkinlikler oyunlaştırılarak da verilebilir (E2.5). Yapılan çalışmalar gözlem formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.
BOM.3.4.6
Öğrencilerin daha önce izlediği halk oyunları videolarından ve kendi yaşantılarından yola çıkarak karşılama oyunları ile ilgili edindiği bilgileri gözden geçirmesi beklenir (KB2.12). Karşılama oyunlarından “takuş”, “kız karşılaması”, “mendil” oyunları müziğiyle sergilenerek karşılama oyunlarının adımlarındaki ritmik yapıyı fark etmesi sağlanır. Bu adımlar gösterip yaptırma yöntemiyle tekrar ettirilir. Karşılama oyunları uygulanırken jest ve mimiklerle eşlik etmenin anlatımı kuvvetlendirebileceği vurgulanır (OB1). Hareketler tekrar edilirken öğrencilerin jest ve mimiklerini de kullanmaları beklenir. Öğrencilerin öğrendiği oyunları müzik eşliğinde okulda düzenlenen belirli gün ve haftalar ile ilgili etkinliklerde sergileyerek çalışmalarda aktif rol alması ve ekip çalışmasının önemini kavraması sağlanır (OB9, D3.4, SDB2.2). Öğrencilerin ekip çalışmalarında iş birliği içinde yaptıkları çalışmayı uygulamaları, ılımlı, iyimser ve sabırlı yaklaşımlar sergilemeleri, saygılı, nazik ve yardımsever olmaları gerektiği hatırlatılır (SDB2.2, D10.3, D20.3). Öğrencilerin kendi çalışmalarını değerlendirmeleri sağlanabilir (SDB1.3). Yapılan çalışmalar grup değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme, arkadaşlarını değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.
Öğrencilerin harita üzerinde halk oyunları türlerini ve geleneksel giyim kuşamını sınıflandırabileceği etkinlikler düzenlenebilir. Öğrencilerden ülkemizde Türk halk oyunları çalışmaları yapan kurum ve kuruluşları araştırması istenebilir. Ülkemizde Türk halk oyunlarının yaygınlaştırılması ve geliştirilmesi için nasıl çalışmalar yapıldığının araştırılması istenebilir.
Öğrencilerin ülkemizdeki halk oyunları türlerini kavrayabilmeleri için harita üzerine türlerle ilgili görseller yerleştirilebilir. Öğrencilere türlerle ilgili ipuçları verilerek görselleri harita üzerine öğrencilerin yerleştirmesi beklenebilir. Öğrencilere karşılama oyunları tanımı yapılırken görsel, işitsel ve dijital kaynaklardan yararlanılabilir. Karşılama oyunlarının tanımı basitleştirilerek öğrencilerin daha kolay anlaması sağlanabilir. Öğrencilerin karşılama türü giyim kuşam özelliklerini kavrayabilmeleri için derse karşılama türü halk oyunları kostümü getirilerek parçalar tek tek tanıtılıp parçaların isimleri tekrar ettirilebilir. Karşılama türü geleneksel giyim kuşamı ile ilgili soru cevap etkinlikleri düzenlenebilir. Karşılama türü halk oyunları müzikleri görsel ve dijital kaynaklardan yararlanılarak çeşitlendirilebilir. Öğrencilerin müziklerdeki ritmi takip etmesi sağlanabilir. Müzikler dinlenirken çalgılarla ilgili sorular sorulabilir. Karşılama oyunları müzikleri dinlenirken müziğe alkışla eşlik ederek ritmi fark etmeleri sağlanabilir. Öğrencilerin karşılama oyunlarının adımlarını daha kolay kavrayabilmeleri için adımlar parçalara bölünebilir. Adımlar öğretilirken yavaş hızda başlanıp hareketler algılandıkça hız arttırılabilir. Müzik eşliğinde daha fazla tekrar yaptırılarak öğrenilen adımların kalıcı olması sağlanabilir.


