3. TEMA: BİRLİKTE OYUN OYNAYALIM
-
KB1. Temel Beceriler, KB.2.20. Sentezleme
E1.4. Kendine İnanma (Öz Yeterlilik), E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven), E2.4. Güven, E2.5. Oyunseverlik, E3.3. Yaratıcılık, E3.6. Analitiklik
SDB1.3. Kendine Uyarlama (Öz Yansıtma), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB2.3. Sosyal Farkındalık
D1. Adalet, D3. Çalışkanlık, D4. Dostluk, D5. Duyarlılık, D6. Dürüstlük, D8. Mahremiyet, D10. Mütevazılık, D14. Saygı
OB1. Bilgi Okuryazarlığı
BOM.3.3.1. Oyun ve etkinliklerde öz güven ve güvenin önemini açıklayabilme
BOM.3.3.2. Oyun ve etkinlikler sırasında jest ve mimiklerini kullanabilme
BOM.3.3.3. Basit kurallı oyunlar oluşturabilme
a) Oluşturacağı oyunu ve kuralları belirler.
b) Oyunun amacı ve kuralları arasında ilişki kurar.
c) Basit kurallı oyun oluşturur.
BOM.3.3.4. Geleneksel müzikli çocuk oyunlarını oynayabilme
Müzikli Oyun
Oyun
basit kurallı oyun, etkinlik, güven, müzikli oyun, oyun, öz güven
Öğrenme çıktıları; gözlem formu, grup değerlendirme formu performans görevi, öz değerlendirme formu, akran değerlendirme formu kullanılarak ölçülebilir. Öğrencilere basit kurallı oyunlar oluşturmalarına yönelik performans görevi verilebilir. Verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmesi için öz değerlendirme formu, birbirlerini değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.
Öğrencilerin her oyunun kendine özgü kuralları olduğunu bildiği, oyun ve etkinliklerde jest ve mimiklerini kullanabildiği ve geleneksel çocuk oyunlarını oynayabildiği kabul edilir.
Öğrencilere bir oyun oynatılarak oyunun kurallarına uyduğu ve oyunu oynarken jest ve mimiklerini kullanabildiği gözlemlenebilir.
Öğrencilere sorular sorularak güven ve özgüven kavramları ile ilgili düşüncelerini açıklamaları istenebilir. Öğrencilerden oyunlar sırasında jest ve mimik kullanmanın oyunlara nasıl katkı sağlayabileceği ile ilgili düşüncelerini ifade etmeleri istenebilir. Öğrencilerin günlük yaşamlarında oynadıkları müzikli ve basit kuralları olan oyunların isimlerini söylemeleri
istenebilir.
BOM.3.3.1
Öğrencilere öz güvenin kişinin kendi beceri ve yeteneklerine duyduğu güven olduğu, güvenin ise başkalarına duyulan inanç olduğu bilgisi verilir (E1.4, E1.5, E2.4, OB1). Bireysel oyunlarda ve grup oyunlarında başarı ve gelişim için öz güven ve güven kavramlarının önemi vurgulanır. Öğrencilerin öz güven ve güvenle ilgili düşüncelerini öğrenmek için
tartışma yöntemleri kullanılır (E3.6). Öğrencilere bir grup oyunu oynatılıp oyun sonunda kendilerini değerlendirmeleri istenerek öz güvenleri ile ilgili akıl yürütmeleri sağlanır (E2.5, SDB1.3, D10.1). Bu değerlendirmeleri yaparken oyun içinde arkadaşlarına duyduğu güven ile ilgili fikirleri de sorulur. Bu tartışma genişletilerek güven-öz güven duygusunun
hayatlarındaki önemine ilişkin düşüncelerini paylaşmaları sağlanır. Arkadaşlarla güvene dayalı ilişki kurmanın önemi vurgulanır (D4.3). Öğrencilerden grup arkadaşlarından birine içeriği güven ve öz güven olan bir mektup yazması, mektupta güven ve öz güven ile ilgili düşüncelerini paylaşması, güven ve öz güvenin kişilik gelişimine ve grup oyunlarına nasıl katkı sağladığına özellikle yer verilmesi istenir (SDB2.1). Öğrencilerin kendilerini
değerlendirmeleri için öz değerlendirme, arkadaşlarını değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.
BOM.3.3.2
Öğrencilere dijital kaynaklardan yararlanılarak mim gösterisi videoları izletilir. Öğrencilere konuşmadan, yalnızca jest ve mimiklerini kullanılarak duygularını ifade edebilecekleri bilgisi hatırlatılır (OB1). Öğrenciler iki gruba ayrılır (SDB2.2). Gruplardan biri bir şarkı veya türkü ismi belirler. Belirlenen şarkı veya türkü ismini diğer gruptan seçilen bir öğrenciye söyler. Şarkı veya türkü isminin söylendiği öğrencinin şarkı veya türkü ismini grup arkadaşlarına konuşmadan, jest ve mimiklerini kullanarak anlatması beklenir. Gruplar sırayla şarkı ismi anlatarak oyunu sürdürür (E2.5). Oyun sonunda gruplar birbirlerini değerlendirerek hangi grubun sözsüz iletişim becerisinin daha iyi ve anlaşılır olduğuna ilişkin gözlemlerini paylaşırlar. Oyun ve etkinlikler sırasında jest ve mimiklerini kullanımının önemi vurgulanır. Yapılan çalışmalar grup değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.
BOM.3.3.3
Öğrencilerden yaşantılarından ve gözlemlerinden yola çıkarak nasıl bir oyun oluşturabileceklerine ilişkin düşüncelerini paylaşmaları istenir. Her oyunun bir amacı ve kuralları olduğu sonucuna varması beklenir. Öğrencilerden gruplara ayrılarak basit kuralları olan bir oyun oluşturmaları istenir (SDB2.2, E3.3). Grupların önce oluşturacağı oyunu ve oyunun kurallarını belirlemesi sağlanır (D3.4). Öğrencilerden oyunun kurallarının oyunun amacına uygun olup olmadığını değerlendirmeleri istenir (E3.6). Oyunun amacı ve kuralları arasında bir ilişki olması gerektiği vurgulanır. Grupların oluşturdukları basit kurallı oyunu önce kendilerinin oynamaları, daha sonra diğer gruplara oynatmaları istenebilir (SDB2.2, E2.5, D3.4). Öğrencilere oyunlar oynanırken saygılı, dürüst ve adil olunması gerektiği hatırlatılır (D1.2, BEOSAB8). Öğrencilerin oyunlar oynanırken güvenli alan oluşturma becerilerini geliştirmeleri beklenir (BEOSAB10). Yapılan çalışmalar grup değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilere basit kurallı oyunlar oluşturmalarına ilişkin performans görevi verilebilir.
BOM.3.3.4
Müzikli geleneksel çocuk oyunlarından ya da MEB “Yüz Yüze 100 Çocuk Oyunu Öğretmen Uygulama Kılavuzu” kitabından müzikli oyunlar seçilerek oynatılır (E2.5). Öğrencilere oyunlar oynanırken nezaketli, dürüst, hakkaniyetli davranmaları, bedensel ve mekânsal mahremiyetlerine dikkat etmeleri, başkalarını rahatsız edecek davranışlarda bulunmamaları, kendisinin ve çevresindekilerin sağlığını tehdit edecek olumsuz davranışlardan kaçınmaları, duyarlı ve dikkatli olmaları gerektiği hatırlatılır (D14.1, D6.1, D6.2, D1.2, BEOSAB8, D8.4, SDB2.3, D5.1). Yapılan çalışmalar gözlem formu ve grup değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme, arkadaşlarını değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.
Öğrencilerden yaratıcı drama yönteminden yararlanarak güven ve öz güven duygusu ile ilgili bir senaryo hazırlamaları istenebilir. Bu drama içeriğinde zıt karakterden de yararlanarak güven ve öz güven konusuna değinilmesi istenebilir. Bu çalışmalar gruplar hâlinde yaptırılabilir. Oyun sonunda drama içindeki güven ve öz güven duygularının yansıtıldığı bölümlerin analizini yapmaları istenebilir. Öğrencilere kuralları daha karmaşık oyunlar ve farklı strateji oyunları oynatılabilir. Öğrencilerden farklı stratejilerin kullanıldığı oyunların araştırılması istenebilir. Oyunlardaki kuralları ve stratejileri günlük hayatta karşılaştığı problemlerin çözümüne nasıl yansıttığını sorgulaması ve sorgulama sonucunu arkadaşlarıyla paylaşması istenebilir. Öğrencilerden jest ve mimiklerin kullanıldığı oyunları ve sanat türlerini araştırması ve araştırma sonuçlarını arkadaşlarıyla paylaşması istenebilir. Çevresinde gördüğü yöresel çocuk oyunlarını araştırması ve bunları paylaşması istenebilir.
Öğrencilere ekip çalışması yaptırılarak ve iş birlikli oyunlar oynatılarak güven ve öz güven kavramlarının pekiştirilmesine yardımcı olunabilir. Öğrencilerin kavramları daha iyi anlamaları için konuyla ilgili drama çalışmaları yaptırılabilir. Öğrencilere taklit içeren oyunlar oynatılarak jest ve mimiklerini kullanmaları sağlanabilir. Drama yöntemi kullanılarak öğrencilerin jest ve mimiklerini kullanacakları etkinlikler düzenlenebilir. Öğrencilerin oyunlarda kuralları belirleyebilmesi için oyun türlerine göre kural setleri hazırlanabilir. Öğrencilerin kurallara sadık kalması sağlanarak oyunlarda kurallara uymanın önemi vurgulanabilir. Öğrencilere müzikli geleneksel çocuk oyunlarını tanıtmak için görsel, işitsel ve dijital materyaller kullanılabilir. Oyunlar oynanırken öğrencilere komutlar verilerek rehberlik edilebilir. Oyunlar parçalara bölünerek önce oyun müziği, sonra oyun kuralları öğretilebilir. Öğrencilere oyunların kuralları açıklanarak öğrencilerin oyunları kurallara uygun şekilde oynamaları sağlanabilir.


