T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
Temada öğrencilerin vücudunu ritim çalgısı gibi kullanarak duyduğu basit ritmi yorumlayabilmesi, dinlediği ve söylediği müziklere ritim çalgıları ile eşlik edebilmesi, müziklerdeki aynı ve farklı söz kümelerine, şarkıların ritmine ve müziklerde yer alan farklı ezgi cümlelerine uygun hareketler sergileyebilmesi ve dinlediği müziklerle ilgili duygu ve düşüncelerini ifade edebilmesi amaçlanmaktadır.
Ders Saati
56
Alan Becerileri

SAB12. Müziksel Yaratıcılık, SAB13. Müziksel Hareket

Kavramsal Beceriler

KB1. Temel Beceriler, KB2.14. Yorumlama

Eğilimler

E1.1. Merak, E3.2. Odaklanma, E3.3. Yaratıcılık, E3.5. Açık Fikirlilik

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB3.3. Sorumlu Karar Verme

Değerler

D3. Çalışkanlık, D4. Dostluk, D15. Sevgi, D7. Estetik, D16. Sorumluluk

Okuryazarlık Becerileri

OB2. Dijital Okuryazarlık, OB9. Sanat Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Beden Eğitimi ve Oyun, Müzik
Beceriler Arası İlişkiler
-
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

BOM.3.2.1. Vücudunu ritim çalgısı gibi kullanarak duyduğu basit ritmi yorumlayabilme
a) Gözlem yoluyla vücudundan nasıl ses çıkarabileceğini inceler.
b) Duyduğu ritmi kendine uygun şekilde dönüştürür.
c) Dönüştürdüğü ritmi kendi yorumuyla ifade eder.
BOM.3.2.2. Dinlediği ve söylediği müziklere özgün ritim kalıplarıyla eşlik edebilme
a) Dinlediği ve söylediği müziklere nasıl eşlik edebileceği ile ilgili amacını belirler.
b) Dinlediği ve söylediği müziklere eşlik ederken kullanacağı ritim çalgıları ve kalıplarınıseçer.
c) Seçtiği ritim çalgıları ve ritim kalıpları ile müziklere eşlik ederek bir ürün oluşturur.
BOM.3.2.3. Müziklerdeki aynı ve farklı söz kümelerine uygun hareketler sergileyebilme
a) Dinlediği müziklerin ritmik yapısına uygun hareketler belirler.
b) Dinlediği müziklerin ritmine uygun hareketler sergiler.
BOM.3.2.4. Şarkıların ritmine uygun hareketler sergileyebilme
a) Dinlediği basit ve aksak ritimli şarkıların ritmik yapısına uygun hareketler belirler.
b) Dinlediği basit ve aksak ritimli şarkıların ritmine uygun hareketler sergiler.
BOM.3.2.5. Müziklerde yer alan farklı ezgi cümlelerine uygun hareketler sergileyebilme
a) Müziklerde yer alan farklı ezgi cümlelerini belirler.
b) Müziklerde yer alan farklı ezgi cümlelerinde kullanacağı hareketleri seçer.
c) Müziklerde yer alan farklı ezgi cümlelerine uygun hareketler sergiler.
BOM.3.2.6. Dinlediği müziklerle ilgili duygu ve düşüncelerini ifade edebilme

İçerik Çerçevesi

Beden Hareketleri
Ritim
Ritim Çalgıları

Anahtar Kavramlar

alkış, bedensel hareketler, ezgi cümleleri, ritim çalgısı, ritim kalıbı

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; grup değerlendirme formu, performans görevi, öz değerlendirme formu, akran değerlendirme formu kullanılarak ölçülebilir. Öğrencilere müziklerdeki aynı ve farklı söz kümelerine uygun hareket edebilecekleri
ve müziklerde yer alan farklı ezgi cümlelerine uygun hareketler sergileyebilecekleri bir performans görevi verilebilir. Verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmesi için öz değerlendirme formu, birbirlerini değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu
kullanılabilir. 

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin beden perküsyonuyla ve hareketle doğaçlama ritim üretebildiği, dinlediği müziklerin ritmine uygun hareket edebildiği, dinlediği müziklere ritim çalgılarıyla eşlik edebildiği, dinlediği müziklerdeki hız değişikliklerine uygun hareket edebildiği kabul edilir. 

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilere basit ritmik yapıda bir müzik dinletilerek doğaçlama ritim üretmeleri istenebilir, ürettikleri ritimlerle müziklere eşlik etmeleri sağlanabilir. Öğrencilerden dinledikleri müziklere beden perküsyonu, hareket, dans ve ritim çalgılarıyla eşlik etmeleri istenerek süreç gözlemlenebilir.

Köprü Kurma

Öğrencilerden doğaçlama ritim üretme, hareket ve dans etme becerilerini kendi yaşantılarından yararlanarak göstermeleri istenebilir. Öğrencilere sorular sorularak dinledikleri müziklerin duygularını nasıl etkilediğini günlük yaşamlarından örnekler vererek açıklamaları istenebilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

BOM.3.2.1
Öğrencilerin vücudundan nasıl ses çıkarabileceklerini hatırlamaları için bir şarkı söylenip şarkıya parmak şıklatma, alkış, dizlere vurma, ayakları yere vurma gibi hareketlerle eşlik edilerek merak uyandırıcı şekilde derse başlanır (E1.1). Öğrencilerin yapılan hareketleri odaklanarak incelemesi beklenir (E3.2). 2/4’lük veya 4/4’lük basit bir ritim, ritim çalgısı
ile seslendirilir ve öğrencilerden duyduğu basit ritmi “a” sesiyle tekrar etmeleri istenir. Tekrar ettikleri ritme hangi vücut hareketleri ile eşlik edeceklerini belirleyerek kendilerine uygun şekle dönüştürmeleri beklenir. Öğrencilerden duydukları basit ritimleri kendi yorumları ile sergilemeleri istenir. Bu çalışmalar her seferinde farklı beden hareketleri ile yeni yorumlar katılarak tekrarlanır. Çalışmalar eşli yaptırılarak eşlerin birbirleriyle etkili iletişim kurarak iş birliği içinde çalışması sağlanır (D4.2, SDB2.1, SDB2.2). Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme, arkadaşlarını değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.
BOM.3.2.2
Öğrencilere dinlediği ve söylediği müziklere eşlik etmekteki amacın ne olduğu ile ilgili sorular sorularak öğrencilerin derinlemesine düşünmeleri ve konu hakkındaki duygu ve düşüncelerini ifade etmeleri, ritim duygusunu geliştirmek cevabını vermeleri beklenir (SDB3.3, SDB2.1). Öğrencilerin dinlenen ve söylenen şarkılara ritim çalgılarıyla eşlik
etmenin ritim duygusunu geliştirmek için önemli olduğu sonucuna varması sağlanır. Öğrencilere dijital kaynaklar kullanılarak 2/4’lük, 3/4’lük ya da 4/4’lük şarkılar dinletilip şarkıların ritmini algılamaları beklenir (OB2). Öğrencilerin şarkıların ritmine uygun ritim kalıbı oluşturmaları ve oluşturulan ritim kalıbını seslendireceği ritim çalgısını seçerek
dinlenen şarkılara eşlik etmeleri sağlanır. Öğrencilerden daha önce öğrendiği bir şarkıyı seçerek şarkıyı seslendirirken kendi oluşturduğu ritim kalıbı ve seçtiği ritim çalgısı ile şarkıya eşlik etmesi istenir. Etkinlikler grup çalışmaları şeklinde düzenlenebilir. Öğrencilerin grup çalışmalarında arkadaşlarının düşüncelerine saygılı ve ön yargısız bakabilmeleri, anlayışlı ve barışçıl olmaları gerektiği vurgulanır (E3.5, D15.1). Yapılan çalışmalar grup değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.

BOM.3.2.3
Öğrencilerin dijital kaynakları kullanarak içinde aynı ve farklı söz kümeleri bulunan şarkılar bulmaları sağlanır (OB2). Öğrencilerden buldukları şarkılardan birini seçerek şarkıdaki aynı ve farklı söz kümelerini belirlemeleri ve şarkının ritmik yapısına uygun hareketler oluşturmaları istenir. Hareket oluştururken tekrar eden sözlere aynı, değişen sözlere
farklı hareketler kullanmaları gerektiği vurgulanır. Öğrencilerden seçtikleri şarkının anlatımına ilişkin duygu ve düşüncelerini ifade etmeleri istenir (SDB2.1). Öğrencilere hareketleri uygularken şarkı sözlerine uygun duyguyu yansıtacak jest ve mimikler kullanarak anlatım kuvvetlendirebilecekleri vurgulanır. Öğrencilerin oluşturdukları özgün
çalışmaları sergileyebilecekleri ortamlar oluşturulur (E3.3, OB9). Hazırlanan çalışmalar belirli gün ve haftalarla ilgili etkinliklerde sergilenebilir. Öğrencilerin performanslarını sergilerken şarkının konusuna ve duygusuna uygun kostüm ve dekordan yararlanması sağlanır. Materyallerden yararlanarak performans sergilemenin özgün üretkenliğe katkıda
bulunduğu vurgulanır (D7.2). Öğrencilere müziklerdeki aynı ve farklı söz kümelerine uygun hareket edebilecekleri performans görevi verilebilir.
BOM.3.2.4
Öğrencilere dijital kaynaklar kullanılarak önce basit, sonra aksak ritmik yapıda birer şarkı dinletilir. Öğrencilerin gruplara ayrılmaları istenir. Grupların iş birliği içinde şarkıların ritmine uygun çeşitli doğaçlama vücut hareketleri belirlemeleri sağlanır (SDB2.2, E3.3). Öğrencilere şarkılara hareket oluştururken jest ve mimikler kullanmalarının şarkının
anlatımını kuvvetlendirebileceği hatırlatılır (SDB2.1). Grupların oluşturdukları çalışmaları sergilemeleri sağlanır. Öğrencilerin oluşturdukları çalışmaları sergileyebilecekleri ortamlar oluşturulur. Öğrencilerin çalışmalarda aktif rol alması beklenir (D3.4). Hazırlanan çalışmalar belirli gün ve haftalarla ilgili etkinliklerde de sergilenebilir (OB9). Öğrencilerin performanslarını sergilerken şarkının konusuna ve duygusuna uygun kostüm ve dekordan
yararlanmaları sağlanır. Yapılan çalışmalar grup değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.
BOM.3.2.5
Öğrencilere dijital kaynaklar kullanılarak içinde farklı ezgi cümleleri bulunan bir şarkı dinletilerek derse başlanır (OB2, E3.2). Öğrencilerden odaklanarak ezgi cümlelerini belirlemeleri istenir. Öğrencilerden belirlediği ezgi cümlelerine uygun hareketler bularak kendilerini dansla ifade etmeleri istenir (SDB2.1). Öğrencilerin oluşturdukları çalışmaları
sergileyebilecekleri ortamlar oluşturulur (OB9). Hazırlanan çalışmalar belirli gün ve haftalarla ilgili etkinliklerde de sergilenebilir. Performanslarını sergilerken şarkının konusuna ve duygusuna uygun kostüm ve dekordan yararlanmaları sağlanır (D3.4). Öğrencilere farklı ezgi cümleleri olan müzikler bularak ezgi cümlelerine uygun hareketler sergileyebilecekleri performans görevi verilebilir.
BOM.3.2.6
Öğrencilere sözlü veya sözsüz müzikler dinletilerek derse başlanır. Müziklerin öğrencilerde uyandırdığı duygular konusunda sözlü tartışma teknikleri kullanılarak öğrencilerin düşüncelerini ifade etmeleri sağlanır (SDB2.1). Öğrencilerden duygu ve düşüncelerini ifade edebilecekleri dans, kompozisyon, resim, şiir, afiş hazırlama, drama gibi çalışmalar yapmaları istenir (D3.4). Öğrencilerin oluşturdukları çalışmaları sergileyebilecekleri ortamlar oluşturulur. Kompozisyon, resim, şiir, afiş gibi yazılı çalışmaların sınıf panosunda sergilenmesi sağlanır. Öğrencilerin dans, drama gibi performansları sergilerken uygun kostüm ve dekordan yararlanması sağlanır (OB9). Öğrencilerin aldıkları görevleri zamanında ve eksiksiz yerine getirmesi beklenir (D16.3). Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme, arkadaşlarını değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.                                                                                                                                                                                          

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Vücudunu ritim çalgısı gibi kullanarak dinlediği müziklerin ritmine uygun hareketler sergileyebilme sürecini zenginleştirmek için farklı türlerde müzikler kullanılabilir. Öğrencilerden aynı müziğe her seferinde farklı hareketler bularak eşlik etmesi istenebilir. Grup çalışmaları yaptırılarak uyumlu hareket etmeleri istenebilir. Ritimle zıt hareketler
yapmaları istenerek öğrencilerin ritmi daha derin bir şekilde anlamaları sağlanabilir. Öğrencilere farklı müzik türlerinden eserler dinletilerek bu müziklere eşlik etmesi istenebilir. Farklı kültürlerden ritim çalışmaları örneklerini araştırıp uygulaması istenebilir. Grup çalışmaları yaptırılarak uyumlu hareket etmeleri istenebilir. Öğrencilerden benzer söz kümeleri olan şarkılar araştırmaları istenebilir. Farklı söz kümelerine karmaşık hareketler bulmaları istenebilir. Öğrencilerden şarkının ritmini ve melodisini ayrı düşünerek melodisine uygun hareketler bulması istenebilir. Şarkıların sözlerini dinleyerek şarkı sözüne ve ritmine uygun hareketler bulması istenebilir. Öğrencilerden müzikal formun ne olduğunu araştırmaları ve bu çalışmalarını sunmaları istenebilir. Öğrencilere farklı müzik türlerinin insanlarda ne tür duygu değişimleri oluşturduğuna ilişkin araştırma yapması istenerek süreç zenginleştirilebilir.

Destekleme

Öğrencilerin vücutlarını ritim çalgısı gibi kullanabilme, duyduğu ritmi yorumlayabilme becerilerini geliştirebilmek için basit ritimler seçilerek bol tekrar yaptırılabilir. Akran öğretimiyle ritmi taklit etme gibi çalışmalar yaptırılarak süreç oyunlaştırılabilir. Öğrencilerin şarkılara basit ritim kalıpları kullanarak eşlik etmeleri sağlanabilir. Öğrenciler
bir şarkıya tek bir ritim kalıbıyla eşlik edebilir. Öğrencilerin kendi öğrenme hızlarında ilerlemeleri sağlanabilir.
Öğrencilere müziklerdeki aynı ve farklı söz kümelerini belirleyecekleri çalışmalar yaptırılabilir. Farklı müzikler dinletilerek aynı ve farklı söz kümelerini ayırt etme becerileri geliştirilebilir. Öğrencilerin şarkılardaki aynı söz cümlelerine aynı hareketleri yapmaları gerektiği vurgulanabilir. Öğrencilerin aynı ve farklı söz kümelerine basit hareketlerle eşlik
etmeleri sağlanarak öğrenmeleri kolaylaştırılabilir. Öğrencilerin kendi seçtikleri şarkıların ritmine uygun hareket etmesi istenebilir. Öğrencilere farklı ezgi cümlelerini belirlemeye ilişkin ipuçları verilerek ezgi cümlelerini
ayırt etmesi sağlanabilir. Süreç oyunlaştırılarak verilebilir. Öğrencilerin dinledikleri müziklerle ilgili duygu ve düşüncelerini jest ve mimiklerini kullanarak ifade etmeleri istenebilir.